Känner folk med bakgrund inom FRA och definitionen för signalspaning är "att söka efter det i förväg okända" dvs du söker i praktiken i allt och letar såväl nyckelord som signalvägar, intensitet etc för att se mönster som du sen kan arbeta med. FRA gör redan detta i den treditionella signalspaningen eftersom "etern är fri för avlyssning", det man nu vill ha grönt ljus för är att göra samma sak i kabelbunden trafik. Tänk Echelon.
http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON
Dock, det jag har störst problem med i det här är att man defacto lämnar över något som enligt grundlag ska hanteras av vårt rättsväsende till militär kontroll. Redan idag görs kabelbunden signalspaning, av FRA, men på rättsväsendets begäran, då man sett behov av en riktad spaning. Nu vill FRA kunna göra det helt fritt efter egna, hemliga kriterier. Dom kommer alltså att äga informationen och kunna avgöra vem som får del av vad och när baserat på rikets säkerhet.
Detta är också en av sakerna som t ex SÄPO med flera trycker på i sin kritik, dom upplever att dom i praktiken kommer att få SÄMRE information eftersom den spaning som kommer att genomföras inte kan styras/efterfrågas på samma sätt som idag.
Jag är inte mot att det ska finnas möjligheter att samla information för att förebygga brott och terrordåt, inte alls! Dock vill jag att det ska ske av "rätt" instans och i enlighet med våra grundlagar.
Dvs riktad spaning på begäran av rättsväsendet. Inom ramarna för den principen ska vi ha dom kraftfullaste verktygen vi kan för att förebygga brott, självklart!
/Danne