Avanmäla tv-avgift, någon som gjort?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Men jag kan fortfarande ställa av mina fordon och slippa betala vägskatt.

Ska prova att ringa kiruna och säga att jag har ställt av min TV för säsongen...

Dessutom måste vi ha vägar. Vi måste inte ha SVT. Det spelar ingen som helst roll om dom försvinner.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
För att pengarna går till nånting som inte behöver finnas. Jag bryr mig inte om SVT försvinner, så jag mår därför inte dåligt över att dom inte får mina pengar. Det drabbar er som tittar på SVT, men jag tycker även att det är just ni som ska betala för det, inte jag.
Hur menar du när du säger att det inte behöver finnas?

Men jag kan fortfarande ställa av mina fordon och slippa betala vägskatt.

Ska prova att ringa kiruna och säga att jag har ställt av min TV för säsongen...
Om du nu inte betalar TV-avgift trots att du innehar en TV, varför ställer du inte av fordonen också och fortsätter att köra?

Dessutom måste vi ha vägar. Vi måste inte ha SVT. Det spelar ingen som helst roll om dom försvinner.
Varför måste vi ha vägar? De finns endast till av den anledningen att vi betalar för dem. Varför skall vi över huvud taget ha några kollektiva varor kvar i samhället? De är ju orättvisa! :rofl jisses..

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hur menar du när du säger att det inte behöver finnas?

Om du nu inte betalar TV-avgift trots att du innehar en TV, varför ställer du inte av fordonen också och fortsätter att köra?

Varför måste vi ha vägar? De finns endast till av den anledningen att vi betalar för dem. Varför skall vi över huvud taget ha några kollektiva varor kvar i samhället? De är ju orättvisa! :rofl jisses..

1. Det är tv kanaler
2. Det kanske är så att han inte ser på kanalerna men han kör bilen.
3. Leta rätt på en människa som inte tycker att vi ska ha vägar eller aldrig har använt en väg.

Jag rekommenderar att du låter din skötare läsa genom dina svar innan du postar så slipper vi såna här situationer.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100

Jag innehar ingen TV, bara en 42" datorskärm :rolleyes:

Sedan så använder jag vägarna och betalar gärna för det jag använder. Använder mig aldrig av SVT, UR eller SR och vill då slippa betala.
SVT visar bara "diktläsare med haschpsykos som anser sig själva vara Sveriges kulturarv."

Pollen talar för sig själv...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199356

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Det fattar du väl själv. Det gör ingen skillnad om SVT försvinner. Om du inte förstår att det skulle vara ganska dåligt att ta bort alla vägar så får du väl leta lite på google eller nåt.

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606

För att lite försvara dem så är det inte endast de absurda programmen på svt den går till utan även att det ska finnas nödsändare som folket kan ta del av vid behov. Hörsägen iofs men kan mycket väl stämma.

Som någon sade så borde det ligga i skatten. Vi betalar ju politikerna så varför inte även fjollorna på svt? same same ...

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
3. Leta rätt på en människa som inte tycker att vi ska ha vägar eller aldrig har använt en väg.
Inga problem. Jag kan även hitta människor som motsätter sig statligt finansierad utbildning, miljövård, allemansrätten, försvaret, isbrytning etc etc

Det fattar du väl själv.
Det vore snarare intressant om ni förstår vad det är ni förespråkar. Om kollektiva varor blir godtyckliga i det avseendet att vissa inte betalar för sig, så kan vi direkt slopa allting. Men det kanske är en lite för svår ekvation, att se bortom den egna nyttan.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det vore snarare intressant om ni förstår vad det är ni förespråkar. Om kollektiva varor blir godtyckliga i det avseendet att vissa inte betalar för sig, så kan vi direkt slopa allting. Men det kanske är en lite för svår ekvation; att se bortom den egna nyttan och överkomma den fortsatta tonårsrevolten?

Bara för att vissa saker är bra att ha kollektivt så behöver inte allt vara det. Om vi nu ska köra efter dina allt eller inget-argument så tycker du alltså att allting ska vara statligt?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Bara för att vissa saker är bra att ha kollektivt så behöver inte allt vara det. Om vi nu ska köra efter dina allt eller inget-argument så tycker du alltså att allting ska vara statligt?
Jag tror inte att du riktigt förstår innebörden av kollektiva varor och dess finansiering.

det har jag gjort. vad är problemet?
Han e dummm pappa :näsblod

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
I grund och botten är ju ditt svar helt ointressant i förhållande till frågan. Frågan är vilken rätt du har som individ att sätta dig över demokratiska beslut bara för att du inte tycker om dem. Om du anser att någor behövs eller inte är knappast ett argument som har någon betydelse.
Antalet timmar jag tittar på tv är väldigt begränsat men jag betalar fortfarande inte för att titta utan för att jag äger en TV.

Precis som att du får betala fastighetsskatt också även om du inte bor på adressen.

Jag vill åter påpeka att jag tycker inte att systemet med licens är bra, speciellt som jag är en av de "naiva" aom förlorar då jag följer reglerna, men det är det system som finns.
Egoistiskt kan jag uttrycka det som en undran till dig varför jag ska betala för dig.

vad gäller argumentet om att vägar behövs så mycket mer än tv så tror jag att du skulle haft minst lika svårt att ta bort tv:n ur det svenska hemmet som att skrota alla vägar...
För övrig så anser nästan alla mina vänner att racerbanor är helt onödiga, vilket jag har svårt att argumentera emot, men de får vackert vara med och betala dem också. Vilket jag är tacksam för!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag förstår inte varför vi ska ha statliga tv-kanaler, men du kanske kan förklara?
Jag har en kort fråga:
Finns det någon djupare filosofi bakom din civila olydnad än att du tjänar pengar på det??
M.a.o. är det ren egoism eller gör du det för att utveckla samhället i en eller annan riktning??
Det kan ju vara att du gör en markering mot statligt ägande, men markerar du i så fall det på fler områden än just tv-kanaler??

Jag kan, faktiskt, acceptera de som inte betalar för att de har ett djupare syfte med det och följer upp av andra insatser än just bara denna. jag har däremot lite svårare att acceptera ren egoism vlket verkar vara fallet för de flesta, speciellt om det backas upp av arguement typ "Jag tittar inte på SVT" eller "Dem gör dåliga program" eller "Varför ska jag betala för (S)(V)T?"

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Inga problem. Jag kan även hitta människor som motsätter sig statligt finansierad utbildning, miljövård, allemansrätten, försvaret, isbrytning etc etc
Jag tror ärligt att du har svårt att hitta en människa i sverige som inte tycker att det ska finnas vägar. Psykiskt sjuka människor räknas inte.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
BAHhh vilken jävla satkärring! Sa att jag skulle plugga utomlands och att jag ville avanmäla och då fråga hon när jag skulle åka om jag hade kvar tv i bostaden osv. Sen sa jag att jag gett bort tvn till en i familjen då skulle hon tvunget veta vem det var!! Sa att det skulle hon skita i och att hon skulle göra en avanmälan nu.
Då hota hon med att d skulle komma en gubbe och kolla och att jag då va tvungen att betala.

Fuck off jävla kärring! Bahh......:rofl

Dom har ingen som helst rätt att komma in i din lägenhet, du har däremot all rätt i världen att säga upp avgiften. Säg bara att TV:n är trasig och du inte tänker köpa någon ny.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag har en kort fråga:
Finns det någon djupare filosofi bakom din civila olydnad än att du tjänar pengar på det??
M.a.o. är det ren egoism eller gör du det för att utveckla samhället i en eller annan riktning??
Det kan ju vara att du gör en markering mot statligt ägande, men markerar du i så fall det på fler områden än just tv-kanaler??

Jag betalar för saker som jag inte använder mig av fastän jag ganska enkelt skulle kunna slippa. Jag är fortfarande med i kyrkan t ex, fastän jag antagligen aldrig kommer att gå dit. Jag läser inte deklarationen så noga, men jag tror det kostar mig mer än vad tv-licensen skulle göra.

Jag kan förstå vitsen med tv-licensen på den tid när det bara fanns SVT. Nu finns det en uppsjö med kanaler som dessutom är billigare. Jag tycker det är fel att lansera en produkt och sen tvinga alla att betala för den. Jag anser att dom ska konkurrera på samma villkor som alla andra. Det är mycket enkelt för dom att koda kanalerna och göra dom otillgängliga för oss som inte betalar, men dom gör det inte för att dom är rädda att deras verksamhet inte ska gå runt längre. I det här fallet tycker jag att tillgång och efterfrågan ska gälla.

Och sen att dom väljer att gå ut på fler marknader (internet, mobiltelefoner t ex) bara för att tvinga fler att betala gör mig faktiskt riktigt förbannad.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Dom har ingen som helst rätt att komma in i din lägenhet, du har däremot all rätt i världen att säga upp avgiften. Säg bara att TV:n är trasig och du inte tänker köpa någon ny.

Tror inte det hjälper. Har för mig att även en trasig TV är licenspliktig, helt enkelt eftersom det är en TV.

Är det bara jag som faktiskt inte har TV överhuvudtaget?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
mjaa, än en gång: jag är din skötare, inte din pappa. (obs! kan vara det på onsdagar mellan 14.30 och 17.00, men då får du pröjsa mer).
Blöjbyte :brynad

jag ska svara på resten senare, nu måste jag dock fraternisera med vänsterhippies som tror att de skall förändra världen och högersvin som inte har spenderat en sekund i kollektivtrafiken.

Jag tror ärligt att du har svårt att hitta en människa i sverige som inte tycker att det ska finnas vägar. Psykiskt sjuka människor räknas inte.
Åh, en kortis då: du måste skilja på "tycka" och "finansiera". Alla vill ha allt, men det är långt ifrån alla som vill betala för det. Bevisligen. adieu

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tror inte det hjälper. Har för mig att även en trasig TV är licenspliktig, helt enkelt eftersom det är en TV.

Är det bara jag som faktiskt inte har TV överhuvudtaget?

Jag skulle ha gjort mig av med tv:n om det inte vore för att jag vill använda den till annat. Spela tv-spel, se film från datorn/DVD:n t ex.

Det som är så förbannat irriterande är att dom inte bryr sig om man har tillgång till kanalerna eller inte. Dom letar bara efter fler och fler saker som dom kan kalla för tv-mottagare så att dom ska kunna kräva en på avgift.

Det senaste förslaget att internetuppkoppling ska bli licenspliktigt säger ju ganska mycket om hur dom tänker. Kul för t ex företag med en massa datorer att få punga ut storkovan i licensavgifter. Som att dom anställda sitter och kollar på tv på jobbet. Det är ju för fan bara löjligt. Jag skulle då skämmas om jag ens försökte att rättfärdiga nånting sånt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...