De hojar jag fått tag i sen sist är en XT 600 -85 och en
XT 660R -09. Men vänta nu... En 660R? Jag skulle ju bara ha XT med kick?! Jo, men så blir det när man har ett mjukt hjärta och dessutom får se en mästerlig annonsbild på en -09 i solnedgång, då är min mentala tröskel vääldigt låg.
För att börja med 600:an så är hojen i skapligt bruksskick, dvs i stort sett komplett och utan uppenbara skador. Nästan. ”Airscoopen” som ska va svarta har någon målat vita, men köpte snabbt jag ett par beggade av vår egen XT-konnässör Yami. Vad som sticker minst lika mycket i ögonen är att någon skurit ned den svarta ”nummerbotten” ovanför framlyset och gjort den alldeles för liten.
Saknas gör också den svarta bakstänke-flärpen och original ljuddämparinsats, inget akut alltså, men ett klart avsteg från original som ska åtgärdas så småningom. Hoppas kunna lyfta den till fin orginalhoj så smmåningom.
660R:en kom ut på Blocket redan sent 2015 och att jag såg den bland alla blå och svarta XT 660 berodde självklart på att det var en -09.
”-Å varför skulle en -09 va så märkvärdig då?”
Jo, självklart för att det är den (hittills) enda årsmodellen som gjordes röd/vit! Men då visste jag inte att jag ville ha en. Detta har främst berott på brist på yta att ställa hojarna på, men efter en försynt fråga på ett klubbmöte, hette det ”-Det löser vi då - köp!”
Av någon anledning (antagligen önsketänkande) hade jag sparat numret i telefonen och jag ringde dan efter. Eller rättare sagt; försökte inga. När jag skulle trycka fram numret frös jag till is. Det fanns bara inte där, hur jag än letade... Fakk!
Hur i h... kunde det här hända? Efter mycket funderande kommer jag på att jag för nån månad sen körde över telefonen med hjulet på Permon, och att jag då tog fram en ny (jo, jag har en trave beggade Doro 345 som inte säljs längre) och lade undan den överkörda så länge. Men, har jag den kvar och i såfall, var la jag den?
Hittar den tillsammans med en massa Doro-lik i ett skåp, skrämmer liv i den och trycker in ”XT 660R” i telefonboken - och numret fanns kvar, stor lycka!
Förbereder några snabba frågor och vilket pris jag ska erbjuda, men frågan framför allt - ”Finns XT:n kvar?”
Jodå, hojen fanns kvar, och jodå, den har fortfarande bara gått 605 mil. Andreas var första ägaren och har bara gjort en service, 100-mila.
Bra eller dåligt? Nja, bra att ingen har fulmeckat med hojen och dåligt att den stått med gammal olja i motorn i många år. Mitt prisförslag godtogs och en strategi för hämtning tänktes ut.
När jag senare fick hem XT:n kändes köpet så jäkla rätt, kul!