Bingo skrev:Man anar en viss besvikelse i vissa inlägg. Varför det? Tycker ni att fel sida har övertaget nu, hade det varit bättre om Saddam hade suttit kvar?
Goodstuff skrev:Priset för Bush/Blairs krig betalas inte av Saddam utan av sådana som den 12-årige pojke, bild i dagens SvD, som i en av USAs attacker fick hela sin familj dödad, bägge sina armar bortsprängda och svåra brännskador över hela kroppen. Han ligger nu på ett sjukhus som inte har nog med mediciner, dåligt vatten och ingen hjälp från internationella Röda Korset pga att de inte kan arbeta i situationen som den ser ut just nu.
Han är säkert jättelycklig över de bomber som har givit honom "frihet".
Ugluk skrev:Vi får väl se om Irakierna kommer att fortsätta vara lika lyckliga när amerikanska storföretag går in för att exploatera i krigets kölvatten. Jänkarna måste ju ha utdelning på sin "investering"..
oFFkeFF skrev:Säkerligen är han inte lycklig på grund av det. Men kriget/krigen som Saddam lagt på sin befolkning och riskerna för tortyr och andra trevliga saker hade varit ganska stora risker i framtiden för den 12-årige pojken.
När det gäller diktaturer, blir folk alltid lidande, vilken medicin man ska använda för att få bort diktatorer tål att diskuteras.
Medicinen krig har en massa obehagliga följder, medicinen diplomati i mellanöstern sällan någon verkan alls, sanktioner drabbar heller inte regimen, utan befolkningen, när befolkningen får nog, blir det istället inbördeskrig, som i sin tur brukar vara oerhört blodiga.
Tror ingen kan argumentera för att det varit bättre om Baath-partiet med saddam i spetsen varit en bättre framtid en det krig som nu pågår. Dock finns det flera risker fortfarande, USA får inte göra Irak till någon sorts lydstat, utan hela världen måste få Iraks folk att tro på demokrati, så att det inte blir ett fortsatt inbördeskrig om makten.
Goodstuff skrev:Är det tröst för honom?
"Om vi inte hade bombat bort dina armar, din familj och brännskadat dif svårt så hade du troligen blivit torterad som vuxen. Du borde vara glad nu för vi har befriat dig."
Angående om det var rätt att anfalla eller inte kommer vi aldrig få veta svaret eftersom USA/GB var ointresserade av att ge andra alternativ en chans. Det var ju tidigt klart att USA var inställda på ett krig och när FN inte ville göra som de ville så sket de i det och gjorde som de själva ville.
oFFkeFF skrev:Världen är inte så jäkla gullig överallt, Saddam har svält ut sin befolkning under väldigt lång tid, och det är Iraks barn som fått lida mest, under lång tid. Ja det är för jäkla hemskt att man låtit Saddam fått ha den makt han haft under så lång tid, det är fördjävligt att Iraks folk varit så kuvat att minsta tanke på uppror har gjort dem ett huvud kortare.
När det gäller folkrätten och FN, anser jag det är dags att ta upp till diskussion om "folkrätten" ska skydda diktatorer, nationers suveränitet anser jag har liten betydelse när totalitära diktaturer slaktar sin befolkning.
Visst, vi kan göra som vi alltid gjort, titta åt ett annat håll medan man i Rwanda låter hundratusentals dö i inbördeskrig, det på grund av att FN och flera länder inte vågar stöta sig med maktintressen hit eller dit. Dessutom, det var många som var stenhårt mot FN's sanktioner, då man ansåg att just sanktionerna dödade än fler människor än ett krig skulle göra.
Med sanktioner kommer man inte åt killarna med vapnen, de med vapen lyckas alltid roffa åt sig det de vill ha ändå, och det är det man ser när man tittar in i baath-partiets olika lokaler i Irak.
Så vilka andra alternativ än krig hade man kunnat ta till för att få bort Saddam? Som sparat fler människoliv och lidanden?
Jag ogillar Bush cowboystil och hans riktigt sjuka uttalanden om gud och annat, dock har jag sett flertalet ledande i USA som betonar vikten av att bygga upp Irak att inte göra det till en lydstat, att lösa palestinafrågan, eller hur man överhuvudtaget ska lösa mellanösternproblematiken. Allt som händer i mellanöstern är inte USA's fel, även om flera stater där gärna målar ut USA som djävulen, men det finns sjuka maktintressen där också. Syriens stöd till palestinerna är ju ett jäkla skämt, när syrien attackerade Israel fanns det inte en tanke på en palestinsk stat, utan man såg chansen att plocka mer områden osv.
Goodstuff skrev:Har aldrig påstått att det är gulligt i världen. Det jag ogillar är tex hur USA/GB hela tiden vill påskina att det skulle vara ett krig enbart mot militära mål, användandet av "smarta bomber" etc ska göra krigen snabba och skona civilbefolkningen. Likadant i forna Jugoslavien där amerikanska klusterbomber fortfarande dödar och lemlästar folk. Hyckleriet står en upp i halsen. I alla krig under 1900 talet har antalet militära som dött minskat medan antalet civila som dött har ökat. Trots alla dessa smarta bomber och fina ord.
Angående massförstörelsevapnen så kan jag inte se vad som ger vissa länder rätt att ha dem och andra ska anfallas och bekämpas för att de har dem. Var ligger skillnaden och vem har bestämt det?
Avrustningen av Irak följs i USA av en upprustning och ökade anslag.
Det är en otroligt svår situation med en diktator i ett land och hur man ska kunna avsätta honom. Jag har ingen direkt lösning men vi har fortfarande inte sett slutet på den här lösningen och även om det "går bra" nu så vet vi inte hur det ser ut om ett år.
Angående massförstörelsevapnen så kan jag inte se vad som ger vissa länder rätt att ha dem och andra ska anfallas och bekämpas för att de har dem. Var ligger skillnaden och vem har bestämt det?
oFFkeFF skrev:Goddag yxskaft... Jämför med andra tyranners armér, den som har kontrollen över militären är den som har makten. Påstår du att Iraks befolkning hade makten över militären?
Eller över Feyadin, eller någon av de andra trevliga enheter som Saddam förfogat över för sitt tyranneri.
Nog för att man får sortera informationen som kommer från cnn, men du verkar läsa arabiska terroristers flygblad som sanningen..
edit: Cnn har varit relativt konservativ i sin bevakning, kanalen FOX har dock haft den absolut sjukaste cowboybevakning av ett krig jag någonsin sett..
Vad gäller den irakiska televisionen måste jag säga att det är bisarrt när vissa "informationsministrar" påstår att de vinner kriget..
v-g skrev:Är du bara naiv eller vad är det? Om Saddam nu haft kontrollen över armen hade den ju gjort motstånd i bra mycket större grad. 300 000 man är inte precis få.
v-g skrev:
Enda hoppet nu ser jag till Frankrike & Tyskland som som enda stater vågade slå näven i bordet och försöka få stopp på galenskaperna. WW3 kommer närmre för var dag.
Lugn och fin, det var faktiskt en riktigt jönsig fråga..Bingo skrev:Vafan suckar du om? Svara på frågan eller skit i att kommentera.
Nu håller jag faktiskt med dig för en gångs skull. Det är riktigt trist att FN slaktas och folkligt lidande överses med för att en handfull medlemsländer försöker sko sig.oFFkeFF skrev:Om vi nu ska fortsätta konspirationsteorierna, både tyskland och frankrike har varit rätt bundis med Irak och Saddam, de har handlat olja och ställt upp med både vapen och hjälpt till att bygga saddams bunkrar. Ryssarna ville skydda sina investeringar i oljefälten de gjort tidigare, alltså, de var fega hundar som lät en diktator stanna kvar, för att skydda sina intressen, inte den blekaste tanke på de miljoner irakier som tvingades leva under tyrannen saddam.
oFFkeFF skrev:Tja, det finns väl en anledning till att motståndet inte varit särskilt hårt.. Men att inte göra hårt motstånd och att revoltera är två helt skilda saker. Iofs relativt osäkra källor, men rykten sa ju att vissa irakiska förband hade att välja på att storma usa's trupper eller bli skjutna av politiska officerare som stod bakom dem, sådana trupper slåss aldrig särskilt bra, och dör i mängder, en taktik som stalin också nyttjade.
Vad gäller den övriga rapporteringen så har jag även tittat på aljazira m.fl som också varit med på fronten och visat de lite hemskare bilderna, och ja, cnn och de amerikanska kanalerna har garanterat sorterat bort det värsta som hänt där nere.
Men när det gäller Saddams grymheter, behövs egentligen inte särskilt mycket propaganda, det mesta finns det gott om vittnen till, iofs inte särskilt många amerikanska vittnen, utan de hundratusentals irakier som flytt landet på grund av alla förföljelser, Iraks användande av kemiska stridsmedel i kriget mot Iran och mot sina egna kurder.
Det stora felet USA gjort, är inte att de startade kriget mot irak och avsatte saddam, det var Bush som gick fram alldeles för hårt i FN och uppfattats som väldigt arroganta, vilket jag håller med om att de varit, men samtidigt anser jag FN varit alldeles för mjäkigt när det gäller Saddam och Irak och det är inte bara i Iraks fall utan många fler länder där det är galningar som styr.
oFFkeFF skrev:Om vi nu ska fortsätta konspirationsteorierna, både tyskland och frankrike har varit rätt bundis med Irak och Saddam, de har handlat olja och ställt upp med både vapen och hjälpt till att bygga saddams bunkrar. Ryssarna ville skydda sina investeringar i oljefälten de gjort tidigare, alltså, de var fega hundar som lät en diktator stanna kvar, för att skydda sina intressen, inte den blekaste tanke på de miljoner irakier som tvingades leva under tyrannen saddam.
Ugluk skrev:Nu håller jag faktiskt med dig för en gångs skull. Det är riktigt trist att FN slaktas och folkligt lidande överses med för att en handfull medlemsländer försöker sko sig.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|