oFFkeFF skrev:V-G, Propagandamaskinerna går hårt på båda sidor.
Nej, Irak har nog inga kärnvapen, Bush sa heller inte att de hade det, men att det inte råder någon tvivel om att Saddam skulle vilja ha.
Men du menar att det var propaganda och lögn att det var saddam som gav order, eller tillåtelse att använda gas mot kurderna eller mot Iran?
Sist jag gjorde en verklighetskoll, så var Iran under 70-80-talet en av USA's värsta fiender, Irak rätt bundis med USA, men när Mr Saddam började använda kemiska stridsmedel så började världen få upp ögonen på vad han var för person, tyvärr fortsatte stödet från västvärlden ändå..
De som påstår att USA bara krigar för oljan är lika förda bakom ljuset som de som tror att USA enbart har "good intentions". Det finns andra saker än krig som USA borde fokusera på, sin inrikespolitik exempelvis, men visst, vill Bush blåsa bort Saddam, samt bygga upp landet igen, så gärna för mig, det skulle bli en oroshärd mindre i området.
Bush är fortfarande ingen diktator, om han förlorar nästa val är han borta, vinner han nästa val, är han borta fyra år efter det. Han kommer inte sitta på livstid, så enkelt är det, han är vald på demokratiskt vis, även om några väldigt konstiga domstolsordrar fick honom i presidentstolen.
Om det nu var Saddam som beordrade gasningen så fick han bara beröm av världens ledare på den tiden varav bra mycket från USA. Dessutom vart kom gasen ifrån? Ungefär som att du köper kondomer alla vet vad man gör med dem?!?
Några "good intentions" finns men de är så patetiska så att förklara krig med dessa är så totalt fel.
Nä han är ingen diktator men han och hans administration är banne mig inte mycket bättre. Tro inte att det är Bush som styr allt (även om nån fåne måste säga talen) utan det är kongressen och folket bakom Bush. FOlket bakom byts mer sällan ut. Den amerikanska "demokratin" är rejält utholkad pga korruption osv. Pengarna är de som styr i USA. Företagen styr enormt mycket i USA. Vilka tjänar pengar på krig tror du? Tex Lockhead Martin kanske? Vilka tror du ger Bush & co pengar när han skall till val på vissa premisser.
Jag hoppas vid gud och hans söner att inte Bush blir omvald. En sund president är vad det landet behöver.