Att skenförsäkra ett etiskt dilemma

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Handen på hjärtat... Vore det inte bättre om försäkringsbolagen gav de yngre (inkl mig själv) en lägre premie så vi KAN försäkra saker på oss själva?
ENLIGT försäkringsbolagens syn på det hela ska inte en 19åring få ha någon bil alls om han bor i närheten av stockholm.
Jag personligen skulle få betala 31tusen kronor (hel/hel) på en gammal bmw 316I från 91. Är det ett rimligt pris för en bil som kostar 16-30tusen på marknaden? Faktum är att ungdomar ÄR mer riskbenägna än 40+, men inte så mycket att samma bil kostar 3100spänn på en 40+. Enligt försäkringsbolagets beräkningar är det då 10 gånger större chans att en 19åring krockar än en 40+.

Försäkringsbolagen VET att ungdomarna ställer bilen på pappa istället, varför inte jämna ut premien istället så folk kan ha bilen på sig själva?
Givetvis ska det vara hyffsat stor skillnad på premien.. låt säga att det dubbla dvs 6100spänn på ungdomen.

Du, min första bil var en saab 900 från 1983. Den gick minsann o försäkra kostade 6900kr halv på mig, när jag var 18.

Så INTE FAN är det omöjligt att äga en bil när man är ung o bor i storstan!
Inte motorcykel heller för den delen, min första hoj cb400n från 1982,kostade 1381kr hel/hel.

Så ditt resonemang om att man inte får äga något, det spricker totalt.

Du har en tanke i ditt resonemang med premieutjämning som helt klart är en fräsch frisk fläkt, däremot så är jag inte helt insatt i statistiken för de olika åldersgrupperna och undrar om det ändå inte är hyfsat rättvist idag iallafall.

Så jag tror att du önsketänker en hel del, tyvärr måste jag säga, jag vill också ha billigare försäkring!

Att något är billigt att köpa betyder inte att det är billigt att bruka!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Klart man ska lura försäkringsbolagen! Man ska ta det så billigt som det bara går, alla vet ju att dom gör allt för att komma undan att betala ut om något händer ändå. Så varför skulle inte jag göra likadant?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Det är ju inte helt riskfritt att framföra ett felförsäkrat fordon, råkar du ut för en skada kan du stå utan ersättning.

Det ligger ju i tiden att sköta sig själv och skita i andra så jag tycker du gott kan göra ett försök.
Torskar du så kom ihåg att du blev varnad, annars är det bara att gratulera till en hel del sparade pengar!

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Skenförsäkring är ett ickebegrepp. Hur fan kan jag skenförsäkra en motorcykel? Låtsas försäkra den men köra oförsäkrat?

Om min mormor äger en mc så får väl hon försäkra den, inte jag, även om jag lånar den av henne. Det går ju aldrig att bevisa HUR ofta jag lånar den.

Och dessutom, varför bry sig om att andra gör på det här sättet? Det drabbar ju ingen annan än försäkringsbolagen.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.

Och dessutom, varför bry sig om att andra gör på det här sättet? Det drabbar ju ingen annan än försäkringsbolagen.

Har du läst hela texten i början av tråden?, om inte gör det så ska du nog få svar på ditt påstående.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.

Jo, det gör det, för när bolagen jämför inkomster med utgifter för en grupp, så är ju inkomsterna mindre än vad det skulle vara om alla betala ärligt, och så höjs premien för att kompensera glappet...

Sen är det väl viss skillnad på att ha 5 hk mer i hojen för att man har slip-on jämfört med att sänka sin premie med 80% för att man har hojen på morsan. Tycker jag iallafall.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Fy fan!
Nu fyller jag 86 till hösten och försäkringen på min supersporthoj har blivit svinhög bara för att alla snorungar försäkrar sina hojar på släktingar i min åldersklass. Snart får jag väl leta upp en artonåring i storstan som jag kan ställa försäkringen på för det verkar som det nte försäkras så många hojar i den klassen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Känns som hela diskussionen om skenförsäkring är någon forumkonstruktion, googla och det kommer upp träffar på Zatzy, Sporthoj och Bike.

Vem fan bryr sig om någon stackare registrerar på sin pappa eller om jag råkade köra 2100 mil med min bil istället för 2000 eller vad jag nu kryssade i.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Känns som hela diskussionen om skenförsäkring är någon forumkonstruktion, googla och det kommer upp träffar på Zatzy, Sporthoj och Bike.

Vem fan bryr sig om någon stackare registrerar på sin pappa eller om jag råkade köra 2100 mil med min bil istället för 2000 eller vad jag nu kryssade i.

Alla utom vi tydligen.... jantelagen, lika för alla etc.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alla utom vi tydligen.... jantelagen, lika för alla etc.

Ja, det verkar ju vara det.
Värst är det när någon gamlo kommer och säger att man visst kan ha en Opel Kadett GSI (16V så klart) och FZR600 lika bra som man kan ha en GT3 och ZX10R. Samma kategori som handlar kläder på Dressman och är kraftigt underbetalda och spar länge till en Casioklocka. Eller Seiko om de fått skatteåterbäring. :lol

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Du, min första bil var en saab 900 från 1983. Den gick minsann o försäkra kostade 6900kr halv på mig, när jag var 18.

Så INTE FAN är det omöjligt att äga en bil när man är ung o bor i storstan!
Inte motorcykel heller för den delen, min första hoj cb400n från 1982,kostade 1381kr hel/hel.

Så ditt resonemang om att man inte får äga något, det spricker totalt.

Du har en tanke i ditt resonemang med premieutjämning som helt klart är en fräsch frisk fläkt, däremot så är jag inte helt insatt i statistiken för de olika åldersgrupperna och undrar om det ändå inte är hyfsat rättvist idag iallafall.

Så jag tror att du önsketänker en hel del, tyvärr måste jag säga, jag vill också ha billigare försäkring!

Att något är billigt att köpa betyder inte att det är billigt att bruka!

Kan ta ett till exempel, en gammal volvo 240 skulle gå på 12tusen i endast halv/helår!? för mig som 19åring, det är inte vettigt någonstans.
Vad hände med alla solidariska människor som inte bara tänker "Du får INTE köpa vad du vill, för jag har fyllt 40år och du gör min försäkring svin dyr!"

Folk snackar om att man inte ska dra alla över en gräns och säga tex alla invandrare är kriminella. Vad är skillnaden i försäkringspremien? "skiten" grundar sig på statistik från tidigare årskuller som klotat/kört ihjäl sig. Dvs 40plusarnas ungdomstid. Varför ska dagens ungdomar betala hutlösa premien för dåtidens ungdomar kraschade? Och så gnäller dom som fixat till vår premie att vi förstör deras nuvarande!?

Jo vi dömmer ut alla 18 åringar och säger "ni ALLA bedöms krocka 10gånger mer varje gång en 40+ krockar, därför ger vi er 10gånger högre premie, logiskt!?

Det hela känns som lite moderat argument med "skit i andra, sköt dig själv"

Jag vill se ett system med lägre klyftor mellan åldersgrupperna och där skadefria år spelar större roll på din premie än vad din ålder gör!!

får se om jag är nöjd med inlägget imorgon:yoparty

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vill se ett system med lägre klyftor mellan åldersgrupperna och där skadefria år spelar större roll på din premie än vad din ålder gör!!

får se om jag är nöjd med inlägget imorgon:yoparty

Det är nog vad alla vill, inklusive försäkringsbolagen. Svårt dock att då ordna låga premier åt dem som gör försäkringspremiär som ung på sporthoj dock, hur tätt samplingsintervall man än väljer i sin medelvärdesbildning.
Jag tror nog att du är nöjd med ditt inlägg imorgon.

/J

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sen är det väl viss skillnad på att ha 5 hk mer i hojen för att man har slip-on jämfört med att sänka sin premie med 80% för att man har hojen på morsan. Tycker jag iallafall.

Så du menar det finns olika sorters skenförsäkring.

Som kebbabsås då lr? Mild, Mellan lr stark?

Eller menar du som fågel, fisk lr mittimällan :va

Skenförsäkring som skenförsäkring.

Folk som kör me turbo lr helsystem etc. är lika mkt skenförsäkrare dom som "lånar" hojjen av farsan varannan dag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan vad åsikterna har svängt helt plötsligt?

Brukar inte alla på SH vara emot skenförsäkring i vanliga fall?
Är det månne de nya blåa försäkringsreglerna som får folk att se rött?

Solidaritet, att dom välbeställda ska känna för dom mindre välbeställda och dela deras kostnader av ren välvilja, fan man skulle kunna tro att ni alla är kommunister helt plötsligt...

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(

t.ex. Polo 1.3 1985 då, de borde du ha råd med?:D
Du FÅR köpa precis vad du vill för mig :tummenupp

Jag försvarar inte försäkringsbolagen på något sätt men jag blir fruktansvärt förbannad över att viljan att "göra rätt för sig" verkar inte riktigt finnas i min generation.

När folk jämför ett slipon med att försäkra hojen på fel person, då...ja vad ska man säga... IDIOTI.
Det är ju som att man ska försäkra hojen beroende på luftfuktighet, om motorn är varm osv. LÄGG NER det skitsnacket tack. (turbohojar, visst de är en helt annan typ av skala och dessutom en KRAFTIG modifikation som medför att bromsar,chassi etc kanske inte hänger med, dessutom är det skillnad på 5 hk extra(eller mindre som de kan bli med slipon) och 150hk extra)

Jag tror själv på solidaritet mellan människor, men när man inte ens står skriven på sin egen hoj, kom då fan inte o snacka solidaritet med mig din snyltare.

Ps. den som tar åt sig, tar åt sig ;)

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag hade gjort mig av med min gammgix för flera år sedan om inte premierna varit så fasligt höga för nya sporthojar. Det kostar att ligga på topp...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag bor ju hemma hos päronen; och det lär jag göra ett bra tag till. Försäkringen står på farsan och helförsäkring kostar 1400kr/år. Skulle den försäkras på mig skulle den kosta 7000kr/år om jag minns rätt! Av vilken anledning skulle jag ställa den försäkringen på mig och slänga bort 5-6000 kr i (nästan) helt i onödan? Nej i våran familj kastar vi inte bort pengar! :)

Det blir vad man gör det till. Många av 18åringar med sporthojjar kör ju oftast inte helt lugnt och har inte lika mycket erfarenheter. Tillsammans med alla olyckor och att nästan alla skenförsäkrar så drivs ju våran försäkring ut. Okej att sporthojjars försäkringar drivs upp en del (i viss mängd såklart), för det är ju en utsatt grupp. Men när i helvette ska det kosta multum att försäktra en gammal jävla 240?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!