Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den är helt komplett. Däcken köpte och monterade jag 1975 och en massa andra detaljer känner jag också igen från min tid. Inte minst alla små anteckningar i instruktionsbok och reservdelskatalog - snacka om tidsresa!

Konstaterade brister: Styrlagret helslut, bränslekranarna läcker, elsystemet behöver kärlek, all lack och krom ser sorgligt ut. Provstartad efter oljebyte samt koll av tändtidpunkt och ventilspel. Låter lika underbart som förr!

Jag har hållt lite koll genom åren genom att använda regnumret. Samma ägare sedan 1992, avställd 1994. Förutom Transportstyrelsen (webben och SMS-tjänsten) rekommenderas www.biluppgifter.se för att skaffa uppgifter.
Jamen vad kul, då ser jag fram mot att läsa Moto Guzzi Stornello, back to life-tråden framöver! Kom ihåg att ta mycket före- och efter-bilder, det är lätt att glömma hur illa det var innan man startade uppsnyggningen. :)
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Motorcyklar ska tydligen inhandlas i skov... :)

Det är lustigt men bara några veckor efter -12:an hittade jag också en -06:a, likadant var det förra året när jag stötte på min XT 500 och 600 med bara några veckor emellan.
R6:an hade gått 1900 mil, så jag hade mina tvivel angående detta med oönskad patina. Den enda egentliga skavanken fanns på bakdelen där plasten lyser svart, rakt ovanför skjutspinnen (syns på bilden). Alltså; skjutsa aldrig på en sporthoj, hur mycket du än lovat krogragget från förra helgen. :ajjabajja
Vet inte hur jag ska göra med det, antingen lämna bort för omlack eller köpa en helt ny OEM-bakdel, i övrigt ser hojen skadefri ut.

View attachment 421946


Däremot var den stackars motorcykeln fullständigt behängd med billigt kina-bling. Hittills upptäckt 18-årspimp - hela listan:
* Kedjeskydd i ”kolfiber”.
* Bakskärm i ”kolfiber”.
* Hälskydd i ”kolfiber”.
* Kåpor under styret i ”kolfiber”.
* Korta broms/kopplingshandtag.
* Miniblinkers.
* Mörkt kåpglas.
* Fälgtejp.
* Blaffigt tankskydd, som kan dölja vad som helst.
* Till sist en - visserligen snyggare - regskylthållare som ska bort. Kanske.

Visst kan man lägga bröl-slipon och kraschpuckar till listan, men räknar inte inte riktigt det till just 18-årspimp. Vuxen-pimp?


Vet inte riktigt vad jag ska tycka om -06:an :confused:, men den har bara en skada och det är ju faktiskt en -06 jag letat efter länge... Men allt detta kina-krafs får ju hela hojen att se billig ut, som nån sämre budgetreplika på skalpellen R6! Hoppas det vänder när hovmekaniker Matte Johansson skruvat bort all skit och fått på orginaldelarna igen, och så en tvätt och polering på det.

Sitter det möjligtvis ett Yoshi på den? Börjar reg-nr med ett B :tuttar :D ?
 
Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I skov var det...



Jag har en lucka i XT-linjen mellan min 550 -82 och 600 -90, däremellan ska en 600 43f 84-86 passas in. Jag har nog alltid tyckt att modellen sett lite dyster ut, kanske på grund av de svarta luft-scoopen och ”nummerbottnarna” och därför inte direkt letat efter en.

Bara några veckor efter senaste R6-fyndet fick jag se en annons med en röd/vit -84. Cykeln på bilden såg ut att vara i ett skick som gjort för mig, med lite småplock att byta. Sadeln behövde kläs om, blinkersarna såg lite trötta ut och en del dekaler var nötta eller saknades.
I övrigt såg XT:n helt okej ut och min tidigare något kyliga inställning till modellen ändrades till sköna tankar på att ha en "Yamaha thumper" med kick av varje sort. :)
Min 43F (6).jpgMin 43F (4).jpg


Nu gäller att kolla över cykeln och lista det som behöver åtgärdas eller köpas nytt. Matte Johansson är såklart inblandad även i detta hojköp, därför blev första stoppet för XT:n Mattes villagarage p.g.a. dess oförmåga att behålla gaffeloljan på insidan av gaffeln. Samma sjuka har - trots en lugn tillvaro på finhyllan - också drabbat 550:n, så totalt fyra gaffelben ska lämnas för tätnings- och oljebyte.

Sen jag kom över 550:n har jag bytt ungefär lika mycket delar som jag troligen kommer att göra på 600:n. Med andra ord kommer jag försöka byta i de mest iögonfallande delarna i sämre skick först. Sen blir det väl att byta nån del då och då för att efter några år ha snyggat upp hojens utseende lite grann. Sen är det faktiskt en ganska trevlig sysselsättning att leta delar på skrotar och på ebay, det är kul när man äntligen hittar nåt man letat länge efter.

XT är fan så kul! Tycker jag. :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä, inte alls men jag var första ägaren i Sverige :) Hämtade hem den från Tyskland :)

Ah, vad kul!

Är det du som är skyldig till allt bjäfs på hojen? :hihi

Att det var en importhoj missade jag helt, var så inställd på på hur många ägare den haft så det "föll bort" när jag kollade med transportstyrelsen. Å.a.s. är hojen så gammal nu att kamaxlarna redan skulle va krokiga, backspeglarna konkava och fälgarna fyrkantiga om den lidit av tysksjukan. Men det kändes lite sådär först.

Å förresten, du råkar inte ha en uppsättning R6-blinkers i garderoben? :)
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Ah, vad kul!

Är det du som är skyldig till allt bjäfs på hojen? :hihi

Att det var en importhoj missade jag helt, var så inställd på på hur många ägare den haft så det "föll bort" när jag kollade med transportstyrelsen. Å.a.s. är hojen så gammal nu att kamaxlarna redan skulle va krokiga, backspeglarna konkava och fälgarna fyrkantiga om den lidit av tysksjukan. Men det kändes lite sådär först.

Å förresten, du råkar inte ha en uppsättning R6-blinkers i garderoben? :)

Hmm.. Jo, det kan vara jag som "pimpat" den med det du "gnäller" över!! :D ;-)
Nope, tyvärr så fick jag den levererad med rizoma blinkers & skylthållare.
Den hade gått 620 mil när jag hämtade den och var i totalt nyskick & sedan har den gått genom några kompisar..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hmm.. Jo, det kan vara jag som "pimpat" den med det du "gnäller" över!! :D ;-)
Nope, tyvärr så fick jag den levererad med rizoma blinkers & skylthållare.
Den hade gått 620 mil när jag hämtade den och var i totalt nyskick & sedan har den gått genom några kompisar..

Okej, du va inte själv nere i Tyskland och hämtade? Hur länge hade du kvar hojen, och hur mycket körde du?
Vad skiljde det i pris på Düsk- resp Svenskhojar då, 2008 när du tog in den?
Jag gav 100 papp för min nya -06:a då, och tyckte nog det var rätt okej. Men sen åkte det snabbt på styrdämpare, slipon, armerade slangar och glasfiberkåpor mm för ca 20 till. :)
 
Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Okej, du va inte själv nere i Tyskland och hämtade? Hur länge hade du kvar hojen, och hur mycket körde du?
Vad skiljde det i pris på Düsk- resp Svenskhojar då, 2008?
Jag gav 100 papp för min nya -06:a då, och tyckte nog det var rätt okej. Men sen åkte det snabbt på styrdämpare, slipon, armerade slangar och glasfiberkåpor mm för ca 20 till. :)

Jo, hämtade hojen själv i vår Chrysler Vojje :D
Köpte den hos en auktoriserad handlare:

http://www.motorradshop-garbe.de/main/gebrauchte/

Den hade bara haft en ägare som var en bekant till ägaren till affären som bytte in den mot en ny Retta.
Vill minnas att jag gav 65K för den som var ett kanonpris just då och sålde den till en kille i Kalmar för 62 K 2011. Den killen tog aldrig körkort utan sålde tillbaka den till en bekant till mig som i sin tur hade den ngt år innan den hamnade på Gotland. När jag köpte den så hade den en annan typ av Rizoma-blinkers monterade.
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En sak är lite märklig...
När jag köpte beggade sporthojar förr var det en direkt orsak till prut om det inte satt armerade bromsslangar på. Så fort jag kom hem var då ett slang-kit beställt.
Nu är det tvärtom, nu har det märkligt nog det blivit vackert med klumpiga orginalslangar, det ser så rätt ut. Samma med de skämsiga piggarna på fotpinnarna, de var det absolut första som försvann – om de ö.h.t. satt kvar vid köp. Och nu ser det rätt ut att de är kvar...

Ännu mer förbryllande är att på alla fem av mina R6:eek:r sitter både orginalslangar och töntpiggar kvar på hojarna. Osannolikt, det är väl ändå sporthojar vi pratar om? Visst kan de ha blivit original-kittade vid försäljning, men har ändå svårt att tänka mig att man bökar tillbaka original bromsslangar? Är det inte konstigt?

Jemej, åkte du verkligen runt med fegpiggarna på, när du ägde R6:an?
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
En sak är lite märklig...
När jag köpte beggade sporthojar förr var det en direkt orsak till prut om det inte satt armerade bromsslangar på. Så fort jag kom hem var då ett slang-kit beställt.
Nu är det tvärtom, nu har det märkligt nog det blivit vackert med klumpiga orginalslangar, det ser så rätt ut. Samma med de skämsiga piggarna på fotpinnarna, de var det absolut första som försvann – om de ö.h.t. satt kvar vid köp. Och nu ser det rätt ut att de är kvar...

Ännu mer förbryllande är att på alla fem av mina R6:eek:r sitter både orginalslangar och töntpiggar kvar på hojarna. Osannolikt, det är väl ändå sporthojar vi pratar om? Visst kan de ha blivit original-kittade vid försäljning, men har ändå svårt att tänka mig att man bökar tillbaka original bromsslangar? Är det inte konstigt?

Jemej, åkte du verkligen runt med fegpiggarna på, när du ägde R6:an?

Jajjemen! Har hört av en kompis kollegas grannes släkting som han kände en gång att utan fegpinnar..
Kör man ihjäl sig DireCkt!!! :3freak :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jajjemen! Har hört av en kompis kollegas grannes släkting som han kände en gång att utan fegpinnar..
Kör man ihjäl sig DireCkt!!! :3freak :tummenupp

Äh, har hört av min farbrors farmors kusins jobbarkompis son, att det ska räcka att fälla ut skjutspinnarna. Ska visst va väldigt effektiv fartspärr. :crash

. . . .

Apropå Yoshiburken, du bänkade aldrig hojen? Kunde varit kul att jämfört med min -06 som jag kraschade med.
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Äh, har hört av min farbrors farmors kusins jobbarkompis son, att det ska räcka att fälla ut skjutspinnarna. Ska visst va väldigt effektiv fartspärr. :crash

. . . .

Apropå Yoshiburken, du bänkade aldrig hojen? Kunde varit kul att jämfört med min -06 som jag kraschade med.

Mm men om man gör det är ju risken överhängande att man blir omkörd av en 330i! Och den skammen skulle bli för stor :huvet

Nä, jag drog bara in mappen för Yoshi.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Jag var och tittade på min gamla 125:a idag som är utannonserad på blocket.
Tänkte ge ett bud om den såg ok ut. Men de år som gått sedan jag ägde den 1994 hade satt sina spår :(
Lacken var blek, kåpor och dess fästen var trasiga, framskärmen spräckt, elen mystiskt omkopplad, sadeln sprucken osv osv.
Jag ville så gärna att den skulle vara så fin som den faktiskt var när jag ägde den. Kanske var det ett (desperat) försök att köpa tillbaka en svunnen tid, min ungdom.
Jag gick därifrån med en sorgsen känsla i kroppen...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ställer frågan här också (förutom i R1/R6-tråden):

Har nån koll på hur exupen på R6 ska justeras? Alltså i vilket läge ska den stå när man satt dit vajrarna? Håller på att återställa min -06 till orginal, men blev osäker på vilket läge den ska ha i viloläge.



Det var nio år sen jag rev bort orginalpipan på R6:an jag hade då och har för länge sen glömt i vilket läge den stod. :D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
image.jpg

ytterst få märken och 4800mil, så ser man detta:mad:

Hade det inte varit kul att ha den R6an du kraschade med? Svårt att förklara men jag skulle nog fan imej vilja behålla den hojen som gjorde mig invalid? (Min va ju en lånehoj och endast några få %)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
View attachment 423462

ytterst få märken och 4800mil, så ser man detta:mad:

Hade det inte varit kul att ha den R6an du kraschade med? Svårt att förklara men jag skulle nog fan imej vilja behålla den hojen som gjorde mig invalid? (Min va ju en lånehoj och endast några få %)

såhär en vecka senare...


Trist med såna märken, särskilt som det hade varit så lätt att undvika med lite plastfilm. :huvet


Jo absolut, att köpa tillbaks olyckshojen tror jag hade varit som att sluta cirkeln, som att lägga det bakom sig.
Det var ju nära att den blev min igen i vintras, men den skulle då kostat mig 10-15.000 mer än "vanliga" -06:eek:r. Detta utan hänsyn tagen till att den gått dubbelt upp mot vad mätaren visade och att den faktiskt varit med om en rätt tung smäll. Men efterhand ångrar jag mig, den hade varit värd det...



Egentligen hade jag tänkt att fråga om nån vet var jag kan hitta däck till XT 500:an? Det som satt på hojen 1981 var däck med trial-mönster, 3.00x21 och 4.00x18:
xt 500 -81.jpg

På ebay kostar de ungefär som de här:
http://www.ebay.com/itm/New-IRC-TR-...amaha|Model:XT500&hash=item2c9b623f1c&vxp=mtr

Ca 2500:- inkl. frakt men plus moms = rätt dyrt tycker jag.
Det gäller egentligen inte riktiga trial-däck (för det gillas väl inte på besiktningen?), utan nån typ av vintage-däck med trial-mönster.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
såhär en vecka senare...


Trist med såna märken, särskilt som det hade varit så lätt att undvika med lite plastfilm. :huvet


Jo absolut, att köpa tillbaks olyckshojen tror jag hade varit som att sluta cirkeln, som att lägga det bakom sig.
Det var ju nära att den blev min igen i vintras, men den skulle då kostat mig 10-15.000 mer än "vanliga" -06:eek:r. Detta utan hänsyn tagen till att den gått dubbelt upp mot vad mätaren visade och att den faktiskt varit med om en rätt tung smäll. Men efterhand ångrar jag mig, den hade varit värd det..

Där sa du nått, kanske skulle lägga i lite hit färg och sedan sätta dit skydd så käringasstövel inte gör fler märken:)

Åh fan, tja.. mycket pengar för samma hoj, men ändå.. Fan köp den istället! Det är ju änna din hoj och jag tycker att du skall ha den:) Har du möjlighet att montera stödhjul och köra?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Åh fan, tja.. mycket pengar för samma hoj, men ändå.. Fan köp den istället! Det är ju änna din hoj och jag tycker att du skall ha den:) Har du möjlighet att montera stödhjul och köra?

Tack för att du påpekade mitt dubbla inlägg!



Jo, du har rätt, jag skulle ha köpt den i vintras/våras när jag hade chansen. Men nu har den gått en sommar till, med ännu mer mil-patina som inte jag ligger bakom. Den blir mindre och mindre min för varje mil och ägarbyte som läggs till, så jag tror det är kört för konstellationen laidback - olyckshojen.

Men nu det räcker att jag en röd-vit -06:a så känns den lite som "min", antagligen för att jag hann uppleva så mycket med den. Är rätt nöjd faktiskt:
* Heldag på Gåsen.
* Heldag på Sviestad.
* Fyllcamping i Motala, Tylösand och på Bikeweek.
* Europaresa inkluderat Alperna, en eftermiddag med öppen depå på Salzburgring och åtta (eller var det tolv?) varv på Nürburgring.
Plus den vanliga huligankörningen på hemmaplan, totalt 1300 mil på fyra månader. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top