Attackera Irak?

Ska USA m.fl. Attackera IRAK?

• Antal röstningar
    0

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
zykl0n skrev:
Ska USA/Storbritannien gå till attack mot Irak?

kanske inte passar så bra under "Roliga Historier och Kula Grejjer" men offtopic är det iaf

skrev detta i en annan tråd... men det passar här med:
Vill oxå säga att jag är mätt på detta om terrorister å farliga människor...media som sagt... klart att det är tragiskt när oskyldiga dör... men för faan se om din egen bakgård innan man trampar in på andras.

heh!! jaja..

Lite intressanta fakta om USA:

Det dödas 40 000 människor i USA varje år av privat-ägda vapen.

Det e så man garvar på sig när de blir sura över 3000 st som coolar i world trade building, nog för att det va ett lamt sätt av terror idioter att ta död på människor, sen att det inte bara va amerikaner som dog måste juh också ses som ett misslyckande av bin-laden. Asså... bästa sättet för terroristerna att ta död på amerikaner e juh bara at skeppa in å ge bort lite mer vapen till amerikanerna så klarar de juh av resten själva.
Konstigt att alla i USA tycker att det e sååå stora probs i mellanöstern hela tiden, och att Irak skulle vara ett sååånt stort hot mot USA.
Jag tycker det verkar som om USAs största hot e dem själva..
40 000 lixom...
jaja, INte fel att rädda ett folk från saddam, men vem skall rädda amerikanerna från sig själva då? USAverkar inte kunna det???

bra bush :tummenupp

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
v-g skrev:
Men enligt officiella källor har knappast mer än 1000 Irakiska soldater dött (vilket i sammanhänget är grymt få) samt inte 100 av de "allierade" invationstrupperna. Det är inga siffror i ett krig av denna kaliber anser jag. Som jag ser det har Irakiernas motstånd varit i det närmaste obefintligt. Och skulle de tvingats fram á la Stalin skulle 1000 varit en fjärt i universum.

Återigen : CNN visar bara sånt som gynnar USA's intressen. Dvs att kolla på kanalen är helt värdelöst om man inte håller på USA 100% och bara vill se hur "bra det går" samt tuffa vapen.

Att Saddam inte är en bra kille är väl alla överens om. Gasen använde han under överseende och påhejjande av såväl europeiska som amerikanska intressen & presidenter så vi har inte mycket att gnälla om där. Sen om det var Saddam som gav ordern det vet ingen.

Bush är en utrikespolitisk NOLLA. Hade han haft två hjärnceller mer än en framrusande buffel så hade kriget knappast behövts. FN är totalt skjutet i sank då det nu bevisats att det inte duger mycket till enligt USA och att de ger blanka fan i vad VI (=folket, 10 miljoner protesterande) andra stormakter, andra icke stormakter osv tycker. Få se nu hur mkt de bryr sig om oss vad gäller uppbyggnaden. Min gissning är rätt litet. Amerikanska företag kommer att bli rika på detta.

FN är rätt mjäkigt ja, men det är ju i princip det enda organet som finns. Varför inte FN agerar är att en stats suveränitet står högt i kurs, tacka för det då inga bevis framkommit som hittils bevisat att Irak verkligen hade MFV. USA borde ju hittat dem direkt då de hade sina satellitbilder osv. Allt mer visar ju på att kriget var en enda stor lögn. De kunde lika gärna anfallti Irak rakt av (som de iofs gjort sedan 1991) utan att hålla på att tjaffsa. Enda anledningen som finns kvar är ju just killen S.

Dödstalen är ju relativt osäkra, Irak har ju inte uppgett några siffror på döda irakiska soldater överhuvudtaget, och det är enbart få uppskattningar från USA's sida, hur många soldater bomberna dödat får vi väl reda på så småningom. Det är sorgligt att det skulle behövas ta till sådana medel.

Vad gäller vapnen så finns det en historia sedan långt tillbaka hur Saddam "glömt" bort, gömt, inte talat om, de tidigare inspektionerna förstörde en hel del, men väldigt osäkert om man fick bort alla. En sak är dock säker, Saddam drar sig inte för något och hade man låtit landet fortsätta utan sanktioner/krig eller annat är iaf jag säker på¨att Saddam fortsatt forska/tillverka vapen. Saddam har haft en väl känd dröm att bygga upp Irak till den ledande civilisationen i arabvärlden, och han var inte blyg för att ta till sina vapen för att driva fram den. Alltså, det stora problemet är inte om han hade några vapen idag(han hade dock vapen han inte var tillåten att ha) utan problemet var regimen.

Det pinsamma är att Saddam kunnat splittra FN på det sätt han gjort, att sedan FN inte kan kontrollera nollan Bush är än väl inte direkt positivt för FN's anseende heller.

Vad gäller propagandan är den solklar, CNN/FOX visar framgångar, och Saddam visar svältande skadade barn...
Dock anser jag Saddam bär skulden för iraks folks lidanden, han är ansvarig för en jäkla massa skit i arabvärlden helt enkelt.

Vem som kommer tjäna pengar på kriget? Det kommer säkert bli amerikanska företag som tjänar pengar på återuppbyggnaden, så även Iraks folk, när de kommer få chans att arbeta och bygga upp ett liv de inte haft tillgång till tidigare.
Personligen tror jag inte de kommersiella motiven varit särskilt stora, utan snarare att Saddam varit en nagel i ögat på USA sedan 9/11, Saddam som jublat och applåderat terrorister, skänkt pengar till självmordsbombare osv.
Fortfarande är de stora vinnarna på en demokrati i Irak, hela världen och iraks egen befolkning.

vad jag tycker är ännu pinsammare är när tyska och franska företag som känner sig åsidosatta "som inte får vara med", varken tyskland eller frankrike eller de länder som var mot kriget har lagt några pengar på att störta saddam, USA's summor på kriget är ju flera hundratals miljarder dollar, och jag ser det som ytterst svårt att USA skulle kunna räkna hem de pengarna från affärer med irak på något sätt.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Haha, den här frågan dyker upp ÖVERALLT...t.o.m. på sporthoj :D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Vafan suckar du om? Svara på frågan eller skit i att kommentera. :mad:

Lagg ner svordomarna, de klar dig inte.

Angaende fragan, jag tycker nog du normalt ger ett tillrackligt bildat och intelligent intryck for att inte komma med sadana tontiga pastaenden. Sen att jag inte haller med dig i sak ialla lagen ar en annan sak.

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Såg en löpsedel med texten:

"SMÅBARNS MAMMA MÖRDAD AV IRAKISKA SOLDATER" eller nå´t i deb stilen...

Hon hade för fan uniform på bilden :mad:

Det skulle ha stått: "SOLDAT DÖDAT I KRIG" eller så. Fan vad sjuka och vinklade dom e i världen, e man med i leken får man leken tåla :fakta
Soldater dör, så är det. Har man uniform e man fan inte småbarns mamma, då e man soldat oavsett kön :fakta

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
B1 skrev:

Det skulle ha stått: "SOLDAT DÖDAT I KRIG" eller så. Fan vad sjuka och vinklade dom e i världen, e man med i leken får man leken tåla :fakta
Soldater dör, så är det. Har man uniform e man fan inte småbarns mamma, då e man soldat oavsett kön :fakta

undra hur många småbarns pappor som dött i kriget?

:fakta

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen

Skulle en småbarns mammas liv vara mer värt än en person utan barns? Nej.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Suck! Jag är förbannat less på USA och deras behov av krig. Hur många oskyldiga har inte dött och hur mycket pengar har dom inte slösat bort på projektet? Sen med att saddam var en tyrann - ja, det har nog dött fler bara för att USA gick in. Hoppas att någon i snaraste framtiden kan sätta USA på plats.

Vad var den riktiga anledningen för att dom startade kriget? Jag har hört så många förklaringar så jag vet inte vilket.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0