Avlysning ett steg mot ett striktare samhälle

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu var det väl FRA-förslaget som menades här, vad det tillför.

Ja, vad menar du med SÄPO då.
Jag förstår, tyvärr som allt för ofta, ingenting av vad du egentligen menar. Om du slutade med det där otyget att skriva en kryptisk mening och sedan klistra in någon annans text direkt efter skulle du vara behjälplig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja maffiaverksamhet ar ingen vacker forteelse, sa ja, journalisten i fraga fortjanar en medalj. Nyfikna personer skjuts pa oppen gata har for mindre.

Du verkar tydligen inte vilja forsta eller sa ar jag extremt samst pa att uttrycka mig i skrift... Forsoker med ett exempel till som galler privatpersoner, vanliga medborgare. For dryga manden sedan upptacktes via telefonsamtal/telefonavlyssning en enorm medicisk skandal. Tack vare att dessa publicerades kunde man gripa samtliga ca 20 lakare pa denna privata lakarklinik som heter Santa Rita och ligger i Milano.

Vad gjorde de som var sa farligt? Vid diverse operationer STAL de organ fran patienterna utan deras vetskap. Ja, du laste ratt, de stal organ. Visst later det sjukt men faktum ar att ca 30 personer drabbades.

IDAG skulle publiceringen av dessa eller anvandningen som bevismaterial av dessa samtal ge 5 ars fangelse!

Det enda jag har gjort ar att gamfora tva extremer. Jag gillar ingen av dem, men foredrar i sa fall den svenska OM jag var tvungen att valja.

Ja du har ratt, det blev lite off topic. Dessutom ar ju fallen tva extremer. Jag skulle foredra hur vi hade det innan.

Jag förstår vad du säger men jag håller inte med di för jag tycker inte att ändamålet rättfärdigar medlet. Speciellt ska inte en journalist avlyssna någon utan att få fängelse.

I ditt nya exempel nämner du inte vem som gjorde avlyssningen-

Hur vet vi vad Avlyssnaren egentligen var ute efter? Kanske någon som avlyssnade företagsledaren får att kunna göra bra affärer på börsen? Men när han snubblade på detta stoff sålde han det istället till journalisten.
Jag anser inte att journalister ska ha rätt att avlyssna någon och även om journalisten avslöjar en grovt kriminell politiker genom sin avlyssning så förtjänar journalisten fängelse.

Däremot tycker jag polisen ska ha rätt att avlyssna personer som är misstänkta för grova brott. Men det får dom redan så det behövs inga nya lagar för det. Och finns det misstanke om att en klinik säljer kroppsdelar får polisen redan idag avlyssna de misstänkta personerna.

Däremot får inte journalister göra det! Tack och lov!

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ja, vad menar du med SÄPO då.
Jag förstår, tyvärr som allt för ofta, ingenting av vad du egentligen menar. Om du slutade med det där otyget att skriva en kryptisk mening och sedan klistra in någon annans text direkt efter skulle du vara behjälplig.

SÄPO har förklarat att det inte finns något behov av FRA-förslaget för att hantera ex. terrorism, det fixar dom redan idag som det är, ungefärligen den bilden har dom gett ifall man följt media.

edit: ja jag är lite lat av mig och ofta har någon beskrivit en sak, ex. i pressen så det är smidigt att klistra.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Dom har nog en del att jobba på nu.

Kommunikationsstrategerna har fått bakläxa och nu ska lagen paketeras om för att nylanseras till hösten.

Nu vill statsminister Fredrik Reinfeldt och andra ledande politiker att den här debatten ska sjunka undan. De behöver tid för att analysera vad som gått snett och en ny plan för hur de ska kunna återta det politiska initiativet.

Det kommer därför att krävas en hel del nytt omslagspapper och vackra band när FRA-lagen nu ska förses med en ny argumenthandledning om man ska undvika ett nytt opinionshaveri när den ska presenteras för allmänheten och riksdagen på nytt i höst.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=798806

Kommissionen för skydd av privatlivet, CPVP, är ett oberoende, statligt tillsatt organ som skapades efter ett belgiskt parlamentsbeslut. Nu intresserar de sig för den svenska FRA-debatten.

- Det förvånar oss djupt, säger Willem Debeucklaere från CPVP om att Sveriges riksdag röstat fram signalspaningsförslaget, i ett sju minuter långt inslag som visats på belgisk teve.

En underrättelsetjänst som får kontrollera vad som helst utan domstolsbeslut? Får man verkligen göra så? undrar programledaren.

- Nej, faktiskt inte, svarar Willem Debeucklaere.

- Jag tror inte att det här uppfyller den europeiska standarden, som även Sverige måste hålla sig till, naturligtvis. Jag tror att detta kommer att hamna antingen inför den svenska författningsdomstolen, eller kanske i Luxemburg, men säkert i Strasbourg.

I Luxemburg ligger EU:s domstol, EG-domstolen. I Strasbourg ligger Europadomstolen. Clarence Craaford, chefsjurist på Centrum för rättvisa, som själv gärna skulle vilja pröva FRA-lagen i domstol, reder ut begreppen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=798807

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dom har nog en del att jobba på nu.

Det förvånar mig att du inte din vana trogen klistrat in hela debattartikeln i DN idag.

Jag kan bidra med slutorden i alla fall:

I övrigt måste vi kunna lita på att en statlig myndighet följer lagen. Och vi måste kunna lita på att de som övervakar gör sitt jobb. Kan vi inte det så spelar det väl ingen roll vilka lagarna är - FRA antas väl ändå bryta mot dem.

FRA:s verksamhet är viktig för Sverige. Den är hemlig, känslig, laglig, kontrollerad och nu äntligen lagreglerad. Det tycker jag är bra.

Vidare var det intervjuer med diverse FRA-folk på kvart i fem ekot idag, inte ett enda ord som finns i en svensk ordbok kommer snappas upp i filtrena, glöm inte att påminna dina kompisar om det när ni spelar live i skogen i era foliehattar. ;)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
...
Vidare var det intervjuer med diverse FRA-folk på kvart i fem ekot idag, inte ett enda ord som finns i en svensk ordbok kommer snappas upp i filtrena, ...

Givetvis är inte svenska ord prio nr 1 så här i början, det skulle bli allt för mycket träffar innan de har trimmat in systemen. Men det är mest principen att övervaka alla och framtida missbruk som oroar mig. Hur länge tror du de kan motstå att leta fildelare åt USA?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Vidare var det intervjuer med diverse FRA-folk på kvart i fem ekot idag, inte ett enda ord som finns i en svensk ordbok kommer snappas upp i filtrena, glöm inte att påminna dina kompisar om det när ni spelar live i skogen i era foliehattar. ;)

De har fortfarande inte lyckats förklara varför FRA-lagen behövs ;)

den är inte gratis heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Givetvis är inte svenska ord prio nr 1 så här i början, det skulle bli allt för mycket träffar innan de har trimmat in systemen. Men det är mest principen att övervaka alla och framtida missbruk som oroar mig. Hur länge tror du de kan motstå att leta fildelare åt USA?

Arkiv-X generationen har verkligen ett väl utvecklat kritiskt tänkande, det får man vara glad åt. När det snuddar till konspiratoriskt blir det mest löjeväckande dock. Jag tror att man måste kunna lita på myndigheter. Vi har också en polismyndighet som har monopol på våldsanvändning i fredstid. Tänk vad läskigt det kunde bli om dem duma poliserna började slå folck utan andledning!!!!!111 :rolleyes:

Det där med fildelningsjakt väljer jag att bortse helt ifrån.

För övrigt betyder demokrati folkstyre och inget annat, ett av de mest devalverade orden för övrigt. Tänkte du skuelle veta det när och om du författar en ny signatur.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Arkiv-X generationen har verkligen ett väl utvecklat kritiskt tänkande, det får man vara glad åt. När det snuddar till konspiratoriskt blir det mest löjeväckande dock. Jag tror att man måste kunna lita på myndigheter. Vi har också en polismyndighet som har monopol på våldsanvändning i fredstid. Tänk vad läskigt det kunde bli om dem duma poliserna började slå folck utan andledning!!!!!111 :rolleyes:

Det där med fildelningsjakt väljer jag att bortse helt ifrån.

För övrigt betyder demokrati folkstyre och inget annat, ett av de mest devalverade orden för övrigt. Tänkte du skuelle veta det när och om du författar en ny signatur.

Tillhör inte generation Arkiv-X, däremot har tåggluffat igenom dåvarande Ryssland innan muren föll, så jag är väl lite "miljöskadad" från den tiden och den bevakning som fanns då på medborgarna och turisterna där.

Fildelning är bara ett litet exempel, jag är inte så naiv så att jag tror att de inför ytterligare ett register&spaning bara för att läsa lite korrespondans skrivna på något främmande språk.

Demokrati har våra förfärder fått kämpa sig till i årtusenden. Redan de gamla grekerna slogs för det och det är inget man får gratis. Nu naggas det i kanten på flera kanter så vi i nuvarande generation kan inte bara ligga på sofflocket och se hur samhället förändras till det sämre.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Rage against the machine - Wake up
Fist in the air, in the land of hypocrisy
[YOUTUBE-ID]CUfaJ8RqfOg[/YOUTUBE-ID]

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det fina är att man inte ens behöver mejla sin protest till riksdagen. Man kan mejla den vart som hellst, de kommer att läsa den ändå :tummenupp

...och så står sossarna och gnäller om hur elaka borgarna är som driver igenom en sån här lag, när den var deras förslag från början... :huvet

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Humor

44cb4b91287cfcd8111d471867502a3cac861ab0.jpg

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
...och så står sossarna och gnäller om hur elaka borgarna är som driver igenom en sån här lag, när den var deras förslag från början... :huvet
"Förlåt herr Polis, jag körde fort för att mina kompisar brukar göra det så det är egentligen inte mitt fel! Det är deras körkort du ska dra in!"

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM