Hela historien börjar med att jag beställer tid för 1200mil servicen samt bakdäcksbyte. Efter att ha pratat med verkstadschefen kom vi fram till ett belopp som egentligen är ointressant här. Självklart kunde beloppet stiga om man upptäckte brister på hojen. Jag fick dessutom ett "paketpris" där 30 min service tid skulle dras av.
Dagen kom och jag lämnade in hojen kl.07.30. Till Lunch skulle hojen vara klar. Jag fick ett samtal från en kvinna runt 14-tiden som lät ungefär såhär:
Hej. Din hoj är lite försenad, montören fick lite strul med en tidigare hoj som drog ut på tiden. Så han jobbar fort med din hoj så han ska hinna klart. Vi stänger verkstaden kl.15.00 och undrar hur fort du kan ta dig hit, för det vore tråkigt om du inte hinner och din hoj blir inlåst över helgen.
Priset blir xxx = 1000kr högre än vad jag fick av verkstadschefen. Jag påpekade detta och kvinnan säger att hon inte kan stå för det chefen har sagt osv...
Jag åker ner till Ava och ska betala och förklarar för kvinnan att det inte är så konstigt att man regerar när det skiljer 1000kr i pris. Jag ifrågasätter vad man gjort på min hoj. Kvinnan höjer tonen till mig och säger: Ja vi har gjort en 1200mila service samt backdäcksbyte.
Jag frågade dessutom om kedjan är rengjord och insmord. Det kunde hon inte svara på utan det skulle jag märka när jag gick ut och tittade på kedjan.
Hur som helst så fick jag betala för ett luftfilter som inte ingick i servicen samt att jag fick påpeka att jag fått 30 mins fri servicetid. Efter det så kom jag ner i ett någorlunda pris men fortfarande inte i närheten av det jag hade blivit lovad.
När jag precis skulle gå så frågade jag om hur känsligt det är med ett nytt bakdäck "halkrisken".
Oh säger hon...du får absolut inte köra hårt...Måste köra jätteförsiktigt..det finns inget facit över hur många mil du ska köra men räkna med att köra lugnt ett bra tag innan du kan köra normalt.
Om det hade varit så illa, varför nämner hon inte det för mig då? Varför måste jag fråga om det??
När jag kommer hem märker jag 2 saker. Har oljekladd på ena kåpan samt att ventil-hatten på däcket saknas. Jag åker tillbaka på måndag och får en ny.
Veckan efter är det dags för Rörken.
Får ett påpekande, min kedja är för hårt spänd.
Körningen går sisådär. Tycker det kränger/glider/klättrar i kurvorna..
Dagen efter tittar jag i manualen om kedjespelet. 30-35mm.... Jag går ner till hojen och mäter..japp 25mm spel...bra jobbat Ava!
Jag släpper på kedjan av ren irritation...sen tänkte jag, hm kanske ska kolla lufttrycket i däcken..
Åker till Statoil på Alviksplan. Backdäcket hann jag inte läsa av (automatisk luftpump) men framdäcket hade 1.9kg.
Jag kontrollerar mina däck ca 2ggr i månaden och har aldrig upplevt att jag haft så lite luft i.
Jag fick verkligen nog. Jag vill inte "hänga" ut AVAmc för de har kunnig personal men jag vill definitivt dela med mig av mitt första och sista verkstadsbesök hos AVAmc!
Kanske jobbade montören lite väl "fort" med min hoj?
Dagen kom och jag lämnade in hojen kl.07.30. Till Lunch skulle hojen vara klar. Jag fick ett samtal från en kvinna runt 14-tiden som lät ungefär såhär:
Hej. Din hoj är lite försenad, montören fick lite strul med en tidigare hoj som drog ut på tiden. Så han jobbar fort med din hoj så han ska hinna klart. Vi stänger verkstaden kl.15.00 och undrar hur fort du kan ta dig hit, för det vore tråkigt om du inte hinner och din hoj blir inlåst över helgen.
Priset blir xxx = 1000kr högre än vad jag fick av verkstadschefen. Jag påpekade detta och kvinnan säger att hon inte kan stå för det chefen har sagt osv...
Jag åker ner till Ava och ska betala och förklarar för kvinnan att det inte är så konstigt att man regerar när det skiljer 1000kr i pris. Jag ifrågasätter vad man gjort på min hoj. Kvinnan höjer tonen till mig och säger: Ja vi har gjort en 1200mila service samt backdäcksbyte.
Jag frågade dessutom om kedjan är rengjord och insmord. Det kunde hon inte svara på utan det skulle jag märka när jag gick ut och tittade på kedjan.
Hur som helst så fick jag betala för ett luftfilter som inte ingick i servicen samt att jag fick påpeka att jag fått 30 mins fri servicetid. Efter det så kom jag ner i ett någorlunda pris men fortfarande inte i närheten av det jag hade blivit lovad.
När jag precis skulle gå så frågade jag om hur känsligt det är med ett nytt bakdäck "halkrisken".
Oh säger hon...du får absolut inte köra hårt...Måste köra jätteförsiktigt..det finns inget facit över hur många mil du ska köra men räkna med att köra lugnt ett bra tag innan du kan köra normalt.
Om det hade varit så illa, varför nämner hon inte det för mig då? Varför måste jag fråga om det??
När jag kommer hem märker jag 2 saker. Har oljekladd på ena kåpan samt att ventil-hatten på däcket saknas. Jag åker tillbaka på måndag och får en ny.
Veckan efter är det dags för Rörken.
Får ett påpekande, min kedja är för hårt spänd.
Körningen går sisådär. Tycker det kränger/glider/klättrar i kurvorna..
Dagen efter tittar jag i manualen om kedjespelet. 30-35mm.... Jag går ner till hojen och mäter..japp 25mm spel...bra jobbat Ava!
Jag släpper på kedjan av ren irritation...sen tänkte jag, hm kanske ska kolla lufttrycket i däcken..
Åker till Statoil på Alviksplan. Backdäcket hann jag inte läsa av (automatisk luftpump) men framdäcket hade 1.9kg.
Jag kontrollerar mina däck ca 2ggr i månaden och har aldrig upplevt att jag haft så lite luft i.
Jag fick verkligen nog. Jag vill inte "hänga" ut AVAmc för de har kunnig personal men jag vill definitivt dela med mig av mitt första och sista verkstadsbesök hos AVAmc!
Kanske jobbade montören lite väl "fort" med min hoj?