v-g skrev:
Dödsstraff må vara berättigat i vissa fall. Men då ska det vara "bortom allt rimligt tvivel" och inte för att de anklagade inte förstår vad de är anklagade för, inte förstår språket eller har nån karriärgirig åklagare etc etc.
Ja HUR skulle man fått bort Hitler från makten? Inte en chans säger jag.
Kan dra ett gammalt fakta som jag tjatat om flera gånger :
Hitler hade mer folkligt stöd än NÅGON amerikansk president genom tiderna. Fundera på det.
Hitler var grymt intelligent, en stor talare samt visste vad han sysslade med (förrutom ryssland som fö var Italienarnas fel). OBS jag glorifierar honom inte bara påpekar vissa fakta. Han hade storhetsvansinne på slutet men dessförinnan var han en stor ledare.
Vad definierar en stor ledare? Att ens motståndare, befolkning och världen fruktar en?
Att styra med järnhand alá stalin, lenin, hitler m.fl gör ingen stor ledare, det gör en totalitär ledare, saddam tillhör den gruppen.
Majoriteten stöder Bush, hur vansinnigt det än är i USA, majoriteten, eller nästan majoriteten valde honom, men nu stödjer 63% i irakfrågan (var den senaste siffran jag hörde), stödet sjunker också. Men han är demokratiskt vald.
Hur blåst och korkad Bush än är, så kommer han aldrig tillåtas ta över USA på samma sätt som varken Saddam, Hitler, stalin eller andra diktatorer tog över sina länder.
Storhetsvansinne på slutet?? Tyskland var inte särskilt överlägset militärt, men blixtkriget var framgångsrikt, för att göra små landerövringar nära hemlandet och sina förnödenheter. Blixtkriget var dessutom inte ens hitlers egna generalers påfund, utan en engelsk general som funderat ut, men som hitler dumdristigt trodde skulle fungera för att erövra hela världen med, niten gick han på redan när han anföll ryssland..
Det finns en anledning att man vill avrusta personer som uppför sig som hitler, de är inte särskilt betrodda med massförsterlsevapen, att Saddam är en skicklig spelare tycker jag vi kan se på hur han få FN att göra bort sig gång på gång. FN's vapeninspektioner har inte fungerat på 12 år, och skulle knappast göra det de närmsta månaderna/åren heller, för råttan saddam skulle sätta igång att tillverka saker så fort han fick chansen igen.