Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Personligen menade jag inte just att man ska pressa en sporthoj till precis den gräns den klarar av, utan köra den på det sätt den är byggd för att köras.
På samma sätt som man köper en glidarhoj för att just glida.

/N

Avarage skrev:
En nyfiken fråga:
- Alla hojar är byggda för att klara av att köras på ett visst sätt. Det finns en gräns för varje typ av hoj oavsett om det är bakåtlutad körställning eller clip-on. Är det mer accepterat att INTE köra på "gränsen" med andra hojtyper än sporthojar? :va

Mvh!
// Niklas

När var du sist på ett event där lika många pressade fram och tillbaka på bakhjulet under samma tidsperiod?
Många för första gången.

/N

Rigge skrev:
Sist jag var på gelleråsen var det minst 6 krascher där. Så många har jag inte varit i närheten av att se dom åren jag haft körkort.

Last edited:

Duccemannen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati multistrada1200 s
Sicket gnäll det ska va om att folk inte använder sina hojar efter deras potensial.
Gnället kommer alltid från Ross... förlåt det ska med tanke på gnället vara Gibernauwannabees :hihi

Merparten av våra fordon (Bilar, hojar väghyvlar osv.) används långt under deras potensial. De får inte alla plats på banan, eller vill dit ens.

Jag har själv planerat att byta upp mig till en Ducati 999, mest då för att JAG tycker att det är en av de snyggaste hojarna på marknaden. Måste man då för att få köpa en sådan vara tvungen att piska runt på en bana? Nää! Jag tycker inte det. Men jag kommer nog att besöka en bankörning med klubben framöver,ska bara ta mod till mig. :)

Jag kör normalt sett lugnt och sansat i trafiken, men det förekommer att man, när det är relativt tomt på vägarna, ligger på lite mer. och med lugnt och sansat så menar jag inte att man fiser omkring och leder cykeln genom kurvorna, utan att man kör med den så kallade insidan av huvudet. :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
isse skrev:
När var du sist på ett event där lika många pressade fram och tillbaka på bakhjulet under samma tidsperiod?
Många för första gången.

Det har väl inget med saken att göra? Jag känner väl själv hur pass farligt jag tycker det är. Sist jag åkte bana gick det verkligen inte fort, men jag hade nåt bakhjulssläpp och lite nära-ögat situationer, när jag kör som jag brukar göra hemma känner jag att jag har bra mycket mer marginaler.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hojen kanske är körd på andra däck de 900 mil den är körd. O sedan på med orginal däcken när den skall säljas för o ge ett bra intryck. Bra eller dåligt, döm själv.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Om du säger att 6st krasha och det var många, jämfört tex med när du och tre polare kör hemma i industriområdet så har det väl en hel del med saken att göra. Du måste jämföra med nåt relevant.

På en banträff tar folk tillfället i akt att köra väldigt fort/aktivt och många kanske gör det för första gången. Andra har gjort det tidigare men ska minsann köra fortare denna gång.

Om du ska jämföra antalet som krashar, så kan man spekulera i hur många krashaer som skulle uppstå när lika många personer under en dag ska köra bakhjul för första gången, eller minsann ska göra det längre och snabbare än sist.

Jag hävdar att banträffarna har otroligt lite olyckor med tanke på omständigheterna.

/N

Rigge skrev:
Det har väl inget med saken att göra? Jag känner väl själv hur pass farligt jag tycker det är. Sist jag åkte bana gick det verkligen inte fort, men jag hade nåt bakhjulssläpp och lite nära-ögat situationer, när jag kör som jag brukar göra hemma känner jag att jag har bra mycket mer marginaler.

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har kört >> 10 000 mil på gata utan att krascha på asfalt, men på banåkning har jag kraschat hojen två ggr. Kanske inte går applicera riktigt då min kraschat pga. att avgassystemet tagit i vid extremt liten nerläggsvinkel, vilket är svårt att känna när det ska hända. Detta hade aldrig hänt på gata då däcken säger ifrån tidigare än att metall tar i, men på bana blev det andra bullar med varma däck etc. Av att köra bakhjul har jag ej heller varit nära att krascha.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Rigge skrev:
Sist jag åkte bana gick det verkligen inte fort, men jag hade nåt bakhjulssläpp och lite nära-ögat situationer

Öhmm det hör ju till liksom, har du inte fått nåt släpp eller nära ögat situation på bana så har du kört för fegt :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
isse skrev:
Om du säger att 6st krasha och det var många, jämfört tex med när du och dina tre polare kör hemma i industriområdet så har det väl en hel del med saken att göra. Du måste väl jömföra med nåt relevant.

På en banträff tar folk tillfället i akt att köra väldigt fort/aktivt och många kanske gör det för första gången. Andra har gjort det tidigare men ska minsann köra fortare denna gång.

Om du ska jämföra antalet som krashar, så kan man spekulera i hur många krashaer som skulle uppstå när lika många personer under en dag ska köra bakhjul för första gången, eller minsann ska göra det längre och snabbare än sist.

Jag hävdar att banträffarna har otroligt lite olyckor med tanke på omständigheterna.

/N

Ok men nu tycker jag personligen att det är en ganska stor risk att jag kommer köra sönder hojen på en bana, därför låter jag bli, det var väl det allting handlade om? Det är inte så jäkla roligt så det är värt riskerna.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
isse skrev:
Jag undrar varför dem som känner sig träffade av tråden köper sporthojar.

/N

Jag är lönnfet, har för mycket pengar, har en (tre) blank sporthoj - men kraschar i tid o otid - är jag ännu sämre då?

- IRONI -

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Chii skrev:
Håller med trådskaparen, En hoj ska faan i mig andvändas, Jag vill bara spy då jag ser blänkande cyklar som ska se så raciga ut som möjligt och någon medelålders lönnfet gubbe som aldrig varvat den mer än 6000. Dessutom så är hojjens största syfte att stå utanför fiket mitt framför entren så ingen kan undgå att se den, Sedan då han ska där ifrån så ska han varva lite demonstrativt, Bästa som finns är att hitta en sån efter vägen och retas lite :D

Kameliont lack på en hojj tillexempel :confused: skule vilja välta en sån bara för att få repa den :rofl

Du verkar mogen som en 5-åring! (en psykolog skulle nog beskriva dig som identitetssökande)

Jag har, med åren, lärt mig att det är inte många saker som drar åt sig idioter som sporthojjar gör... (med undantag av svarta BMW som ligger i ohotad ledning)

Att vara rädd om sig själv,andra, och sin hoj behöver inte betyda att man är en mes...

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Och det har du all rätt att tycka.
Och med det argumentet tycker jag det är konstigt att du köpt en sporthoj.
Men jag tycker o andra sidan att det är så roligt att det är värt risken, som jag heller inte uppskattar som specielt stor(ta i trä).

/N

Rigge skrev:
Ok men nu tycker jag personligen att det är en ganska stor risk att jag kommer köra sönder hojen på en bana, därför låter jag bli, det var väl det allting handlade om? Det är inte så jäkla roligt så det är värt riskerna.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
isse skrev:
Och det har du all rätt att tycka.
Och med det argumentet tycker jag det är konstigt att du köpt en sporthoj.
Men jag tycker o andra sidan att det är så roligt att det är värt risken, som jag heller inte uppskattar som specielt stor(ta i trä).

/N

Du har inte insett att det går att köra ganska fort även på andra ställen än banor då?

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Rigge skrev:
Du har inte insett att det går att köra ganska fort även på andra ställen än banor då?

doh?!

Givetvis, men det fina med banor är att du inte har en massa bilar o kryssa mellan och inga möten, eller folk med laser och blå saftblandare

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
isse skrev:
Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.
/N

Varför inte det? Det gynnar väl alla att det finns en efterfrågan på hojarna?

Vad är det för fel med en snygg sporthoj i stan? Är väl bara kul att se.

Konstig fundering...

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Självklart, men det är knappast säkrare, och ditt argument var din rädsla om hojen. Du menar att du riskerar din hoj om du kör fort på bana men inte om du kör fort på vägarna?

/N

Rigge skrev:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
isse skrev:
Självklart, men det är knappast säkrare, och ditt argument var din rädsla om hojen. Du menar att du riskerar din hoj om du kör fort på bana men inte om du kör fort på vägarna?

/N

Jag kör inte enormt fort men alldeles tillräckligt för att tycka att jag behöver en 900 kubiks sporthoj iallafall, nåt jag inte behöver enligt dig.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Rigge skrev:

Tror jag säkert att han insett och han gör det säkert själv - men hela tråden startades för att han såg en annons på en sporthoj som knappt var inkörd trots 900 mil! Det hade inget att göra med var eller när man använder sin hoj - utan snarare hur! - eller inte använder den.

Men visst - Jag gillar oxå en snygg hoj.... så även den dag jag tappar suget för fart så kommer jag förmodligen åka sporthoj iaf - pga posörfaktorn. Det är kul att ha en snygg hoj - PungT

Last edited:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
UltraMarine skrev:
Du verkar mogen som en 5-åring! (en psykolog skulle nog beskriva dig som identitetssökande)

Jag har, med åren, lärt mig att det är inte många saker som drar åt sig idioter som sporthojjar gör... (med undantag av svarta BMW som ligger i ohotad ledning)

Att vara rädd om sig själv,andra, och sin hoj behöver inte betyda att man är en mes...

Håller med om att SH drar till sig idioter som flugor men det är så störande med folk som köper sporthoj som identitet, Visst ska man inte vara dumdristig och utsätta andra för farliga risker, Men fortfarande håller jag fast vid att sporthojjar ska vara något kul istället för penisförlängare,

Givetvis är ju hojstyling av 2 typer som jag kanske var lite snabb med att göra en stereotyp av, Det finns folk som gillar att skapa något fint med skicklighet och vara lite kreativa. så finns det folk som bara vill vara häftiga och showa på stan om hur mycket pengar dom har, Sistnämda hatar jag

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept