Av med kortet

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Man ska ALDRIG erkänna ngt alls på plats, inte skriva på ngt alls heller utan i mesta möjliga mån försöka få sin sak juridiskt korrekt prövad före Transportstyrelsen drar in ditt kort. Med överträdelsen i fråga lär praxis leda till 2mån spärrtid per automatik. Polisens "hävdande" om felaktig omkörning på 2-filig 70sträcka är väl också lite tveksam då man faktiskt får göra detta på sådana sträckor och då bör det vara själva fortkörningen som är brottet då de facto omkörningen skett på en sträcka där detta är tillåtet, verkar mao vara ett felaktigt anklagande om brott.

Finns mängder av fall där poliser gjort fel, hotat eller lockat med strafflindring bara man erkänner så man skall vara benhård och hävda sin rätt, detta leder även i förlängningen att lagstiftaren tvingas rätta till de tveksamheter som finns i rättsystemet idag beträffande dubbla straffsystem (rättsväsendet och Transportstyrelsen).

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Det var innan polisen hade en bötesbudget de var tvungna att dra in varje år!

Nu är det inte så enkelt då polisen i varje distrikt måste komma upp till sin kvot och sin budget. Här i Göteborg hade vi alla poliser i distriktet inkallade, inkl sjöpolisen, för att vara trafikpoliser strax innan och under julhelgen eftersom de låg så långt efter i budgeten och inte hade dragit in tillräckligt med böter under året.

Har du en källa på det här med bötesbudget.

Har hört om detta men inte lyckats hitta några konkreta bevis för att något sådant existerar, låter som en populärmyt.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Man ska ALDRIG erkänna ngt alls på plats, inte skriva på ngt alls heller utan i mesta möjliga mån försöka få sin sak juridiskt korrekt prövad före Transportstyrelsen drar in ditt kort. Med överträdelsen i fråga lär praxis leda till 2mån spärrtid per automatik. Polisens "hävdande" om felaktig omkörning på 2-filig 70sträcka är väl också lite tveksam då man faktiskt får göra detta på sådana sträckor och då bör det vara själva fortkörningen som är brottet då de facto omkörningen skett på en sträcka där detta är tillåtet, verkar mao vara ett felaktigt anklagande om brott.

Finns mängder av fall där poliser gjort fel, hotat eller lockat med strafflindring bara man erkänner så man skall vara benhård och hävda sin rätt, detta leder även i förlängningen att lagstiftaren tvingas rätta till de tveksamheter som finns i rättsystemet idag beträffande dubbla straffsystem (rättsväsendet och Transportstyrelsen).

Och man har inget att förlora alls på att dra ut på den processen? (rent ekonomiskt)
Man får ju lätt för sig att konsekvenserna innebär massa andra kostnader när man överhuvudtaget hör ordet "överklagan" el likn.
Så slalomåkning på 70-sträcka borde inte vara en överträdelse?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Och man har inget att förlora alls på att dra ut på den processen? (rent ekonomiskt)
Man får ju lätt för sig att konsekvenserna innebär massa andra kostnader när man överhuvudtaget hör ordet "överklagan" el likn.
Så slalomåkning på 70-sträcka borde inte vara en överträdelse?

När det gäller trafikförseelser blir det aldrig mer kostnader än en ev. fällande dom.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent allmänt får omkörning till höger bara göras om det är 70 eller lägre på flerfilig väg. Och då inte till höger om den mest högra filen.

Sedan får det ju inte göras på osäkert sätt och en massa annat. (Har bland annat för mig att det ska vara köbildning för att vara okej med)

Har diskuterats några gånger här förr.

Hastigheten ska vara under 70 och det ska vara köbildning. Då heter det passering och det får göras på både höger och vänster sida. Du får köra till vänster om alla bilar eller till höger om alla bilar eller mellan bilarna. Enda kravet är att det ska ske på ett säkert sätt och du får inte använda vägrenen om det är spärrlinje till den.
Är hastigheten 70 eller högre eller det inte är köbildning så heter det omkörning och det får endast göras till vänster.

Brevet du fått är inte skrämseltaktik. Det är på riktigt.
Det det betyder är att dom kommer att utvärdera om du ska ha spärrtid.
Resultatet kommer att bli att du får en spärrtid på 2 månader varefter du får tillbaka körkortet.

Låter som ett bra tips det där sista, men ska jag vara helt ärlig så viste jag faktiskt inte att jag inte fick köra så där.
Tunneln är tvåfilig i samma riktning, någon som kan upplysa mer exakt vad som gäller då? Har hört något om att det beror på vilken fil man påbörjade omkörningen i. Aningen pinsamt att behöva ställa frågan, men jag skulle vilja ha ett tydligt svar..

Om hastigheten är 70 eller högre så heter det omkörning och det får bara göras till vänster.
Är hastigheten under 70 och det är köbildning så heter det passering och det får göras både till vänster och till höger.
OBS!! Det måste både vara under 70 och köbildning för att det ska räknas som passering. Annars är det omkörning och du är rökt.

Last edited:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
En kompis gjorde precis samma grej fast med bil. Poliserna själva tyckte det var grov vårdslöshet men skulle lämna ärendet vidare. Resultatet blev böter för omständigeterna var goda med lång raksträcka, bra sikt, väder mm

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Hursomhelst så handlar tråden om hurvida jag kan känna mig det minsta orolig för att kortet blir permanent indraget eller om det sannolikt handlar om 2månader - därefter fritt fram..?

Jag körde 106 på 70-väg i höstas. De mätte med laser och tog körkortet på plats. Fick köra 48 tim (varav 8 tim givetvis spenderades på bana dagen efter med SMC).

Enligt nån schablon var 3 mån standard i mitt fall, förmildrande omständigheter kunde dock korta ner det hela till 2 mån alternativt 1 mån om det verkligen fanns skäl till det. Ihop med arbetsgivaren skrev jag ett intyg som pekar på hur tredje man blir drabbad, typ samhällsfunktioner osv. Tog även upp varför jag körde för snabbt då jag var påväg till Arlanda för att hämta en sjuk släkting på väg hem. Var även tydlig med väglag, sikt och andra värden. Efter typ 25 dagar fick jag hem ett beslut om att mitt körkort blivit indraget 1 mån. Var alltså fem dagar kvar till frihet! Enda trösten är att det känns som när man klarade uppkörningen första gången när plågan är över :)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Om hastigheten är 70 eller högre så heter det omkörning och det får bara göras till vänster.
Är hastigheten under 70 och det är köbildning så heter det passering och det får göras både till vänster och till höger.
OBS!! Det måste både vara under 70 och köbildning för att det ska räknas som passering. Annars är det omkörning och du är rökt.

Det är tillåtet att göra omkörning till höger upp till 70-vägar... Tex Essingeleden i Sthlm..
Kan vara bra att veta...

Edit: Det gick genom långt innan jag trodde.. gissade på för nått år sedan... :)gammal).. haha..
O så lite fakta på det...

Trafikforordningen säger:
31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

7§ fjärde stycket säger:
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
7§ fjärde stycket säger:
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Hmm de där kan man ju tolka lite som man vill kan man tycka..

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Hmm de där kan man ju tolka lite som man vill kan man tycka..

Ja det är bara o köra åttor runt.. typ...

Nej men det där säger egentligen att omkörning kan ske på båda sidor på vägen är högst 70km/h och minst två filer åt samma håll... :tungan

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Personligen tycker jag att det är grymt moget att leka Outlaw på vägarna och sedan blåneka när man åker fast.

Jag stannar varje gång jag blir stoppad. O tro eller ej, men jag får betydligt mindre böter än många skulle tro. Jag vet att jag "bryter mot lagen" genom köra snabbare än tillåtet, men jag har tagit mitt straff varje gång. Min statistik är att jag blivit stoppad xx gånger men bara fått 1 böte och 1 gång indraget körkort. Det var befogat båda gångerna.

Sen har vi ett gäng tillfällen då jag "bara" fick en utskällning o sen nöjde sig polisen med det. Så de är inte såå hemska som man tror. Allt handlar om vilken inställning man har till de. Jag känner att jag har sluppit undan böter ett par ggr tack vare att jag stannade.

Sist men inte minst, det där med neka o dra till rätten. Det är såå 2001 att polisen inte vill till rätten därför skiter de i allt. Tro mig, de har inga problem att dra det till domstol.

Tycker att var o en kan visa hur coola de är genom att stå för sina handlingar. Om ni tänker steget längre, ni tycker att poliserna är idioter som ger er böter o tar ert körkort. Men vem springer ni till när ni får hojjen stulen? O ni är förvånade över deras entusiasm när ni inte ens kan stanna när de blinkar på er.

Sorry för OT:t men blir såå trött på alla dessa "fuck the police" folk..

Jag har suttit i samma sits. Du ombeds att beskriva varför du ska slippa bli av med körkortet.

Att skriva att du är beroende i ditt jobb och du blir arbetslös annars funkade 1999 men nu tar de hårdare på det. Då kommer du få som svar tillbaka: Om du är så beroende av ditt körkort, varför körde du då för fort? Been there, done that.

Jag hade mer skrivit t.ex att du var frustrerad, stressad osv o är väldigt ångerfull att du gjorde som du gjorde. Det vinner du mera på.

Som det har skrivit tidigare, det du får är på sin höjd 1 - 3 månader. Speciellt om det är första.

Jag togs för 150 på 90 väg men det stod att polisen körde 160 o hann inte ifatt. Jag fick 3 månader, visserligen 2001.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är tillåtet att göra omkörning till höger upp till 70-vägar... Tex Essingeleden i Sthlm..
Kan vara bra att veta...

Edit: Det gick genom långt innan jag trodde.. gissade på för nått år sedan... :)gammal).. haha..
O så lite fakta på det...

Trafikforordningen säger:
31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

7§ fjärde stycket säger:

Se där. Jag börjar visst bli gammal. När jag tog körkort har jag för mig att man gjorde skillnaden på att man kallade det för passering i ena fallet och omkörning i det andra.

Den där texten tolkar jag som att man faktiskt får köra om till höger på Essingeleden även om det inte är köbildning.

Enligt vad jag fått lära mig så är det också så att om det finns plats för att bilda tre filer så kan man göra det även om det bara är linjer för två då linjerna inte är tvingande på det sättet. Men det kan vara gammal kunskap. :p

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Se där. Jag börjar visst bli gammal. När jag tog körkort har jag för mig att man gjorde skillnaden på att man kallade det för passering i ena fallet och omkörning i det andra.

Den där texten tolkar jag som att man faktiskt får köra om till höger på Essingeleden även om det inte är köbildning.

Enligt vad jag fått lära mig så är det också så att om det finns plats för att bilda tre filer så kan man göra det även om det bara är linjer för två då linjerna inte är tvingande på det sättet. Men det kan vara gammal kunskap. :p

Hehe...
Reglerna ändras jämt.. Trodde den här kom till för typ ett år sen el max två.. Haha.. Det kom mycket tidigare än så om man googlar.. :gaaammal

Jag kör alltid i högerfilen på Essingeleden.. Oavsett kö eller inte.. Det går fan alltid snabbast i den filen.. För att alla bara MÅSTE köra i de andra filerna.. Det är LÄSKIGT att köra i högerfilen.. Måste vara rädslan av att det kanse blir en avfarft o då kan man ju köra vilse. Oh noooo...
Har kört om polisen många gånger på högersida för de envisas med att köra 60 på Essingeleden.. ;)

Plus att jag tom passerat polisen på högersida på en 90väg för att de envisades med att ligga i mittenfilen.. Trots att de sedan tog nästa avfart...
Där hade jag ju kunnat åka på det men samtidigt hade jag inte bytt fil sedan jag kom på motorvägen och det är inte mitt fel att de inte kan hålla 90... ;)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har ingen aning om det lönar sig att neka men jag har blivit invinkad 3 gånger stannat och lyssnat på vad dom har att säga och inte nekat. Två gånger har det blivit förmaningar och slutat med MC snack och tack för att du stannade. En gång böter.

Plus en gång upphunnen efter att ha avslutat inspirerad körning och då fick jag onda ögat och pekfinger vift. :) Phuuiii !

Så för mig känns det som att man kan komma långt med att inte tjafsa. Beror antagligen på situationen dock.

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Så här gick det till, det regnade utav helvette i götet då, och jag kom till lundbytunneln. Väl där inne var det torrt och jag hade en bil på vänster och en på höger med en bits mellanrum, så jag tillsammans med det underbara dånande ljudet därinne brände till lite extra (efter en färd på 20mil) och brände då om de båda bilarna, men det visade sig förståss att bilen jag körde om på fel sida var en civilare...

Nervös jag blir av det här. Pendlar dagligen genom Lundbytunneln...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Trafikjuristen.se hemsida:s tabeller kan vara en bra måttstock, obs dock att han inte längre är aktiv! Där finns också yttrandemallar!

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm 108 på 70 väg...cirkus 2 månader...(två bekanta har blivit av med kortet och deras spärrtid har stämd med tabellerna)

Poliserna på plats kan skälla o gorma ju bäst de vill, det är inte poliserna som dömer! En kvinnlig polis gorma som fan och började komma med pekfingar, laserkontroll,..men när hon frågade om bilen hade regskylt :huvet fram så tyckte vi alla (jag o en passagerare samt den manliga polisen) att hon var lite väl pinsam :rofl. hon stormade ut ..kollade..passade på att skälla på en pappa som inte hade sitt barn fastspänt medan han tankade...fann att det allt fanns en regskylt på bilen, gick tillbaka....sedan vart hon tyst...:näsblod

En liten tröst till trådstartaren...var glad att det inte var i Norge...där ger fortkörtning hiskliga böter och ibland tom fängelse :död

Edit..är du i behov av körkort i arbetet så be arbetsgivaren skriva ett intyg som du skickar med ditt yttrande, obs att du oftast bara har ngn vecka på dig att yttra dig!.

Edit ändrat, fixat länk.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Trafikjuristen.se hemsida:s tabeller kan vara en bra måttstock, obs dock att han inte längre är aktiv! Där finns också yttrandemallar!

Poliserna på plats kan skälla o gorma ju bäst de vill, det är inte poliserna som dömer! En kvinnlig polis gorma som fan och började komma med pekfingar, laserkontroll,..men när hon frågade om bilen hade regskylt :huvet fram så tyckte vi alla (jag o en passagerare samt den manliga polisen) att hon var lite väl pinsam :rofl. hon stormade ut ..kollade..passade på att skälla på en pappa som inte hade sitt barn fastspänt medan han tankade...fann att det allt fanns en regskylt på bilen, gick tillbaka....sedan vart hon tyst...:näsblod

En liten tröst till trådstartaren...var glad att det inte var i Norge...där ger fortkörtning hiskliga böter och ibland tom fängelse :död

Vad har du för bil vars regplåt sitter lite gömd?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...