Avlysning ett steg mot ett striktare samhälle

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sedan har jag undrat över hur många terrorbrott som har stoppats genom att ta bort yoghurtburkar, nappflaskor o.dyl. från flygpassagerare.

Det kan man ju fundera på, då kontrollen sannolikt medför att folk inte längre försöker ta med flytande sprängmedel som de gjorde på Heathrow 2006.

För min del räcker det med en inställd sprängning över Atlanten för att det ska vara värt det, med min humanistiska livssyn känns det naturligt. ;)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det kan man ju fundera på, då kontrollen sannolikt medför att folk inte längre försöker ta med flytande sprängmedel som de gjorde på Heathrow 2006.

För min del räcker det med en inställd sprängning över Atlanten för att det ska vara värt det, med min humanistiska livssyn känns det naturligt. ;)

Nu var det iofs INTE den kontrollen som stoppade det eventuella sabotaget...

Engelsk polis hade ju jobbat med tillslaget en längre tid och om jag fattat det hela rätt så hade ingen av de tänkta terroristerna ens köpt biljett ännu plus att bombexperter menar att det (i praktiken) skulle vara omöjligt att göra en bomb av TATP ombord på ett flygplan.

Plus att det ju finns flera personer som anklagat den engelska regeringen för att använda just denna incidenten för att genomdriva impopulära beslut rörande säkerheten på flygplatser.

Så frågan kvarstår: Hur många kapningar har stoppats genom att ta bort nagelfilar o.likn.? För övrigt lite kul att just USA har kommit fram till att man inte ska ta med vapen ombord då hela deras filosofi på hemmaplan går ut på att brottsligheten minskar om ALLA har vapen. Så egentligen borde de dela ut "lånepistoler" till alla passagerar så hade det varit lugnt att flyga!:yoparty

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sedan när kan man lita på politiker? :confused:

Det var inte taget ur luften, det var med någon form av hänvisning men har inte läst det sedan i januari så jag kommer som sagt inte ihåg exakt.

Hur många kapningar har stoppats genom att ta bort nagelfilar o.likn.? För övrigt lite kul att just USA har kommit fram till att man inte ska ta med vapen ombord då hela deras filosofi på hemmaplan går ut på att brottsligheten minskar om ALLA har vapen. Så egentligen borde de dela ut "lånepistoler" till alla passagerar så hade det varit lugnt att flyga!:yoparty

Det är ju omöjligt att svara på.
Hur många bilar har du hindrat från att köra över barn genom att sätta upp farthinder?

Och din tolkning om logiken i USA's vapenpolicy är intressant då man som kriminell inte är tilltänkt som vapeninnehavare i någon stat. Så "ALLA" är inte riktigt rätt i det här läget. Men visst, påstå du att El al eller vad de heter har osäkra flighter, de blir jEte ofT@ kapade.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är ju omöjligt att svara på.
Hur många bilar har du hindrat från att köra över barn genom att sätta upp farthinder?

Och din tolkning om logiken i USA's vapenpolicy är intressant då man som kriminell inte är tilltänkt som vapeninnehavare i någon stat. Så "ALLA" är inte riktigt rätt i det här läget. Men visst, påstå du att El al eller vad de heter har osäkra flighter, de blir jEte ofT@ kapade.
Tror du inte att du just nu tar livet lite för allvarligt???
Mina inlägg är inte fullt superseriösa men å andra sidan åligger det väl de som propagerar för en lösning att påvisa hur effektiv den ska vara? Jag tror t.ex. inte ett dyft på propagandan från VV om att vi sparar liv genom att sätta upp fler fartkameror eller höja böterna för fortkörning. Ser vi på resultaten just nu står det ju Bonny 1-VV 0.

Plus att jag nog, med en dåres envishet, tycker att någon form av realism inte kan skada ens i en säkerhetskontroll. Finns det verkligen någon som tror att jag skulle kapa flygplanet med en 13 nyckel?? Om inte: varför ska dem ta den?

Inlägget om "Lånepistoler" trodde jag var så tydligt ironiskt att jag inte skulle behöva skriva det, men ok: Det var ett skämt Markus!
För övrigt är det rätt sällan även andra plan en EA blir kapade!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mina inlägg är inte fullt superseriösa men å andra sidan åligger det väl de som propagerar för en lösning att påvisa hur effektiv den ska vara?

Du kunde fått behålla din kära nyckel, det kan jag hålla med om.
Å andra sidan fattar jag inte vad man ränner runt med en 13mm-nyckel för som psykolog.

Beträffande din åsikt att det åligger den som propagerar för en lösning att visa hur den ska vara effektiv, du har rätt men sanningen ligger som vanligt någonstans mitt imellan. Man kan inte begära att den som t.ex. tycker man ska dela ut gratis sprutor till narkomaner talar om exakt hur många liv som räddas, det är en mer komplex fråga än så men ni i vänstern vill alltid ha så enkla lösningar. ;) :hihi

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Om den nya avlyssningslagen klubbas igenom nu på tisdag ska FRA även avlyssna aktörer på finansmarknaden. Detta eftersom den nya lagen gäller "yttre hot" och inte bara som tidigare "yttre militära hot"

Tilll Dagens Industri säger det svenska advokatsamfundets ordförande Anne Ramberg att det skulle vara ett direkt brott mot banksekretessen om FRA får avlyssna ränte- och valutamarknaden.

http://www.idg.se/2.1085/1.167856

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Detta är troligen första steget, som funktion är det ett slag i luften dels att trafiken måste gå över landsgränserna, sålänge det håller sig externt eller internt och / eller är krypterad så blir det problem men framförallt så finns det ingen lag för svenska operatörer att garantera vilken användare som är slutkund så för att detta skall vara något verksamt så måste det även till lagar som reglerar operatörens kontroll av slutanvändare vilket i förlängningen ger ännu dyrare internet och sätter käppar i hjulet för utveckling av trådlösa tjänster etc. Tyvärr finns denna lag också under utredning så det är inget 1984 skräp utan realitet. Förslaget är i korthet att alla operatörer skall spara vem som har vilken ip adress och vilka adresser den har pratat med under ett år samt ett "standardgränsnitt" för Polisen för automatisk kontroll.

Om detta går igenom kommer exempelvis de delar av Telia som är verksamma i exempelvis Finland att flytta runt sin trafik eftersom Finland inte vill att Svenska FRA skall ha koll på all den trafiken, men detta gäller bra mycket fler operatörer som har kunder i flera länder eller bolag med lite storlek.

Om dessa 2 förslag vinner laga kraft har vi samma övervakning av internet i Sverige som i Kina. Tyvärr kan vi gå ett steg längre då det även ligger som förslag (förhoppningsvis inte godkänt av lagrådet) att 3'e part skall kunna få tillgång till information från operatörer exempelvis antipiratbyron.

Jag tror personligen att detta kommer enbart att försämra och ge dyrare tjänster till kunder och de "terrorister" som är så dumma att fastna i detta nät inte skulle utgöra något hot.

//Verksam i branschen

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nog bäst du monterar in en kamera i garderoben. :rofl

Att mäta om det skickas tio mail mer en dag till ett flygbolag, för att boka biljetter, i all den trafik som förekommer är nog minst sagt som att leta efter en nål i en höstack. Om de ska kunna detektera den trafiken måste de redan ha en misstanke för specifika personer och då faller behovet av att avlyssna all trafik i hela Sverige.

Men det är ju självklart att man inte kommer att avlyssna och processa all trafik i hela Sverige! Men det är ju däremot en förutsättning att ha tillstånd för den totala mängden för att på blott misstanke kunna avlyssna en delmängd.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men det är ju självklart att man inte kommer att avlyssna och processa all trafik i hela Sverige! Men det är ju däremot en förutsättning att ha tillstånd för den totala mängden för att på blott misstanke kunna avlyssna en delmängd.

Varför inte som det varit hittills, att först krävs det en misstanke, sedan avlyssnar man den misstänkte? Varför tar vi inte det ett steg längre och opererar in ett chips i varje människa för att lagra positioner? Begås ett brott kan vi direkt se vem som befunnit sig på platsen. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför inte som det varit hittills, att först krävs det en misstanke, sedan avlyssnar man den misstänkte? Varför tar vi inte det ett steg längre och opererar in ett chips i varje människa för att lagra positioner? Begås ett brott kan vi direkt se vem som befunnit sig på platsen. :tummenupp

Jag tycker att ditt förslag med chip är ännu sämre än det förslag vi dískuterar i tråden.

Jag kan dock inte svara på varför man inte realiserar dina förslag.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag tycker att ditt förslag med chip är ännu sämre än det förslag vi dískuterar i tråden.

Jag kan dock inte svara på varför man inte realiserar dina förslag.

Visst är förslaget ännu sämre ur integritetssynvinkel, men än bättre vad gäller brottsbekämpning och att kunna finna yttre hot, vilket förslaget som diskuteras sägs göra.

Jag undrar egentligen var det ska sluta? Med teknikens hjälp kan vi gå hur långt som helst, men frågan är om vi vill det? Uppenbarligen finns det de som vill och andra som inte vill. Jag tillhör dem som inte vill.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Visst är förslaget ännu sämre ur integritetssynvinkel, men än bättre vad gäller brottsbekämpning och att kunna finna yttre hot, vilket förslaget som diskuteras sägs göra.

Jag undrar egentligen var det ska sluta? Med teknikens hjälp kan vi gå hur långt som helst, men frågan är om vi vill det? Uppenbarligen finns det de som vill och andra som inte vill. Jag tillhör dem som inte vill.

Naturligtvis finns det bara ett sätt att långsiktigt lösa terroristproblemet: att ta reda på och lösa de bakomliggande orsakerna till det hat som får människor att utföra självmordsdåd och terrorhot mot tex USA.

"Kriget mot terrorismen" är ju mer att betrakta som avhjälpande brandsläckning.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Naturligtvis finns det bara ett sätt att långsiktigt lösa terroristproblemet: att ta reda på och lösa de bakomliggande orsakerna till det hat som får människor att utföra självmordsdåd och terrorhot mot tex USA.

Med det så kallade kriget mot terrorismen går nästan alla terroristers önskningar i uppfyllelse...

För övrigt håller jag med dig, att man måste finna de bakomliggande orsakerna, men då det handlar om människor har jag ingen större förhoppning att det kan göras. Det bästa man kan göra är väl att låta bli att peta i myrstacken.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om den nya avlyssningslagen klubbas igenom nu på tisdag ska FRA även avlyssna aktörer på finansmarknaden. Detta eftersom den nya lagen gäller "yttre hot" och inte bara som tidigare "yttre militära hot"

Tilll Dagens Industri säger det svenska advokatsamfundets ordförande Anne Ramberg att det skulle vara ett direkt brott mot banksekretessen om FRA får avlyssna ränte- och valutamarknaden.

http://www.idg.se/2.1085/1.167856

Redan idag och sedan lång tid tillbaka bevakas denna typ av kommunikation.

Fast efter en lagändring kommer kostnaden för att skydda
spionaget att minska kraftigt.
Personalen som är delaktigt kommer inte behöva bevakas
så hårt för att hålla tyst - som nu.

Hemlighållningen kräver resurser - som personalbevakning och övrig underättlsetjänst som hör till.

När lagen klubbats signeras avtal om tystnadsplikt och dom anställda befattar sig inte längre med olaglig avlyssning - som nu.

Detta sparar mycket pengar då verksamheten inte måste tystas ner på samma sätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag rekommenderar dig att se filmen Obsession - Radical Islams war on the western world. Titeln är måhända inte pk-fierad men den är nästan onödigt objektiv och liberal i sina frågeställningar och slutsatser, dock adderar den perspektiv som SvT's propagandafilmer inte lyckats med.

För övrigt hamnade jag i en arg mailväxling med en arg och otrevlig proffessor, Alan Dershowitz på Harvard, som spred sådana uppfattningar som du gör (om än inte riktigt lika liberala) i filmen.

Det är enligt mig en missuppfattning, ivrigt påhejad av diverse fåntrattar, att det handlar om något i t.ex. USA's agerande som orsakar terrorism. Enligt mig är det ren och skär fundamentalism, rasism och storhetsvansinne. Men det kollektiva samvetet tillåter fortfarande inte att man pekar ut en minsoritet som rasister, även om de nu råkara vara en miljard eller så...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM