Av med kortet

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Har kikat runt lite men finner inte riktigt svar på min undran..

Brände kortet för 1½ veckasedan för 108 på 70-väg samt olovlig omkörning (ej heldraget). Jag har haft bilkort sedan 2003 och tog mc-kortet 2'a juni 2009. Jag har aldrig tidigare haffats för denna typ av förseelse. Idag fick jag en lapp från transportstyrelsen om "Omprövning av körkort och körkortstillstånd":

"Transportstyrelsen överväger nu att ingripa mot ditt körkort och körkortstillstånd. Ett körkortsingripande innebär antingen att ditt körkort och körkortstillstånd återkallas eller att varning meddelas"

Har jag något att vara orolig över i detta fall, papperet känns lite som en skrämseltaktik i avseendet att vara medvetet otydliga :näsblod finns det en chans att det faktiskt blir omprövning av körkortet?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Det är två olika instanser som delar ut böter respektive drar in körkort. När det är aktuellt med körkortsindragning skickas ärendet vidare, till transportstyreslen.
Låter spontant som att du kan räkna med en indragning.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I mina öron låter det som att du riskerar att bli av med kortet en månad typ... inte att du blir av med det helt och hållet...

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Det var två väldigt olika svar :)
Vad jag hört så innebär en överträdelse med 30kmh 2månaders indragning,men tillsammans med en olovlig omkörning vet jag inte hur detta påverkas. Inte heller har jag någon minsta koll på hur lång prövotid jag haft, och om det spelar någon roll i detta?

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Det du ska se upp med är att inte åka på någon annan förseelse inom en nära framtid.

Var det här din första?

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Vad var det för omkörning du gjorde?
Så här gick det till, det regnade utav helvette i götet då, och jag kom till lundbytunneln. Väl där inne var det torrt och jag hade en bil på vänster och en på höger med en bits mellanrum, så jag tillsammans med det underbara dånande ljudet därinne brände till lite extra (efter en färd på 20mil) och brände då om de båda bilarna, men det visade sig förståss att bilen jag körde om på fel sida var en civilare...

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Hoj
2008, Suzuki B-king
Om du har skrivit på så är det tråkigt, annars undrar jag om han har något som håller.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...