Av med kortet

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
minst 7800 NOK för fortkörningen (35 km/h över gränsen på en 70 väg) och 3200 NOK för omkörning till höger.
Och en prick i protokollet...vet dock inte vad det innebär.

Har även för mej jag hört att dom ganska ofta kör på dagsböter. Inte omöjligt det hade blivit det då om man kör mer än 35 för fort.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag slapp att bli kallad.

Brottet jag var misstänkt för.

190km/h på 70 väg, och grov vårdslöshet i trafik.
Körde rakt in en poliskontroll edit: rakt igenom med låsta hjul
Polismannen stegade upp ett 120 meter bromsspår.

Jag nekade och fick åka därifrån, och eftersom det gått över 2 årsedan så är det preskriberat, fick inte ens ett telefonsamtal eller brev hem.

Isåfall hade de inga bevis. Hade de tagit dig med laser lr kamera att du kört över 30km/h för fort hade de tagit körkortet på plats.
Skönt att ha tur ibland :tummenupp

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det där med omkörningar är livsfarligt :/
kom lite dumt placerad i älmhult ikväll och tog beslutet att hoppa om en bil till för att komma in i rätt fil... Det kostade mitt körkort :(

Fast jävligt trevliga poliser iaf :)

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Som sagt; det tråden handlar om - behöver TS ta om körkortet?
Nej. Däremot vill jag minnas att man måste ansöka om att få tillbaka det - kommer inte automatiskt med posten efter x antal månader.
Ni som varit där nyligen får fylla i...

Nu till avdelning Norgehistorier;
Tyvärr stämmer dessa historier i mångt och mycket. Som exempel - när jag jobbade i Norge -99 fick min (svenska) kollega i receptionen krypa in 2 månader efter att ha lyckats med konststycket att köra över 200km/h för fort på 70-väg (273km/h är ingen konst i dagens Sverige men med tanke på vägstandaren i vårt broderland i väst vid tidpunkten var det en bedrift i sig...). Hans lilla nu ska jag testa vad den här skithögen går för-tur kostade honom dessutom ca 33 000 norska kronor i böter, om jag kommer ihåg rätt, då han bland annat blev dömd för nån grov form av framkallande av fara för annan - norsk juridisk expertis får gärna rätta mig på formuleringen av det sista stycket... Notera att det enda han gjorde var att köra för fort - inga andra konstigheter.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
OT Alltihopa

hihihi jag kom till norge med hojen och var lite uttråkad en dag så jag brände runt på ring 3 an själv, 160 för fort gick det när jag kom på att jo just det jag kör ju i norge nu det här kan bli dyrt.

Dagen efter fick jag höra att en kollega hade kört lite för fort på 80 väg typ 150 eller nått och skulle få fängelse i nån månad. Han skickade inte lite papper och hade en jäkla tur. fotboja i en vecka ist. han får tillbaka sitt körkort i dagarna. det här var några månader sen.

Hade inte en tanke på att man kunde få sitta i finkan, 160 för fort blir väl livstid här i norge..

Vi har en lapp med bötespriserna här, ska fota den och lägga upp asap.

Bifogat

• 2011-09-05 12.29.11.jpg
    2011-09-05 12.29.11.jpg
    233.7 KB · Visningar: 208
Last edited:

Smagatusk

Guest

Du har verkligen full koll när du framför dina fordon. Inte impulsiv alls.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Personligen tycker jag att det är grymt moget att leka Outlaw på vägarna och sedan blåneka när man åker fast.

Jag stannar varje gång jag blir stoppad. O tro eller ej, men jag får betydligt mindre böter än många skulle tro. Jag vet att jag "bryter mot lagen" genom köra snabbare än tillåtet, men jag har tagit mitt straff varje gång. Min statistik är att jag blivit stoppad xx gånger men bara fått 1 böte och 1 gång indraget körkort. Det var befogat båda gångerna.

Sen har vi ett gäng tillfällen då jag "bara" fick en utskällning o sen nöjde sig polisen med det. Så de är inte såå hemska som man tror. Allt handlar om vilken inställning man har till de. Jag känner att jag har sluppit undan böter ett par ggr tack vare att jag stannade.

Sist men inte minst, det där med neka o dra till rätten. Det är såå 2001 att polisen inte vill till rätten därför skiter de i allt. Tro mig, de har inga problem att dra det till domstol.

Tycker att var o en kan visa hur coola de är genom att stå för sina handlingar. Om ni tänker steget längre, ni tycker att poliserna är idioter som ger er böter o tar ert körkort. Men vem springer ni till när ni får hojjen stulen? O ni är förvånade över deras entusiasm när ni inte ens kan stanna när de blinkar på er.

Sorry för OT:t men blir såå trött på alla dessa "fuck the police" folk..

Jag har suttit i samma sits. Du ombeds att beskriva varför du ska slippa bli av med körkortet.

Att klaga på folk som utnyttjar sina medborgerliga rättigheter till max är såå 2004.

Antar att du ringer till polisen och erkänner om du kört för fort och ingen klockat dig. För du är väl cool och står för dina handlingar?

• Gilla
Reaktioner: Vb

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har verkligen full koll när du framför dina fordon. Inte impulsiv alls.

Förr kan hända att jag var lite vild.
Men man lär sig med tiden.

Konstigt nog fick jag åka därifrån med körkortet i behåll och lite skäll :va

Twospot

Kör med insidan....
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 -07
Du har inget att vara rädd för. Jag körde 115 på 90 samt olovlig omkörning (omkörning i innefilen) Fick bara böter....

Du kommer få 2 månader typ, precis som Goffen sa. Sen skriver du ett snyftbrev till Länsstyrelsen, så kanske de sänker det till 1 månad. Då märker du ingen skillnad, för behandlingstiden är på ca 4 veckor. Så får du bara en månad har du ju tillbaka kortet precis när beslutet tagits... :tummenupp

moddlaren

Guest
Jag slapp att bli kallad.

Brottet jag var misstänkt för.

Jag nekade och fick åka därifrån, och eftersom det gått över 2 årsedan så är det preskriberat, fick inte ens ett telefonsamtal eller brev hem.

Fan mitt rekord är bara 174km på 70 resulterade i 12 månader utan kort:gnissla men dom hade en jävligt fin film i kameran på civil bilen, en sketen volvo745:död

kan inte lita på en polis:huvet

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...