AVAmc, dåligt bemötande.

Status
Ej öppen för fler svar.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Hela historien börjar med att jag beställer tid för 1200mil servicen samt bakdäcksbyte. Efter att ha pratat med verkstadschefen kom vi fram till ett belopp som egentligen är ointressant här. Självklart kunde beloppet stiga om man upptäckte brister på hojen. Jag fick dessutom ett "paketpris" där 30 min service tid skulle dras av. :tummenupp

Dagen kom och jag lämnade in hojen kl.07.30. Till Lunch skulle hojen vara klar. Jag fick ett samtal från en kvinna runt 14-tiden som lät ungefär såhär:

Hej. Din hoj är lite försenad, montören fick lite strul med en tidigare hoj som drog ut på tiden. Så han jobbar fort med din hoj så han ska hinna klart. Vi stänger verkstaden kl.15.00 och undrar hur fort du kan ta dig hit, för det vore tråkigt om du inte hinner och din hoj blir inlåst över helgen. :näsblod

Priset blir xxx = 1000kr högre än vad jag fick av verkstadschefen. Jag påpekade detta och kvinnan säger att hon inte kan stå för det chefen har sagt osv...

Jag åker ner till Ava och ska betala och förklarar för kvinnan att det inte är så konstigt att man regerar när det skiljer 1000kr i pris. Jag ifrågasätter vad man gjort på min hoj. Kvinnan höjer tonen till mig och säger: Ja vi har gjort en 1200mila service samt backdäcksbyte. :huvet :va

Jag frågade dessutom om kedjan är rengjord och insmord. Det kunde hon inte svara på utan det skulle jag märka när jag gick ut och tittade på kedjan. :gnissla

Hur som helst så fick jag betala för ett luftfilter som inte ingick i servicen samt att jag fick påpeka att jag fått 30 mins fri servicetid. Efter det så kom jag ner i ett någorlunda pris men fortfarande inte i närheten av det jag hade blivit lovad.

När jag precis skulle gå så frågade jag om hur känsligt det är med ett nytt bakdäck "halkrisken".

Oh säger hon...du får absolut inte köra hårt...Måste köra jätteförsiktigt..det finns inget facit över hur många mil du ska köra men räkna med att köra lugnt ett bra tag innan du kan köra normalt. :näsblod

Om det hade varit så illa, varför nämner hon inte det för mig då? Varför måste jag fråga om det??:gnissla

När jag kommer hem märker jag 2 saker. Har oljekladd på ena kåpan samt att ventil-hatten på däcket saknas. Jag åker tillbaka på måndag och får en ny.

Veckan efter är det dags för Rörken. :tummenupp
Får ett påpekande, min kedja är för hårt spänd. :näsblod
Körningen går sisådär. Tycker det kränger/glider/klättrar i kurvorna..

Dagen efter tittar jag i manualen om kedjespelet. 30-35mm.... Jag går ner till hojen och mäter..japp 25mm spel...bra jobbat Ava! :tummenupp

Jag släpper på kedjan av ren irritation...sen tänkte jag, hm kanske ska kolla lufttrycket i däcken..

Åker till Statoil på Alviksplan. Backdäcket hann jag inte läsa av (automatisk luftpump) men framdäcket hade 1.9kg. :näsblod
Jag kontrollerar mina däck ca 2ggr i månaden och har aldrig upplevt att jag haft så lite luft i.

Jag fick verkligen nog. Jag vill inte "hänga" ut AVAmc för de har kunnig personal men jag vill definitivt dela med mig av mitt första och sista verkstadsbesök hos AVAmc!


Kanske jobbade montören lite väl "fort" med min hoj? :confused:
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Mig försökte dom lura på ett par byten av slitdelar som det visade sig vara helt onödigt :mad: . Aldrig mer AVA mc för min del.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ingen hit direkt. Tycker det är mer regel än undantag med tjafs om pris efter utförd service. Av någon anledning brukar aldrig det innan utlovade priset hålla även fast inget direkt avvikit från en normal service... undrar varför... :(

P.S. Det här gäller i mitt fall inte AVA, utan serviceverkstäder i stort, både bil och mc.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Trist med sant.

Har alltid haft denna upplevelsen om ava dessvärre eftersom jag alltid kört Suzuki.
Det ska vara mer än halva priset innan jag går från Mc varuhuset till ava och köper nåt.
Min far köpte hoj där dealen var att han skulle få den fullservad. Återkom efter 100-150 mil då bromsarna fram lät illa. Då fanns det inga belägg kvar.

Dom smidiga killarna i verkstaden sa att han troligvis hade "åkt och smygbromsat" ha ha jo eller hur.

Dom hade helt enkelt inte bytt belägg. Men det gjorde dom nu.

ava suger. Så enklet är det.

Prova att gå in på Porsche i snickarkläder,,ni kommer få samma eller ev bättre service där ha ha
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
En riktigt sköning det här...

Nu vet jag inte vad utgångspriset var överänskommet.
Men känner du till att att priset får överstiga med 15%, och du måste fullfölja
överänskommit avtal rent juridiskt.
Att l-filter byts är inte alls ovanligt då det är upp till mekanikern
att se till att fordonet ska vara brukbart enligt rekomendationer från
tillverkaren. Där saker som just luftfilter kan slitas fortare än egentliga utsatta
toleransmått.

Med kedjan så är det ju bara larvigt att du orkar påpeka att den är 5 mm för mycket spänd. Men det absoult skönaste var nog att du är berädd att åka dit för att få en ny ventilhatt.

Kan bara tala för egen räkning, men jag skulle nog bara vara glad att slippa kunder som trillar in under denna kategori.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det finns faktiskt en mycket god anledning till att man inte lämnar in hojen, utan i möjligaste mån gör allting själv!

Eventuell värdeminskning pga avsaknade servicestämplar uppvägs lätt av lägre servicekostnader. Men viktigast av allt - servicen blir faktiskt utförd!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
En sak jag undrar.... dom bytte bakdäck, men inte framdäck?

Skulle dom alltså tömt ur luft ur framdäcket?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
En riktigt sköning det här...

Nu vet jag inte vad utgångspriset var överänskommet.
Men känner du till att att priset får överstiga med 15%, och du måste fullfölja
överänskommit avtal rent juridiskt.
Att l-filter byts är inte alls ovanligt då det är upp till mekanikern
att se till att fordonet ska vara brukbart enligt rekomendationer från
tillverkaren. Där saker som just luftfilter kan slitas fortare än egentliga utsatta
toleransmått.

Med kedjan så är det ju bara larvigt att du orkar påpeka att den är 5 mm för mycket spänd. Men det absoult skönaste var nog att du är berädd att åka dit för att få en ny ventilhatt.

Kan bara tala för egen räkning, men jag skulle nog bara vara glad att slippa kunder som trillar in under denna kategori.

Kundvård är att ge lite extra tillbaka till kunden i form av service av vad som är nödvändigt, inte mindre.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
En sak jag undrar.... dom bytte bakdäck, men inte framdäck?

Skulle dom alltså tömt ur luft ur framdäcket?

Bara bakdäcksbyte..sen att jag bara hade 1.9kg i framdäcket har jag ingen förklaring på. Jag bara beskriver i vilket skick hojen var i, en vecka efter en service.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
En riktigt sköning det här...

Nu vet jag inte vad utgångspriset var överänskommet.
Men känner du till att att priset får överstiga med 15%, och du måste fullfölja
överänskommit avtal rent juridiskt.
Att l-filter byts är inte alls ovanligt då det är upp till mekanikern
att se till att fordonet ska vara brukbart enligt rekomendationer från
tillverkaren. Där saker som just luftfilter kan slitas fortare än egentliga utsatta
toleransmått.

Med kedjan så är det ju bara larvigt att du orkar påpeka att den är 5 mm för mycket spänd. Men det absoult skönaste var nog att du är berädd att åka dit för att få en ny ventilhatt.

Kan bara tala för egen räkning, men jag skulle nog bara vara glad att slippa kunder som trillar in under denna kategori.

skulle du vilja bli bemöt så där då? tror fan inte det.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kundvård är att ge lite extra tillbaka till kunden i form av service av vad som är nödvändigt, inte mindre.

Precis.
Och där har jag hittils enbart träffat på en enda verkstad som uppfyller målen. SAAB i Kungsängen, dom är superduper. Åk dit om ni har SAAB.

Dom leter, och lagar felet. Inget annat. Dessutom bra pris (näe, jobbar inte där).

Som exempel: Svenska Bil Akalla ville byta ut hela AC-kompressorn, för den var tydligen paj sa dom. Räkna med ca 16-18.000 kronor.
SAAB Kungsängen hittade en skruv som lossnat. Skruvade dit en ny, fyllde på ny gas. ca 6.000 kr.
Lite skillnad !

Bil och MC-verkstäder verkar kunna hålla på hur dom vill. Skit i kunden, dom behöver ju verkstäderna. Det är verkstäderna som är i maktpositionen och kan göra hur dom vill.

Spelar ingen roll hur många som skriver och klagar i tidningar, forum etc. Dom kommer att vara fullbokade iallafall.

Tråkigt !

Bara bakdäcksbyte..sen att jag bara hade 1.9kg i framdäcket har jag ingen förklaring på. Jag bara beskriver i vilket skick hojen var i, en vecka efter en service.

Dom kollade säkert lufttrycket och gjorde fel. Du skulle ju märkt innan om du bara haft 1.9.

Sedan att man skall behöva bråka och argumentera hos handlare och verkstäder. Är så trött på det !
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
bra tråd.

och lånar den litegrann:

eftersom jag är ny som hojförare och allt vad det innebär, så skulle jag gärna vilja veta om andra ställen som folk härinne haft med att göra där man blivit illa behandlad osv osv.

det är en dyr hobby vi har och jag har ingen lust att betala till oseriösa människor.
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Trist att höra, finns en del sånna ställen i Göteborg, dock av annan karaktär.
Skulle byta bromsbackar fram på min hoj, ringde Johans MC och frågade efter pris med pirat-ok fram och servicetid. Totalt skulle det kosta ca 2100 spänn för byte och material. Dom hade "dessvärre" ingen ledig servicetid utan skickade mig till Kenneths MC Service på Magnetgatan. Åkte förbi och frågade vad det skulle kosta att byta bromsbackar, då hade mecken beräknat fram och BAK till en kostnad av 1100 inkl arbete..va sa jag? 1100. ja sa han lite blygt, berättade om johans pris och garvade, beställde arbetet och har servat diverse grejjer där sen dess. Dom är utmärkta och proffsiga och dessutom prisvärda. Sen får man låna verktyg etc och kolla manualer för egenhändigt meckande oxå. Sjukt bra killar.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Trist att höra, finns en del sånna ställen i Göteborg, dock av annan karaktär.
Skulle byta bromsbackar fram på min hoj, ringde Johans MC och frågade efter pris med pirat-ok fram och servicetid. Totalt skulle det kosta ca 2100 spänn för byte och material. Dom hade "dessvärre" ingen ledig servicetid utan skickade mig till Kenneths MC Service på Magnetgatan. Åkte förbi och frågade vad det skulle kosta att byta bromsbackar, då hade mecken beräknat fram och BAK till en kostnad av 1100 inkl arbete..va sa jag? 1100. ja sa han lite blygt, berättade om johans pris och garvade, beställde arbetet och har servat diverse grejjer där sen dess. Dom är utmärkta och proffsiga och dessutom prisvärda. Sen får man låna verktyg etc och kolla manualer för egenhändigt meckande oxå. Sjukt bra killar.
gött att de inte bara är misär :tummenupp
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
En riktigt sköning det här...

Nu vet jag inte vad utgångspriset var överänskommet.
Men känner du till att att priset får överstiga med 15%, och du måste fullfölja
överänskommit avtal rent juridiskt.
Att l-filter byts är inte alls ovanligt då det är upp till mekanikern
att se till att fordonet ska vara brukbart enligt rekomendationer från
tillverkaren. Där saker som just luftfilter kan slitas fortare än egentliga utsatta
toleransmått.

Med kedjan så är det ju bara larvigt att du orkar påpeka att den är 5 mm för mycket spänd. Men det absoult skönaste var nog att du är berädd att åka dit för att få en ny ventilhatt.

Kan bara tala för egen räkning, men jag skulle nog bara vara glad att slippa kunder som trillar in under denna kategori.

Även firman ska hålla muntligt avtal rent juridiskt, +- 15%. Kanske bra att få överenskommet pris på papper.
Om jag lämnar in min hoj för service till fantasipriser förutsätte jag att kedjan är korrekt spänd. Det är ju precis som du skriver "då det är upp till mekanikern
att se till att fordonet ska vara brukbart enligt rekomendationer från
tillverkaren".

En kompis lämnade in sin hoj för en 1000mila service, skulle kosta 2500:-, när han skulle hämta ut den kostade det 8500:-. De hade bytt styrlager och framdäck, fast mekaniker som tagit emot hojjen sagt att framdäcket får du byta till våren. Styrlagret gick så småningom på garantin...och nej, han slangar inte.

Dessutom gjorde de en repa i tanken vid byte av styrlagren, som de påstod fanns där tidigare....
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top