Att hålla kontakten med sina ex.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag längtar lite efter den dan när det kommer hit en xt och massor av kartonger originaldelar. Den här samlingen är man gärna delaktig i. Men jag tycker du kan köpa en TT600 eller två också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det börjar ju vara en ganska förnämlig samling nu. Har Yamaha några andra modellserier i röd/vitt som du kan börja köpa på dig, så kommer vi snart att se din samling på MC-mässan bredvid den där andra kända samlingen. :hihi

Ååå, tackar!

Haha nja, det är ju RD isåfall och en -84 350 Ypvs skulle vara trevlig att ha, den var också en drömhoj i valpåren. Och sen tycker jag RD 125 Ypvs är en sån hoj där jag smälter när jag tittar på den, mums! :kär Den var f.ö. min körskolehoj.
RD 125 Ypvs.jpg

Men om man sen ska börja slåss om de få fina RD 500 som finns kvar, då är det såna löjliga pengar det handlar om. Jag har haft tur som börjat tycka om rätt sorts Yamaha, man får massor för pengarna! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ååå, tackar!

Haha nja, det är ju RD isåfall och en -84 350 Ypvs skulle vara trevlig att ha, den var också en drömhoj i valpåren. Och sen tycker jag RD 125 Ypvs är en sån hoj där jag smälter när jag tittar på den, mums! :kär Den var f.ö. min körskolehoj.
View attachment 433427

Men om man sen ska börja slåss om de få fina RD 500 som finns kvar, då är det såna löjliga pengar det handlar om. Jag har haft tur som börjat tycka om rätt sorts Yamaha, man får massor för pengarna! :tummenupp

Jag hade en RD350 -84 med helkåpa med rasad motor som jag sålde för en liten slant till en entusiast som skulle renovera den. Trevliga hojar med en hel del charm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hade en RD350 -84 med helkåpa med rasad motor som jag sålde för en liten slant till en entusiast som skulle renovera den. Trevliga hojar med en hel del charm.

Neej, varför sålde du?? Hade den potential att bli orginal-fin så är det ju en sån som är perfekt att Ebaya delar lite då och då. Ingen stress, bara lugnt och sansat ta del för del. :):)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Neej, varför sålde du?? Hade den potential att bli orginal-fin så är det ju en sån som är perfekt att Ebaya delar lite då och då. Ingen stress, bara lugnt och sansat ta del för del. :):)

Jo, men saken var väl att den hade stått i garaget i 2 år utan att bli lagad för att en massa andra projekt kom före. Motorn låg i delar på bänken, men ja... Sedan bröt jag ryggen och visste inte om jag skulle kunna köra igen, så då såldes den. Den var i ganska fint skick förutom att ena kolven satt sig något så djävulskt i cylinderloppet att den inte gick att rubba med slägga, och hade alla originaldelar utom tanken kvar, som var från en annan modell av RD350, berättade köparen. :D

Hade jag fortfarande haft den kvar hade jag nog skänkt den till din samling idag. :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade jag fortfarande haft den kvar hade jag nog skänkt den till din samling idag. :hihi

Var den röd-vit? Då hade den verkligen varit nåt för mig, jag får väl säga tack iallafall! :)
Jag tycker -84an är så läcker med den något mörkare röda, jämfört med -83an.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag var och levererade ett nytt projekt till Laidback idag. Fantastiskt kul att se din samling Yamaha hojar. Tack för titten. Hoppas du orkar med IT-projektet och levererar bilder här. Ingen brådska förstås. /Lasse

Tack för leveransen, det ska bli riktigt kul att se vad som blir av den. Trots min motsträviga inställning till andra färger än rött och vitt på mina hojar sprack det till slut - det har kommit en ny hårding i gänget!
016.JPG

Lika bra att erkänna direkt; Det här kommer inte bli en helrenovering där jakt efter rätt lagerspel och orginalfett till hjullagren kommer först. Nej, en uppfräschning för utseendet åt orginal-hållet samt att naturligtvis byta de mekaniska delar som är nödvändiga. Ungefär som med XT 500:an.


Första åtgärden blir definitivt att låta någon slita bort "gummit" på kicken: :smasha
Gubb-Lasses IT 250 (1).jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ett ex är tillbaka, lämnade mig för 14 åer sedan. Vart hos 3 beundrare imellan men vart hårt ansatt utav siste beundraren så nu behövs en makeower efter marksyning på bana å så........

Bildmixen är ifrån när jag köpte den för längesedan. Nu n naken nytvättad och förvirrad, sviter efter kraschen finns kvar. Jutering måste till.... kåpställning är jättesned, å service måste jag ju ordna....
Men jag gillar VF1000R.... snygg hoj med enn gott vrid ur maskin som passar mig. Dock lite tung!

IMG_6714 (1280x960).jpg VF1000R TD3.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ett ex är tillbaka, lämnade mig för 14 åer sedan. Vart hos 3 beundrare imellan men vart hårt ansatt utav siste beundraren så nu behövs en makeower efter marksyning på bana å så........

Bildmixen är ifrån när jag köpte den för längesedan. Nu n naken nytvättad och förvirrad, sviter efter kraschen finns kvar. Jutering måste till.... kåpställning är jättesned, å service måste jag ju ordna....
Men jag gillar VF1000R.... snygg hoj med enn gott vrid ur maskin som passar mig. Dock lite tung!

Låter som det romantiska dramat fick en lycklig upplösning! :kär Var hittar man (plast)delar till en 1000R idag? Finns det handlare som har delar?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Låter som det romantiska dramat fick en lycklig upplösning! :kär Var hittar man (plast)delar till en 1000R idag? Finns det handlare som har delar?

Lite missvisande text, plastdelar var fixat efter kraschen på Falkenbergsbanan. Snyggt gjort. Men ägaren till hojen lämnade bara in dessa för lack och återmonterade dem utan att åtgärda att hela kåpställningen vart sned. Intryckt ena sidan över centimetern och motsvarande uttryckt på andra sidan. Säkert inte så svårt åtgärda..... hoppas jag! 6 ramfästen för övre plastkåpan, detta är skevheten för de bakre/nedre.

IMG_6703 skade mix (800x600).jpg

IMG_6711 (1280x960).jpg IMG_6712 (1280x960).jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lite missvisande text, plastdelar var fixat efter kraschen på Falkenbergsbanan. Snyggt gjort. Men ägaren till hojen lämnade bara in dessa för lack och återmonterade dem utan att åtgärda att hela kåpställningen vart sned. Intryckt ena sidan över centimetern och motsvarande uttryckt på andra sidan. Säkert inte så svårt åtgärda..... hoppas jag! 6 ramfästen för övre plastkåpan, detta är skevheten för de bakre/nedre.

Okej, det låter som att det dyra är fixat, mest jobb kvar. Kör hårt! :tummenupp


Jag tycker det är lite underligt att det inte tillverkas NOS-kåpor längre till 80-tals sportisar, har fått för mig att det finns en rätt stor marknad. Tänk på alla oss som håller på med gammelhojar och försöker hålla dem i skick runt om i världen, är inte det en tillräckligt stor köpgrupp för att hålla en fabrik igång? :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag kollat lite noggrannare på IT:n och sett vad som behöver bytas och fixas till för att få lite ordning på den.

På Ebay har jag hittat gummihandtag för 25:- inkl frakt och koppl/broms för 80kr/paret. Man kan undra hur säljarna överlever, eller kanske hur tillverkarna överlever? Luftfiltret för 200kr var inte heller så dyrt.

DC Plastics säljer div delar till veterancross och enduro och där beställde jag ett kit med plastdelar: Fram- och bakstänka, sidokåporna och plasten runt lyset:
it 4.jpg

De gula nummerbottnarna:
it 2.jpg

Styret för 20 dollar var inte så mycket att snacka om, då det som sitter på är alldeles för modernt:
it 3.jpg

Till sist köpte jag också handtagsskydden, ”musöronen”, ett krav på en enduro-räser från -81!
it 1.jpg

Det hela slutade på $372 inkl frakt, men utan tull och moms. Kan tyckas vara vansinne att vräka ut så mycket pengar på ett gammalt ök, men kan den ens bli i närheten av dess forna nyskick anser jag att det är mycket pang för pengarna. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu har jag kollat lite noggrannare på IT:n och sett vad som behöver bytas och fixas till för att få lite ordning på den.

På Ebay har jag hittat gummihandtag för 25:- inkl frakt och koppl/broms för 80kr/paret. Man kan undra hur säljarna överlever, eller kanske hur tillverkarna överlever? Luftfiltret för 200kr var inte heller så dyrt.

DC Plastics säljer div delar till veterancross och enduro och där beställde jag ett kit med plastdelar: Fram- och bakstänka, sidokåporna och plasten runt lyset:
View attachment 436214

De gula nummerbottnarna:
View attachment 436215

Styret för 20 dollar var inte så mycket att snacka om, då det som sitter på är alldeles för modernt:
View attachment 436216

Till sist köpte jag också handtagsskydden, ”musöronen”, ett krav på en enduro-räser från -81!
View attachment 436217

Det hela slutade på $372 inkl frakt, men utan tull och moms. Kan tyckas vara vansinne att vräka ut så mycket pengar på ett gammalt ök, men kan den ens bli i närheten av dess forna nyskick anser jag att det är mycket pang för pengarna. :)
Mysjobb att skruva på allt. Ska tanken poleras?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mysjobb att skruva på allt. Ska tanken poleras?

Ja, det här ska bli ett riktigt mysmek! Skulle va ännu mysigare om jag kunnat göra det själv över en öl eller tre på klubben.
När man byter så mycket delar på en gång får det sån grym effekt. Se bara vad snygg XT 500:an blev med alla nya delar och lite färg. :kär
5 sept -16 (15).JPG

Det jag vill göra för utseendet på IT:n är ungefär samma som med XT 500:an. Dvs. blästra och lacka topp, cylinder och avgaseri. När man skruvat bort den gamla plasten och tanken göra en grundlig tvätt. Skruva på de nya grejorna med nummerbottn. påklistrade och hoppas att jag under tiden hittat ett orginallyse. I stora drag så. :)

Just det, tanken ja.
Tja, det kanske räcker med att polera, eller kanske lite rubbing. Det stora plustecknet är att jag inte tyckte den såg så gulnad ut, så det kanske räcker med nåt som får bort de fina repor som finns. Annars kan man ge sig på att börja slipa, som den här killen som också har en IT-tank:
https://www.youtube.com/watch?v=x4ohlxFJlk4
 
Last edited:

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Första hojen var en Kawasaki AR 125-83 den saknar jag inte direkt men andra hojen var en Cagiva Mito 125 -92 Lawson, den vill jag ha tillbaka.
Nu är det så att jag hamnat i ex träsket, som 20-åring så hade jag en GSX-R 750 -85, tror jag hade den i tre år och under den tiden han den bli lackad två gånger, nu till det roliga, jag köpte tillbaka den våren 2015 och har renoverat den till ursprungsutförande eller försökt iallafall:D

IMG_2898.JPG
Cagiva mito
IMG_3840.JPG
Före
IMG_4424 (2).JPG
Efter
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Första hojen var en Kawasaki AR 125-83 den saknar jag inte direkt men andra hojen var en Cagiva Mito 125 -92 Lawson, den vill jag ha tillbaka.
Nu är det så att jag hamnat i ex träsket, som 20-åring så hade jag en GSX-R 750 -85, tror jag hade den i tre år och under den tiden han den bli lackad två gånger, nu till det roliga, jag köpte tillbaka den våren 2015 och har renoverat den till ursprungsutförande eller försökt iallafall:D

View attachment 436389
Efter

Tycker du gör helt rätt i att återskapa orginalskicket på ditt ex, riktigt snygg! Kan inte varit lätt att hitta alla delar? Eller... Kanske just för att hojen är en ikon så tillverkas det ännu delar, vad tror du?

Har märkt det där själv lite grann. Till XT 500:an (höjd till skyarna i Tyskland) finns i stort sett allt, inga problem. Men till 550:n som var lite av en parantes, där är det värre. Och dyrare. :mad:

Så du har haft en Mito också, var det inte den som hade sju växlar? :tummenupp
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Tycker du gör helt rätt i att återskapa orginalskicket på ditt ex, riktigt snygg! Kan inte varit lätt att hitta alla delar? Eller... Kanske just för att hojen är en ikon så tillverkas det ännu delar, vad tror du?

Har märkt det där själv lite grann. Till XT 500:an (höjd till skyarna i Tyskland) finns i stort sett allt, inga problem. Men till 550:n som var lite av en parantes, där är det värre. Och dyrare. :mad:

Så du har haft en Mito också, var det inte den som hade sju växlar? :tummenupp

Det mesta finns att köpa som Suzuki original delar, det som är svårt är plasten, det finns att köpa vissa kåpor olackade hos Suzuki men mer parten har utgått och då är det eBay som gäller, å där kostar det pengar.
Toppkåpan hade förra ägaren liggandes,så den fick jag med. Kåporna under den köpte jag nya olackade och magkåporna köpte jag på Sams mcdemontering, original avgassystem köpte jag av spinninwheels.
All plast på -85:an passar just bara på -85:an, så plastdelar är svåra att få tag på.

Jepp, Miton är sjuväxlad med en elektroniskavgasport som ostrypt lämnade 32hk, har ringt nuvarande ägare men den är inte tillsalu:huvet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då var grejerna till IT:n hemma, kul!
IT-delarna! 011 - kopia.JPG

Tog knappt tio dar, så är det nån som har en veterancross/enduro kan jag rekommendera DC Plastics: https://www.dcvmx.com/xcart/home.php

Delarna ville de ha $299 för och frakten $73, helt okej tycker jag. Jag räknade med tull och moms på bortåt en tusing, men av det blev bara 180 spänn. Undrar varför? Men iaf kul när man blir överraskad åt det hållet!

Nu börjar jakten efter en stråkastare. Är lite osäker på om det måste va exakt rätt art.nr, eller om man kan smacka dit t.ex. en annan årsmodell på lampa, eller en från IT 175? Undrar vad som skiljer?



Nu ger jag upp!
Nu har jag försökt bli av med den "bifogade miniatyren", men hur fan gör man?!
 

Bifogat

  • IT-delarna! 011.JPG
    IT-delarna! 011.JPG
    1.8 MB · Visningar: 45
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top