v-g skrev:
Men enligt officiella källor har knappast mer än 1000 Irakiska soldater dött (vilket i sammanhänget är grymt få) samt inte 100 av de "allierade" invationstrupperna. Det är inga siffror i ett krig av denna kaliber anser jag. Som jag ser det har Irakiernas motstånd varit i det närmaste obefintligt. Och skulle de tvingats fram á la Stalin skulle 1000 varit en fjärt i universum.
Återigen : CNN visar bara sånt som gynnar USA's intressen. Dvs att kolla på kanalen är helt värdelöst om man inte håller på USA 100% och bara vill se hur "bra det går" samt tuffa vapen.
Att Saddam inte är en bra kille är väl alla överens om. Gasen använde han under överseende och påhejjande av såväl europeiska som amerikanska intressen & presidenter så vi har inte mycket att gnälla om där. Sen om det var Saddam som gav ordern det vet ingen.
Bush är en utrikespolitisk NOLLA. Hade han haft två hjärnceller mer än en framrusande buffel så hade kriget knappast behövts. FN är totalt skjutet i sank då det nu bevisats att det inte duger mycket till enligt USA och att de ger blanka fan i vad VI (=folket, 10 miljoner protesterande) andra stormakter, andra icke stormakter osv tycker. Få se nu hur mkt de bryr sig om oss vad gäller uppbyggnaden. Min gissning är rätt litet. Amerikanska företag kommer att bli rika på detta.
FN är rätt mjäkigt ja, men det är ju i princip det enda organet som finns. Varför inte FN agerar är att en stats suveränitet står högt i kurs, tacka för det då inga bevis framkommit som hittils bevisat att Irak verkligen hade MFV. USA borde ju hittat dem direkt då de hade sina satellitbilder osv. Allt mer visar ju på att kriget var en enda stor lögn. De kunde lika gärna anfallti Irak rakt av (som de iofs gjort sedan 1991) utan att hålla på att tjaffsa. Enda anledningen som finns kvar är ju just killen S.
Dödstalen är ju relativt osäkra, Irak har ju inte uppgett några siffror på döda irakiska soldater överhuvudtaget, och det är enbart få uppskattningar från USA's sida, hur många soldater bomberna dödat får vi väl reda på så småningom. Det är sorgligt att det skulle behövas ta till sådana medel.
Vad gäller vapnen så finns det en historia sedan långt tillbaka hur Saddam "glömt" bort, gömt, inte talat om, de tidigare inspektionerna förstörde en hel del, men väldigt osäkert om man fick bort alla. En sak är dock säker, Saddam drar sig inte för något och hade man låtit landet fortsätta utan sanktioner/krig eller annat är iaf jag säker på¨att Saddam fortsatt forska/tillverka vapen. Saddam har haft en väl känd dröm att bygga upp Irak till den ledande civilisationen i arabvärlden, och han var inte blyg för att ta till sina vapen för att driva fram den. Alltså, det stora problemet är inte om han hade några vapen idag(han hade dock vapen han inte var tillåten att ha) utan problemet var regimen.
Det pinsamma är att Saddam kunnat splittra FN på det sätt han gjort, att sedan FN inte kan kontrollera nollan Bush är än väl inte direkt positivt för FN's anseende heller.
Vad gäller propagandan är den solklar, CNN/FOX visar framgångar, och Saddam visar svältande skadade barn...
Dock anser jag Saddam bär skulden för iraks folks lidanden, han är ansvarig för en jäkla massa skit i arabvärlden helt enkelt.
Vem som kommer tjäna pengar på kriget? Det kommer säkert bli amerikanska företag som tjänar pengar på återuppbyggnaden, så även Iraks folk, när de kommer få chans att arbeta och bygga upp ett liv de inte haft tillgång till tidigare.
Personligen tror jag inte de kommersiella motiven varit särskilt stora, utan snarare att Saddam varit en nagel i ögat på USA sedan 9/11, Saddam som jublat och applåderat terrorister, skänkt pengar till självmordsbombare osv.
Fortfarande är de stora vinnarna på en demokrati i Irak, hela världen och iraks egen befolkning.
vad jag tycker är ännu pinsammare är när tyska och franska företag som känner sig åsidosatta "som inte får vara med", varken tyskland eller frankrike eller de länder som var mot kriget har lagt några pengar på att störta saddam, USA's summor på kriget är ju flera hundratals miljarder dollar, och jag ser det som ytterst svårt att USA skulle kunna räkna hem de pengarna från affärer med irak på något sätt.