Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jaha , har haft lite dåligt med tid men på söndag ska jag kolla lite hur 375 h&h går .
Kul när "åskan går" :rock

Ja , den gick ju Jättebra !!! :banana
Glömde att berätta tidigare !
Skönt drag ! 24 grammarna gick nästan igenom den 12 mm tjocka stålplåten som jag tillverkade
dom självmarkerande måltavlorna av fast dom hängde lösa i ställningen !

Bra drag ! Skönt ljud utan "slip on" ! :rofl
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tog jägarexamen idag så ny jävlar ska det handlas vapenskåp och sökas licenser!:banana

Närmast på listan är farfars Husqvarna 1600 6.5x55 som farsan har på förvaringslicens, jag måste bara skaffa ett skapligt sikte för älgjakt och toppjakt. Tips uppskattas, helst inte över 4000:-.

Jag har en Aimpoint 2000 liggandes men vete fan om den är så mycket att ha, det är ju inte direkt modernaste rödpunkten.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Närmast på listan är farfars Husqvarna 1600 6.5x55 som farsan har på förvaringslicens, jag måste bara skaffa ett skapligt sikte för älgjakt och toppjakt. Tips uppskattas, helst inte över 4000:-.

Bushnell Legend av någon variant med stort ljusintag och justerbar förstärkning, blev testvinnare för några år sedan i ett budgettest i en jakttidning (har inte koll på exakt modell). Inget märkvärdigt sikte, men god kvalitet och räcker till för det mesta. Kostade då ca 3500:- om jag minns rätt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tog jägarexamen idag så ny jävlar ska det handlas vapenskåp och sökas licenser!:banana

Närmast på listan är farfars Husqvarna 1600 6.5x55 som farsan har på förvaringslicens, jag måste bara skaffa ett skapligt sikte för älgjakt och toppjakt. Tips uppskattas, helst inte över 4000:-.

Jag har en Aimpoint 2000 liggandes men vete fan om den är så mycket att ha, det är ju inte direkt modernaste rödpunkten.

Kul, grattis. Till toppjakt vill du ha mycket förstoring och en möjlighet att kompensera för långa håll. Till älgjakt, även om det är över stora hyggen duger det mesta tror jag. Kolla antal horn och så ska man nig ändå ha kikare till.
Jag trivs inte med hög lägsta förstoring, utan vill helt ha närmare x1 som lägst. Så då skulle jag rekommendera 1,5-6*42. Men det kan vara lite tubseende på lägsta. Till toppjakt förställer jag mig att du vill ha minst x12, alltså ett 3-12*50. Det kan du även vaka med. Men skulle tror att man klarar älgjakt med 3-12 i jämtland om man inte ska gå med hund. Så köp ett sånt. Undvik stora förstoringsväxlar i låga prisklasser. Bilden blir alltid lidande.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Enda anledning att ha ett x50 är väl mörkerjakt? Stort, tungt och onödigt dyrt. Jag skulle ta ett 3-9*40, ta belyst om du vill köpa långsiktigt, annars köp begagnat och pröva dig fram. Köp kvalitet så kan du sälja lätt.

Några som har bra koll på forumet är Skrotnisse, Skäggot och piece. Kolla med dem för 2nd opinion.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tog jägarexamen idag så ny jävlar ska det handlas vapenskåp och sökas licenser!:banana

Närmast på listan är farfars Husqvarna 1600 6.5x55 som farsan har på förvaringslicens, jag måste bara skaffa ett skapligt sikte för älgjakt och toppjakt. Tips uppskattas, helst inte över 4000:-.

Jag har en Aimpoint 2000 liggandes men vete fan om den är så mycket att ha, det är ju inte direkt modernaste rödpunkten.
Prova ordentligt med rödpunkten först.
Jag tycker att det fungerar utmärkt till rådjur och älg.
En 1600 skall nog inte ha något stort kikarsikte om inte stocken är modifierad.

Jag skulle dock satsa på att optimera 6,5an för fågel och rådjur med ett hyfsat sikte (3-9x32 eller så) och fundera på en annan bössa till älg och gris.
En smidig .308 med aimpointen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Beställde ett vapenskåp idag så så fort det kommit ska jag lämna in licensansökan, sen ska det skjutas och testas med både rödpunkt och ett 3-8 sikte som morbror precis har donerat mig.

Farsan ringde förresten igår och meddelade att han hade letat ihop tillräckligt med ammunition att det borde räcka fram tills jag går i pension...:D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Enda anledning att ha ett x50 är väl mörkerjakt? Stort, tungt och onödigt dyrt. Jag skulle ta ett 3-9*40, ta belyst om du vill köpa långsiktigt, annars köp begagnat och pröva dig fram. Köp kvalitet så kan du sälja lätt.

Några som har bra koll på forumet är Skrotnisse, Skäggot och piece. Kolla med dem för 2nd opinion.

Jag menade förstoringsspannet 3-12. Det finns med mindre objektivöppningar men är vanligast med 50/56. 3-9 har väl inga fördelar mot en 3-12 förutom att de är vanligare med 40mm objektiv. Möjligen då att den optiska kvaliteten skulle vara bättre pga mindre växel. Hade 3-9 i början, inte bra på något utom att vara vanligt och billigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag menade förstoringsspannet 3-12. Det finns med mindre objektivöppningar men är vanligast med 50/56. 3-9 har väl inga fördelar mot en 3-12 förutom att de är vanligare med 40mm objektiv. Möjligen då att den optiska kvaliteten skulle vara bättre pga mindre växel. Hade 3-9 i början, inte bra på något utom att vara vanligt och billigt.
Om du kunde beskriva kanske 3-4 jaktliga tillfällen du befunnit dig i där 9 gångers förstoring inte räckt för att avlossa ett dödande skott så skulle det vara väldigt intressant att ta del av.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä, jag började ju men att skriva att jag gillar så låg förstoring som möjligt. Tycker x3 som lägsta är för mycket. Därför jag skrev 1,5-6*42 som första alternativ. Själv gillar jag mitt 1-4 och ser inte när jag skulle behöva mer förstoring förutom när det är mörkt.

Har inte jagat toppfågel, men som jag förstår det skjuter man på fåglar på mycket långt håll. Inte ovanligt att rena toppfågelriggar har mer än x12 som högsta. Men det är kanske jag som tar för mycket intryck av långhållsfolket.

Anders frågade ju om älg och toppfågel. Berätta gärna i vilka fall ett 3-9 är bättre än 3-12 i dom lägena förutom eventuell vikt.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nä, jag började ju men att skriva att jag gillar så låg förstoring som möjligt. Tycker x3 som lägsta är för mycket. Därför jag skrev 1,5-6*42 som första alternativ. Själv gillar jag mitt 1-4 och ser inte när jag skulle behöva mer förstoring förutom när det är mörkt.

Har inte jagat toppfågel, men som jag förstår det skjuter man på fåglar på mycket långt håll. Inte ovanligt att rena toppfågelriggar har mer än x12 som högsta. Men det är kanske jag som tar för mycket intryck av långhållsfolket.

Anders frågade ju om älg och toppfågel. Berätta gärna i vilka fall ett 3-9 är bättre än 3-12 i dom lägena förutom eventuell vikt.

Man kan iofs kompromissa med 2,5-10 från tex en erkänd tysk tillverkare. 2,5 går bra på drevjakt medans 6-10 kan använda på toppfågel. Då vill det väl till att man har 6,5x55 eller motsvarande som kaliber på bössan.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Ha två olika gevär...

Har inte skjutit något vilt med 6.5×55an än men den är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter.
Jag har 6.5x55 främst till rävvak.

Hur lång pipa har du Marcus och vilken kula i vilken fart sköt du?

På jakt över 500m finns det betydligt lämpligare kalibrar. Vad och var jagar du på de avstånden?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
På jakt över 500m finns det betydligt lämpligare kalibrar. Vad och var jagar du på de avstånden?
Vet inte längre vad diskussion handlar om. Jag menar självklart skytte. Ska man jaga på det håller handlar det väl om vad man jagar? Älg eller bisam kräver lite olika.
Jag undrar mest över vad som händer efter 400 yards.
View attachment 423211
Var har du hittat det där? En 150gr i 308 har ju kass bc mot en 140gr i 264. Och inte helt säkert att 308an får lika hög fart heller. Så det där stämmer inte. Jämför enkelt Norma dimond line i båda kalibrarna. Redan på 400 skiljer det mycket. Jag har bara norma gt inlagt i min app i 308 och dl i 265. Där skiljer det 0.9 mil på 400 meter. 36 cm. Och vindavdriften är värre pga farten och bc. Du kan få fler exempel ikväll.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte längre vad diskussion handlar om. Jag menar självklart skytte. Ska man jaga på det håller handlar det väl om vad man jagar? Älg eller bisam kräver lite olika.

Var har du hittat det där? En 150gr i 308 har ju kass bc mot en 140gr i 264. Och inte helt säkert att 308an får lika hög fart heller. Så det där stämmer inte. Jämför enkelt Norma dimond line i båda kalibrarna. Redan på 400 skiljer det mycket. Jag har bara norma gt inlagt i min app i 308 och dl i 265. Där skiljer det 0.9 mil på 400 meter. 36 cm. Och vindavdriften är värre pga farten och bc. Du kan få fler exempel ikväll.

Du kan enkelt gå in på Normas hemsida och jämföra olika kulor.
Jag hittar ingenting som antyder att 6,5 skulle vara bättre än .308 vid jakt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du kan enkelt gå in på Normas hemsida och jämföra olika kulor.
Jag hittar ingenting som antyder att 6,5 skulle vara bättre än .308 vid jakt.
Jag förstår inte vad detta handlar om. 6.5×55 är bättre till långhållsskytte (skytte!) eftersom kulorna har bättre bc i förhållande till krutmängden. 308w är bättre till jakt eftersom kulorna ofta lämpar sig bättre för det. Och att man kan få samma resultat i en mycket behändigare pipa.

Ska man ha samma bc i .30 som .264 måste man upp i 200-220 grain. Dom kulvikterna orkar inte .308w kasta iväg i tillräcklig hög fart. Inget av detta är något nytt eller kontroversiellt. Ska man omfamna .30 så varför inte .308nm?

Men jag förstår inte varför vi pratar om detta. För att jag rekommenderar att man kan ha en varje?

Sköt förövrigt en gylta i somras med lapua mega i 6.5an. Den hade nog dött lika bra med en .223 eller 30-06.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förstår inte vad detta handlar om. 6.5×55 är bättre till långhållsskytte (skytte!) eftersom kulorna har bättre bc i förhållande till krutmängden. 308w är bättre till jakt eftersom kulorna ofta lämpar sig bättre för det. Och att man kan få samma resultat i en mycket behändigare pipa.

Ska man ha samma bc i .30 som .264 måste man upp i 200-220 grain. Dom kulvikterna orkar inte .308w kasta iväg i tillräcklig hög fart. Inget av detta är något nytt eller kontroversiellt. Ska man omfamna .30 så varför inte .308nm?

Men jag förstår inte varför vi pratar om detta. För att jag rekommenderar att man kan ha en varje?

Sköt förövrigt en gylta i somras med lapua mega i 6.5an. Den hade nog dött lika bra med en .223 eller 30-06.
Kanske på grund av: "6.5×55an är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter."
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kanske på grund av: "6.5×55an är brutalt bättre än 308w till långhåll. Om du inte laddar själv så kommer du bli besviken på 308. I alla fall över 500 meter."
Ja till långhåll stämmer det ju, detta är inte uteslutande en jakttråd. Extra övertydligt om man inte laddar själv. Du har visat en graf som tyder på att två kulor med olika bc har ungefär samma kulbana till 400 yards.

Jag uppskattar om du tar dig tid och visar varför .308w är lika bra till långhåll och varför det är ett misstag med den allmänna vurmen för 6.5 och 6 mm kalibrar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top