Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag tackar ödmjukast för ovanstående erbjudanden och hejarop! Peter, jag ärver gärna dina gamla anslutningar om jag får:tummenupp



Jag har varken hängt ut dig eller någon annan:confused: Det var inte fråga om att nån var bättre på att svarva än nån annan. Men när det inte händer nåt över några månader tyckte jag att det var lika bra att ta det vidare, jag hatar att tjata. Min förhoppning var att det skulle gå fortare på nästa ställe men där blev det ingen större lycka.

hej
dom ligger i ett vinterkuvert (vaddering)snart på väg till dig
vassegod
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Man e lite sugen på att höra hur det går med hoj o kåserier, kom igen nu, jag åkte trollstigen i Norge i förra veckan och helgen.
Spännande....snöade på toppen, turboBusan hade effekt så det räckte i modden..
Annars var det en kanonresa på 300mil och fyra dagar, skruva ihop o häng på.

Duktiga vebotrimmare har respekt!'


Pelle
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej Igen

Strax norr om Uppsala, ungefär fem mil hemifrån är det några som byggt en raksträcka för rivstartstävlingar med sittplatser för att man ska kunna se bra och kanske äta picknik. Sen gick ryktena att där, där kommer det åkas fort som saatan:tummenupp Givetvis var jag ju tvungen att åka dit och kolla i fredags, jodå nog fan gick det fort allt, en del körde till och med TURBO, vilket ju osökt leder oss in på nästa händelse:va

I min kamrat Pekes depåtält satt ett gäng farbröder runt en frän motorcykel med pannorna i djupa veck, två av farbrödern kände jag ju igen som han med benet och Anderssonturbo. Hade en trevlig pratstund med Pain och fick en förevisning av det snygga busabygget. Andersson satt djupt försjunken i sin laptop, Peke pratade om att det var mappning, jag tror det var naket.....:arsele:D

Efter detta kände jag att viss inspiration infann sig:yopartysamtidig som det landat lite cylinderfotspackningar och en toppackning hos min lokale langare. Snart blir det lyftning av cylinderrad och lite pyssel med kamaxlar och grader och lobcenter och annat intressant. Synd man inte kan ha tigsvetsen till det för flaskhyran damp ner igår, för tvåtusen spänn vill man ju ha lite valuta för pengarna:rolleyes::gnissla

vi hörs

Man e lite sugen på att höra hur det går med hoj o kåserier, kom igen nu, jag åkte trollstigen i Norge i förra veckan och helgen.
Spännande....snöade på toppen, turboBusan hade effekt så det räckte i modden..
Annars var det en kanonresa på 300mil och fyra dagar, skruva ihop o häng på.

Duktiga vebotrimmare har respekt!'


Pelle

Tackar och bockar!

ps. På läktarn hörde jag omisskännlig Östersundsdialekt och det bäljades friskt med whisky vid halvelvablecket. Kan han jet-byggarn varit inblandad månntro:va:D
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag gillar ju rockenroll, så till tonerna av det här:Kom igen katten det svänger ju smällde jag dit cylinderfotsdistansen! Kändes bra att skruva lite med bygget igen och skruva isär och ihop utan att behöva uppfinna något på vägen:va Konstigt var att på tre av fyra cylindrar var kolvringsgapen på kompressionsringarna i linje med varandra:va

Nåväl, nu sitter cylinderrad och topp på plats, är det någon som har åsikter hur hårt man ska dra toppen?? 35-40Nm står det i manualen, jag har dragit 40. Orginalpackningar och dragstänger rakt igenom.

Nästa steg blir att ragga tag på en indikatorklocka och tänka till lite:rolleyes:för att fixa till kamtimingen. Kör man samma som på elvahundran?? Isåfall finns det ju mycket info att tillgå här på forat:yoparty

hej så länge.
 

Bifogat

  • DSC01154.jpg
    DSC01154.jpg
    221.8 KB · Visningar: 140
  • DSC01155.jpg
    DSC01155.jpg
    218.4 KB · Visningar: 132

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag gillar ju rockenroll, så till tonerna av det här:Kom igen katten det svänger ju smällde jag dit cylinderfotsdistansen! Kändes bra att skruva lite med bygget igen och skruva isär och ihop utan att behöva uppfinna något på vägen:va Konstigt var att på tre av fyra cylindrar var kolvringsgapen på kompressionsringarna i linje med varandra:va

Nåväl, nu sitter cylinderrad och topp på plats, är det någon som har åsikter hur hårt man ska dra toppen?? 35-40Nm står det i manualen, jag har dragit 40. Orginalpackningar och dragstänger rakt igenom.

Nästa steg blir att ragga tag på en indikatorklocka och tänka till lite:rolleyes:för att fixa till kamtimingen. Kör man samma som på elvahundran?? Isåfall finns det ju mycket info att tillgå här på forat:yoparty

hej så länge.

hej

nu har jag skickat delar till dina förgasare:tummenupp
kör du med 105/105 på den här oxå eller ja så nära som du kan

mvh peterpain aka trasan
 

Bifogat

  • 092.jpg
    092.jpg
    238.5 KB · Visningar: 98

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
hej

nu har jag skickat delar till dina förgasare:tummenupp
kör du med 105/105 på den här oxå eller ja så nära som du kan

mvh peterpain aka trasan

Hejje

Men nej. Våra förgasare måste se olika ut, eftersom det bara var på ett ställe luftprylarna passade, men det gjorde inget, eftersom jag redan hade en där:tummenupp

Jag brukar ibland få skäll:rolleyes:av min sambo för jag är dålig på att kommunicera, och så måste fallet även varit här...jag var ju helt övertygad om att det var soppa in-grejer jag skulle föräras från trasan speedshop, men nej vad fel jag hade...

Men det gäller att se möjligheterna, prylarna var utmärkta råämnen för lite kuckelimuck i pelarborren:va och tillslut blev det finfina bränsleanslutningar! Liite tunt med gods på sidorna, nån gänga skiner igenom, så jag behöver tips på tuff tätningsgucka, har tänkt använda loctite hydraultätning, men om någon vet nåt bättre mottages tips tacksamt!

Tack igen till trasan speedshop!

trevlig kväll.
 

Bifogat

  • DSC01156.jpg
    DSC01156.jpg
    160.4 KB · Visningar: 113

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hejje

Men nej. Våra förgasare måste se olika ut, eftersom det bara var på ett ställe luftprylarna passade, men det gjorde inget, eftersom jag redan hade en där:tummenupp

Jag brukar ibland få skäll:rolleyes:av min sambo för jag är dålig på att kommunicera, och så måste fallet även varit här...jag var ju helt övertygad om att det var soppa in-grejer jag skulle föräras från trasan speedshop, men nej vad fel jag hade...

Men det gäller att se möjligheterna, prylarna var utmärkta råämnen för lite kuckelimuck i pelarborren:va och tillslut blev det finfina bränsleanslutningar! Liite tunt med gods på sidorna, nån gänga skiner igenom, så jag behöver tips på tuff tätningsgucka, har tänkt använda loctite hydraultätning, men om någon vet nåt bättre mottages tips tacksamt!

Tack igen till trasan speedshop!

trevlig kväll.

aha :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
veckans värsting

Har man ingen svarv går det utmärkt att fixa till o-ringsspåren i pelarborren (nåja, man tager vad man haver sa kajsa varg) soppaanslutningarna blev skapliga, inte helt likformiga, vill det sig väl håller dom tätt:nicka Övriga grejer verkar också passa. Skulle inte trycksättningen av membranundersidan funka (6mm luftkoppling, trasan har kraxat som olyckskorp:gnissla) så tar jag borrsvängen och gör hål i bellmouthen på förgasarna, då måste det fungera.

Nästa steg blir att idka lite pappslöjd och fixa den fina vance&hines gradskivan från turbo-bike.com. Kollade alla tänkbara kanaler för en indikatorklocka, jajjamänn- trimtema säljer en döbillig! Men.....den var ju naturligtvis slut, sen när man frågar nån om nåt på nämnda ställe så är det som att fråga en eskimå om ökensand:brinnerup Näää...ehh..vi vet inte när den kommer hem, du får väl åka hit och kolla.

Jag fick låna en klocka av en snäll kamrat, en rysk. Alltså inte kamraten (även om han nog skulle vilja vara lite rysk:):7peta)utan klockan.

Den ska nog kunna ingå ohelig förening med den japanska motorcykeln och få fram lite användbara värden på kamaxeltider.

hej sålänge
 

Bifogat

  • DSC01158.jpg
    DSC01158.jpg
    152.3 KB · Visningar: 740
  • DSC01159.jpg
    DSC01159.jpg
    152.7 KB · Visningar: 85
  • DSC01160.jpg
    DSC01160.jpg
    164.5 KB · Visningar: 85

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har man ingen svarv går det utmärkt att fixa till o-ringsspåren i pelarborren (nåja, man tager vad man haver sa kajsa varg) soppaanslutningarna blev skapliga, inte helt likformiga, vill det sig väl håller dom tätt:nicka

Våga Båga :tummenupp:tummenupp

attachment.php
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Sjukt bra att du ger dig på grejer även med mindre förutsättningar! :tummenupp

Behöver du något svarvat (som inte går i pelarborren) eller fräst så hojta till isf!

Keep up the good job!

/J
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sjukt bra att du ger dig på grejer även med mindre förutsättningar! :tummenupp

Behöver du något svarvat (som inte går i pelarborren) eller fräst så hojta till isf!

Keep up the good job!

/J

Tackar!

Jag kanske får ta dig på orden där, bränsleanslutningarna blev bara 99 (inte helt hundra) De får dock duga sålänge, det blir så med undermåliga verktyg i prototypverkstan ibland:tummenupp

Inte så kul om det börjar kissa bensin ner över motorn i onödan:brinnerup
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tackar!

Jag kanske får ta dig på orden där, bränsleanslutningarna blev bara 99 (inte helt hundra) De får dock duga sålänge, det blir så med undermåliga verktyg i prototypverkstan ibland:tummenupp

Inte så kul om det börjar kissa bensin ner över motorn i onödan:brinnerup

Bara göra nån paint-skiss så ordnar jag det isf. :tummenupp
Är du osäker på tätheten med kopplingarna du har så limma o-ringarna vid montage med lämpligt lim. Typ Scantech eller motsv.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bara göra nån paint-skiss så ordnar jag det isf. :tummenupp
Är du osäker på tätheten med kopplingarna du har så limma o-ringarna vid montage med lämpligt lim. Typ Scantech eller motsv.

Det som känns lite tveksamt är att på den ena anslutningen var jag tvungen att lägga o-ringsspåret lite väl långt ut i förhållande till förgasaren och eftersom hålet i förgasaren är lite koniskt i början vetifan om den o-ringen fyller någon egentlig funktion. Plus att den tjockare delen mellan förgasarna är lite i smalaste laget, vilket gör att anslutningen kan åka i sidled och då är jag nog rökt:brinnerup

Gårdagens eftermiddag ägnades åt att tjäna millimetrar mellan plenum och förgasarbrygga, för att kunna montera grejerna utan att bryta av bryggan eller knöla ihop plenumet, tur att det är byggt med generös godstjocklek:gnissla

Vissa dagar känns det som man inte kommer nånvart alls och man undrar när man åker från garaget om det man gjort egentligen blev nåt bra:va och om allt ska ta sån här tid blir det ju lagom att åka turbohoj till jul:näsblod

Hur går det med din tjusiga installation av bränslepump o regulator?

Den är oförändrad, men det kan komma en version 1:2 eftersom jag snart insåg att bränsle-ut går rakt emot plenum med väldig böj på slangarna till följd:gnissla Ska försöka montera 90gradersvinklar där så det blir en stor böj under plenumet bara. Vart snor man ström till soppapumpen bäst??

Är det bara jag som får göra allt två gånger:va:)
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det som känns lite tveksamt är att på den ena anslutningen var jag tvungen att lägga o-ringsspåret lite väl långt ut i förhållande till förgasaren och eftersom hålet i förgasaren är lite koniskt i början vetifan om den o-ringen fyller någon egentlig funktion. Plus att den tjockare delen mellan förgasarna är lite i smalaste laget, vilket gör att anslutningen kan åka i sidled och då är jag nog rökt:brinnerup


Är det bara jag som får göra allt två gånger:va:)

Allright, ja då kanske den inte kläms ihop och tätar mot honan sas. :)brynad)

Nix, jag har byggt om mitt kylsystem en 5-6 gånger nu och lyft på topparna 3 på en körsträcka av 2-3 mil. :gnissla

Men man blir himla nöjd när det till slut blir bra!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Allright, ja då kanske den inte kläms ihop och tätar mot honan sas. :)brynad)

Nix, jag har byggt om mitt kylsystem en 5-6 gånger nu och lyft på topparna 3 på en körsträcka av 2-3 mil. :gnissla

Men man blir himla nöjd när det till slut blir bra!

Men på vägen dit undrar man varför i hela friden man valt en så trasslig och dyr hobby...

Apropå dyr, här kommer veckans rån:mad: Gängsnitt 1/8"rak rörgänga, 430kr med bra rabatt....

Jag köpte inget.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men på vägen dit undrar man varför i hela friden man valt en så trasslig och dyr hobby...

Apropå dyr, här kommer veckans rån:mad: Gängsnitt 1/8"rak rörgänga, 430kr med bra rabatt....

Jag köpte inget.


Varför åker du inte bara till en välsorterad mekanisk verktstad? Ofta är det väldigt billigt att få hjälp av dom mot lite fikabröd och en slant.

Annars:
Artikelnr: 18177 1/8" x NPT27 32,90 kr (Biltema)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Varför åker du inte bara till en välsorterad mekanisk verktstad? Ofta är det väldigt billigt att få hjälp av dom mot lite fikabröd och en slant.

Annars:
Artikelnr: 18177 1/8" x NPT27 32,90 kr (Biltema)

Jodå, det kommer nog ordnas på något sånt vis, men jag höll på att ramla omkull när priset nämndes:)

Biltema-snittet är inte rätt, det är konisk rörgäng.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jodå, det kommer nog ordnas på något sånt vis, men jag höll på att ramla omkull när priset nämndes:)

Biltema-snittet är inte rätt, det är konisk rörgäng.

Vad ska du gänga för nått

Det brukar alltid gå att knåpa till det koniskt eller inte

om snittet är koniskt å du gängar den rakt igenom så blir gängan rak

Gängtejp brukar alltid behövas oavsett
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top