Avanmäla tv-avgift, någon som gjort?

0scar

Guest
Bara sag upp moget, har nog bara betalat tv-avgift den gangen sambon rakade kanna sig arlig och erkande for den snokande pejlaren vart tv-innehav. Dagen efter ringde jag och sa upp elandet. Sa vi skulle utomlands eller nat. Att vi anmaler oss igen nar vi kommit hem.

Inga besvarliga fragor alls!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Var det inte på förslag att alla som har en internetuppkoppling måste betala TV-licens eftersom SVT har börjat sända via Internet?

Jo, det var det. Vet inte hur det blir med det dock. Iaf, så var det käre Eva Hamilton som gick ut och sa att alla med dator skulle få betala licens pga SVT skulle välja att lägga ut kanalerna fritt på deras hemsida. Snacka om hål i huvudet. Jag är förvånad över att hon inte krävde att alla på Internet skulle betala..

Jag har aldrig betalat och kommer aldrig att betala denna idioti. Kan inte förstå varför det inte lägger skiten på skatten istället. Fast då skulle ju massa jobb försvinna i Kiruna och de går ju inte för sig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anmäla kan man göra på hemsidan men inte avanmäla. :brynad

Jag skickade ett argt mail till dem om just detta för ca 3 veckor sedan och undrade varför i helvete man inte kunde avanmäla när man kunde påanmäla sig via hemsidan :mad:
Förra veckan kom det ett utbetalningskort med överskjutande belopp :D
Nu har jag sagt åt tjejen att hon ALDRIG får svara i telefon om det är hemligt nummer. OCh aldrig med namn om det är nummer hon inte känner till sedan tidigare.

Så jo, det går att säga upp det via hemsidan i deras "kundformulär".

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Har aldrig betalt och kommer aldrig göra det heller. Gör om det till on-demand istället så får vi se hur många som betalar de där 5 kr / dagen istället. Indrivning och problem löst.

Verkar som om det snart även gäller Internet; "Den dag ett schemalagt programutbud i form av en hel tv-kanal t ex SVT1...". Fy farre vad vidrigt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Varför är det egentligen ok att inte betala tv-licens?? Oavsett vad vi tycker om det så är det ju ett demokratiskt fattat beslut och om ni inte betalar går det ju ut över mig som faktiskt gör det. Är det bara för att det är lätt att slippa?

Finns det förresten andra lagar och regler som också är ok att skita i bara för att man ogillar regeln?? VAB dagar?? Svårt att upptäcka och man tjänar pengar på det. Fast det faller kanske på att det är andra, och omoralíska, fuskare som gör det, inte smarta folk som en själv.

Jag är medveten om att jag låter onödigt präktig men jag fattar inte varför detta är något att vara stolt över.:va

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag skickade ett argt mail....

Nu har jag sagt åt tjejen att hon ALDRIG får svara i telefon om det är hemligt nummer. OCh aldrig med namn om det är nummer hon inte känner till sedan tidigare.

Så jo, det går att säga upp det via hemsidan i deras "kundformulär".

De ringer aldrig på hemligt... börjar på 090...

De ringer mig säkert 2ggr i månaden sen jag sa upp mitt... Eftersom jag bara har mobil kan jag svara lungt även på 090 nummret... ganska kul faktiskt...
-Har du anmält TV-licens?? Jag hör allt TV:n i bakgrunden..
-Nää.. Jag har ingen Tv för jag är ändå aldrig hemma.. just nu är jag på ett hotell i malmö.. Men jag hör av mig när jag skaffar ny TV..

Häromdagen köpte jag en ny TV till sovrummet... undra om de kommer ringa o säga att de vet att jag köpt TV nu... I så fall kan jag ju säga att det var en present till en polare..

Jag har betalat TV-licens sedan 1999 och anledningen till att jag inte vill betala nu är väl just att jag sällen kollar på SVT eller TV överhuvud taget faktiskt... + att "alla andra" fuskar..

Jag tycker att de kan lägga avgiften i skatten så "slipper" folk fuska... ärligt... vem fan har inte TV i dagen samhälle??

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är på förslag nu att även folk med mobiltelefoner skall betala licens
(man kan ju numer kolla på TV mobilt tydligen, undrar hur många som gör det)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hatar TV-pejlare...hade en hemma för ett par år sedan och mitt ex öppnade dörren när vi låg och sov bakfyllan av oss en söndagmorgon. Han sa lugnt att NEJ vi har ingen TV och slog igen dörren. Det slutade med att idioten skriver under lappen själv med exets namn och kryssar i att vi vill anmäla TV-innehav och kastar inte den i brevinkastet. När exet ringer in och förklarar detta så berättar telefonisten att TV-pejlaren uppgett att han har hört TV:n genom brevinkastet och att det bara va att betala. Vi låg och sov så detta var omöjligt. Men, men han kan gott betala skiten nu. :)

Lite roligare dock med ett annat ex när vi satt och kollade på fotboll och skrek som idioter och det ringer på dörren. Utanför står en lismande TV-pejlare och frågar glatt; -Hej har ni TV? Hmfr, vad fan säger man när det sitter tio pers i soffan och skriker MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!!!!. :D

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Va lite inne på att jag skulle av anmäla, men har en stor parabol intill entré dörren så skulle va lite svårt att neka :huvet
Det hade jag också. Det är bara säga att det är en kvarleva från den tidigare ägaren som du inte orkat ta ned.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Varför är det egentligen ok att inte betala tv-licens?? Oavsett vad vi tycker om det så är det ju ett demokratiskt fattat beslut och om ni inte betalar går det ju ut över mig som faktiskt gör det. Är det bara för att det är lätt att slippa?

Finns det förresten andra lagar och regler som också är ok att skita i bara för att man ogillar regeln?? VAB dagar?? Svårt att upptäcka och man tjänar pengar på det. Fast det faller kanske på att det är andra, och omoralíska, fuskare som gör det, inte smarta folk som en själv.

Jag är medveten om att jag låter onödigt präktig men jag fattar inte varför detta är något att vara stolt över.:va

Tv-licensen är fel eftersom den är föråldrad och orättvis. Den är från tiden då det bara fanns svt1 och svt2 och då kan vi ju alla förstå varför den skulle finnas. Idag finns det massvis med kanaler men vi förväntas ändå betala för svt även om vi inte ser på det. Sjukt bra affärsidé, starta ett företag och tvinga alla i hela sverige att betala till det även om de inte använder ens tjänster. Äckligt.

Att inte betala tv-avgiften gör en till en hjälte som vågar stå upp mot ett gammalt vedervärdigt system som måste bort.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ringa? nej skicka ett mail räcker. dit namn samt kundnummer och att du säger upp tv-abbonenmang pga har ej tv någe mer.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tv-licensen är fel eftersom den är föråldrad och orättvis. Den är från tiden då det bara fanns svt1 och svt2 och då kan vi ju alla förstå varför den skulle finnas. Idag finns det massvis med kanaler men vi förväntas ändå betala för svt även om vi inte ser på det. Sjukt bra affärsidé, starta ett företag och tvinga alla i hela sverige att betala till det även om de inte använder ens tjänster. Äckligt.

Att inte betala tv-avgiften gör en till en hjälte som vågar stå upp mot ett gammalt vedervärdigt system som måste bort.
Jag är helt enig i att den är förlegad och borde tagits ut på ett annat sätt. Hur den är orättvis fattar jag inte helt. Vi betalar ju inte för att se på tv:n utan för att vi äger den, vilket iofs också kan disskuteras. Och även om du nu inte tittar så mycket på SVT betyder det att orättvisan av att "du" lämpar över betalningen på något som du, trots allt använder ibland, på "mig" så att jag betalar både för mitt tittande och ditt??
Du betalar faktiskt inte heller vägskatt efter hur mycket du kör eller vilka vägar du belastar.

För mig är frågan mer fiolosofisk och nördig om vilken rätt vi har att välja vilka regler som är bra eller inte utifrån balansen mellan demoktrati och egna önskningar. Och om vi väljer att vi själv kan besämma detta har vi då rätten att fördömma andra som gör andra värderingar av vilka regler som är bra?

Sedan har jag haft dig som hjälte även innan du kom ur garderoben om tv-licensen!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag är helt enig i att den är förlegad och borde tagits ut på ett annat sätt. Hur den är orättvis fattar jag inte helt. Vi betalar ju inte för att se på tv:n utan för att vi äger den, vilket iofs också kan disskuteras. Och även om du nu inte tittar så mycket på SVT betyder det att orättvisan av att "du" lämpar över betalningen på något som du, trots allt använder ibland, på "mig" så att jag betalar både för mitt tittande och ditt??
Du betalar faktiskt inte heller vägskatt efter hur mycket du kör eller vilka vägar du belastar.

För mig är frågan mer fiolosofisk och nördig om vilken rätt vi har att välja vilka regler som är bra eller inte utifrån balansen mellan demoktrati och egna önskningar. Och om vi väljer att vi själv kan besämma detta har vi då rätten att fördömma andra som gör andra värderingar av vilka regler som är bra?

Sedan har jag haft dig som hjälte även innan du kom ur garderoben om tv-licensen!

sluta betala då.. om alla gör det skulle de bli ändring. kanske dom får in et i skallen :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Det är som sagt det är att man ska betala bara för att man äger en tv som är galet. 2009 finns ingen som helst anledning till det. Som sagt förr i tiden så fanns det bara två kanaler och då var det väl självklart enklast att ta in avgiften på det viset för att inte någon skulle smita. Nu när det finns så många andra kanaler så är det ungefär lika logiskt och rätt som att Bob Dylan skulle skicka räkningar till alla som äger en gitarr för att de kanske spelar hans låtar på dom.

Sen percy tårar kom så tror jag att enda programmet på svt som jag har sett är Grotesco. Eller varan-tv kanske kom efter percy tårar? Därför känner jag att jag har rätt att inte behöva betala licensen.

Den är också orättvis bland annat på grund av att det inte spelar någon roll hur mycket du ser på tv, vad du har för tv eller vilken inkomst du har.

Angående att välja vilka lagar och regler man vill följa tycker jag är helt rätt, så länge det är jag som väljer. :)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
BAHhh vilken jävla satkärring! Sa att jag skulle plugga utomlands och att jag ville avanmäla och då fråga hon när jag skulle åka om jag hade kvar tv i bostaden osv. Sen sa jag att jag gett bort tvn till en i familjen då skulle hon tvunget veta vem det var!! Sa att det skulle hon skita i och att hon skulle göra en avanmälan nu.
Då hota hon med att d skulle komma en gubbe och kolla och att jag då va tvungen att betala.

Fuck off jävla kärring! Bahh......:rofl

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
tack! det var ett jävligt bra tips! :tummenupp
Kan säga att det inte hjälper.. Min mor satt barnvakt hemma hos mig i höstas. De försökte få min mor att skriva på men hon vägrade då hon inte bor hos mig, då skrev de att de sett Tv:n och att personen i huset vägrade skriva på. Så damp det ner en räkning några dagar senare m.m som de ansåg att jag skulle betala.

Dock så ringde jag och bekräftade att jag gett bort min tv, video, dvd och allt med tv sändare eller mottagare.. De skrattade lite och menade att ja ja det tror vi vad vi vill på men säger du så så tar vi bort din licens nu..
Tack hej.. :banana

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

För att pengarna går till nånting som inte behöver finnas. Jag bryr mig inte om SVT försvinner, så jag mår därför inte dåligt över att dom inte får mina pengar. Det drabbar er som tittar på SVT, men jag tycker även att det är just ni som ska betala för det, inte jag.

BAHhh vilken jävla satkärring! Sa att jag skulle plugga utomlands och att jag ville avanmäla och då fråga hon när jag skulle åka om jag hade kvar tv i bostaden osv. Sen sa jag att jag gett bort tvn till en i familjen då skulle hon tvunget veta vem det var!! Sa att det skulle hon skita i och att hon skulle göra en avanmälan nu.
Då hota hon med att d skulle komma en gubbe och kolla och att jag då va tvungen att betala.

Fuck off jävla kärring! Bahh......:rofl

Du krånglar till det. Du skulle bara ha sagt att tv:n hade gått sönder så hade du sluppit följdfrågor. Fast nu verkar det ju ha gått bra iaf.

Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100

Men jag kan fortfarande ställa av mina fordon och slippa betala vägskatt.

Ska prova att ringa kiruna och säga att jag har ställt av min TV för säsongen...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...