att vara i hojform

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh, lägg av, cardioträning bränner mer fett än styrketräning.
Kolla på vilken professionell löpare som helst och jämför med en bodybuilder (ej under def-fasen där de mer eller mindre svälter sig)

Visst, ska man bränna fett är det lågintensiv träning som gäller under längre perioder.

MEN, en muskulös kropp bränner mer än en ickedito mellan passen. Detta enbart pga att det är "mer" som behöver energi. Jfr V8 på tomgång med moped på tomgång :D

ska försöka göra detta enkelt....

för det första löpning är bra men det är inget fettförbrännande. för att man ska få fettförbr. ska man ha en lägre puls. den skall ligga på maxpuls minus din ålder och sen 65-70% utav den. så 220 - din ålder....och sen 65-70% utav det resultatet. där ligger din kropp på förbränning.
sen är styrketräning den absolut största fettätaren. ju mer muskler desto mer energi förbränner kroppen. sen så har styrketräningen den längsta förbränningstiden efter avslutat pass. det kan hålla på i upp till två dagar efter passet.

IGNJATOVIC

Guest
ska försöka göra detta enkelt....

för det första löpning är bra men det är inget fettförbrännande. för att man ska få fettförbr. ska man ha en lägre puls. den skall ligga på maxpuls minus din ålder och sen 65-70% utav den. så 220 - din ålder....och sen 65-70% utav det resultatet. där ligger din kropp på förbränning.
sen är styrketräning den absolut största fettätaren. ju mer muskler desto mer energi förbränner kroppen. sen så har styrketräningen den längsta förbränningstiden efter avslutat pass. det kan hålla på i upp till två dagar efter passet.
men för att få det bästa resultatet bör du kombinera styrka och kondition.
maten är superviktig. protein till varje huvudmåltid (frukost, lunch, middag) även bra om du kan ta 2-3 mellanmål om dagen där iallafall 2 utav den innehåller lite protein. protein kommer inte bara ifrån kött utan även ifrån keso, yoghurt, ost, mjölk, bönor. om du får proteinet från kött skall det helst vara ifrån magert kött såsom kyckling och tonfisk eller annan fisk.
tränar du måttligt skall tallriken fyllas med 1/5 protein 2/5 kolhydrater (långsamma) 2/5 grönsaker.
kolhydrater måste man äta om man tränar för att: när du har tränat och din kropp skall förbränna energi (fett) måste din kropp först få energi. det får den ifrån kolhydraterna som du måste äta senast 1 1/2 timme efter avslutat pass.

tänk även på att äta fett. men rätt fett. som finns i olivolja, oliver, avokado, fet fisk. undvik animaliskt fett.

om detta ändå blev rörigt så kan du ju adda mig på msn så kan vi ta och reda ut det där.

eller pm:a.

Hey gorgeous!

Jag addar dig på msn.

Puss

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Att jogga kräver mer och risken är större att du börjar förbränna muskler om du inte äter rätt. Jag promernerade 2ggr i veckan och gick ner 11kg. Det viktiga är att du ska undvika sockerintag efter träning. Dra ner på snabba kolhydrater och öka protein-intaget.

Lycka till.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag är i fin form....

...rund är ju åxå en form!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det har redan nämnts atkins och kolhydrater... Ett annat namn är GI (Glukemiskt Index) och det funkar riktigt bra. Vill man bli av med fett och det i snabb takt, så är det GI-metoden som gäller. Bara att googla lite så finns det hur mycket som helst skrivet om hur man går till väga (en startperiod som kan vara jobbig och sedan en fortlöpande fas där det går att småfuska lite utan att det stör).

GI-recept innehåller ofta feta goda ostar, mycket kött och fisk och annat smaskens. Det är bara kolhydraterna som lyser med sin frånvaro eller i bara begränsad mängd.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
......

GI-recept innehåller ofta feta goda ostar, mycket kött och fisk och annat smaskens. Det är bara kolhydraterna som lyser med sin frånvaro eller i bara begränsad mängd.

Gi-metoden hänger inte ihop med att inte äta kolhydrater. Det är Atkinsdieten där kolhydrater lyser med sin frånvaro.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Hojform?
Jag är på väg att vinna ”fråntvättbrädatilltorktumlarepå20årtävlingen”
Men jag mår ganska bra ännu:)

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Äh, lägg av, cardioträning bränner mer fett än styrketräning.
Kolla på vilken professionell löpare som helst och jämför med en bodybuilder (ej under def-fasen där de mer eller mindre svälter sig)

Visst, ska man bränna fett är det lågintensiv träning som gäller under längre perioder.

MEN, en muskulös kropp bränner mer än en ickedito mellan passen. Detta enbart pga att det är "mer" som behöver energi. Jfr V8 på tomgång med moped på tomgång :D

Gymträning höjer förbräningen lång tid efter träningen det gör inte löpträning på samma sätt. Visst, under tiden man gör själva träningen så förbränns mer med löpträning.

Vill man se ut som en räcka så springer man 1 mil:D

Det man måste komma ihåg är att maten är i princip 80% enl mig

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Gi-metoden hänger inte ihop med att inte äta kolhydrater. Det är Atkinsdieten där kolhydrater lyser med sin frånvaro.
Bra där :tummenupp
Jag arbetar som föreläsare inom kost, träning och mental utveckling och det är ett virrvarr av dieter som blandas ihop!

GI var t.ex inte tänkt att från början användas som bantningsmetod utan att man skulle kunna mäta hur länge energin man får från kolhydrater räcker (Tiden det tar att omvandlas till glukos och sedan lagra in som muskelglykogen) Eftersom att Kolhydrater är vår primära energikälla så lagrar kroppen överskottet lätt som fett genom insulinutsöndring. Ju högre insulinpåslag desto mer fettinlagring alltså, därav undvika snabba kolhydrater som ger stort insulinpåslag! Däremot skulle jag ALDRIG rekomendera att HELT utesluta kolhydrater ur sin kost, det medför massor med risker t:ex lever och njur-problem samt kaliumbrist som vid akut skede kan leda tillhjärtstillestånd...

Det som ÄR bra är att se över VAR man hittar sina kolhydrater och mängden av dessa...

//Kongo

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
Jag är inte speciellt insatt i de senaste bantningsmetoderna men kan en hel del om både träning och kost. Jag tycker det låter vettigt att blanda styrketräning med konditionsträning. Det ger fina resultat och är hälsosamt ur flera aspekter. Håll en stadig form året om och ät hyffsat bra. Undvik (offseason) som det heter på byggarspråk, det gör att du alltid kommer att öka på mängden fett på din kropp eftersom antalet fettceller ökar när du äter så mkt mer än du förbrukar och nya fettceller som bildats kan du ALDRIG bli av med, däremot tömma fettcellerna genom att leva på svältkost under en period. Men för att se och må bra är lagom bäst. Styrketräning och hedlig konditionsträning is da shit!

/Lycka till :)

IGNJATOVIC

Guest
Jag har nog aldrig blivit så förvirrad efter en tråd som den här. Tänk om det var likadant i rena luftfiltertråden :D

Pärpen

Can I Play With Madness?
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
ER6n-06 såld R1-01 såld
Har inte läst igenom alla svaren men kommer med denna superlösning!
1. Dra ned på skräpmaten och drick färre bija.
2. Tjacka en cross och tokbränn i vinter. Passa på att träna som tusan så kan du ju på banorna i sommar drifta i kurvorna och göra v-tecken med vänsterarmen samtidigt.

Du får kondition, blir stark och jävligt cool dvs värsta hojformen.

Nå, vad tycks?

/G

IGNJATOVIC

Guest
Har inte läst igenom alla svaren men kommer med denna superlösning!
1. Dra ned på skräpmaten och drick färre bija.
2. Tjacka en cross och tokbränn i vinter. Passa på att träna som tusan så kan du ju på banorna i sommar drifta i kurvorna och göra v-tecken med vänsterarmen samtidigt.

Du får kondition, blir stark och jävligt cool dvs värsta hojformen.

Nå, vad tycks?

/G

1. Dra ned på skräpmaten kan jag göra - dricker inte öl.
2. Har inte råd med en cross om jag ska köpa skåpbil nästa år. Är student.

Annars var detta väl ett av de mer raka och mer lättförståeliga inläggen i den här tråden:yoparty

:såjaponken

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...