Assen MotoGP

I F1 får man byta spår en gång på rakorna även för att blocka omkörning.

I mcracing finns inga sådana regler! Inte heller behöver man fundera på vad som händer bakom, först väljer spår punkt slut. Allt annat vore också orimligt utan backspeglar.


Samtidigt så ska du fan ha koll på dina medtävlare innan man kastar sig fram och tillbaka.
Sen snacket om att alla andra gör det köper jag inte, säger samma till ungarna när den frasen kommer på tapeten!!!
 
Som ett helt sidospår tycker jag det är lite kul att du är en sån enorm säkerhetsivrare när det kommer till SM och SVEMO men helt skiter i den biten när det handlar om sport som du bara tittar på... ;)

Inget ont menat alls, bara en liten observation. :)
Inget ont menat alls, men att skilja på äpplen och päron verkar inte vara din grej, bara en liten observation.

Att diskutera rödflaggningar, saftey cars, avåkningszoner (äpplen) och race incidents med Simoncelli (päron) är inte samma sak. Uppenbart för det flesta...

Ursäkta, men hur vet du det? Enligt synnerligen frekventa uttalanden från dig själv så tittade du ju inte på 125 och 250 när det begav sig. Det var ju så ointressant om jag minns rätt.:krama
Jag har kollat RR i mer än 25 år så jag har sett ett par race i 125 och 250 ;)
 
I F1 får man byta spår en gång på rakorna även för att blocka omkörning.

Och det var nog tillåtet för 40 år sedan också. Men ingen gjorde det! Prsonligen tror jag att det beror på ett större mått av genuin sportsmanship, man ville vinna för att man körde fortare och inte för att man blockade bättre. Dessutom var man rädd om varandra och ville inte riskera att skada någon annan, det var farligt nog som det var

Och när man ser F1, Porche Cup eller vilken annan aptråkig bilracing som helst, så är den just aptråkig för att förare blockar, gör ETT spårbyte per raka, och omöjliggör därmed omkörning. Att tex. se Cralle gå in i Trösen från en position längst till höger på banan är en styggelse och gör racing aptråkig. Det tar bort 4/5 av alla omkörningar

Så förbjud blockning, förbjud onödiga riktningsavvikelser från racinglinjen = Säkrare racing och fler omkörningar!
 
I mcracing finns inga sådana regler! Inte heller behöver man fundera på vad som händer bakom, först väljer spår punkt slut. Allt annat vore också orimligt utan backspeglar.

Just det faktum att man inte har backspeglar, borde göra det förbjudet att göra onödiga riktningsförändringar på raksträckor. Dessa riktningsförändringar har bara EN avsikt, att sabba/försämra för konkurrenterna = Dålig sportmanship = Slappt och dåligt beteende = TA BORT!!!

Ni som tycker det är ok att vingla omkring, kör ni racing själva? Om ni ligger bakom en hoj på väg ner mot Trösen, ni går ut en meter till höger för att passera med STOR (0,5 meters) marginal NÄR PLÖTSLIGT HOJEN FRAMFÖR, MITT PÅ RAKAN, SVÄNGER SKARPT HÖGER (som Sic/Barbera).

Skulle inte ni bli VÄLDIGT arga/förvånade/rädda och vilja skicka den personen till Kumlabunkern?
 
Klart man måste få välja defensiva spårval, det är en del av rejsing. Vingla runt däremot, det är kanske mindre okej.

Men defensiv körning, mer sånt. Det brukar ändå straffa sig någonstans, typ i utgången. :)
 
Ni som tycker det är ok att vingla omkring, kör ni racing själva? Om ni ligger bakom en hoj på väg ner mot Trösen, ni går ut en meter till höger för att passera med STOR (0,5 meters) marginal NÄR PLÖTSLIGT HOJEN FRAMFÖR, MITT PÅ RAKAN, SVÄNGER SKARPT HÖGER (som Sic/Barbera). Skulle inte ni bli VÄLDIGT arga/förvånade/rädda och vilja skicka den personen till Kumlabunkern?
Nu jämför du de berömda äpplen och päronen Moss.

Mugello, där kraschen skedde, har en raka på drygt 1100 meter och det var inte direkt i inbromsningen som Simoncelli försökte minska Barberas möjlighet att slipstreama.

Se ni va bra det stämmer :banana
Det enda vi ser är en person som inte kan stava bättre än en 6-åring.
 
Last edited:
Och det var nog tillåtet för 40 år sedan också. Men ingen gjorde det! Prsonligen tror jag att det beror på ett större mått av genuin sportsmanship, man ville vinna för att man körde fortare och inte för att man blockade bättre. Dessutom var man rädd om varandra och ville inte riskera att skada någon annan, det var farligt nog som det var

Och när man ser F1, Porche Cup eller vilken annan aptråkig bilracing som helst, så är den just aptråkig för att förare blockar, gör ETT spårbyte per raka, och omöjliggör därmed omkörning. Att tex. se Cralle gå in i Trösen från en position längst till höger på banan är en styggelse och gör racing aptråkig. Det tar bort 4/5 av alla omkörningar

Så förbjud blockning, förbjud onödiga riktningsavvikelser från racinglinjen = Säkrare racing och fler omkörningar!
Du vet att jag håller med dig om att det var cleanare förr (tack än en gång för din excellenta föreläsning i Lerum i våras!).

Dock tror jag att ett förbud att byta spår mer än en gång i mångt och mycket löser problemet, både på två och fyra hjul.
Åtminstone på internationella banor. På svenska gocartbanor kan det tyvärr löna sig att blocka exempelvis i Mikes Corner, eftersom det ändå inte finns plats på yttern i utgången.
 
Ändra i andras texter och låta det framstå som citat är en form av bedrägeri - skärp dig!

hahaha:D

Skärpning Vincent detta är ju humor om hur en person vill överföra sina egna icke önskvärda egenskaper på andra.

Då passade det utomordentligt bra att korrigera så dess andemening blev tydlig.
 
Last edited:
attachmentth.jpg
 
Inget ont menat alls, men att skilja på äpplen och päron verkar inte vara din grej, bara en liten observation.

Att diskutera rödflaggningar, saftey cars, avåkningszoner (äpplen) och race incidents med Simoncelli (päron) är inte samma sak. Uppenbart för det flesta...

På tal om äpplen och päron ja, uppenbart för de flesta är att vi diskuterar ett beteende, inte en enskild incident. Jag tycker nog att ett huvudet-under-armen-do-or-die-beteende är mer säkerhetsrisk än huruvida funktionärerna kan bedöma om det är blött eller jätteblött på banan.
 
:D

Jo han är min patient, men det går lite trögt med kbt som du märker :gnissla.

Kan ni inte ta Eran vidare "terapi" via PM eller telefon hädanefter då så man kan läsa racingtrådar utan massa glåpord och skitsnack?

Bara en stilla undran, men då de verkar vara personligt mellan er båda kanske det är en bättre lösning så slipper vi andra läsa skiten?
 
På tal om äpplen och päron ja, uppenbart för de flesta är att vi diskuterar ett beteende, inte en enskild incident. Jag tycker nog att ett huvudet-under-armen-do-or-die-beteende är mer säkerhetsrisk än huruvida funktionärerna kan bedöma om det är blött eller jätteblött på banan.
Ingen rök utan eld men det beteende du och så många andra försöker påvisa känns mest som en mediagrej ivrigt påhejat av Simoncellis gnälliga konkurrenter med Grin-Jörgen i spetsen. Tänk vad trist racingen hade varit om alla körde som Grin-Jörgen och Dovi.

Rossi har gjort många korkade saker under sin karriär, tex Melandri i Japan (Motegi?) och Stoner ganska nyligen på Jerez, men då hör man inte så mycket från dem som nu gnäller på Simoncelli :rolleyes:
 
Nu jämför du de berömda äpplen och päronen Moss.

Mugello, där kraschen skedde, har en raka på drygt 1100 meter och det var inte direkt i inbromsningen som Simoncelli försökte minska Barberas möjlighet att slipstreama.

Så du menar att mitt på en lång raka, som Mugellos, där är det ok att svänga så pass häftigt, att bakomvarande förare kraschar. Men på Åsen, och en kortare raka, är det inte ok.

Har jag fattat rätt? Jag är inte så bra på att skilja på äpplen och päron...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top