Av med kortet, hur fungerar efterföljande som metod för mätning??

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
vrid på rullen nästa gång,, så slipper du den här situationen, inget som ja vill rekommendera:tummenupp , men man slipper problemet
 

connan

Mopar Performance
Gick med
14 May 2007
Ort
boden
Hoj
89 kawasaki zx10 /Honda cbr 1100 xx super blackbird
ber om ursäkt för att jag skriver i gammal tråd.:huvet
jag hade lite otur i går, en civilare ensammen i civilbil stoppade mej
ingen annan mätning än polis bilens mätare har använts jag visste inte ens om det var en sur gubbe som skulle skälla ut mej eller polisen ,då han ej hade blå ljus tänt bara flashande extra ljus.

jag har ej erkänt men han ville se på kortet å tog det ju förståss,jag hade kört relativt lagligt ett tag 120 typ på 90 ,då han dök upp utan blåljus så jag tänkte att han inte skulle ta kotet därför gav jag honom det ,dumma jag.

han påstår att jag kört 180 o prutar till 160 dessutom berättar han att han kört 220 för att hinna i kapp mej utan blå ljus ::tummenupp

han har inga papper i bilen överhuvudtaget ,delgivnings bevis,bot inte ens något papper där jag kan godkänna eller förneka händelsen.

dessutom hade jag stannat på en avfart från motortrafik led o stod på utsidan av polisbilen me hojen mitt i vägen typ och jag fick vid 2 tillfällen säga åt honom att jag måste få flytta mej från vägen vilket han sa att jag ej fick men det sket jag i till sist

vad tror ni e jag fucked
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
ta kontakt med http://www.trafikjuristen.se så vet du läget i klartext.

det du beskriver e så jävla typiskt trafik-snutjävlar. tänk om de kunde hålla sig till att mäta farter utanför skolor, daghem, kolla nykterhet o s v så de gör någon förbannad nytta istället!!!

det e ju fan inte undra på att folk laddar järnet istället för att stanna för de jävlarna på landsvägen.
 
  • Gilla
Reaktioner: iop

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
ber om ursäkt för att jag skriver i gammal tråd.:huvet
jag hade lite otur i går, en civilare ensammen i civilbil stoppade mej
ingen annan mätning än polis bilens mätare har använts jag visste inte ens om det var en sur gubbe som skulle skälla ut mej eller polisen ,då han ej hade blå ljus tänt bara flashande extra ljus.

jag har ej erkänt men han ville se på kortet å tog det ju förståss,jag hade kört relativt lagligt ett tag 120 typ på 90 ,då han dök upp utan blåljus så jag tänkte att han inte skulle ta kotet därför gav jag honom det ,dumma jag.

han påstår att jag kört 180 o prutar till 160 dessutom berättar han att han kört 220 för att hinna i kapp mej utan blå ljus ::tummenupp

han har inga papper i bilen överhuvudtaget ,delgivnings bevis,bot inte ens något papper där jag kan godkänna eller förneka händelsen.

dessutom hade jag stannat på en avfart från motortrafik led o stod på utsidan av polisbilen me hojen mitt i vägen typ och jag fick vid 2 tillfällen säga åt honom att jag måste få flytta mej från vägen vilket han sa att jag ej fick men det sket jag i till sist

vad tror ni e jag fucked
Fick du inga papper eller nånting?
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Detta låter helt konstigt! Var han verkligen ensam i bilen? Konstigt att han tog lappen, har ju liksom inga grunder till det! Eftersom du ej blivit delgiven så enligt min åsikt så har du körkortet fortfarande och kan köra utan problem!

Personligen tror jag att du kommer att få tillbaka lappen för att han inte gjorde detta enligt reglerna! Skulle tycka att det är konstigt att han kan skriva anmällan i efterhand!

När det gäller efterföljning så är det en godkänd metod men eftesom han följde efter i vad som verkar hans privata bil, på vad som verkar hans lediga tid så är bevisningen svag. Framför allt så har poliser regler dom med, han kan väl inte följa efter, bryta mot trafikreglerna hur han vill!

Jag hade rådit dig att inte erkänna om du nu får anmällan hemskickat. Troligt är det att ditt körkort kommer återlämnas tillbaka till dig!

ber om ursäkt för att jag skriver i gammal tråd.:huvet
jag hade lite otur i går, en civilare ensammen i civilbil stoppade mej
ingen annan mätning än polis bilens mätare har använts jag visste inte ens om det var en sur gubbe som skulle skälla ut mej eller polisen ,då han ej hade blå ljus tänt bara flashande extra ljus.

jag har ej erkänt men han ville se på kortet å tog det ju förståss,jag hade kört relativt lagligt ett tag 120 typ på 90 ,då han dök upp utan blåljus så jag tänkte att han inte skulle ta kotet därför gav jag honom det ,dumma jag.

han påstår att jag kört 180 o prutar till 160 dessutom berättar han att han kört 220 för att hinna i kapp mej utan blå ljus ::tummenupp

han har inga papper i bilen överhuvudtaget ,delgivnings bevis,bot inte ens något papper där jag kan godkänna eller förneka händelsen.

dessutom hade jag stannat på en avfart från motortrafik led o stod på utsidan av polisbilen me hojen mitt i vägen typ och jag fick vid 2 tillfällen säga åt honom att jag måste få flytta mej från vägen vilket han sa att jag ej fick men det sket jag i till sist

vad tror ni e jag fucked
 

connan

Mopar Performance
Gick med
14 May 2007
Ort
boden
Hoj
89 kawasaki zx10 /Honda cbr 1100 xx super blackbird
hej vänner

bilen är en civil polisbil,och nix inga papper, han ropa dessutom efter en piket bil som även de saknade paprena som behövdes .

då foreslog han att jag skulle träffas utanför mitt jobb i går kvall för att skriva ,vilket han ju kunde fet glömma,

så han skall ta kontakt med mej i dag eller nått för att jag ska skriva under .
detta kommer absolut inte att inträffa ,hade han haft några som helst bevis så hade jag nog fått se på bio i går:rolleyes:

men precis som ni skriver så har allt gått jävligt konstigt till,som det står i era länkar så skall blå ljus användas o jag skall delges,samt inte tvingas kvar mitt på vägen etc
tack för ert stöd i en svår stund
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lät förbannat skumt det där. Tjänstefel någon?
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Konstigt nog behöver dom ej bevis i form av film, vet dock ej hur dom ställer sig till ensam polis i bilen.

Lagen säger att han måste ha följt dig i en konstant fart (hans fart måste vara konstant inte ditt) i 500m, under dom här metrarna så ska du ha hållit samma hastighet som polisbilen eller accelererat från honom, är han under acceleration eller om hans fart är högre än ditt så att han närmar sig så är det en ogiltig mätning. Blåljus behöver inte användas!!!!!

Att du blev tvingad att stå kvar mitt i vägen har inte med saken att göra!

hej vänner

bilen är en civil polisbil,och nix inga papper, han ropa dessutom efter en piket bil som även de saknade paprena som behövdes .

då foreslog han att jag skulle träffas utanför mitt jobb i går kvall för att skriva ,vilket han ju kunde fet glömma,

så han skall ta kontakt med mej i dag eller nått för att jag ska skriva under .
detta kommer absolut inte att inträffa ,hade han haft några som helst bevis så hade jag nog fått se på bio i går:rolleyes:

men precis som ni skriver så har allt gått jävligt konstigt till,som det står i era länkar så skall blå ljus användas o jag skall delges,samt inte tvingas kvar mitt på vägen etc
tack för ert stöd i en svår stund
 

connan

Mopar Performance
Gick med
14 May 2007
Ort
boden
Hoj
89 kawasaki zx10 /Honda cbr 1100 xx super blackbird
det låter ju inte bra detta,men jag är väldigt tveksam till hans agerande effter stoppet pappers biten o hur han körde om bilar jag passerat osv.

det blir åklagaren som får diskutera det med försvaret.
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Blåljus och sirén innebär en enda sak: "FLYTTA PÅ DIG!".
Dessa får bara användas i ett registrerat utryckningsfordon.

Poliser har undantag i trafiken - titta i 11 kap trafikförordningen.

Tjänsteutövning: köra mot enkelriktat, köra i bussfil, köra på gång- och cykelvägar m.m.
Brådskande tjänsteutövning: Får bryta mot hastighetsbegränsningar osv, men inte köra mot rött ljus & stopplikter m.m.

De två ovanstående gäller i vilka bilar/på vilka hojar som helst. Men - så kommer vi till trängande fall: bryta mot alla trafikbestämmelser utom polismans tecken, högerregel mot andra utryckande utryckningsfordon samt väjningsplikt mot tågtrafik. När de kör trängande fall FÅR de använda sirén och blåljus, men de måste inte. Även civila spanbilar ska tydligen få "köra trängande".

En polis kan träda i tjänst när som helst, och då alltså köra enligt ovan (dock inte trängande i sin privata bil, om nu inte detta råkar vara ett registrerat utryckningsfordon).

Scenariot som presenterats låter inte alls speciellt konstigt? En polis har ruttnat på någons framfart i trafiken, stannat denne och sedan rapporterat detta. Vari ligger det tveksamma?
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Vet att jag körde för fort! men blir bara fundersam på hur dom kan använde det mätningsättet som dom gjorde... Dom har ju inga bevis igentligen mer än vad dom tyckte deras mätare visade när dom kört ikapp mig.


Dom anväder sig av sin polispilot, DVS dom mäter den tid och sträcka det tar för att köra ifatt dig.Då får dom sin medelhastighet, och det är den du torskar på.
 

connan

Mopar Performance
Gick med
14 May 2007
Ort
boden
Hoj
89 kawasaki zx10 /Honda cbr 1100 xx super blackbird
bara att bita i det sura o hoppas på det bästa då:huvet
 

connan

Mopar Performance
Gick med
14 May 2007
Ort
boden
Hoj
89 kawasaki zx10 /Honda cbr 1100 xx super blackbird
kortet tillbaks av länstyrelsen samma dag som mitt mail med redogörelse kom,grisen har förutom att ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande dessutom ändrat en av mej innan på skriven kopia,tackar.

vi får väl se vad åklagaren anser i detta,kommer att bifoga hela skrivelsen senare
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Fick spärrtiden tidsbestämd igår - 2 månader!
Dom förbannade byråkraterna på länsstyrelsen beaktade inte intyget från arbetsgivaren om att jag använder fordonet i tjänsten.
:(:(
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Måste man köra 170 för att köra om ett par bilar som kör 110 :va
Du får överstiga hastigheten med 10% under omkörningsmomentet har jag för mig. Varför ska dom dra av 10km/h? har jag inte hört talas om...
hur länge blir du av med kortet? fina böter eller?

du kan glömma dina 10% under omkörningsmomentet, *one who knows*

aldrig aldrig aldrig köra fortare än 110 på 110väg även om de gäller omkörning. eller annan vägsträcka för den delen.

Aprilia DuDe. vi fick köra 190 för att komma ikapp.
ganska så natruligt att de fick köra fortare än dig för att komma ikapp :p
 
Last edited:

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
kortet tillbaks av länstyrelsen samma dag som mitt mail med redogörelse kom,grisen har förutom att ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande dessutom ändrat en av mej innan på skriven kopia,tackar.

vi får väl se vad åklagaren anser i detta,kommer att bifoga hela skrivelsen senare

grattis..

skönt att det löst sig, annars hade du väl kunnat anmlt ditt körkort stulet.
Visade han sitt gris leg för dig???
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top