Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jonte, hur fasen kunde du Markus garderob utantill?

Kommer du ihåg min med, utan att tvyvkika? (Är inte ens säker på att jag skrivit ut den :va )
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jonte = bokstavsbarn.

Jag inser nu med allt jefvla snack att jag har en ledig plats i skåpet! Bytte ju en jaktbössa mot en "svartdödsbössa". Den har både pistolgrepp, skjutstock OCH är halvautomat. Huvaligen

En Klass 1-kombi kanske?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Roligt att det blev livat om mitt tips till Markus. Tråden behöver lite liv. Kan någon säga vad en Bar match kostar?

Jonte, hur fasen kunde du Markus garderob utantill?

Kommer du ihåg min med, utan att tvyvkika? (Är inte ens säker på att jag skrivit ut den :va )

Markus är så stockkonservativ att han inte gillar någon förändring överhuvudtaget. Så det händer inte mycket i hans garderob. 1900 har han härjat om en del så den var lätt, 686 skrev han om för någon dag sen och drilling mindes jag bara därför att den passar hans livsåskådning så bra.

Dig har jag faktiskt ingen koll på. Skulle gissa T3 laminat med en Leupold 3-9. Kan vara x-bolt också.

Jonte = bokstavsbarn.

Jag inser nu med allt jefvla snack att jag har en ledig plats i skåpet! Bytte ju en jaktbössa mot en "svartdödsbössa". Den har både pistolgrepp, skjutstock OCH är halvautomat. Huvaligen

En Klass 1-kombi kanske?

Kombi kanske, men skulle en inte en dubbelstudsare vara roligare? Du vill väl ha en grovis också.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kombi kanske, men skulle en inte en dubbelstudsare vara roligare? Du vill väl ha en grovis också.

Absolut. En DS har stått på önskelistan länge men problemet är prislappen. För mig är det bara .375 eller grövre som gäller samt en SvS och då landar man rätt omgående på 45+ och det har jag helt enkelt inte råd med.

..men jefvlar vad vackra dom är! Räckte med att jag höll i en .416 Taylor DS för att bli förälskad. Lätt, kompakt och smidig som bara den.

ga051-anderson-wheeler-500-nitro-box-express-rifle-large.jpg


Klarar du min garderob så bjuder jag fan på kaffe. ;)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Roligt att det blev livat om mitt tips till Markus. Tråden behöver lite liv. Kan någon säga vad en Bar match kostar?



Markus är så stockkonservativ att han inte gillar någon förändring överhuvudtaget. Så det händer inte mycket i hans garderob. 1900 har han härjat om en del så den var lätt, 686 skrev han om för någon dag sen och drilling mindes jag bara därför att den passar hans livsåskådning så bra.

Dig har jag faktiskt ingen koll på. Skulle gissa T3 laminat med en Leupold 3-9. Kan vara x-bolt också.



Kombi kanske, men skulle en inte en dubbelstudsare vara roligare? Du vill väl ha en grovis också.
Vilken del av min livsåskådning passar en drilling? :va

Allt-i-ett?

:mad:
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Roligt att det blev livat om mitt tips till Markus. Tråden behöver lite liv.

Markus är så stockkonservativ att han inte gillar någon förändring överhuvudtaget. Så det händer inte mycket i hans garderob. 1900 har han härjat om en del så den var lätt, 686 skrev han om för någon dag sen och drilling mindes jag bara därför att den passar hans livsåskådning så bra.

Dig har jag faktiskt ingen koll på. Skulle gissa T3 laminat med en Leupold 3-9. Kan vara x-bolt också.

Ah, jo, Markus o du kanske har tillbringat en del tid ihop :kär

Nja, på mig fick du inte ett rätt. Delvis för att jag precis köpt bössorna och inte ens har ett sikte.

Weatherby Vanguard .308 och 686 SP1 har jag (i säljarens vapenskåp uppe i Värmland :gnissla )
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Provskjutit den än, och isf, nöjd?

Nej, fick för inte så länge sen licensen och har inte hämtat bössan än. Den står hos min kompis mamma och hon bor 30 mil bort. Planen var att få hjälp med transporten men det har blivit lite ändrade planer.

Så, nej, har inte ens sett den. Skulle även få låna ett sikte av en kompis till att börja med men det verkar inte heller aktuellt längre.
Tänkte det hade varit bra att börja med det och sen se vad man trivs med för att att ha en aning till det riktiga siktet. Budgeten är smal :gnissla

Har dock hört att det ska vara en hygglig bössa. Funderar du på att köpa samma? Man får rätt mkt för pangen så att säga.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ska du ha den som "älgbössa" eller på belyst åtel så tycker jag du köper ett sånt här:

http://natur.astrosweden.se/vortex-crossfire-ii-1-4x24-belyst/21241-0

#vortexfanboy

Tack för tipset!
Det såg bra ut. Livstids VIP garanti är inte heller så illa. Ja, jag vill kunna sitta på åtel och skjuta älg.

Jag fattar inte vad 1-4 x 24 innebär, på riktigt. Kan man hänga polaren på långhållsskytte (4-600m) eller kommer man knappt se skjutvallen då?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag fattar inte vad 1-4 x 24 innebär, på riktigt. Kan man hänga polaren på långhållsskytte (4-600m) eller kommer man knappt se skjutvallen då?

1-4 är den ställbara förstoringen och 24 är diametern på linsen, dvs det som styr ljusinsläppet.

Nej du kan inte använda den för långhåll, men det räcker mycket bra till jakt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nej, fick för inte så länge sen licensen och har inte hämtat bössan än. Den står hos min kompis mamma och hon bor 30 mil bort. Planen var att få hjälp med transporten men det har blivit lite ändrade planer.

Så, nej, har inte ens sett den. Skulle även få låna ett sikte av en kompis till att börja med men det verkar inte heller aktuellt längre.
Tänkte det hade varit bra att börja med det och sen se vad man trivs med för att att ha en aning till det riktiga siktet. Budgeten är smal :gnissla

Har dock hört att det ska vara en hygglig bössa. Funderar du på att köpa samma? Man får rätt mkt för pangen så att säga.

Yes, det gör jag. Den som heter Vanguard S2. 6990:- med syntetstock (gillar så underhållsfritt som möjligt...). Om det nu inte dyker upp en begagnad som faller mig i smaken.

Optik byter jag bara om jag säljer nuvarande bössa med kikare, annars flyttar jag över.
Blir det ny lutar det åt denna: http://www.handladigitalt.se/kahles-helia-csx-156x42-belyst-4dot-kikarsikte-p-9104.html

Har idag Bushnell elite 4200 2,5-10x50. Nöjd med den, men zoomar aldrig så mycket som 10x, utan hade hellre velat ha mindre än 2,5 när det är drevjakt.

Men först en motorcykelsäsong innan jag funderar på ny optik :rock Bössan måste man ju dock börja tänka på nu om man ska ha licens till jaktsäsongen... :gnissla
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tack för tipset!
Det såg bra ut. Livstids VIP garanti är inte heller så illa. Ja, jag vill kunna sitta på åtel och skjuta älg.

Jag fattar inte vad 1-4 x 24 innebär, på riktigt. Kan man hänga polaren på långhållsskytte (4-600m) eller kommer man knappt se skjutvallen då?

Vortex har en hel dröse andra modeller som samtliga är väldigt prisvärda. Jag äger idag fyra olika och skulle utan tvekan köpa ett femte. Optimalt, om du vill ha ett sikte, så ligger nog 2.5-10x50 bra till. Funkar bättre vid skymning/gryning också.

Precis som Markus skriver så är 1-4 en ypperlig "jaktförstoring" men till långhåll krävs det mer. Jag har 6-24 på min räserbössa.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vortex har en hel dröse andra modeller som samtliga är väldigt prisvärda. Jag äger idag fyra olika och skulle utan tvekan köpa ett femte. Optimalt, om du vill ha ett sikte, så ligger nog 2.5-10x50 bra till. Funkar bättre vid skymning/gryning också.

Precis som Markus skriver så är 1-4 en ypperlig "jaktförstoring" men till långhåll krävs det mer. Jag har 6-24 på min räserbössa.

Blev lite nyfiken på Vortex nu. Det är inte så att du har någon erfarenhet av deras rödpunktsikte?

http://www.handladigitalt.se/vortex-strikefire-ii-red-dot-moa-rodgron-punkt-lag-ring-p-8176.html
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tack för tipset!
Det såg bra ut. Livstids VIP garanti är inte heller så illa. Ja, jag vill kunna sitta på åtel och skjuta älg.

Jag fattar inte vad 1-4 x 24 innebär, på riktigt. Kan man hänga polaren på långhållsskytte (4-600m) eller kommer man knappt se skjutvallen då?

1-4 är typiskt sikte för drevjakt, snabba skott och under 100m.
Ska du sitta och purscha rådjur eller sitta på vildsvinsåtel så kan man gärna ha en 50 glugg eller 56a.
Jag kör 3-12x56 på min byssa. Fungerar till allt. Mest använder man siktet i 3-6ggr förstoring. Men på bana eller bock jakten används både 10 och 12ggr förstoring.
Men min bössa är tung och inte den där lätta drevjakts bössan. Så inför nästa års drevjakt på gris blir det en till klass 1 studsare. Så liten och lätt som möjligt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Någon här som testat både 1x4 sikte och rödpunkt? För och nackdelar?

Om jag nu köper ny studsare funderar jag på att låta den gamla stå kvar till dom få tillfällena jag kommer gå som hundförare. Den är ju trots allt jävlig lätt och smidig att ha med, och inget man behöver vara särskilt rädd om.
Dom öppna riktmedlen finns inte kvar, men kanske inte så svårt att få tag i och montera dit?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon här som testat både 1x4 sikte och rödpunkt? För och nackdelar?

Om jag nu köper ny studsare funderar jag på att låta den gamla stå kvar till dom få tillfällena jag kommer gå som hundförare. Den är ju trots allt jävlig lätt och smidig att ha med, och inget man behöver vara särskilt rädd om.
Dom öppna riktmedlen finns inte kvar, men kanske inte så svårt att få tag i och montera dit?

Hur menar du? 1-4 och ett RP monterat på samma bössa samtidigt?

Köp en äkta 1-4 med belyst punkt i mitten av riktmedlet så har du imo det bästa av två världar. Går att använda som ett rödpunkt. Går att använda som ett kikarsikte. Win.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top