Assen MotoGP

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Vad är gränsen mellan brutal och tuff/tillåten racing för dig i samband med kontakt mellan förare oavsett vems fel.

Kracha så man dör
Kracha så man skadar sig
Inte kracha men av banan
Bara kåpkontakt men kvar på banan

Tror inte Simoncelli åker och väljer ut grad av "vårdslöshet", som det så fint kallas i racingsektionen, innan han "kör på" sina intet ont anande motståndare. Var det inte Mamola som sa efter Le Mans incidenten att även på hans tid fanns det killar som man inte körde om hur som helst, och det tog man med i beräkningen?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
För det första vågar du inte köra en Sopabajk, för det andra skulle jag köra ifrån dig :tungan

Vi skulle ju kunna ta och kolla det lite:

Påstående 1: Våga köra Supabajk - Jag har kört Rookie 1000 samt ERF:at med 1000 cc många gånger. Check!

Påstående 2: Vi kollar racena från senaset helgen

Lördag: Torrt. Perra Sandström kom på 14 e plats i Supabajk med ett bästa varv på 58,896. BRA GJORT PERRA, RIKTIGT SNABBT!!!:Bugar Det varvet var 3,7 sekunder från heatets snabbaste varv.
Magnus Mozz kom på 13:e plats i STK 600 med ett snabbaste varv på 58.845. Det varvet var 1,5 sek från heatets snabbaste varv....

Söndag: Regn. Perra Sandström kom på 11 e plats i Supabajk med ett bästa varv på 1:07.789. BRA GJORT PERRA, RIKTIGT SNABBT!!!:Bugar Det varvet var 4,6 sekunder från heatets snabbaste varv.
Magnus Mozz kom på 8:e plats i STK 600 med ett snabbaste varv på 1.07,683. Det varvet var 1,9 sek från heatets snabbaste varv....

Check!:krama
 

MC Doktorn

Guest
Tror inte Simoncelli åker och väljer ut grad av "vårdslöshet", som det så fint kallas i racingsektionen, innan han "kör på" sina intet ont anande motståndare. Var det inte Mamola som sa efter Le Mans incidenten att även på hans tid fanns det killar som man inte körde om hur som helst, och det tog man med i beräkningen?

Nej det tror jag inte heller.
Men...

Som svar på ovanstående resonemang (Inte skurkens) om den Brutale Rossi.
Hans berömda omkörning av Gibernau på Jeres 2005 så lämnade han utrymme så den stackars Spanjoren hade någon stans att ta vägen.

jerez_gp_rossi03.jpg


Den andra stackars Spanjoren hade ingenstans att ta vägen. Noll, zero, nada utrymme krasch:död

PEDROSA-vs-SIMONCELLI-Picture-1-original-motogp.com_-300x168.jpg
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
De flesta är nog överens om att han inte hade någonstans att ta vägen men vems felet var är väl en annan femma. ;)

Hmm, njaa, jag TROR att Pedrosa skulle fått plats innanför Marco i den böjen, men att han inte var beredd på det som skedde och därför försökte han istället bromsa hårdare för att kunna ta ett annat bredare spår. När han väl bestämt sig för det är det inte lätt att ändra plan för kurvan under ngn hundradels sekund, så istället låste han upp framhjulet och vurpan var mer eller mindre ett faktum. Fortfarande saknar jag offentliggjorda telemetridata som skulle kunna undanröja alla frågetecken kring incidenten. Varför vill inte teamen visa dessa när det nu spekuleras så mycket?

Jag VET inte vad Pedrosa upplevde, eller vad Marco upplevde heller för den delen. Jag tycker bara som amatör i TV-soffan att det fanns ganska bra med plats, med VM-mått mätt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Wel.. Jag antar att jag hade fel angående det. :D
Jag anser att det finns så många bilder och klipp som visar att det inte fanns plats genom hela kurvan med den linje Simo tog om inte Pedrosa kört så långsamt att han kunnat köra på innercurbsen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Wel.. Jag antar att jag hade fel angående det. :D
Jag anser att det finns så många bilder och klipp som visar att det inte fanns plats genom hela kurvan med den linje Simo tog om inte Pedrosa kört så långsamt att han kunnat köra på innercurbsen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Wel.. Jag antar att jag hade fel angående det. :D
Jag anser att det finns så många bilder och klipp som visar att det inte fanns plats genom hela kurvan med den linje Simo tog om inte Pedrosa kört så långsamt att han kunnat köra på innercurbsen.
Han brukar ju i och för sig inte ha några problem att köra på innercurbsen när det gäller att fälla en bättre teamkamrat.
 

MC Doktorn

Guest
På den punkten är bevisligen inte alla överrens. Varken i MotoGP depån eller på Sporthoj. Agree to disagree, liksom.

Helt klart är vi överens om att vi inte är överens.

Förstår inte vad telemetri skulle bevisa som du nämner ?

Beviset finns redan att Sic klippte hans framhjul.
Vad vi på Sporthoj anser känns inte så relevant :rolleyes:

När vi kan förlita oss på folk med relevant fakta och kunskap.
Som Valentino uttryckte det.
For me I think this time Simoncelli was too hard.
"He didn't leave any space for Dani.
.
:fakta
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Rossi kastar sig om på innern i korkskruven med ett spår som gör att han inte kan ta högern på banan, utan genar över gruset på innern och trycker sedan ut Stoner på utgången så att Stoner är ytterst nära att gå av.
Inte för att tjata ut den situationen, men visst han bromsar om stacey inför vänster i skruven, bromsar för sent så han ej klarar högern, men då är han ju framför stacey och att stacey väljer/vågar försöka uppvakta på yttern i utgången när han ser rossi komma utvinglandes från gruset är ju rent logiskt inget bra drag..och stacey är i det här fallet inte i en situation där han inte kan ta vägen någonstans. Hade varit värre om stacey låg först i skruven o samma sak hänt och rossi torpederat han i utgången från högern..
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Helt klart är vi överens om att vi inte är överens.

Förstår inte vad telemetri skulle bevisa som du nämner ?

Beviset finns redan att Sic klippte hans framhjul.
Vad vi på Sporthoj anser känns inte så relevant :rolleyes:

När vi kan förlita oss på folk med relevant fakta och kunskap.
Som Valentino uttryckte det.
For me I think this time Simoncelli was too hard.
"He didn't leave any space for Dani.
.
:fakta

Telemetrin skulle tydligt visa om Pedrosa hade problem med bromsningen (pga sin skadade axel) och därför inte mäktade med att bromsa ordentligt och därför var tvungen att styra rakt fram vilket resulterade i att han körde in i Marcos bakhjul. Marco kom ju ikapp ordentligt i inbromsningen trots sina 20 kg (?) mer vilket jag anser tyder på att Pedrosa hade problem med inbromsningen snarare än att Marco kom in för fort.

Jag håller med om att vad du och jag anser är tämligen irrelevant. Vad både du och jag vet är också att andra som kör/kört roadracing på VM nivå också tycker olika om den här incidenten samt huruvida den ska bestraffas eller ej.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vi tycker olika

Kan vi inte bara stänga den här tråden och gå vidare?

Vi måste spara lite syre till nästa race tycker jag :D

Vi tycker olika och och ingen kan spola tillbaka filmen !

:tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Telemetrin skulle tydligt visa om Pedrosa hade problem med bromsningen (pga sin skadade axel) och därför inte mäktade med att bromsa ordentligt och därför var tvungen att styra rakt fram vilket resulterade i att han körde in i Marcos bakhjul. Marco kom ju ikapp ordentligt i inbromsningen trots sina 20 kg (?) mer vilket jag anser tyder på att Pedrosa hade problem med inbromsningen snarare än att Marco kom in för fort.

Jag håller med om att vad du och jag anser är tämligen irrelevant. Vad både du och jag vet är också att andra som kör/kört roadracing på VM nivå också tycker olika om den här incidenten samt huruvida den ska bestraffas eller ej.

Evig diskussion som börjar anta episka former.

Helt klart är själva bestraffnings värderingen den svåra biten.:)

Kan vi inte bara stänga den här tråden och gå vidare?

Vi måste spara lite syre till nästa race tycker jag :D

Vi tycker olika och och ingen kan spola tillbaka filmen !

:tummenupp

Helt klart :tummenupp
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Marco kom ju ikapp ordentligt i inbromsningen trots sina 20 kg (?) mer vilket jag anser tyder på att Pedrosa hade problem med inbromsningen snarare än att Marco kom in för fort.

Marco hade ju racingline & behövde inte bromsa som Peddo som var i blockpass-line, för att klara kurvan.

Huruvida blockpassen skulle nå ända fram (vilket den inte gjorde enl Marco) var gambling från Peddos sida, liksom det var gambling från Marco huruvida hans icke accepterande/stängande av en dålig blockpass skulle medföra någon risk eller ej (avhängande på Peddos bromskontroll).

Dom var två om detta, inget snack om det. Vem som var mer eller mindre skuldbärande är en smaksak. Min smak säger 50/50.

Edit: Ja, ..detta KAN diskuteras i evighet. :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kan vi inte bara stänga den här tråden och gå vidare? Vi måste spara lite syre till nästa race tycker jag :D Vi tycker olika och och ingen kan spola tillbaka filmen ! :tummenupp
Eller så låter vi dem som vill fortsätta diskutera göra det :)

Assen är ett passerat kapitel så det finns ingen anledning för de som inte vill att fortsätta läsa i den här tråden.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller så låter vi dem som vill fortsätta diskutera göra det :)

Assen är ett passerat kapitel så det finns ingen anledning för de som inte vill att fortsätta läsa i den här tråden.

Håller med!!! Det skrivs alldeles för lite intressant på Aftonbladets hemsida så då vore det TRÅKIGT om det slutade skrivas om VIKTIGA TING (läs RACING) på Sporthoj!

Skriv! Älta! Prata petitesser!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top