Hurricane600
Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Handen på hjärtat... Vore det inte bättre om försäkringsbolagen gav de yngre (inkl mig själv) en lägre premie så vi KAN försäkra saker på oss själva?
ENLIGT försäkringsbolagens syn på det hela ska inte en 19åring få ha någon bil alls om han bor i närheten av stockholm.
Jag personligen skulle få betala 31tusen kronor (hel/hel) på en gammal bmw 316I från 91. Är det ett rimligt pris för en bil som kostar 16-30tusen på marknaden? Faktum är att ungdomar ÄR mer riskbenägna än 40+, men inte så mycket att samma bil kostar 3100spänn på en 40+. Enligt försäkringsbolagets beräkningar är det då 10 gånger större chans att en 19åring krockar än en 40+.
Försäkringsbolagen VET att ungdomarna ställer bilen på pappa istället, varför inte jämna ut premien istället så folk kan ha bilen på sig själva?
Givetvis ska det vara hyffsat stor skillnad på premien.. låt säga att det dubbla dvs 6100spänn på ungdomen.
Du, min första bil var en saab 900 från 1983. Den gick minsann o försäkra kostade 6900kr halv på mig, när jag var 18.
Så INTE FAN är det omöjligt att äga en bil när man är ung o bor i storstan!
Inte motorcykel heller för den delen, min första hoj cb400n från 1982,kostade 1381kr hel/hel.
Så ditt resonemang om att man inte får äga något, det spricker totalt.
Du har en tanke i ditt resonemang med premieutjämning som helt klart är en fräsch frisk fläkt, däremot så är jag inte helt insatt i statistiken för de olika åldersgrupperna och undrar om det ändå inte är hyfsat rättvist idag iallafall.
Så jag tror att du önsketänker en hel del, tyvärr måste jag säga, jag vill också ha billigare försäkring!
Att något är billigt att köpa betyder inte att det är billigt att bruka!