Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nu ska jag suupa en vecka, bo i skogen och skjuta thailändska bärplockare och andra naturintresserade:crash dax för årets älgjakt:yoparty

Vi hörs

Försök rida på älgen efter du satt en kula i bakhasorna på den.

Du kommer behöva erfarenheten när laddtrycksmätaren börjar klättra över 1 bar :crash

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja nu äntligen har det blitt lite tid för turbobygget igen:tummenupp

Först sitta en vecka i spöregn och äta korv och frysa, sen hem och byta packning och ge sig iväg på utbildning. Hotell och sena nätter, fint ska det vara, hem en vända byta packningen igen och iväg och jaga älgjäveln igen.

Nu är det slutflängt ett tag men man ska visst jobba mellan varven också:gnissla packningen jag bytt några gånger här har tyvärr inget alls med motorer att göra....

Hur som helst, nu var jag och hämtade en bukett med tre metallfärgade slangtulpaner och provmonterade på biken, det blev ju finfint. Det som är kvar på smörjsystemet är en gängad hylsa att svetsa i tråget och att konstruera en avluftning som både luftar av, tål den sköna värmen och är skapligt snygg:tuttar

Eftersom det det liksom blir mindre och mindre saker kvar att göra närmar det sig mer och mer förgasarpill igen vilket jag lyckats förtränga ett tag och det har känts fluffigt och skönt:va men nu har jag kastats tillbaka till verkligheten igen, den är hård och kall med en vebomeckad förgasarbrygga mellan bena:gnissla

Nån dag när inspirationen är fantastisk ska jag slutmontera fjuckarna, det ska bli otroligt intressant att se om det fungerar. Hela alltet beträffande förgasarna känns bara halvdant.

Min fem år gamla ericssontelefon funkar fortfarande fint så det blev bilder på slangar under en gammal sucka till folket ikväll:tummenupphåll tillgodo

Försök rida på älgen efter du satt en kula i bakhasorna på den.

Du kommer behöva erfarenheten när laddtrycksmätaren börjar klättra över 1 bar :crash

Lyckas jag ska jag åka till kiviks marknad och ha föreställning i ett litet tält, och då menar jag inte med turbohojen:crash

Bifogat

• DSC01219.jpg
    DSC01219.jpg
    219.5 KB · Visningar: 163
  • DSC01220.jpg
    DSC01220.jpg
    178.2 KB · Visningar: 155
Last edited:

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Vad är det för gjänga på banjobulen för oljetillförseln till turbon? Tänkte om du mins, du som har nygjort den.

Mvh Peterpan.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Extensions

De senaste dagarna har ägnats åt lite extensions, hmm, förlängning tänker den fundersamme, vad har han nu hittat på:va

Nä, inte såna som sambon tjatar om ibland och man (hon) ska ha i håret utan såna man har på sitt oljetråg. Tråget ifråga tillhör en bakhjulskung som skrivit lite i tråden och har bilen på bild, och då har den uppmärksamme snart listat ut vad det är för kärra:yoparty Biltypen lider visst av en smula blodbrist vid sportig körning:crash

Förövrigt skedde operationen med en lånad tigersåg (ahhh...) så nu måste jag nog köpa en egen.

På hojfronten har jag stekt fast en anslutning till returoljan, den går in i tråget ungefär där oljan ramlar ner ifrån toppen. Bra eller dåligt, inte vet jag, men det kändes bra iallafall:tummenupp

När jag plockade ner tråget rymde rökpuffen från tv-serien Lost ut:skrämd och jag fick akta mig för att inte åka på stryk. Som synes lämnade han spår i tråget i form av svart slam, kanske sot:va Ganska skräpit med tanke på att hojen gick 15 mil mellan ihop-och-isärskruvning med ett oljebyte i mitten nånstans:va

Ähum:D...En passning till alla bytaoljainnanvinternmänniskor i teknikforat; Ni måste plocka ner tråget och göra rent, det är skitviktigt för där gömmer sig de mest hemska saker och eder motorcykel kommer självdö annars...:rolleyes:

Bifogat

• DSC01225.jpg
    DSC01225.jpg
    204.1 KB · Visningar: 189
  • DSC01224.jpg
    DSC01224.jpg
    176.5 KB · Visningar: 148
  • DSC01223.jpg
    DSC01223.jpg
    178.6 KB · Visningar: 137
  • DSC01222.jpg
    DSC01222.jpg
    200.3 KB · Visningar: 165
  • DSC01221.jpg
    DSC01221.jpg
    188.4 KB · Visningar: 145
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De senaste dagarna har ägnats åt lite extensions, hmm, förlängning tänker den fundersamme, vad har han nu hittat på:va

Nä, inte såna som sambon tjatar om ibland och man (hon) ska ha i håret utan såna man har på sitt oljetråg. Tråget ifråga tillhör en bakhjulskung som skrivit lite i tråden och har bilen på bild, och då har den uppmärksamme snart listat ut vad det är för kärra:yoparty Biltypen lider visst av en smula blodbrist vid sportig körning:crash

Förövrigt skedde operationen med en lånad tigersåg (ahhh...) så nu måste jag nog köpa en egen.

På hojfronten har jag stekt fast en anslutning till returoljan, den går in i tråget ungefär där oljan ramlar ner ifrån toppen. Bra eller dåligt, inte vet jag, men det kändes bra iallafall:tummenupp

När jag plockade ner tråget rymde rökpuffen från tv-serien Lost ut:skrämd och jag fick akta mig för att inte åka på stryk. Som synes lämnade han spår i tråget i form av svart slam, kanske sot:va Ganska skräpit med tanke på att hojen gick 15 mil mellan ihop-och-isärskruvning med ett oljebyte i mitten nånstans:va

Ähum:D...En passning till alla bytaoljainnanvinternmänniskor i teknikforat; Ni måste plocka ner tråget och göra rent, det är skitviktigt för där gömmer sig de mest hemska saker och eder motorcykel kommer självdö annars...:rolleyes:

I min turbomatade babbitskvarn bytte jag alltid olja med tråget nere. Oljan jag använde visade sig alltid vara Motul 20-50w factory goldmesh.

Sedan jag jackat kolven o dragit pluggen på oljepumpen samt givit oljefilterflyttaren sin astmamedicin så har jag kört 20mil o 38bänkpull med samma oljetryck!
Innan trodde jag oljetryck var precis som bensin dvs nåt man fyllde på var 10:e mil.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
I min turbomatade babbitskvarn bytte jag alltid olja med tråget nere. Oljan jag använde visade sig alltid vara Motul 20-50w factory goldmesh.

Sedan jag jackat kolven o dragit pluggen på oljepumpen samt givit oljefilterflyttaren sin astmamedicin så har jag kört 20mil o 38bänkpull med samma oljetryck!
Innan trodde jag oljetryck var precis som bensin dvs nåt man fyllde på var 10:e mil.

Det jag menade var att man kan nöta i evigheter om vilken oljesort man ska ha när hela tråget i själva verket kanske är fullt med slam. En del motorhypokondriker skulle nog få stora skälvan:hihi

Nu stod min hoj ett tag innan oljan åkte ut så slammet har sjunkit till botten i tråget vilket gör det extra effektfullt. Det var dock rent innan uppstart då jag lättade på tråget för att kolla hur det såg ut.

Plockar man ut dubbla orginaleffekten eller mer så finns det ju lite större anledning att vara uppmärksam.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter två dagar i soffan funderandes hur mycket snor som kan få plats inne i huvet (nåja, det läcker hela tiden) fick jag ett anfall av tristess som inte går att stå ut med. Dängde i mig ett par alvedon och åkte till garaget, smällde ihop förgasarbryggan med alla hemtäljda gadgets. Den lilla ansträngningen att montera förgasarbryggan på biken resulterade i ymnig kallsvett och frossa.

Det finns få sjukdomsupplevelser som motsvarar en rejäl mansförkylning:jisses:ätapiller

Efter en matpaus hemma gjorde jag ett nytt ryck och tänkte montera plenum. När man ska visa sig på styva linan och bygga ett snyggt plenum som passar fint i ramen får man ett elände:gnissla

Plenumet är på plats men slangklämmorna får fan inte plats:brinnerup I en stund av irritation tidigare i år gjorde jag iordning klämmor på så vis att jag slipade ur för själva låsen, men det är trassligt att montera, det syns öht inget av silikonslangen mellan förgasare och plenum:va

Men säg det problem som inte har en lösning, jag har snokat rätt på att det finns ABA-klammer med 9mm bredd istället för de vanliga 12mm:yoparty
6mm till är oceaner av plats:tummenupp

I lördags fick jag iallafall beundra lite fungerande turbohojar i tierp:tummenupp skönt för motivationen

vi hörs

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Haha, det där känner jag igen!

"Nej jag gör det nog liiite liiite tajtare mot den här delen som är fast och ej kan flyttas. Det blir ju så mycket snyggare då, och sååå mycket rör ju sig motorn egentligen inte".

:hihi

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Avancemang

Efter vild jakt:va på ABA:s Nova-klammor på snart sagt alla ställen i stan som kan tänkas ha något med slang att göra kan jag bara konstatera att slangklamsfabriken misslyckats fatalt i sitt säljarbete. Gick bet överallt.

Det som till sist räddade dagen var WÜRTH, där kan man köpa smala tunna fina klammor i rostfritt till rena biltemapriser:tummenupp 17,90:- stycket.

Stärkt av framgången tog jag en sväng till garaget och provmonterade plenum och konstaterar likt Lena PH; Det gör ont men går ändå....:gnissla När plenumet väl satt på plats skruvade jag dit blowoff-stagen och resten av turbo-grejerna av bara farten och slås av tanken att snart kanske det är dags för, håll i er, provstart....:va En hel del småpill att reda ut och fixa till, men i det stora hela saknas inte mycket.

Lite bilder från kvällen, som efter lite brottning i trånga utrymmen där endast ett nagelband strök med, mest ägnades åt att nöjda:tummenupp

Bifogat

• DSC01236.jpg
    DSC01236.jpg
    171.6 KB · Visningar: 154
  • DSC01235.jpg
    DSC01235.jpg
    208 KB · Visningar: 140
  • DSC01232.jpg
    DSC01232.jpg
    205.3 KB · Visningar: 177
  • DSC01230.jpg
    DSC01230.jpg
    211.1 KB · Visningar: 144
  • DSC01229.jpg
    DSC01229.jpg
    188 KB · Visningar: 142
  • DSC01228.jpg
    DSC01228.jpg
    238.6 KB · Visningar: 144
  • DSC01227.jpg
    DSC01227.jpg
    165 KB · Visningar: 152
  • DSC01237.jpg
    DSC01237.jpg
    234.4 KB · Visningar: 139

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Blankt Juuh

Du som varit blygsam med att hålla fram ditt bygge.....det blänker ju satan både här och där! This is tha Shiitt:yoparty:yoparty

Grattis från
Mvh BusaPelle
SSStarta snart för bööveln :D:D

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ser lovande ut:tummenupp

Men du får pilla bort märket på pumpen:tungan

Jag får leta fram nån snabb trim-dekal och kleta över:) Eller låta den sitta kvar, det är dom små detaljerna som gör det:tummenupp

Du som varit blygsam med att hålla fram ditt bygge.....det blänker ju satan både här och där! This is tha Shiitt:yoparty:yoparty

Grattis från
Mvh BusaPelle
SSStarta snart för bööveln :D:D

Tack så mycket för berömmet:rodnar:tummenupp:tummenupp

tryck o pys = mys :tummenupp

:kär

Idag tänkte jag svänga ihop nåt att ta ut soppan ur tanken med, ideerna sprutade, men jag vet inte om det var snoret som tryckte på hjärnan för vad jag än gjorde blev det inget vidare:gnissla

Ett krav på konstruktionen var att jag ska kunna använda en orginalpackning som sitter mellan tank och kran. Hoppas jag kan komma på något....

Det hela slutade på wärdshuset gyllene röfwen där ett knippe hamburgare inhandlades att tröstäta i soffan:6surkart

Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag får leta fram nån snabb trim-dekal och kleta över:) Eller låta den sitta kvar, det är dom små detaljerna som gör det:tummenupp

Tack så mycket för berömmet:rodnar:tummenupp:tummenupp

:kär

Idag tänkte jag svänga ihop nåt att ta ut soppan ur tanken med, ideerna sprutade, men jag vet inte om det var snoret som tryckte på hjärnan för vad jag än gjorde blev det inget vidare:gnissla

Ett krav på konstruktionen var att jag ska kunna använda en orginalpackning som sitter mellan tank och kran. Hoppas jag kan komma på något....

Det hela slutade på wärdshuset gyllene röfwen där ett knippe hamburgare inhandlades att tröstäta i soffan:6surkart

min kran till gammel suzukin plundrde jag bara tog ut inehållet och andvände samma kran till ut och retur

funkar billigt men inget bling,,fint bygge

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...