Avlysning ett steg mot ett striktare samhälle

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag rekommenderar dig att se filmen Obsession - Radical Islams war on the western world. Titeln är måhända inte pk-fierad men den är nästan onödigt objektiv och liberal i sina frågeställningar och slutsatser, dock adderar den perspektiv som SvT's propagandafilmer inte lyckats med.

För övrigt hamnade jag i en arg mailväxling med en arg och otrevlig proffessor, Alan Dershowitz på Harvard, som spred sådana uppfattningar som du gör (om än inte riktigt lika liberala) i filmen.

Det är enligt mig en missuppfattning, ivrigt påhejad av diverse fåntrattar, att det handlar om något i t.ex. USA's agerande som orsakar terrorism. Enligt mig är det ren och skär fundamentalism, rasism och storhetsvansinne. Men det kollektiva samvetet tillåter fortfarande inte att man pekar ut en minsoritet som rasister, även om de nu råkara vara en miljard eller så...

Jag sa bara att man måste lösa de bakomliggande problemen. I alla kulturer finns det ju ofta exempel på olämpliga ledare och ondskefulla människor, i vissa tider så har de av ngn anledning lättare att komma till makten...
Så har ju även skett i Europa på 1900-talet.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är enligt mig en missuppfattning, ivrigt påhejad av diverse fåntrattar, att det handlar om något i t.ex. USA's agerande som orsakar terrorism. Enligt mig är det ren och skär fundamentalism, rasism och storhetsvansinne. Men det kollektiva samvetet tillåter fortfarande inte att man pekar ut en minsoritet som rasister, även om de nu råkara vara en miljard eller så...

Visst ligger fundamentalism och storhetsvansinne bakom, men vad är anledningen till att just USA (nästan) alltid är deras mål, vare sig det gäller att ropa slagord, bränna flaggor eller spränga saker i bitar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag sa bara att man måste lösa de bakomliggande problemen.

Som skulle vara vadå?
S.k. västerländsk imperialism har inte varit något större problem under 4-500 år, varför börja jaga upp sig och slå på hemgjorda Bushdockor först nu? :lol

Det de behöver är att utbildas i hut, mer stryk och mindre bistånd. :tummenupp

Visst ligger fundamentalism och storhetsvansinne bakom, men vad är anledningen till att just USA (nästan) alltid är deras mål, vare sig det gäller att ropa slagord, bränna flaggor eller spränga saker i bitar?

Att USA står upp för den enda demokratin, efter Irak och Afghanistan, i Mellanöstern kanske?
Vilken slump förresten att varhelst det är demokrati i arabvärlden så finns det en amerikan som stödjer den. :gnissla
Varför vill de mörda en svensk konstnär på grund av en rondellhund? Varför vill någon våldta och döda Engla?
Svaret är det samma, för att de är efterblivna och inte har bombats tillräckligt.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som skulle vara vadå?
S.k. västerländsk imperialism har inte varit något större problem under 4-500 år, varför börja jaga upp sig och slå på hemgjorda Bushdockor först nu? :lol

Det de behöver är att utbildas i hut, mer stryk och mindre bistånd. :tummenupp

Att USA står upp för den enda demokratin, efter Irak och Afghanistan, i Mellanöstern kanske?
Vilken slump förresten att varhelst det är demokrati i arabvärlden så finns det en amerikan som stödjer den. :gnissla
Varför vill de mörda en svensk konstnär på grund av en rondellhund? Varför vill någon våldta och döda Engla?
Svaret är det samma, för att de är efterblivna och inte har bombats tillräckligt.

Du är trasig :D

Ang USA:s engagemang tror jag att mycket av problemen beror på att det är komplext för halvdemokrati att stödja demokratisk utveckling.
/J

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Du har rätt, men samtidigt var det USA som byggde upp talibangerillan och sedan vände dem ryggen, det var USA som stödde Sadam som de också vände ryggen. Varför stöder de Saudi Arabien? Man kan inte påstå att de är särskillt konsekventa.

Undrar om "de" (läs terrorister som ogillar rondellhundar) tycker detsamma om oss? :gnissla

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
IT-jättar till angrepp mot spaningslagen

Den svenska FRA-lagen passar bäst i diktaturer som Kina och Saudiarabien. Det anser sökmotorjätten Google. Går lagen igenom tänker Google aldrig placera servrar i Sverige. Telekomjätten Telia Sonera har redan flyttat servrar från Sverige.

I bloggar och diskussionsfora på nätet jäser missnöjet med förslaget. Här varnas för alltför vida sökkriterier, en hotfullt tänjbar definition av "yttre hot", sammanblandning av militär och polisiär verksamhet, bristande kontroll samt läckor från FRA till obehöriga.

Det är tekniskt omöjligt att skilja all inrikestrafik från utrikestrafiken, fastslår Patrik Fältström på Cisco, expert i regeringens egen IT-politiska strategigrupp:

- Jag påstår att det inte går, säger han till DN.

För att FRA ska kunna veta huruvida en kommunikation som fastnar i superdatorns sökordsfilter äger rum mellan två personer i Sverige eller mellan Sverige och utlandet måste FRA redan ha sparat och granskat kommunikationen i fråga, hävdar Patrik Fältström:

- Innan FRA hinner avgöra att mejlet eller samtalet inte är något för dem har de hunnit ta del av information som de inte borde ha haft tillgång till.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=786771

Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Gör sållningen meningslös

Jag har ett förslag:
Om "alla" här (det borde i teorin räcka med några tiotal tusen individer i Sverige), börjar kryptera alla mail de skickar sinsemellan, får FRA orimligt mycket att göra. Min teori är att våra adresser efter ett tag hamnar på en svart lista över personer de inte kollar på, och då kan vi obehindrat och i klartext planera vidare på vår kupp med att placera bomber där vi vill och störta samhällsordningen. :va

Nej, men allvarligt talat: GPG är gratis och numera riktigt lättanvänt: Man kan skriva en text, markera och klippa/kopiera den, högerklicka Privacy Tray och välja Clipboard->encrypt, väljer din mottagares öppna nyckel, och plötsligt har du en text som kräver rejält med hästkrafter för att tolkas, färdig att bara klistras in i Outlook eller vad du nu använder. Du får kanske inte din mormor att göra det, men det krävs definitivt inte mycket datorvana för att komma dit. Om inte annat är det ju en kraftig markering om att man inte _vill_ bli övervakad. Vill man vara lite cynisk kan man ju skicka runt lätt krypterade (~64 bitar?) mail med terroristreferenser, bara för att "hålla intresset uppe". :slicka

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Dhf dfksflsö sdkö fd dklfö ltsuir. Bfithri eårtyf f ttååsweer dös tåf rgwo psdfw r, wpi ghlsdfne d gkråe rgreå. Trörtökth dff rips wue wo audf qqiwfqw qodl. Möfty rne ty iow w dhwjhw.

Edit: Det var ett bra förslag. :)

Tänkte mig mer nåt sånthär: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=BWi9

Inget viktigt meddelande, men det kräver nog några dagars behandlingstid även för världens elfte snabbaste dator...

Edit: Och jag jobbar i Norge, så nog behöver detta passera landsgränser, alltid...

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag var mycket emot detta fran borjan, men nu vet jag inte langre om det ar sa daligt efter allt. Eller rattare sagt sa skulle jag nog foredra detta mot vad som hant i Italien precis.

I vintras publicerade en journalist ett avlyssnat samtal mellan Berlusconi och VD'n for La Rai (Mostavigheten till SVT). Det var ett ganska sa langt samtal men i princip handlade det om byta av tjanster. I detta fall bytte Berlusconi till sig Roster infor valet.

Nu har densamme skapat en lag som sager att den som avlyssnar och publicerar sadana samtal (via telefon, mail eller annat kommunikationsmedium), riskerar 5 ars fangelse. Detta geller forst och framst gamla avlyssningar, men aven nya.

Om jag var tvungen att valja mellan dessa tva, skulle jag nog valja den Svenska modellen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var mycket emot detta fran borjan, men nu vet jag inte langre om det ar sa daligt efter allt. Eller rattare sagt sa skulle jag nog foredra detta mot vad som hant i Italien precis.

I vintras publicerade en journalist ett avlyssnat samtal mellan Berlusconi och VD'n for La Rai (Mostavigheten till SVT). Det var ett ganska sa langt samtal men i princip handlade det om byta av tjanster. I detta fall bytte Berlusconi till sig Roster infor valet.

Nu har densamme skapat en lag som sager att den som avlyssnar och publicerar sadana samtal (via telefon, mail eller annat kommunikationsmedium), riskerar 5 ars fangelse. Detta geller forst och framst gamla avlyssningar, men aven nya.

Om jag var tvungen att valja mellan dessa tva, skulle jag nog valja den Svenska modellen.

Du tycker säkert det är ok att din gamla flickvän avlyssnar dina samtal också? Samt din gamla chef kanske villl kolla så du inte sprider företagshemligheter? Och kanske din gamla ovän som du inte träffat sedan högstadiet?

Det är väl helt ok? För du har ju rent mjöl i påsen?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Du tycker säkert det är ok att din gamla flickvän avlyssnar dina samtal också? Samt din gamla chef kanske villl kolla så du inte sprider företagshemligheter? Och kanske din gamla ovän som du inte träffat sedan högstadiet?

Det är väl helt ok? För du har ju rent mjöl i påsen?

Svaret pa dina fragor ar NEJ pa samtliga, aven pa den sista (lugna ner dig ett par hekto).

Jag foreslar att du laser om igen vad jag skrev och forsoker forsta vad jag skrivit.

Om jag fick mojligheten att valja, skulle jag valja den Svenska varianten. Tank dig sjalv om du var en journalist (eller privatperson) som granskade fusket i politiken (daribland maffiaverksamhet) och fick 5 ar i fangelse for att du avslojade dem (i ett demokratiskt samhalle).

Jag glomde att skriva i mitt tidigare inlagg att det aven galler advokater och domare som tar upp avlyssningen i en rattegang.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svaret pa dina fragor ar NEJ pa samtliga, aven pa den sista (lugna ner dig ett par hekto).

Jag foreslar att du laser om igen vad jag skrev och forsoker forsta vad jag skrivit.

Om jag fick mojligheten att valja, skulle jag valja den Svenska varianten. Tank dig sjalv om du var en journalist (eller privatperson) som granskade fusket i politiken (daribland maffiaverksamhet) och fick 5 ar i fangelse for att du avslojade dem (i ett demokratiskt samhalle).

Jag glomde att skriva i mitt tidigare inlagg att det aven galler advokater och domare som tar upp avlyssningen i en rattegang.

Ok, du gör skillnad på folk och folk? Det är alltså ok att alla politiker och företagsledare avlyssnas men ingen svensson?

Som bekant får polisen redan idag avlyssna när det finns misstanke om grövre brott så för det behövs inga nya lagar.

Man undrar ju hur många denna journalist avlyssnat innan han upptäckte detta brott?

EDIT
Du verkar tycka att bara för att denna journalist råkade avslöja ett brott så är det helt plötsligt nåt bra han gjort? Ungefär som att en fönstertittare som råkar upptäcka en våldtäckt och ringer polisen.

Det är inte nåt argument för att man ska legalisera fönstertittning.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Berlusconi är ju en fullfjädrad idiot, på ungefär samma skala som Bush. Exemplet är ju inte helt utan poänger, om inte annat än för att belysa just det.

Dock, det har ju inget att göra med det svenska systememt som vi tydligen har nu. Betänk däremot det källskydd om journalister har (haft) i sverige, så blir resultatet i mångt och mycket att vi har samma system som italienarna nu...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Totalövervakning införs den 1 juli!
Kopiera och klistra in denna text i alla dina mejl, foruminlägg och signaturer om lagen införs!
Vapen, eldvapen, kniv, mord, döda, terror, ministermord, Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, dynamit, AK-47, Anna Lindh, avskuren hals, cyanid, TNT, sprängämnen, explosiv, bombattack, attack, Rosenbad, 9/11, 11/9, 11 september, Usama bin Ladin, SÄPO, biologisk stridsföring, kärnvapen, smutsig bomb, mjältbrand, ikväll klockan 23.41, bomb, uran, Heil Hitler.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM