P-nutZ
The end is now!
Ingen ide att diskutera...inköpet är tydligen enda utgifter resten spelar ingen roll..Spara eller låna.
Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.
Ingen ide att diskutera...inköpet är tydligen enda utgifter resten spelar ingen roll..Spara eller låna.
Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.
Spara eller låna.
Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.
Spara eller låna.
Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.
Ingen ide att diskutera...inköpet är tydligen enda utgifter resten spelar ingen roll..
Tyvärr så kan man aldrig köpa sig fri från reparationer såvida man inte köper en ny bil.
Den stora skillnaden är att nyare bilar ofta är dyrare/krångligare att laga, en riktigt billig bil kan man skrota i värsta fall, en bil för 100k är man ju så illa tvingad att reparera när toppen rasar.
Jag köper sällan bilar nyare än 10-15år och med mindre än 20k på mätaren och jag vet garanterat att jag lägger betydligt mycket mindre slantar på reparationer än mina vänner som vägrar köpa en äldre bil än 5 år.
Senaste exemplet: VW Multivan med totalhavererad generator, fanns ingen på skroten, inga utbytes och en ny kostade drygt 10k (utan arbete).
Går å går.. Det klart det går. Köp sprillans och byt när garantin går ut.
Det är ju en kostnadsfråga i mångt och mycket. Själv skulle jag aldrig köpa gammalt rat där jag riskerar att bli stående någonstans med en bil som inte startar eller som gått sönder.
Båda två stod sedan utan bil i x antal månader på grund av att fanskapen bröt ihop hela tiden och fick åka in på garantireparation.
Vad har dom då köpt för skitmärke, om de inte får en ersättningsbil under reparationstiden?
Jag säger det igen.
Volvo 850. Det ligger delar i varje buske. Det är billigt. Du slipper ha ågren när något pajjar eller när du ska sälja den. Dom är (för att vara en "modern" bil) billiga att äga och ha.
Polarna köpte just en 855 kombi besiktigad men med trasig topp för 1500 spänn. Ny topp och lite mek = 5000 kr för en fräsch bil som går bra, 170 häst, bekväm, säker, vettig för någon som "väntar på jobbgarantipengar".
Köp inte grisen i säcken och stå där med pendelkort efter en månad. Det är pina
/ Jens
Brorsan renault, svågern skoda.
Jag letar för fullt
Hittade en ganska vettig extrautrustad 850t (som dessutom var nära) för 10k och blev ganska sugen, men den blev ju såklart såld samma dag så...
Men jag letar vidare!
Kom ihåg: Turbo = ett problem till. Ofta hårt körda, går (kanske) sönder mer. GLT = inget problem, större urval, billigare bil!
/ Jens
Både min bror och svåger gjorde på precis det sättet av just den anledningen. Båda två stod sedan utan bil i x antal månader på grund av att fanskapen bröt ihop hela tiden och fick åka in på garantireparation. Jag kommer aldrig någonsin köpa en sprillans ny bil, tar hellre en lite äldre bil där alla nybilsbuggar redan blivit utredda. Sen är det klart att den lite äldre bilen kan få andra fel också, och då får man meka.
Instämmer, jag har åkt Nordkap t.o.r och halva Europa runt med bilar så gamla som 50år utan problem.
Min ena bror blev stående i Danmark med sin klipp nya Chrysler Neon, min andra bror blev stående i Frankrike med en lika ny Mitsubishi
Det ska vara gammalt och inkört, så är det bara
Nu när vi ändå pratar äldre bilar (och eftersom det alltid handlar om ekonomi), är det någon som har ett tips på (väldigt snart) skattebefriade bilar som stämmer något så när in på det jag söker? Det är ju ett sätt att plocka bort i alla fall en 2000 kr om året... Dessutom brukar väl försäkringen vara ganska fördelaktig på gamla bilar?
Edit: Ungefär såhär kanske? Synpunkter?
http://www.blocket.se/blekinge/Ett_...80_SE_till_bra_pris_23938409.htm?ca=23_10&w=2
ok ska jag vara lite hjälpsam och ge min syn på saken.Har jag någonsin sagt det?
Skatt, försäkring och reservdelar spelar självklart roll, och pengar till de första två har jag inte räknat in i budgeten, så de tillkommer. Därefter har jag beräknat inköpskostnaden till ungefär 15k och vill helst slippa lägga mer än så. Är det så konstigt?
Ovanligt dumt och onödigt inlägg.
ok ska jag vara lite hjälpsam och ge min syn på saken.
för det första ser jag mycket av mig själv när jag var yngre i dit resonemang!
Det smartaste är enligt mig att låna upp och köpa en lite nyare medelstor/stor japansk bil det blir billigare än att köpa en gammal lyxbil i längden ex: http://www.blocket.se/alvsbyn/Mitsubishi_Galant_V6_24v_Sedan_24379657.htm?ca=5&w=3
och ska du ha en gammal glidare så är motorvärmare eller varmgarage ett måste,jag kom tex 30mil på fulltank(80l) i kallaste vintern med min 740 e38.
försäkringen på samma bil var 14000trafik småstad/28år
delarna är dyra och krånglig att skruva med..tex kupefläkten som var felet på e38 som du länkade till måste hela instumentbrädan och airbagen ur..och saker kommer gå sönder på en gammal bil var så säker.
vill inte vara elak men jag hoppas du tänker om lite och åke lite bil i vinter och inte har den stående för att vänta på att få råd med delar..
Är de någe lyxiga då? Prioriterar som sagt lyx och komfort framför effekt och väghållning... Men ska kika på det, tackar för tipset
Såna har jag kikat på, och är väldigt sugen kan jag ju säga! Den är definitivt en stark kandidat! Gäller bara att man hittar en som är billig nog, jag har som sagt inte mer än 15k... I nuläget har jag inte ens det, utan då räknar jag ett jobbgarantibidrag framåt
Men tack för infon, blev riktigt sugen på en sån nu! Ska genast börja leta efter lämpligt objekt!
Såg helt ok ut, tack
Lånar tråden lite om det går bra, annars kan jag nog förvänta mig lite Ketting i Tacket.
BMW 530i E34 med lilla våttan, bra eller anus?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |