Attackera Irak?

Ska USA m.fl. Attackera IRAK?

• Antal röstningar
    0

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fredrich skrev:
Jag undrar om medelamerikanen över huvud taget tänker alls.
Men man kan ju alltid hoppas att du har rätt.

Ungefär lika mycket som medelsvensken som varje gång det är val litar på Bosse Ringmuskel och hans likar när han lovar reformer vi inte har råd med...

Telefonräkning

Olyckligt världsmedveten
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600-02
sEiKo skrev:
Tycker bush:s krigshunger är helt sjuk, det är som en sån där arg fullgubbe som bara väntar på en ursäkt för att få smälla dig på käften.

Kunglig liknelse! :tummenupp

Att FN som den enda reella representaten för världssamfundet inte tagit USA i öronen kan ju som bekant till stor del grundas på den föråldrade uppbyggnad som organisationen har. Ska man komma någon vart med de stormaktsfasoner som USA för närvarande har äran att kunna utöva måste systemet i grunden förändras och en bra början vore att ge Bush och Co en stor fet spark ut ur FN-systemet. Att stå ensam mot västvärldens opinion är inte helt enkelt, även om USA är starka i dag och till exempel har storproducerande Japan i strypkoppel sedan andra världskriget. Men en kedja är som bekant inte starkare än den svagaste länk. Japan har i stort sett ingen egen råvaruproduktion utan importerar sina resurser från Kina, USA är dock relativt självständigt men utan export har ett land eller en region en tendens att stanna av i utvecklingen, och Europa har med sin mångfald och relativt bortglömda blodiga kristna och koloniala relation till världsperiferin en bättre utgångspunkt för samarbete med den fattiga delen av världen. Jag är helt övertygad om att USA haft sin storhetstid som hegemon(världspolis, supermakt) och är på nedgång. USA kommer att ersättas av en ny stormakt så småningom men just nu är vi dock i en omorganiseringsfas där maktspelet kommer att öka antalet konflikter och krig runtom i världen, EU ser dock ut att bli den troliga "segraren" i detta spel om inte Ryssland och Kina kan enas över Indien/Pakistan-konflikten och då kan denna övergång komma att ta betydligt längre tid än väntat. Historien har under de senaste hundra åren visat att en supermakt bestämmer spelreglerna, USA har varit det sedan andra världskriget (Sovjetunionen hade egentligen inte en chans att konkurrera). Före USAs storhetstid hade vi en period av oroligheter och förändringar med första och andra världskriget som kom efter Storbritanniens roll som världshegemon under 1800-talet. USA har haft sin tid och är sakta men säkert på väg mot sin egen undergång, och Bush är rätt duktig på en sak...att påskynda den utvecklingen.

Hur kan det komma sig att Irak blivit skurkstat numero uno just nu...och vad kommer sen: Nordkorea, Kina, utbrytargrupper i Mexiko, kurder eller palestinier (som pga USAs intressen i Israel iofs redan betecknas som några av mellanösterns "Bad Boys"? Den övergripande förklaringen är förmodligen oljan, men det räcker ändå inte...Hussein är utan att tveka en hänsynslös diktator som ska tas bort, men vem har sagt att USA är den som ska göra det...vem är egentligen värst...Hussein eller Bush...personligen skulle jag inte bli det minsta förvånad om Bush utropade sig själv till diktator över USA, samma skrot och korn bakom bägge dessa ledare, tyvärr har Bush fått makt långt över sin kapacitet (hur långt hade han kommit utan sin pappa, sina pengar och numera rådgivare...korvgubbe?). Saddam Hussein måste självklart bort, men med USAs strategi om markstrid i Irak och strid i bebyggelse i Bagdad (en stad stor som L.A, det kommer att bli grisigt...riktigt grisigt) är det snarare troligt att Bush blir avsatt och Hussein sitter än mer säkert i Irak. Hur kommer vi att komma ihåg Bush om tio år...?...Stalin, Hitler och Pinochet var ju ena trevliga grabbar, och så den där...vad var det han hette...Bush ja :rolleyes:

Det USA, och resten av världen, skulle kunna göra är att långsamt omvända opinionen mot Hussein och se till att folket som sagt tog saken i egna händer, mängder av exilirakier har ju ett och annat att säga om Pr. Hussein som inte stämmer med hans egen bild av befolkningsstödet. Låt irakierna lösa "problemet" Hussein på egen hand, men ge dem det stöd som behövs för att kunna göra det.

Blev kanske lite långt det här, men den bjuder jag på...orkar nån läsa allt så bjuder jag tamejfan på en öl också.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tycker vi gör som dom sa på radion i morse VI ANFALLER USA!! (sverige alltså) som en jäkla grävling hugger vi han i benet (bush) och vägrar släppa så han får lov att lägga äggskal i stövlarna. :D

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
oFFkeFF skrev:
Ungefär lika mycket som medelsvensken som varje gång det är val litar på Bosse Ringmuskel och hans likar när han lovar reformer vi inte har råd med...
*Asgarv* Klockren liknelse. :D
Vissa ministrar hör absolut inte hemma i regeringen, lär väl vara
precis likadant i varje annat land också.

Skulle finnas något sätt att avsätta speciella ministrar som
allmänheten inte gillar. Oavsett om dom varit med länge eller ej.
Frågan är bara hur man skulle förhindra att högerblocket röstar
ut vänsterblocket osv?

Men hur var det nu, var det inte en hel drös
( en procentuellt stor grupp ) Amerikanare som inte visste vad
deras nuvarande president heter?

Fredrich

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Telefonräkning: WORD!!!

( Vi tar den där ölen när jag kommer upp till Sverige i sommar. :fakta :D )

Kina lär vara den stormakt som kommer efter USA. Tror inte EU
kommer att kunna växa sig så starkt som det behövs innan dess.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
oFFkeFF skrev:

Underskatta inte svenskar

"När en svensk blir riktigt arg, då jävlar blir han förbannad. Då kan det rinna över så in i helvete att han sätter en dekal på bakrutan!"
/Peter Wahlbeck

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Fredrich skrev:
Jag undrar om medelamerikanen över huvud taget tänker alls.
Men man kan ju alltid hoppas att du har rätt.

De får ju så vinklad information så hur skulle de som inte orkar/vill skrapa annat än på ytan få reda på nåt?!

Tex. i Israel vs Palestina så dör en 15 Palestinier i en räd så står inget i tidningarna i USA men däremot om en Israelisk soldat dör så står det. Tro fasen att folk ställer upp för vad Israel står för då.

Skulle gissa rätt bra att det är likadant med Irak och informationen i USA. Antar att han redan är Satan och att han åt upp sin mamma strax efter att han dealat med Usama om 9/11. Kolla på CNN en dag så kanske man får lite perspektiv.

Sen är ju medelamerikanen rätt blåst också så det kan ju stämma rätt bra.

Fredrich

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
v-g skrev:
Kolla på CNN en dag så kanske man får lite perspektiv.
Glöm det, CNN måste vara den sämsta kanalen jag har.
99% om Irak, Irak, Irak. Dygnet runt dessutom.

Finns visst ett pris man måste betala i och med att man skall vara
absolut först med att rapportera nyheter. :fakta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
v-g skrev:
Underskatta inte svenskar

"När en svensk blir riktigt arg, då jävlar blir han förbannad. Då kan det rinna över så in i helvete att han sätter en dekal på bakrutan!"
/Peter Wahlbeck

Precis på samma sätt som man inte ska underskatta amerikaner...
Urk, jag låter som värsta usa-vännen, vilket jag inte är, det finns mycket skit där borta, mycket ignorans och massa annat.
Men det finns en sak man ska fråga sig, är vi så jävla mycket bättre själva?
Jag kräver inte perfektionism, bara att det finns en strävan för något bättre samt att den strävan efter något bättre inte sänker människor i för stor utsträckning.
Man måste tänka på historia och hur ett folk/land utvecklas, hela usa grundades med krigiska européer som slaktade mycket i sin väg för att komma åt rikedomar.. Sen gick man genom två krig för att rädda oss gamla släktingar. Efter det kom en tid där man var rädd för ryssen, och allt man gjorde var av strategiska syften, efter ryssens fall, var det en helt annan spelplan...

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Fredrich skrev:
Glöm det, CNN måste vara den sämsta kanalen jag har.
99% om Irak, Irak, Irak. Dygnet runt dessutom.

Finns visst ett pris man måste betala i och med att man skall vara
absolut först med att rapportera nyheter. :fakta

Håller med du. Det var lite ironiskt menat. Kolla på CNN å vad de säger om döda palestinier tex.

Bifogat

• IMG_8290 (1280x960).jpg
    IMG_8290 (1280x960).jpg
    704.3 KB · Visningar: 92

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
v-g skrev:

Saddam är knappast farlig för nån!! SKULLE han inte ha stöd därhemma så skulle han vara DÖD så enkelt är det. Sure säger ni "han dödar alla oliktänkare" Yeah right skulle alla hata han skulle ett uppbåd på en 10 000 man knappast gå att stoppa med alla palatsvakter i världen. Folket älskar sin ledare punkt slut. De som inte gör det vill knappast ha nåt USA styre heller.

.

Tror du på det själv??
Han styr sitt land med en sådan järnhand att det inte går att mobilisera 10 000 man att gå emot honom. Vid minsta misstanke på svek så avrättar han. Han har ju dödat dom flesta som har jobbat nära honom efter ett tag eftersom att han är paranoid (med all rätt).

Tror du på att i det senaste valet så röstade 100% av befolkningen och han fick 100% av rösterna med eller??

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
MrGooFy skrev:
Tror du på det själv??
Han styr sitt land med en sådan järnhand att det inte går att mobilisera 10 000 man att gå emot honom. Vid minsta misstanke på svek så avrättar han. Han har ju dödat dom flesta som har jobbat nära honom efter ett tag eftersom att han är paranoid (med all rätt).

Tror du på att i det senaste valet så röstade 100% av befolkningen och han fick 100% av rösterna med eller??

Jag tror att det är ungefär så ja. Sen om han fick 100% eller inte det struntar jag i. Bush fick inte ens 50% av rösterna så enligt mig så är inte han värd att kallas demokratiskt vald heller.

Nojjig eller inte han KAN inte hålla koll på allt och alla det klarar ingen. Kan ju vara så att det Irakiska folket är rätt nöjda också. Tyvärr kan vi inte ringa Irak's SIFO och fråga och mycket av det som skrivs i tidningarna är såpass mycket lögn att hälften vore nog.

Låter det som en grym ledare som såg till att folket fick gratis utbildning upp till universitetsnivå och att kvinnorna i Irak hade det bäst hela regionen!?!

xplojt

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska skaffa mig en 125 när som helst!
Ni som svarat Ja! kan inte ha någon direkt fungerande hjärna! :confused:

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Mina 20 cent

Man kan ju fråga sig varför USA anser sig vara det allenarådande makten på planeten som skall ha obegränsad tillgång till alla möjliga vapen. Alla trick är tillåtna, att med eller utan FN få Bush att starta ett krig.

Om USA lyckas sätta en USA vänlig marionett regering på plats i Irak stället så ger det USA en stor kontroll av Oljan i området.

FN är viktiga i den här frågan. Bara dom inte gör en ny miss, i storleksordningen ge bort ett land till Judarna efter påtryckningar från USA. Sedan pumpa in mängder med pengar och ohyggliga vapen till Israel. för att kontrollera urbefolkningen som i sin vrede kastar sten tillbaka och skickar ut självmordsbombare. Givetvis gör USA inte detta utan anledning.

Usa har sina fingrar med i detta spel liksom i många andra oroshärder för att forma sin värld. Frågan man ställer sig är blir det bra? Jag är tveksam.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill inte igentligen ha krig, men om det nu ar sa att Saddam ar CP och behovs ta bort sa vill jag att den med storst krigslavemang ska gora det. Vi vet att om USA gar in sa vinner dem kriget, det ar val mest darfor som dem skickat 250.000 till oknen. Massa vanner har har akt dit pga dem ar i militaren.

Jag vill inte se att Danmark satter upp sig mot Saddam och ska vinna kriget. Det ar ju ratt sa domt redan fran borjan. Om Saddam vinner kriger, sa ar det illa illa.

Bush ar mongo ja.. men han gor ratt i att ta kostnaden av kriget for att han kan. Ingen annan kan "skramma" Saddam med militar styrka.

Bort me Saddam (och hans son om det behovs for han ar ju inte mindre CP).

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Numera FD. Knutte
Lite tankar om Irak/USA

Bush vill bli omvald liksom de andra presidenterna som startade krig.
Frågan är inte här om massförstörelsevapen unan snarare frågan om kontroll över oljan.
Världsmarknaden håller på att kollapsa, det ekonomiska läget är rentav akut.
Mitt minne av president Bush kommer att vara: Mannen som fick världsekonomin att bottna.
Frågan är vem är det som är farligast? Saddam med sina raketer eller Bush med världen i sin hand?
Jag anser att Bush skall sluta snacka och gå till handling så att vi får detta överstökat. I samma stund det börjar snackas om att kriget lider mot sitt slut kommer marknaden att reagera MYCKET positivt efter 3 års negativ utveckling. Chansen är stor att flera Aktier når all time high.
Telecom marknaden står stilla eller backar kraftigt 40-60%. Stora företag riskerar att slås ut p.g.a. obefintlig orderingång. Allt detta p.g.a. det rådande världsläget mellan USA/ Irak USA/N.Korea.

CBR_Danne

Skrapar rost...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 600
Intressant i Irakfallet är ju att tänka lite på den historiska utvecklingen i regionen som varit allt annat än fredlig, exempelvis utrotningen av Armenier 1915 och den systematiska förföljelsen och diskrimineringen av kurder. I Sevresavtalet 1920 lovades både Armenier och Kurder varsin egna självstyrande stat angränsande till varandra. 1923 var det dock nya fredsförhandlingar där varken Kurder eller Armenier var repressenterade vilket resulterade i att de löften som erållits -20 inte hölls. Kurderna erhöll exempelvis inga minoritetsrättigheter i Turkiet vilket bla Syrier och Judar gjorde. Norra Irak som är en av världens största tillgångar på olja skulle tillfalla Syrien som då var en Fransk koloni men en kampanj ledd av ett brittiskt oljebolag (Brittsh petroleum?)såg till att norra delen av Irak kom att tillfalla Irak som då styrdes av Storbrittanien. Storbrittanien hade inflytande i Irak till 50talet nånting tror jag det var (till -32 eller -36 på pappret).

Kurderna har ju blivit systematiskt utrotade och förföljda av Turkiet en längre tid (arbetsläger har tex förekommit) men någon större reaktion har inte kommit från omvärlden. När man tittar på förhållanden i mellanöstern är det oftast mer komplext än man först tror. En stor del av detta beror tex på att olika nationaliteter samlas inom samma stat som i exempelvis Turkiet.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0