Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Du har nog missförstått lite här ....
precis som den som tog upp det där med youghurt gubben

Om någon använder/spelar ett musikstycke så generas STIM-pengar ... om det är icke privat användning. Dvs Jag får spela/använda vilket musikstycke jag vill helt gratis, så länge det är privat. Direkt det blir en uppspelning för "allmänheten" så ska det betalas egentligen.

Detta översatt till Fotografier...
Så länge saker används privat o inte i komerislella sammanhang så behövs eg inte objektets (om det är en person) godkännande eller kan få betalt.
Det är här det sket sig med youghurt gubben.... han hade gett godkännande för en privat bild men den hamnade i komerisella sammanhang, vilket han dels måste ge sitt godkännande för o dels få betalt för (inget av detta hade skett) (dessutom förställde han en turk & det tyckte han var extremt förolämpande då han är grek)

Så ....
Ja du har som objekt egentligen rätt (så vitt jag vet, men jag är ingen jurist) till ersättning om den bild du hamnat på används i komerisella sammanhang ... annars inte.

Nu var ju dock inte TS fråga nått om sådna saker utan om hur folk ser på att betala för bilder som man är på.

Du kan nästan jämföra fotografering med gräsklippning/vilken annan tjänst som hellst.
Det är en som har utrustningen o tiden o intresset för gräsklippning (fotografering)
Du har en gräsmatta (motorcykel)
Vill du din gräsmatta klippt, får du betala för det (ha en bild på dig då du är ute o åker får du betala)

Frågan är då hur mycket?
10? 30? 50? 100? ännu mer?

Skulle det nu vara så att av nån anledning personen med utrustningen skulle vilja använda just DIN gräsmatta i nått komersiellt syfte, har du rätt till ersättning.

EDIT:
Själv fotar ja o sätter ut bilder på nätet för mitt eget nöjes skull.
De bilder jag sätter ut är givetvis gratis för privatpersoner att använda sig av. Dessa bilder är inte maxupplösta av div olika anledningar.
Skulle dock nån vilja ha en/flera av bilderna i maxupplösning för privat bruk av nån anledning, ja det är då frågan om ev betalning kommer in.
Betalningen kan bestå i allt från vetskapen att nån tycker mina bilder är bra nog att vilja ha i maxupplösning till en fika till rena pengar. Detta är vad TS o tråden handlar om.

Tror ingen fotograf här resonerar annorlunda. Eller har jag fel?

Tror att det stavas IRONI... ;-)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag skulle definitivt betala för en schysst bild, vore dökul ha en bild där man har ett ruggigt nerlägg. Faktum är att jag har försökt. Letade upp en lämplig kurva nära där jag bor. Körde den hundratals gånger tills jag var helt trygg med önskad hastighet.
En tidig morgon åkte jag och min flickvän ut till "min" kurva, jag instruerade henne hur hon skulle ta bilden och ställde in bländare o tid. Sen åkte jag och värmde upp däcken. Återvände och kom in i kurvan med något lägre hastighet första vändan. Vid svängpunkten lägger jag ner och samtidigt som jag tittar mot apex kan jag inte låta bli att flytta blicken mot henne. Problemet är bara att hon står inte där jag ställde henne, hon är längre bort på en äng och fotograferar en blomma:va
När jag frågar vad hon håller på med så svarar hon:
Jamen, du kom ju så fort.

Vi gör om det några gånger och det känns bättre och bättre. Sen tycker jag själv att jag plötsligt får till en riktigt bra sväng, inte fotpinnen nere i backen men ändå. Tittar bort mot henne, näää nu är hon borta igen. Vänder tillbaka. Hon står längre bort och fotografer några kaniner. :huvet

Om några bilder trots allt blev bra? Näääää men jag har en fin bild av en kanin ifall någon vill köpa:confused:

VAFAN, har du ingen pli på din quinna eller?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Eftersom jag inte får betalt för att köra fort och snyggt så gör jag det bara i smyg där ingen kan dokumentera det.

Å ena sidan kan man undra varför en fotograf ska ha betalt för något som en enkel plåtlåda kan utföra.

mobil%20fartkamera.jpg

Å andra sidan brukar fotografen både ta bättre bilder och till ett billigare pris. Ett klart fall där man inte får det man betalar för skulle jag säga.

Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Här kommer ett inlägg som inte säger ett skit, men om nån vill vara så vänlig och föra in 100 spänn på mitt konto så editerar jag självklart, och skriver några riktigt kvalitativa och bra rader.

Skall vi säga så?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Här kommer ett inlägg som inte säger ett skit, men om nån vill vara så vänlig och föra in 100 spänn på mitt konto så editerar jag självklart, och skriver några riktigt kvalitativa och bra rader.

Skall vi säga så?
Om jag betalar för ditt inlägg som jag nu kan läsa gratis på internet - kan jag då få det i ett större format och utan din avatar vid sidan om?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fotar en del... Klart intressant ämne och förstår bägges "sidor".

Se till att alla lägger upp med riktigt låg upplösning är ingen bra ide heller för då ser man inte riktigt kvaliten. Får väl börja sätta störande stämplar på bilderna typ stor text "Kostar 50:- för att slippa denna texten" och sälja dem utan stämpel/text för billigare penning...
50:- för en bild med lite småfix och 3 för 100 känns bra. då Pratar vi inte om rakt ur kameran utan med lite eftertweak. Mina 5 cent.

Hahaha bilderna ligger på webben. Vill någon ha större bilder än dom små som ligger så e de bara upp me pluskan era småålänningar.... Hahaha

Du måste ju en teaser annars vill man ju inte köpa alls...

Skall vi säga så?

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ojoj vaknade denna till liv igen! :D Är det modellerna som lyckats redan månne?! :D

Ellr förlåt! Amatör-modellerna ska det ju vara, det är ju viktigt att få rätt titel! :D

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Enligt pollen betalar 41% för sina bilder, så det måste ju gå rätt bra för er fotografer?

Eller kan det vara så att folk vill verka duktiga? :va

Edit:
Gör smartare hemsidor så det bara är att klicka på bilden kunden vill ha och välja .Jpeg eller framkallad på tex Canvasduk, lite blingbling med enkel kortbetalning :tummenupp

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Orkar inte läsa hela tråden men om man ser till fotografering vid just bankörning så medger egentligen inte banägarens villkor till hyrestagaren att någon springer runt och fotograferar och säljer bilder. Det krävs tillstånd av banägaren för aktiviteter som försäljning och annan inkomstbringande verksamhet på området.
Jag tror att man än så länge ser mellan fingrarna för att det är mest hobby-amatörer som springer runt med kameror på bandagar. Men säkerhetsmässigt så placerar sig vissa ibland katastrofalt illa. Vi har ibland fått avbryta körpass för att be "fotografer" förflytta sig till ett säkrare ställe och det är irriterande för alla som kör främst.

Åker man söderut i europa med någon av de större arrangörerna så är det ganska ofta förbjudet att fotografera någon annanstans än vid depån. Det är ofta en profesionell fotograf som köpt rättigheterna till fotografering runt banan, och JA denne fotograf betalar ganska mycket för det. Men tyskar mfl verkar vara mer intresserade än svenskar att köpa bilder och utskrifter i poster-format som erbjuds direkt vid banan efter dagens slut.

/Nitrous

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vill man inte bli fotad är det ju bara att stanna och begära att bilden raderas. Vet att en bultfotograf fick göra det förra året när en herre i väst var ute och åkte.

Känns som en icke-fråga tycker jag. Om jag blir fotad 40 gånger på bulten en säsong är det väl bara att plocka ut den enskilt bästa bilden och slanta? En hundring på en hel säsong känns ju inte hutlöst precis.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09

Skall vi säga så?

Nehej du, du har just gjort så att jag har läst ditt inlägg så därför vill jag ha en hundring av dig.

:tummenupp

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Helt klart så har ju minoriteten lyckats med att få bort Bultfototrådar. Väldigt få på sista tiden.
Jag själv har varit där och fotat (inte så mycket som förr) men inte lagt ut något här.
Jag hoppas att det gör att olycksstatistiken går åt rätt håll. :)

Eisbaer som startade tråden får väl redovisa inkomster från gotlandsfotograferingen.
Det var ju tydligen många som gärna köpte bilder från storbana. Enligt "modellerna" asså.
Men Eisbaer sitter väl på Bahamas nu o räknar kosing. :arsele

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Vill man inte bli fotad är det ju bara att stanna och begära att bilden raderas. Vet att en bultfotograf fick göra det förra året när en herre i väst var ute och åkte.

Västkillen skulle givetvis plåtat istället. Med sin väst-kompis 200m längre fram som tvingade folk som kommit med på bild att köpa fotona!

Marketing by fear som Percy skulle sagt...:D

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Borde väl inte vara så konstigt, finns ju intresse från två håll. Kul för den som kör att ha foton, och kul för den som fotar att någon kör (jävligt tråkiga bilder annars).
Riktigt bra bilder är väl inget konstigt att betala en slant för, mediokra bilder ska inte kosta.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
För bilder eller för att betala för dem? Tycker det frågas efter foto i trådar här mer eller mindre dagligen?

både och,, jag själv är inte tillräckligt intresserad handlar inte om att vara snål känner inget intresse att betala fört, kanske nån enstaka då men generellt nej gällande bilder på gata...

nån bild på bana skulle vara roligare i grupp med polare på banan..

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Nån har säkert sagt det redan, men: De flesta ser inte ut som Rossi när de puttrar förbi, och det kan väl tänkas att det inte är så smickrande att se? Varför skulle man vilja betala för en bild på sig själv när man ser ut som en tönt? Eller tycker de flesta att de ser så balla ut att de genast vill ha sig själv som skrivbordsbakgrund?

Dessutom har ju alla systemkameror nu, foto är det nya golf, dvs bilder är inte mycket värda.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nån har säkert sagt det redan, men: De flesta ser inte ut som Rossi när de puttrar förbi, och det kan väl tänkas att det inte är så smickrande att se? Varför skulle man vilja betala för en bild på sig själv när man ser ut som en tönt? Eller tycker de flesta att de ser så balla ut att de genast vill ha sig själv som skrivbordsbakgrund?

Dessutom har ju alla systemkameror nu, foto är det nya golf, dvs bilder är inte mycket värda.

hahaha jävligt bra sagt å förmodligen störtsta sanningen där, jag skulle ha jävligt svårt att lägga upp en desktopbild på mig själv :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka