Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Spara eller låna.

Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.

Tyvärr så kan man aldrig köpa sig fri från reparationer såvida man inte köper en ny bil.
Den stora skillnaden är att nyare bilar ofta är dyrare/krångligare att laga, en riktigt billig bil kan man skrota i värsta fall, en bil för 100k är man ju så illa tvingad att reparera när toppen rasar.

Jag köper sällan bilar nyare än 10-15år och med mindre än 20k på mätaren och jag vet garanterat att jag lägger betydligt mycket mindre slantar på reparationer än mina vänner som vägrar köpa en äldre bil än 5 år.

Senaste exemplet: VW Multivan med totalhavererad generator, fanns ingen på skroten, inga utbytes och en ny kostade drygt 10k (utan arbete).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Spara eller låna.

Jag skulle helre lägga lite mer slantar på inköpet än på att laga.

Det är mest bara det att jag är i ganska skut behov av egen bil, så köpet borde ske ganska omgående... Så spara går inte. Och låna är jag tveksam till då jag för tillfället står utan jobb, så jag vet inte när jag kan betala tillbaka... Jaja, vi får väl se. Visst är det så.

Ingen ide att diskutera...inköpet är tydligen enda utgifter resten spelar ingen roll..

Har jag någonsin sagt det?:va
Skatt, försäkring och reservdelar spelar självklart roll, och pengar till de första två har jag inte räknat in i budgeten, så de tillkommer. Därefter har jag beräknat inköpskostnaden till ungefär 15k och vill helst slippa lägga mer än så. Är det så konstigt?

Ovanligt dumt och onödigt inlägg.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Tyvärr så kan man aldrig köpa sig fri från reparationer såvida man inte köper en ny bil.
Den stora skillnaden är att nyare bilar ofta är dyrare/krångligare att laga, en riktigt billig bil kan man skrota i värsta fall, en bil för 100k är man ju så illa tvingad att reparera när toppen rasar.

Jag köper sällan bilar nyare än 10-15år och med mindre än 20k på mätaren och jag vet garanterat att jag lägger betydligt mycket mindre slantar på reparationer än mina vänner som vägrar köpa en äldre bil än 5 år.

Senaste exemplet: VW Multivan med totalhavererad generator, fanns ingen på skroten, inga utbytes och en ny kostade drygt 10k (utan arbete).

Går å går.. Det klart det går. Köp sprillans och byt när garantin går ut.

Det är ju en kostnadsfråga i mångt och mycket. Själv skulle jag aldrig köpa gammalt rat där jag riskerar att bli stående någonstans med en bil som inte startar eller som gått sönder.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Går å går.. Det klart det går. Köp sprillans och byt när garantin går ut.

Det är ju en kostnadsfråga i mångt och mycket. Själv skulle jag aldrig köpa gammalt rat där jag riskerar att bli stående någonstans med en bil som inte startar eller som gått sönder.

Både min bror och svåger gjorde på precis det sättet av just den anledningen. Båda två stod sedan utan bil i x antal månader på grund av att fanskapen bröt ihop hela tiden och fick åka in på garantireparation. Jag kommer aldrig någonsin köpa en sprillans ny bil, tar hellre en lite äldre bil där alla nybilsbuggar redan blivit utredda. Sen är det klart att den lite äldre bilen kan få andra fel också, och då får man meka.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Båda två stod sedan utan bil i x antal månader på grund av att fanskapen bröt ihop hela tiden och fick åka in på garantireparation.

Vad har dom då köpt för skitmärke, om de inte får en ersättningsbil under reparationstiden? :va

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag säger det igen.

Volvo 850. Det ligger delar i varje buske. Det är billigt. Du slipper ha ågren när något pajjar eller när du ska sälja den. Dom är (för att vara en "modern" bil) billiga att äga och ha.

Polarna köpte just en 855 kombi besiktigad men med trasig topp för 1500 spänn. Ny topp och lite mek = 5000 kr för en fräsch bil som går bra, 170 häst, bekväm, säker, vettig för någon som "väntar på jobbgarantipengar".

Köp inte grisen i säcken och stå där med pendelkort efter en månad. Det är pina :mattias

/ Jens

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vad har dom då köpt för skitmärke, om de inte får en ersättningsbil under reparationstiden? :va

Brorsan renault, svågern skoda.

Jag säger det igen.

Volvo 850. Det ligger delar i varje buske. Det är billigt. Du slipper ha ågren när något pajjar eller när du ska sälja den. Dom är (för att vara en "modern" bil) billiga att äga och ha.

Polarna köpte just en 855 kombi besiktigad men med trasig topp för 1500 spänn. Ny topp och lite mek = 5000 kr för en fräsch bil som går bra, 170 häst, bekväm, säker, vettig för någon som "väntar på jobbgarantipengar".

Köp inte grisen i säcken och stå där med pendelkort efter en månad. Det är pina :mattias

/ Jens

Jag letar för fullt:)

Hittade en ganska vettig extrautrustad 850t (som dessutom var nära) för 10k och blev ganska sugen, men den blev ju såklart såld samma dag så...

Men jag letar vidare!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Brorsan renault, svågern skoda.

Jag letar för fullt:)

Hittade en ganska vettig extrautrustad 850t (som dessutom var nära) för 10k och blev ganska sugen, men den blev ju såklart såld samma dag så...

Men jag letar vidare!

Kom ihåg: Turbo = ett problem till. Ofta hårt körda, går (kanske) sönder mer. GLT = inget problem, större urval, billigare bil!

/ Jens

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kom ihåg: Turbo = ett problem till. Ofta hårt körda, går (kanske) sönder mer. GLT = inget problem, större urval, billigare bil!

/ Jens

Bra tips!
Letar inte särskilt efter en turbo, råkade bara hitta just den och tyckte att det verkade som en vettig bil i övrigt. Men nu blev den ju som sagt såld så det spelar ingen roll.
Ska hålla utkik efter en vettig glt:tummenupp

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Både min bror och svåger gjorde på precis det sättet av just den anledningen. Båda två stod sedan utan bil i x antal månader på grund av att fanskapen bröt ihop hela tiden och fick åka in på garantireparation. Jag kommer aldrig någonsin köpa en sprillans ny bil, tar hellre en lite äldre bil där alla nybilsbuggar redan blivit utredda. Sen är det klart att den lite äldre bilen kan få andra fel också, och då får man meka.

Instämmer, jag har åkt Nordkap t.o.r och halva Europa runt med bilar så gamla som 50år utan problem.
Min ena bror blev stående i Danmark med sin klipp nya Chrysler Neon, min andra bror blev stående i Frankrike med en lika ny Mitsubishi:rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Instämmer, jag har åkt Nordkap t.o.r och halva Europa runt med bilar så gamla som 50år utan problem.
Min ena bror blev stående i Danmark med sin klipp nya Chrysler Neon, min andra bror blev stående i Frankrike med en lika ny Mitsubishi:rolleyes:

Det ska vara gammalt och inkört, så är det bara:tummenupp

Nu när vi ändå pratar äldre bilar (och eftersom det alltid handlar om ekonomi), är det någon som har ett tips på (väldigt snart) skattebefriade bilar som stämmer något så när in på det jag söker?:va Det är ju ett sätt att plocka bort i alla fall en 2000 kr om året... Dessutom brukar väl försäkringen vara ganska fördelaktig på gamla bilar?

Edit: Ungefär såhär kanske? Synpunkter?
http://www.blocket.se/blekinge/Ett_...80_SE_till_bra_pris_23938409.htm?ca=23_10&w=2

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det ska vara gammalt och inkört, så är det bara:tummenupp

Nu när vi ändå pratar äldre bilar (och eftersom det alltid handlar om ekonomi), är det någon som har ett tips på (väldigt snart) skattebefriade bilar som stämmer något så när in på det jag söker?:va Det är ju ett sätt att plocka bort i alla fall en 2000 kr om året... Dessutom brukar väl försäkringen vara ganska fördelaktig på gamla bilar?

Edit: Ungefär såhär kanske? Synpunkter?
http://www.blocket.se/blekinge/Ett_...80_SE_till_bra_pris_23938409.htm?ca=23_10&w=2

Ska du ha en billig bil eller en gammal bil, eller rent av både och?

Billig = Liten toyota med låga mil från 90-talet. 20k

Gammal = Nån sunkig merca e-kaross från 70-talet. 10k

Billig och gammal, då ska du lägga ned nån krona på inköpspriset för att bättra på totalekonomin. En pedantskött merca kommer knappast att sjunka i värde om du kan förvalta den väl. 50k

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Har jag någonsin sagt det?:va
Skatt, försäkring och reservdelar spelar självklart roll, och pengar till de första två har jag inte räknat in i budgeten, så de tillkommer. Därefter har jag beräknat inköpskostnaden till ungefär 15k och vill helst slippa lägga mer än så. Är det så konstigt?

Ovanligt dumt och onödigt inlägg.
ok ska jag vara lite hjälpsam och ge min syn på saken.
för det första ser jag mycket av mig själv när jag var yngre i dit resonemang!
Det smartaste är enligt mig att låna upp och köpa en lite nyare medelstor/stor japansk bil det blir billigare än att köpa en gammal lyxbil i längden ex: http://www.blocket.se/alvsbyn/Mitsubishi_Galant_V6_24v_Sedan_24379657.htm?ca=5&w=3
och ska du ha en gammal glidare så är motorvärmare eller varmgarage ett måste,jag kom tex 30mil på fulltank(80l) i kallaste vintern med min 740 e38.
försäkringen på samma bil var 14000trafik småstad/28år
delarna är dyra och krånglig att skruva med..tex kupefläkten som var felet på e38 som du länkade till måste hela instumentbrädan och airbagen ur..och saker kommer gå sönder på en gammal bil var så säker.
vill inte vara elak men jag hoppas du tänker om lite och åke lite bil i vinter och inte har den stående för att vänta på att få råd med delar..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ok ska jag vara lite hjälpsam och ge min syn på saken.
för det första ser jag mycket av mig själv när jag var yngre i dit resonemang!
Det smartaste är enligt mig att låna upp och köpa en lite nyare medelstor/stor japansk bil det blir billigare än att köpa en gammal lyxbil i längden ex: http://www.blocket.se/alvsbyn/Mitsubishi_Galant_V6_24v_Sedan_24379657.htm?ca=5&w=3
och ska du ha en gammal glidare så är motorvärmare eller varmgarage ett måste,jag kom tex 30mil på fulltank(80l) i kallaste vintern med min 740 e38.
försäkringen på samma bil var 14000trafik småstad/28år
delarna är dyra och krånglig att skruva med..tex kupefläkten som var felet på e38 som du länkade till måste hela instumentbrädan och airbagen ur..och saker kommer gå sönder på en gammal bil var så säker.
vill inte vara elak men jag hoppas du tänker om lite och åke lite bil i vinter och inte har den stående för att vänta på att få råd med delar..

Mycket bättre, tack för hjälpen:tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Köpte en Camry (-93) för 10k med 16k mil. Besiktning, ny kamrem (2000.- inklusive spännrullar och vattenpump, böt själv), service a la biltema 400.-. Går och går och går. Men nu har det börjat knarra bakifrån när man åker över någon form av gupp.

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
KTM 660
Lånar tråden lite om det går bra, annars kan jag nog förvänta mig lite Ketting i Tacket.

BMW 530i E34 med lilla våttan, bra eller anus?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Är de någe lyxiga då?:va Prioriterar som sagt lyx och komfort framför effekt och väghållning... Men ska kika på det, tackar för tipset:)

Såna har jag kikat på, och är väldigt sugen kan jag ju säga! Den är definitivt en stark kandidat! Gäller bara att man hittar en som är billig nog, jag har som sagt inte mer än 15k... I nuläget har jag inte ens det, utan då räknar jag ett jobbgarantibidrag framåt:D

Men tack för infon, blev riktigt sugen på en sån nu! Ska genast börja leta efter lämpligt objekt!:tummenupp

Såg helt ok ut, tack:tummenupp

Jag kör Jaguar XJ, förvisso något nyare (X300), men i den prisklassen du är ute efter så är det XJ40 vi pratar om. Har du flyt hittar du en i helt ok bruksskick för 15 lakan och de är något helt sjukt mycket bil för pengarna, XJ40 tycker jag nästan har den bästa Jagga-känslan av samtliga XJ, inredningen är definitivt oerhört påkostad och gedigen, nackdelen är att de börjar bli lite gamla och slitna samt att det mesta är lite sämre än på senare modeller. 92 blev de betydligt bättre kvalitativt än tidigare så jag skulle försöka hitta en sån även om det är tveksamt om dina pengar räcker.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Lånar tråden lite om det går bra, annars kan jag nog förvänta mig lite Ketting i Tacket.

BMW 530i E34 med lilla våttan, bra eller anus?

Lilla v-åttan är egentligen bara bra på att vara just en 8a.. En 525 upplevs i alla fall av mig som piggare. Så min rekomendation är 525 eller 540...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...