Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vad ska du gänga för nått

Det brukar alltid gå att knåpa till det koniskt eller inte

om snittet är koniskt å du gängar den rakt igenom så blir gängan rak

Gängtejp brukar alltid behövas oavsett

Änden på pitotröret, där tänkte jag ha en 6mm luftkoppling med invändig gänga. Hade en ide att svetsa på en hylsa med invändig gänga, men då blir röret omöjligt att montera. Marigt att svetsa dit hylsan med röret halvt på plats. Tunt gods i aluröret.

Aha...man får lära sig nåt nytt varje dag:tummenupp Jag får prova att trixa lite, kanske det går att lösa.

Hur kan det komma sig att den raka är jämförelsevis sällsynt och dyr som guld medan den koniska följer med billiga gängkit som std?? Har jag missat något??

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Änden på pitotröret, där tänkte jag ha en 6mm luftkoppling med invändig gänga. Hade en ide att svetsa på en hylsa med invändig gänga, men då blir röret omöjligt att montera. Marigt att svetsa dit hylsan med röret halvt på plats. Tunt gods i aluröret.

Aha...man får lära sig nåt nytt varje dag:tummenupp Jag får prova att trixa lite, kanske det går att lösa.

Hur kan det komma sig att den raka är jämförelsevis sällsynt och dyr som guld medan den koniska följer med billiga gängkit som std?? Har jag missat något??

Saker som inte säljs i många exemplar kan lätt bli dyra.

Bifogat

• IMAG0841.jpg
    IMAG0841.jpg
    253.6 KB · Visningar: 178
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Skam den som ger sig

Efter att ha provat att få till pitotröret ver 1.1 fyra gånger brann det nästan i huvet. Tanken var att gå ut i innerradien på luft-in-röret i plenum. Av monteringstekniska skäl var baksida-ytterradie bara att glömma. Det vill säga, pitotröret skulle bli avhyvlat mot ramen i samma stund som man tänker "montera plenum"

Jag vet inte hur ni andra bär er åt, men det var tamejfan en omöjlighet att svetsa fast ett litet fjuttrör med 1mm gods i ett större rör med 3mm gods. Iden från början var att göra så och ha utvändig gänga på pitotröret och en luftkoppling för 6mm slang.

Det gick ju inte alls utan att elda upp fjuttröret:mad:

Tänk om tänk rätt gick meddelandet till konstruktionsavdelningen från den hårt prövade svetsaren, tänk att dom kan ju fan inte göra nånting rätt. Ingen av dom kan ju ha hållit i en svets, jävla skrivbordstekniker:gnissla:gnissla

En liten hylsa i lite tjockare gods tillverkades i vilken änden på ett nytt pitotrör nästades fast. Sedan kunde hylsan svetsas i plenumröret gängas invändigt för en luftkoppling och alla levde lyckliga och glada. Men snyggt njaaaaäääääeeee:näsblod

Gick med glatt humör, stärkt av framgångarna av nyss nämnda rörmokeri på hålen i kamdreven:yoparty

Efter två sekunder med luftfilen var det bara att kasta ett sandvikfilhuvud i sophinken:mad:inget går nåt vidare nuförtiden.... Fram med snik-kopie-dremeln från han i sjön, och ett likaledes diamantstift. Som smör i solsken, eller kanske träsmörkniv efter en stund i frysen, med det gick jämförelsevis finfint iallafall:tummenupp

När en mm på sista :tummenupp hålet återstår bestämmer sig diamantstiftet att nu är det slut och börjar mest likna en dålig kulspetspenna.

Då åkte jag hem:brinnerup inga bilder för jag blev lite trött och jag svetsar så skabbigt nuförtiden, men om självförtroendet stiger och jag kan ta att bli offentligt häcklad kanske det blir fotografering:tungan

Nu ska jag ut och tuffa mig på R1:an

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
alla r 1 or går ju som kulor o krut om man frågar ägaren så du kommer inte att bli missnöjd:tummenupp

väntar på bilderna

mvh peter

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Du kan ju göra en föråkare med ett karbidblad för bågfil (kakel) i drevet och finlira med slipstiftet när det mesta av det härdade materialet ligger i en liten hög på arbetsbänken.

Att svetsa en solid bit för att senare borra ur var inte med på ingen-görns agenda?

Mvh Ulf

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Cheer up!
När du till sist lyckas raggla över mållinjen med projektet kommer R1:an upplevas som en blåkåpad betonggris:tummenupp

om du har möjlighet så värm det med störst massa en stund med tiggen innan du trycker dit pitotrör eller nipplar etc innan svets.
Svetsa små skit är verkligen bökigt!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att svetsa en solid bit för att senare borra ur var inte med på ingen-görns agenda?

Mvh Ulf

Alla möjliga och omöjliga varianter testades hos utvecklingsavdelningen, men dom flesta sprack på grund av att pitotröret ska "svängas in" det här blev det minst dåliga:tummenupp

Cheer up!
När du till sist lyckas raggla över mållinjen med projektet kommer R1:an upplevas som en blåkåpad betonggris:tummenupp

om du har möjlighet så värm det med störst massa en stund med tiggen innan du trycker dit pitotrör eller nipplar etc innan svets.
Svetsa små skit är verkligen bökigt!

Jag funderade faktiskt ett tag på att åka och köpa kakmix... Närå, men fenomenet är känt och jag trodde ett tag att färgen på svetshjälmen skulle krulla ihop sig, men icke... Som sagt, marigt att svetsa småpill.

Tanken slog mig faktiskt att det kanske vore ide att åka hem till skafferiet och hämta en kall potatis att trycka fast pitotröret i, för att leda bort den värsta värmen:D

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag gjort klart kamdreven, köpte diiiaamanter på biltema:yoparty slipstift alltså. Skruvat ihop alltihopa och ska tajma efter lobcenter nån dag framöver.

Nedan syns pitotrörsinstallationen och även en present i form av lite uppmuntran från min garagegranne:tummenupp

hej
alla r 1 or går ju som kulor o krut om man frågar ägaren så du kommer inte att bli missnöjd:tummenupp

väntar på bilderna

mvh peter

Bifogat

• DSC01161.jpg
    DSC01161.jpg
    161.3 KB · Visningar: 135
  • DSC01162.jpg
    DSC01162.jpg
    144.9 KB · Visningar: 132

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Äsch, det där såg ju inge farligt ut! :tummenupp

Om man vill vara fräck och har en relativt fingängad hane så kan man gänga direkt i godset på röret, förutsatt att det är 3 mm, och sedan montera med loctite.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Saker som inte säljs i många exemplar kan lätt bli dyra.

Är det inte kulthäftet från Kalle Björk? Sidan 14 i den ser ut så där vill jag minnas. Skitbra grejor :) Den är kanske standard på ingenjörsutbildningarna. Den var det när jag pluggade till maskiningenjör iallafall :)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Nu har jag gjort klart kamdreven, köpte diiiaamanter på biltema:yoparty slipstift alltså. Skruvat ihop alltihopa och ska tajma efter lobcenter nån dag framöver.

Nedan syns pitotrörsinstallationen och även en present i form av lite uppmuntran från min garagegranne:tummenupp

halloj
på min 1100 fick jag ha röret mer mot ytterkanten för att det inte skulle bli någon skillnad mellan under o laddtryck
sen så svarvade jag lite olika munstycken som jag limmade in i röret.så det är bara att prova sig fram med en lambda mätare sedan.

mvh

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är det inte kulthäftet från Kalle Björk? Sidan 14 i den ser ut så där vill jag minnas. Skitbra grejor :) Den är kanske standard på ingenjörsutbildningarna. Den var det när jag pluggade till maskiningenjör iallafall :)

Stämmer bra de. Den var standard och ha under utbildningen och är bra att ha med sig nu också tycker ja :) Allt enkelt beskrivet på ett och samma ställe.

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj

halloj
på min 1100 fick jag ha röret mer mot ytterkanten för att det inte skulle bli någon skillnad mellan under o laddtryck
sen så svarvade jag lite olika munstycken som jag limmade in i röret.så det är bara att prova sig fram med en lambda mätare sedan.

mvh

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Härligt att se Ryssdödaren PåG

Mvh Pelle

Hahhahaha, fast det blir ju knas om den ska sitta på tändningsnyckeln:D

Har en Lesonal slipgrund i garaget med grym flyg-grå färg på, har faktiskt varit inne på ett kåpset till R1:an med sån kulör och flygvapnets trekronor dekor och viggentema, halvmatt klarlack över hela alltet:yoparty

Äsch, det där såg ju inge farligt ut! :tummenupp

Tack, jag behövde det där!

När jag tänker efter står det ett sånt i min bokhylla också:tummenupp

halloj

mvh

Det blir spännande att se hur mina grejer kommer funka, inget bygge verkar bli det andra likt, olika lösningar på samma problem hela tiden:)

Roligt med lite fart i tråden!!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När är det uppstart? :) Du hinner väl med massor nu när semestern kanske är igång?

Stämmer bra de. Den var standard och ha under utbildningen och är bra att ha med sig nu också tycker ja :) Allt enkelt beskrivet på ett och samma ställe.

Ja, den är jäkligt bra. Nu när jag jobbar som konstruktör så finns den på armlängds avstånd i hyllan bakom mig :) Fina grejor.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu har jag plöjt hela din tråd. Mycket trevligt bygge.

Man tackar:tummenupp provåkning utlovas.

När är det uppstart? :) Du hinner väl med massor nu när semestern kanske är igång?

Ja, så snart som möjligt, men jag hoppas det blir innan sommarn är slut... De mest simpla småsaker verkar ta sån tid så jag funderar om jag gått och blivit efterbliven.....:va:6surkart

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
De mest simpla småsaker verkar ta sån tid så jag funderar om jag gått och blivit efterbliven...
Inte då, bara ett resultat av att man tänker igenom ordentligt och sedan lugnt, systematiskt och utan stress löser uppgiften steg för steg.
Och att man om något ändå inte blir perfekt utan en sekunds tvekan gör om igen - och igen, och igen om så behövs.

Ett tecken på mognad helt enkelt! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Får jag också provköra nu?

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...