Ok, men det har väl itne så väldans mycket med just den här lagen att göra? Du är redan övervakad och du kommer väl inte övervakas mer genom detta?
Jo, det tror jag. Visst övervakas vi redan, och största skillnade påstås vara att det nu blir lagligt att göra det som redan görs. Visst, fint, men det resonemanget bygger på att ingenting kommer att förändras bara för att reglerna ändras, och det tror jag inte ett dyft på.
Vi kan ju göra en liten teoretisk studie (det Einstein kallade för tankeexperiment) i mänskligt beteende för att visa vad jag menar:
Tänk dig en lång, rak ödslig väg med 70-begränsning. VV åker dig och mäter, och kommer fram till att de flesta faktiskt kör 90 där, men att det inte händer fler olyckor för det, så de beslutar sig för att höja till 90, eftersom de flesta ändå kör så (osannolikt, javisst, men det är bara ett exempel). Vad tror DU kommer att hända? Kommer folk att fortsätta köra 90, eller kommer de att öka till 110 i stället?
Och så går vi tillbaka till frågan:
Staten har möjlighet att avlyssna det mesta, men får inte. Men eftersom "staten" inte är en ofelbar maskin, eller ett gudomligt väsen, utan består och administreras av människor, människor som du och jag, som ibland kör i 90 på 70-vägar, så har man till och från tummat lite på reglerna och tagit sig lite friheter när man trott att man kunnat komma undan med det. När man nu då flyttar på gränsen för vad man får och inte får, så kan ingen få mig att tro att ingen kommer att tumma lite på de nya reglerna också.