Assen MotoGP

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så du menar att mitt på en lång raka, som Mugellos, där är det ok att svänga så pass häftigt, att bakomvarande förare kraschar. Men på Åsen, och en kortare raka, är det inte ok.

Har jag fattat rätt? Jag är inte så bra på att skilja på äpplen och päron...
Du är bara bra på att köra hoj fort ;)

Ja, jag menar att det är okej att byta spår på en så lång raka som Mugellos om man gör det någorlunda tidigt. Hade Simoncelli gjort det i slutet på rakan med avsikt att få bakomvarande att krascha hade jag hållt med dig. Men du vet ju lika väl som jag att man inte har någon större lust att idka närkontakt med andra förare på en raka.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ingen rök utan eld men det beteende du och så många andra försöker påvisa känns mest som en mediagrej ivrigt påhejat av Simoncellis gnälliga konkurrenter med Grin-Jörgen i spetsen. Tänk vad trist racingen hade varit om alla körde som Grin-Jörgen och Dovi.

Rossi har gjort många korkade saker under sin karriär, tex Melandri i Japan (Motegi?) och Stoner ganska nyligen på Jerez, men då hör man inte så mycket från dem som nu gnäller på Simoncelli :rolleyes:

Du ser allvarligt talat inte någon skillnad på dom exempel som du uppger med rossi som är 2 st incidenter under ett par år där rossi erkänner sin skuld och dom incidenterna som Simoncelli orsakat under årets 7 race? Plus att har han haft samma beteende i 250 gp när han körde där.
Dessutom så erkänner han inte att han gjort fel och lär sig inte av misstagen och det är ju inte lorenzos fel att media uppmärksammar dessa händelser bara för att han gnällde om det i början av säsongen ( inte obefogat har det visat sig ) även om det såklart spär på negativiteten ang hans körstil. Men med alla dessa incidenter med korkade omkörningsförsök mm som resulterar i att andra dras med ner när han vurpar kan du ju inte påstå bara är medias och dom andra förarnas fel och att det är en helt orättvis bild av Simoncllis beteende på banan?

Dra nu inte någon jämförelse om det rossi orsakade mot stoner på jerez då det också är ganska stor skillnad mot det Simoncelli lyckats med på dom 7 racen i år. Alla förare gör misstag men det Simoncelli lyckats med i år är inte jämförbart med någon annan förare.. Du har en egenskap att dra andra liknade enskilda incidenter till sin spets i dina inlägg där du försvarar Simoncelli och undrar bara varför och tycker att det inte är särskilt objektivt..? Om tex lorenzo hade orsakat samma saker som krullet gjort i år så hade du skrivit helt andra saker och knappast försvarat honom som Simoncelli?

Dessutom nämner du hur tråkiga racen vore utan honom om alla skulle köra som lorenzos och spies, jag hävdar tvärtom att det har blivit tråkiga race pga Simoncelli då han har kraschat och tagit med sig andra i fallet i toppskiktet så att det inte blivit några större fighter om vinsterna. Tex senast på assen så hade det förmodligen blivit en bra fight om segern om Simoncelli hållit sig på hjulen och lorenzo också så dom kanske kommit ikapp spies så det blivit tightare fight om segern.

Även andra race där Simoncelli tänkt med högerhanden istället för det som kanske finns under det massiva krullet och inte kraschat och tagit med sig andra så hade det blivit bättre race om toppförarna hade fått vara kvar på banan istället för att blivit omkullkärda av krullet.

Hans skuld i alla incidenter går att diskutera men fakta är ändå att han sätter sig själv och andra i situationer där farliga saker händer och enligt mig helt i onödan när han har farten och kunnat gjort omkörningsförsöken på bättre ställen med mer marginal.

Tycker bara det är lite konstigt att du gnäller på princip alla förare utom Simoncelli och dina jämförelser är ganska mkt äpplen och päron som du själv uttrycker det..
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Står det så i regelboken?

Hoppas att du bara undrar om det står så i regelboken och att du inte tycker att det är ok att göra så bara för att det inte står med i regelboken?

Vissa oskrivna regler som är ganska logiska kanske inte alltid står med i boken och att tycka att allt är ok bara för att det inte står med med i boken är väl att dra saker till sin spets och inte ok...? Tex om du läser Moss text och sätter dig in i situationen så förstår du väl att det är vanligt vett att inte byta spår å slänga sig fram å tillbaka innan en kurva när man vet eller antar att någon kan ligga bakom och att det kan orsaka en krasch där någon skadas?

Det står väl inte i regelboken heller att man inte får trycka in någons bromspump om man ligger bredvid dom på rakan heller men det gör man inte bara för att det inte står med....?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När jag tog licens '82 var budskapet från instruktörerna kristallklart: Vad som händer bakom dig behöver du inte bekymra dig om, titta framåt och kör ditt eget lopp.

Därmed inte sagt att man med flit körde folk av banan. Tryckte någon i en sväng in ett framhjul så man såg det i ögonvrån försökte man lämna plats - men behövde man själv platsen var det inget fel att ta den, även om det ställde till det för den andre.

Fast egentligen undrade jag bara om reglerna ändrats.

Hoppas att du bara undrar om det står så i regelboken och att du inte tycker att det är ok att göra så bara för att det inte står med i regelboken?

Vissa oskrivna regler som är ganska logiska kanske inte alltid står med i boken och att tycka att allt är ok bara för att det inte står med med i boken är väl att dra saker till sin spets och inte ok...? Tex om du läser Moss text och sätter dig in i situationen så förstår du väl att det är vanligt vett att inte byta spår å slänga sig fram å tillbaka innan en kurva när man vet eller antar att någon kan ligga bakom och att det kan orsaka en krasch där någon skadas?

Det står väl inte i regelboken heller att man inte får trycka in någons bromspump om man ligger bredvid dom på rakan heller men det gör man inte bara för att det inte står med....?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
När jag tog licens '82 var budskapet från instruktörerna kristallklart: Vad som händer bakom dig behöver du inte bekymra dig om, titta framåt och kör ditt eget lopp.

Som nazurro skriver, de står det inget om i reglerna, men OM de gjorde det så skulle SimonC kunna överklaga bestraffningen från LeMans med hänvisning till regelboken...
"först in i kurvan har alltid rätt oavsett omständigheter och konsekvenser"... men nu finns inte reglerna med "budskapet" från 1982 med i boken...

Jag tror du vet och förstår precis som alla andra vanligt vett o etikett, och bara för att instruktörerna -82 menar på att man inte ska sätta backspeglar och kolla döda vinkeln på en racingbana, så tror ja inte att du leker kryssningsmissil..:tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det som inte framgår när man ser bilderna från Mugello är ju hur racet sett ut tidigare. Barbera kunde köra om Simoncelli på rakan lite som han ville, han behövde inte ens slipstreama honom, och detta vet så klart Simoncelli och han är medveten om att han kommer förlora eftersom mållinjen är långt ner på rakan.
I klippet är han placerad längst till höger och hans plötsliga manöver kan bero på två olika saker.
1. Han vet att Barbera kommer köra om någon gång på rakan och går medvetet hastigt åt höger för att bryta slipestreamen då han tänker att Barbera ligger precis bakom. Barbera skulle då kunnat fortsätta till höger om Simoncelli.
2. Han byter medvetet spår för att hindra Barbera från att köra om.

Vad som hände vet bara Simoncelli men med tanke på hur racet varit, hur nära Barbera är - Simoncelli måste hört honom tycker jag - och hur plötslig SImoncellis manöver är så börjar man ju undra.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Du ser allvarligt talat inte någon skillnad på dom exempel som du uppger med rossi som är 2 st incidenter under ett par år där rossi erkänner sin skuld och dom incidenterna som Simoncelli orsakat under årets 7 race? Plus att har han haft samma beteende i 250 gp när han körde där.
Dessutom så erkänner han inte att han gjort fel och lär sig inte av misstagen och det är ju inte lorenzos fel att media uppmärksammar dessa händelser bara för att han gnällde om det i början av säsongen ( inte obefogat har det visat sig ) även om det såklart spär på negativiteten ang hans körstil. Men med alla dessa incidenter med korkade omkörningsförsök mm som resulterar i att andra dras med ner när han vurpar kan du ju inte påstå bara är medias och dom andra förarnas fel och att det är en helt orättvis bild av Simoncllis beteende på banan?

Dra nu inte någon jämförelse om det rossi orsakade mot stoner på jerez då det också är ganska stor skillnad mot det Simoncelli lyckats med på dom 7 racen i år. Alla förare gör misstag men det Simoncelli lyckats med i år är inte jämförbart med någon annan förare.. Du har en egenskap att dra andra liknade enskilda incidenter till sin spets i dina inlägg där du försvarar Simoncelli och undrar bara varför och tycker att det inte är särskilt objektivt..? Om tex lorenzo hade orsakat samma saker som krullet gjort i år så hade du skrivit helt andra saker och knappast försvarat honom som Simoncelli?

Dessutom nämner du hur tråkiga racen vore utan honom om alla skulle köra som lorenzos och spies, jag hävdar tvärtom att det har blivit tråkiga race pga Simoncelli då han har kraschat och tagit med sig andra i fallet i toppskiktet så att det inte blivit några större fighter om vinsterna. Tex senast på assen så hade det förmodligen blivit en bra fight om segern om Simoncelli hållit sig på hjulen och lorenzo också så dom kanske kommit ikapp spies så det blivit tightare fight om segern.

Även andra race där Simoncelli tänkt med högerhanden istället för det som kanske finns under det massiva krullet och inte kraschat och tagit med sig andra så hade det blivit bättre race om toppförarna hade fått vara kvar på banan istället för att blivit omkullkärda av krullet.

Hans skuld i alla incidenter går att diskutera men fakta är ändå att han sätter sig själv och andra i situationer där farliga saker händer och enligt mig helt i onödan när han har farten och kunnat gjort omkörningsförsöken på bättre ställen med mer marginal.

Tycker bara det är lite konstigt att du gnäller på princip alla förare utom Simoncelli och dina jämförelser är ganska mkt äpplen och päron som du själv uttrycker det..

Tjena !

Måste lägga mig i det här lite. Rossi har kört jävligt tufft många många gånger. Inte ett par ggr på alla år. Tuffare än simoncelli bitvis. Skillnaden är att Rossi haft flax många ggr, Simon i källaren har oftast motsatsen i sina djärva satsningar.

Nämner Setè vs Rossi,. Biaggi vs Rossi samt Stoner Vs Rossi (L Seca)bara för att nämna ngt.
Ja, Det finns gott om brutal körning om man letar i Rossi`s historik.

Rossi är ändå min absoluta favorit ända sen man såg hans talang blomma ut i 125. Brutal eller inte skiter iaf jag i. bara mer intressant med opportunister i racing.

Om det inte fanns opportunister som Rossi å Simoncelli dör ju intresset ut snabbt. Blir följa john och köra om på rakan typ.

Mästare som Criville, Hayden, JLo kommer äga på stabila topp-5 resultat och avsaknad av skadade konkurrenter. Skitroligt...

Simoncelli har potential att bli iaf min "nya" favorit när Rossi lägger ner Motogp. Ngn annan intressant karaktär, som samtidigt är så snabb, finns
inte på griden enligt min humbla mening.

Det här tragiska trashtalket mot Simoncelli, Som primadonnan JLo har dragit igång, Är ju rent destruktivt för racingen. Risken finns att de lyckas förstöra en kanske briljant Motogp karriär (simoncelli`s) som även skulle innebära en än mer slätstruken grid.

Tar man bort Simoncelli alt. kväser honom, försvinner mkt dynamik från motogp. Sen försvinner snart Edwards och Rossi. Roliga intervjuer blir det ju med, och massor att skriva om Motogp i framtiden....

Spies, Stoner, JLo, Peddo, Dovi i toppen är ju jätteroliga personer med massor av karisma... PR agenternas mardröms klienter. Noll PR värde.
Undantaget Stoners körstil då. Den kan ingen klaga på.

För er som diggar/hatar Simon i källaren så har han visst en officiell facebook sida. där är det vild debatt sägs det. Ska själv in å kolla där nu.

Simma lugnt pojkar och flickor !
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du är bara bra på att köra hoj fort ;)

Ja, jag menar att det är okej att byta spår på en så lång raka som Mugellos om man gör det någorlunda tidigt. Hade Simoncelli gjort det i slutet på rakan med avsikt att få bakomvarande att krascha hade jag hållt med dig. Men du vet ju lika väl som jag att man inte har någon större lust att idka närkontakt med andra förare på en raka.

Hmmmmmmmmm........................

Om vi säger så här: Säsongen 2012 gör Mozz det oväntade och byter klass till Superbike. Tyvärr får han inte riktigt snurr på hojen så Sandis BMWEXTRAALLT-cykel går fortare på rakorna. DU går i backen 2 ggr, på Torpet och på Åsen, på grund av att Mozz gör en "Simoncelli", och gör en omotiverad gir på långrakan just när DU ska gå om. Och jag är 100%-igt övertygad om att du efter båda racena skulle vara djävligt sur och undra "Vad fan håller han på med!!!!!!!!!!!!!:mad::mad: Sätt den djäveln i kumlabunkern!!!!"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tjena ! Måste lägga mig i det här lite....
:klappar :tummenupp
Hmmmmmmmmm........................
Om vi säger så här: Säsongen 2012 gör Mozz det oväntade och byter klass till Superbike. Tyvärr får han inte riktigt snurr på hojen så Sandis BMWEXTRAALLT-cykel går fortare på rakorna. DU går i backen 2 ggr, på Torpet och på Åsen, på grund av att Mozz gör en "Simoncelli", och gör en omotiverad gir på långrakan just när DU ska gå om. Och jag är 100%-igt övertygad om att du efter båda racena skulle vara djävligt sur och undra "Vad fan håller han på med!!!!!!!!!!!!!:mad::mad: Sätt den djäveln i kumlabunkern!!!!"
För det första vågar du inte köra en Sopabajk, för det andra skulle jag köra ifrån dig :tungan

I racing med 1000-kubikare behöver man inte slipstreama på svenska banor, kanske på Anderstorp, men om det ändå skulle bli som du ponerar skulle jag hålla mig en bra bit ifrån dig efter första kraschen och inte göra samma misstag två gånger. Att ligga nära en annan förare innebär alltid en risk som man själv väljer om man vill ta.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Allt snack om Simoncelli börjar bli lite tröttsamt. Ja, det är lite do or die över hans körning just nu, nej det är förstås inte helt ofarligt och inte speciellt lyckat alla gånger, men hur kort minne har folk egentligen?

Alla stora förare har börjat så. Rossi kraschade ut fler gånger än Simoncelli under deras första säsonger i toppklassen (500cc för Rossi), Lorenzo kraschade ut dubbelt så många gånger som Simoncelli, Stoner kraschade ut tre gånger så många gånger som Simoncelli.

Han kommer att lära sig var gränsen går med tiden, men den bakomliggande attityden är precis densamma som hos alla andra som gått riktigt långt. Utan den blir man ingen Rossi, Lorenzo eller Stoner.

Kritisera gärna hans körning när den är värd kritik, men att måla upp honom som något slags empatibefriat missfoster är bara tröttsamt.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Tjena !

Måste lägga mig i det här lite. Rossi har kört jävligt tufft många många gånger. Inte ett par ggr på alla år. Tuffare än simoncelli bitvis. Skillnaden är att Rossi haft flax många ggr, Simon i källaren har oftast motsatsen i sina djärva satsningar.

Nämner Setè vs Rossi,. Biaggi vs Rossi samt Stoner Vs Rossi (L Seca)bara för att nämna ngt.
Ja, Det finns gott om brutal körning om man letar i Rossi`s historik.

Rossi är ändå min absoluta favorit ända sen man såg hans talang blomma ut i 125. Brutal eller inte skiter iaf jag i. bara mer intressant med opportunister i racing.

Om det inte fanns opportunister som Rossi å Simoncelli dör ju intresset ut snabbt. Blir följa john och köra om på rakan typ.

Mästare som Criville, Hayden, JLo kommer äga på stabila topp-5 resultat och avsaknad av skadade konkurrenter. Skitroligt...

Simoncelli har potential att bli iaf min "nya" favorit när Rossi lägger ner Motogp. Ngn annan intressant karaktär, som samtidigt är så snabb, finns
inte på griden enligt min humbla mening.

Det här tragiska trashtalket mot Simoncelli, Som primadonnan JLo har dragit igång, Är ju rent destruktivt för racingen. Risken finns att de lyckas förstöra en kanske briljant Motogp karriär (simoncelli`s) som även skulle innebära en än mer slätstruken grid.

Tar man bort Simoncelli alt. kväser honom, försvinner mkt dynamik från motogp. Sen försvinner snart Edwards och Rossi. Roliga intervjuer blir det ju med, och massor att skriva om Motogp i framtiden....

Spies, Stoner, JLo, Peddo, Dovi i toppen är ju jätteroliga personer med massor av karisma... PR agenternas mardröms klienter. Noll PR värde.
Undantaget Stoners körstil då. Den kan ingen klaga på.

För er som diggar/hatar Simon i källaren så har han visst en officiell facebook sida. där är det vild debatt sägs det. Ska själv in å kolla där nu.

Simma lugnt pojkar och flickor !

Visst han har också kört tufft och med kontakt men jag tycker att det har varit lite mer än tur att det inte skett några störra incidenter i majorteten av fallen i jämförelse med simoncelli.
Inte så konstigt att media blossar upp det simoncelli lyckats med i år, kraschar ju och drar med sig någon i 70% av racen och i det race när han håller sig på hjulen så kommer han in på 9e som på barcelona..

Krävs mer än bara vara snabb i kval och racecraft som rossi har som ingen annan plus förmågan att kunna anpassa sig till material och kunna ändra och utveckla det han kör vilket är ett par av dom egenskaper som jag anser är varför han har lyckats så mkt.

Simoncelli tycker jag saknar racecraft eller vad man ska kalla det, är inte bara tur att rossi och andra förare kommit undan när det har körts hårt med kontakt och det är inte bara otur som simoncelli har haft utan en massa mer lr mindre korkade beslut som har lett till incidenter. En bra förare har lite tur oftast ser det ut som men det är mkt hur föraren tänker också..

Förmodligen kommer han att lära sig detta och bli en riktig vinnare i framtiden om man ser till hans fart och talang och då bli riktigt farlig ( inte farlig som han är nu för alla andra förare:D ) för att kunna vinna mästerskap. Men som han kör nu så skulle jag bli förvånad om han ens vinner ett race i år för han verkar vara en riktigt slow-learner gällande hans egna misstag och vad gäller lite taktik i racen..

Jämför med Spies som jag personligen tycker är en större talang än Simoncelli, han har en otrolig förmåga att anpassa sig efter material och situationer vilket han visade både sitt första år i wsbk där han tog titeln och i sitt första gp år där det blev pallen 2 ggr, han arbetar lugnt och metodiskt och har en plan med det han gör och han är nu lika snabb som simoncelli på kval men han har också 3 pallar och en vinst till skillnad mot simoncelli för att han tänker lite mer. Vad gäller tråkiga personligheter och trista race utan vildhuven som simoncelli så har jag inget emot att det händer lite grejer både på och utanför banan men tycker inte att spies är en tråkig förare att kolla på men tycker att gp överlag blivit tristare under 800 perioden och när all elektronik hindrar allt sladdande och det har blivit mindre konkurrans.. Hoppas på att nästa år med 100cc kommer att ändra lite på detta och att det blir mer fighter om vinsterna och att simoncelli lär sig lite så han är med i toppen också:tummenupp
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Allt snack om Simoncelli börjar bli lite tröttsamt. Ja, det är lite do or die över hans körning just nu, nej det är förstås inte helt ofarligt och inte speciellt lyckat alla gånger, men hur kort minne har folk egentligen?

Alla stora förare har börjat så. Rossi kraschade ut fler gånger än Simoncelli under deras första säsonger i toppklassen (500cc för Rossi), Lorenzo kraschade ut dubbelt så många gånger som Simoncelli, Stoner kraschade ut tre gånger så många gånger som Simoncelli.

Han kommer att lära sig var gränsen går med tiden, men den bakomliggande attityden är precis densamma som hos alla andra som gått riktigt långt. Utan den blir man ingen Rossi, Lorenzo eller Stoner.

Kritisera gärna hans körning när den är värd kritik, men att måla upp honom som något slags empatibefriat missfoster är bara tröttsamt.

En jävla skillnad mot när man drar omkull förare till höger och vänster.
Att han vurpar själv skiter jag fullständigt i, men vårdslösa omkörningar eller vinglande alá fullgubben i byn en lördagkväll med fara och färde för andra är en satans skillnad.

Sen gillar jag visst Simoncelli men anser dock ändå att hans körning är farlig för andra.

Sen snacket att RR är farligt, absolut men kör ihjäl/skada dig själv inte andra!!!!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Allt snack om Simoncelli börjar bli lite tröttsamt. Ja, det är lite do or die över hans körning just nu, nej det är förstås inte helt ofarligt och inte speciellt lyckat alla gånger, men hur kort minne har folk egentligen?

Alla stora förare har börjat så. Rossi kraschade ut fler gånger än Simoncelli under deras första säsonger i toppklassen (500cc för Rossi), Lorenzo kraschade ut dubbelt så många gånger som Simoncelli, Stoner kraschade ut tre gånger så många gånger som Simoncelli.

Han kommer att lära sig var gränsen går med tiden, men den bakomliggande attityden är precis densamma som hos alla andra som gått riktigt långt. Utan den blir man ingen Rossi, Lorenzo eller Stoner.

Kritisera gärna hans körning när den är värd kritik, men att måla upp honom som något slags empatibefriat missfoster är bara tröttsamt.

Jag håller med dig till viss del... Visst är det många som vurpat mycket sina första säsonger i MotoGP, och jag tror att när (OM?) Simoncelli får ordning på sin körning, så kommer han bli riktigt farlig.

Men jag ser ändå en viss skillnad i typen av vurpor som Simocelli gör till skillnad från dom som t.ex Rossi, Stoner, och Lorenzo gjorde i början. Dom sistnämnda kändes som att dom helt enkelt provade sig fram lite i början, och det dröjde ett tag innan dom hittade vart gränsen gick med dom däcken och hojarna som dom satt på. Och det kostade några vurpor då och då... Simoncelli å andra sidan visar prov på en mera otålig och ogenomtänkt körning tycker jag, Och lite "det får bära eller brista" mentalitet. Han kör väldigt aggresivt, på gränsen till vårdslöst ibland, tänker kortsiktigt och har dåligt tålamod när det kommer till racen.

Men jag gillar honom, och tror nog att han kommer få till det snart. Kanske redan nu på Mugello om han inte klappar igenom mentalt nu efter alla vurpor, allt snack om hans körning, och den enorma pressen av att köra på hemmaplan...
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Tjena !

Måste lägga mig i det här lite.
Nämner Setè vs Rossi,. Biaggi vs Rossi samt Stoner Vs Rossi (L Seca)bara för att nämna ngt.
Ja, Det finns gott om brutal körning om man letar i Rossi`s historik.!

Jo men tjena!

Intresssant inlägg nämn gärna några exempel på enstaka incidenter och beskriv på vilket sätt du upplever hans körning som brutal.

Rossi är ändå min absoluta favorit ända sen man såg hans talang blomma ut i 125. Brutal eller inte skiter iaf jag i. bara mer intressant med opportunister i racing.

Vad är gränsen mellan brutal och tuff/tillåten racing för dig i samband med kontakt mellan förare oavsett vems fel.

Kracha så man dör
Kracha så man skadar sig
Inte kracha men av banan
Bara kåpkontakt men kvar på banan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller med dig till viss del... Visst är det många som vurpat mycket sina första säsonger i MotoGP, och jag tror att när (OM?) Simoncelli får ordning på sin körning, så kommer han bli riktigt farlig.

Men jag ser ändå en viss skillnad i typen av vurpor som Simocelli gör till skillnad från dom som t.ex Rossi, Stoner, och Lorenzo gjorde i början. Dom sistnämnda kändes som att dom helt enkelt provade sig fram lite i början, och det dröjde ett tag innan dom hittade vart gränsen gick med dom däcken och hojarna som dom satt på. Och det kostade några vurpor då och då... Simoncelli å andra sidan visar prov på en mera otålig och ogenomtänkt körning tycker jag, Och lite "det får bära eller brista" mentalitet. Han kör väldigt aggresivt, på gränsen till vårdslöst ibland, tänker kortsiktigt och har dåligt tålamod när det kommer till racen.
Det som är lite lustigt är att när det gäller just Simoncelli så ska folk dra upp "mordförsök" från 250-tiden och det är få som fokuserar på den aktuella säsongen. Rossis torpederingar av Melandri och Stacey var kallt beräknade och han visste mycket väl att det kunde gå åt h-vete (vilket det också gjorde).

I flera inlägg utmålas Simoncelli som en galning som skiter i om någon annan dör på kuppen. Men om vi kollar på facit i år, vad är det egentligen han har gjort?
1. Tajt omkörning på yttern av en Pedrosa som vägrade att ge sig.
2. En highsider på kalla däck framför Lorenzo som inte hann reagera.

Personligen tycker jag att Rossis omkörning på Stacey i regnet på Jerez var betydligt mer korkad, för att inte tala om Staceys boxningsmatch med RdP (som kunde ha slutat illa med lite otur, och då var det inte ens race).

Intresssant inlägg nämn gärna några exempel på enstaka incidenter och beskriv på vilket sätt du upplever hans körning som brutal.
Se ovan :)
Det finns nog fler exempel för den som orkar leta.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tjena !

Måste lägga mig i det här lite.

Och nu känner jag att jag måste lägga mig i lite :)

Skillnaden är att Rossi haft flax många ggr, Simon i källaren har oftast motsatsen i sina djärva satsningar.

Har man flax mest hela tiden, typ genom en hel karriär, då är det inte flax, då är det skicklighet.

Mästare som Criville, Hayden, JLo kommer äga på stabila topp-5 resultat och avsaknad av skadade konkurrenter. Skitroligt...

Oooh här måste jag invända, JLo är inte en typisk topp-5 plockare: han är grymt stabil men samtidigt lika snabb som de absolut snabbaste: fet-elit helt enkelt.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Att han vurpar själv skiter jag fullständigt i, men vårdslösa omkörningar eller vinglande alá fullgubben i byn en lördagkväll med fara och färde för andra är en satans skillnad.
Det var därför jag tyckte att man skulle kritisera hans körning när den förtjänar kritik.

Simoncelli å andra sidan visar prov på en mera otålig och ogenomtänkt körning tycker jag, Och lite "det får bära eller brista" mentalitet. Han kör väldigt aggresivt, på gränsen till vårdslöst ibland, tänker kortsiktigt och har dåligt tålamod när det kommer till racen.
Visst gör han det, och det är något han måste lära sig av med. Men å andra tassen hävdar jag att han är långt ifrån ensam om det. Se exempelvis Rossi och Stoners helt underbara fight på Laguna Seca för några år sedan. Rossi kastar sig om på innern i korkskruven med ett spår som gör att han inte kan ta högern på banan, utan genar över gruset på innern och trycker sedan ut Stoner på utgången så att Stoner är ytterst nära att gå av.

Den gången gick det bra, och därför minns vi det som ett epic battle istället för mordförsök, men det hade precis lika gärna kunnat gå riktigt illa.

... om han inte klappar igenom mentalt nu efter alla vurpor, allt snack om hans körning ...
Tycker lite att folk ibland sväljer de andra förarnas kritik med hull och hår. "Om till och med den store Rossi kritiserar honom så måste han ju verkligen vara farlig." Klart att Rossi kan avgöra vad som är farligt, men han har även ett mycket påtagligt personligt intresse av att haka på trenden och framställa Simoncelli som farlig, just på grund av det du skriver om mental press.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I racing med 1000-kubikare behöver man inte slipstreama på svenska banor, kanske på Anderstorp, men om det ändå skulle bli som du ponerar skulle jag hålla mig en bra bit ifrån dig efter första kraschen och inte göra samma misstag två gånger. Att ligga nära en annan förare innebär alltid en risk som man själv väljer om man vill ta.

Vi tycker olika! Helt klart...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top