Attackera Irak?

Ska USA m.fl. Attackera IRAK?

• Antal röstningar
    0

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
oFFkeFF skrev:
V-G, Propagandamaskinerna går hårt på båda sidor.
Nej, Irak har nog inga kärnvapen, Bush sa heller inte att de hade det, men att det inte råder någon tvivel om att Saddam skulle vilja ha.
Men du menar att det var propaganda och lögn att det var saddam som gav order, eller tillåtelse att använda gas mot kurderna eller mot Iran?
Sist jag gjorde en verklighetskoll, så var Iran under 70-80-talet en av USA's värsta fiender, Irak rätt bundis med USA, men när Mr Saddam började använda kemiska stridsmedel så började världen få upp ögonen på vad han var för person, tyvärr fortsatte stödet från västvärlden ändå..

De som påstår att USA bara krigar för oljan är lika förda bakom ljuset som de som tror att USA enbart har "good intentions". Det finns andra saker än krig som USA borde fokusera på, sin inrikespolitik exempelvis, men visst, vill Bush blåsa bort Saddam, samt bygga upp landet igen, så gärna för mig, det skulle bli en oroshärd mindre i området.

Bush är fortfarande ingen diktator, om han förlorar nästa val är han borta, vinner han nästa val, är han borta fyra år efter det. Han kommer inte sitta på livstid, så enkelt är det, han är vald på demokratiskt vis, även om några väldigt konstiga domstolsordrar fick honom i presidentstolen.

Om det nu var Saddam som beordrade gasningen så fick han bara beröm av världens ledare på den tiden varav bra mycket från USA. Dessutom vart kom gasen ifrån? Ungefär som att du köper kondomer alla vet vad man gör med dem?!?

Några "good intentions" finns men de är så patetiska så att förklara krig med dessa är så totalt fel.

Nä han är ingen diktator men han och hans administration är banne mig inte mycket bättre. Tro inte att det är Bush som styr allt (även om nån fåne måste säga talen) utan det är kongressen och folket bakom Bush. FOlket bakom byts mer sällan ut. Den amerikanska "demokratin" är rejält utholkad pga korruption osv. Pengarna är de som styr i USA. Företagen styr enormt mycket i USA. Vilka tjänar pengar på krig tror du? Tex Lockhead Martin kanske? Vilka tror du ger Bush & co pengar när han skall till val på vissa premisser.

Jag hoppas vid gud och hans söner att inte Bush blir omvald. En sund president är vad det landet behöver.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
oFFkeFF skrev:
Jo tack, Saddam gasade inte sina kurder, det har de bara hittat på själva, saddam gasade inte heller iran, det var de själva som slarvade när de tappade stridsspetsarna...
Vissa fredsaktivister verkar ofta minst lika bakom flötet som Bush själv..
Vad gäller generalen som gasade halabja, så vet man ju vem det var, han som flydde och sökte asyl i danmark, som numer är försvunnen. Iofs har det inte varit någon rättegång, vilket är lite konstigt, han borde varit dömd i haag.

Enligt Tenert är Saddam en tyrann, som man inte kan skada genom sanktioner, för "sanktioner" skadar enbart befolkningen, vilket jag iofs är helt beredd på att hålla med om, vem som är ytterst ansvarig för sanktionerna kan man dock enkelt lista ut, jo Saddam.
Men om man som Tenert, inte vill ha sanktioner och inte ett krig för att få bort Saddam? Vad gör man då?
Åker ner och är en mänsklig sköld åt en tyrann?
Det får honom säkert på bättre tankar och låter sitt eget folk få mat...

Jag förnekar INTE att kurderna har blivit gasade. Men vem som gett ordern är ju det som är väsentliga. De flesta är överens om att Irak förbrukade det mesta av sina vapen i kriget mot Iran vad gäller de kemiska och de andra som var kvar, stridsvagnar å dyl gick de flesta åt i GULFkriget och de kvarvarande är i bedrövligt skick.

Det som är intressant med denna intervju är att man slipper aftonbladets vikling då det är en avskrivning av det som sas. Bara därför jag tätt citerar denna artikel.

Sköldarna ska skydda sjukhus och skolor etc inte militära mål. JAg tycker att de är beundransvärda.

Hur man ska lösa det vet jag inte. Bara att krig är så långt ifrån det rätta som man bara kan komma.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
t-rex skrev:
Vad fröken Ternert äter för svampar kan jag inte svara på, men att tillämpa lite källkritik på henne är nog inte fel. Att hänvisa till ett chat med en känslomässigt upprörd fredsaktivist, som i sin tur hänvisar till Jan Öberg "som i sin forskning kommit fram till att skuldfrågan nog inte är riktigt klar" tycker jag nog ger underkänt som argument.

Slog lite i en gammal bok här; Ali Hassan al-Majid, kärleksfullt kallad "chemical Ali" hade det operativa ansvaret. Var det strategiska ansvaret låg, om inte hos Saddam, är jag extremt nyfiken på att veta.

Som sagt jag trro inte 100% på henne heller men det kastar ju en skugga på det "FAKTA" som säger att Saddam gasade kurderna. Om jag hittade 1000 artiklar till som sade samma sak vad skulle du säga då?

Vem som är ansvarig är såklart det intressanta troligen är det ju som du säger jag vill bara belysa att detta "FAKTA" kan bestridas som så många andra av Bush's andra "FAKTA". Sanningen kommer alltid fram så småningom och ju mer det kommer fram desto mera fel ser JAG det att attackera Irak.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
t-rex skrev:
För all del, kör hårt. Jag önskar dig lycka till.

Ett exempel Hälge. Men det visar på hur hårt en viss bild kan sitta i massan. Tänk OM den nu är felaktig?!?

Orkar dessutom inte leta :) Jag försöker fixa jobb & hojen!!

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Kort och effektivt krig ser det ut som :tummenupp

Äntligen är de nere för räkning.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
nån som såg han irakiern på teve som viftade med ett gevär och skrek JAG ÄR AMERIKAN!! eller bilden i expressen idag där en irakier gav en blomma till en kvinnlig amerikansk (eller var det brittisk?) soldat?

häftigt. för dom. ingen mer diktator.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
zykl0n skrev:
Kort och effektivt krig ser det ut som :tummenupp

Äntligen är de nere för räkning.

Kul att amerikanarna hade intagit Bagdad. Al-Jazira stod på den plats som Amerikanarna påstod att de var på. De såg inte mycket amerikanare där hehe.

Filmerna de sände ut var ju filmade 30 mil därifrån dessutom.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jo man väljer ju vad man vill tro på.
Du kanske tror att månlandningen var inspelad i Hollywood också.

Iraks ambassadörer säger ju även de att regimen är störtad.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag har nog inte lyckats se alla nyheter i det här, men är det någon som vet om det hittats några massförstörelsevapen än?

Vi får väl se om Irakierna kommer att fortsätta vara lika lyckliga när amerikanska storföretag går in för att exploatera i krigets kölvatten. :crash Jänkarna måste ju ha utdelning på sin "investering"..

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
zykl0n skrev:
Jo man väljer ju vad man vill tro på.
Du kanske tror att månlandningen var inspelad i Hollywood också.

Iraks ambassadörer säger ju även de att regimen är störtad.

Litar inte på någon just nu. Känns som det kvittar. Bara bush får den massiva kritik som han förtjänar. Han har ju angripit ett land på helt eget bevåg.

Blir han omvald är världen i stor fara.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ugluk skrev:
Jag har nog inte lyckats se alla nyheter i det här, men är det någon som vet om det hittats några massförstörelsevapen än?

...

Till Bush stora bedrövelse verkar de, än så länge, lysa med sin frånvaro. Fast det är klart, jänkarna har väl varit fullt upptagna med att precisionsbomba Al-Jazira i dagarna....

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
Till Bush stora bedrövelse verkar de, än så länge, lysa med sin frånvaro. Fast det är klart, jänkarna har väl varit fullt upptagna med att precisionsbomba Al-Jazira i dagarna....

Som jag trodde då, men jag tror inte han är så bedrövad.. Han får väl hitta på någon ny ursäkt för sitt korståg, som kopplingar till Al-Qaida med tillhörande träningsläger eller att han för Guds kamp mot en stor ondska..

Nåja, alla Irakierna är ju glada för sin nyvunna frihet. Åtminstone enligt CNN.. :rolleyes:

V-G: Han behöver inte bli omvald för att utsätta världen för ytterligare fara, han hinner utan vidare anfalla fler arabländer OCH ytterligare stympa FN innan hans första mandatperiod är slut.. :(

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Ugluk skrev:
Som jag trodde då, men jag tror inte han är så bedrövad.. Han får väl hitta på någon ny ursäkt för sitt korståg, som kopplingar till Al-Qaida med tillhörande träningsläger eller att han för Guds kamp mot en stor ondska..

Nåja, alla Irakierna är ju glada för sin nyvunna frihet. Åtminstone enligt CNN.. :rolleyes:

V-G: Han behöver inte bli omvald för att utsätta världen för ytterligare fara, han hinner utan vidare anfalla fler arabländer OCH ytterligare stympa FN innan hans första mandatperiod är slut.. :(

Ja nån ursäkt som man kan bort förklara med lätthet *host*bullshit*host* lär han ju komma med. För övrigt vann han genom valfusk så han förtjänar inte att sitta där han sitter. Blir äcklad när man ser filmer om hur valet gått till "i världens bästa demokrati".

Massförstörelsevapnena har de inte hittat ett enda ett, inte ens enligt CNN och hur illa är det då? Kriget förlorade helt plötsligt sitt "huvudLÖGNargument"

Jag är glad om det Irakiska folket får sin frihet! Men På det motstånd som Irakierna hittils bjutt på undrar jag VERKLIGEN om de inte kunnat störta Saddam om de verkligen velat.

Väntar bara på nästa mål ja. Nordkorea? Norge? Kina? Göteborg?

CNN måste ju vara den mest totalt 100% partiska kanal jag någonsin sett. Seriöst? 50% är ren lögn nästan resten är vinklat och det som blir kvar är i princip vädret. Man ser ju nu va mediamonopol VERKLIGEN innebär. Tom. det indoktrinerade amerikanarna är besvikna på skräpet de kallar nyheter. Som det är nu på CNN kan de lika gärna be Bush själv läsa dem. Allt är ren propaganda från vita huset.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
En liten "rolig" gåta :
Fråga: Vad händer om Bush & Blair sitter i ett flygplan som krashar?

Svar: Världen överlever!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
v-g skrev:

Jag är glad om det Irakiska folket får sin frihet! Men På det motstånd som Irakierna hittils bjutt på undrar jag VERKLIGEN om de inte kunnat störta Saddam om de verkligen velat.

Goddag yxskaft... Jämför med andra tyranners armér, den som har kontrollen över militären är den som har makten. Påstår du att Iraks befolkning hade makten över militären?
Eller över Feyadin, eller någon av de andra trevliga enheter som Saddam förfogat över för sitt tyranneri.
Nog för att man får sortera informationen som kommer från cnn, men du verkar läsa arabiska terroristers flygblad som sanningen..

edit: Cnn har varit relativt konservativ i sin bevakning, kanalen FOX har dock haft den absolut sjukaste cowboybevakning av ett krig jag någonsin sett..
Vad gäller den irakiska televisionen måste jag säga att det är bisarrt när vissa "informationsministrar" påstår att de vinner kriget..

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Man anar en viss besvikelse i vissa inlägg. Varför det? Tycker ni att fel sida har övertaget nu, hade det varit bättre om Saddam hade suttit kvar?

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Nu är den lätta biten avklarad för USA, d.v.s nu har de plockat bort den diktator som man en gång i tiden satte till makten. Nu kommer det svåra, att skapa en suverän stat av Irak med demokrati.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0