Avlysning ett steg mot ett striktare samhälle

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det låter inte helt okej, det håller jag med om.
Jag är nog till och med benägen att ändra mig om det är så.
Men då kvarstår ändå två saker:
1. Är det så?
2. Vad göra istället?

1: Ja!

2: USA har mig veterligen (möjligen Israel) hårdast lagar mot terrorism.
Men terrorismen finns kvar hos bägge. Israel har väl kortsiktigt lyckats
bäst genom mur/checkpoints, men långsiktigt ökar det terroristrekryteringen.

Hellre att det smäller folk och vi är fria än att vi har en hemlig militär med total kontroll över alla medborgare, medier och politiker.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Inte desto mindre lyser frånvaron på förslag hur vi ska hantera ett växande terroristhot. De medel vi använt idag är tydligen inte effektiva nog.

Du är i Sverige nu och inte något annat land, sen när har du sett ett ökat terroristhot mot Sverige?.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den inställningen, tillsammans med Bush totala paranoia, gav jänkarna patriot act. Seså, hem och läs på, både förslaget som ligger här och när du ändå är i gång, bakgrunden och genomförandet av patriot act.

Jag vet inte vad det tjänar till att läsa på om USA's inrikespolitik i det här fallet, mer än att det säkert är intressant.

Du är i Sverige nu och inte något annat land, sen när har du sett ett ökat terroristhot mot Sverige?.

Skojar du eller? Du har väl själv startat ungefär en miljon trådar om Muhammedkarikatyrer och annat som orsakat attacker mot såväl svenska som nordiska ambassader.

Det här är för övrigt sådana åsikter som gör att man blir positiv till förslaget per automatik:

1: Ja!

2: USA har mig veterligen (möjligen Israel) hårdast lagar mot terrorism.
Men terrorismen finns kvar hos bägge. Israel har väl kortsiktigt lyckats
bäst genom mur/checkpoints, men långsiktigt ökar det terroristrekryteringen.

Hellre att det smäller folk och vi är fria än att vi har en hemlig militär med total kontroll över alla medborgare, medier och politiker.

USA har stoppat flera dåd med sina lagar, Israel hade varit utplånade utan sina.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag vill ta tillfället i akt att citera vår käre Krister Petersson's "Falo"

Falo skrev:
Det är fascinerande, men samtidigt skrämmande att varenda liten detalj om en finns registrerad på data. Men herregud, om nån vill veta min IQ eller mitt skonummer så gärna för mig.
Jag har ju inget att dölja. Nej, man ska inte vara så förbannat rädd för ny teknik! Tänk bara när folk sket i byxorna när dom såg ett ånglok.

:D

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Skojar du eller? Du har väl själv startat ungefär en miljon trådar om Muhammedkarikatyrer och annat som orsakat attacker mot såväl svenska som nordiska ambassader.

Tror inte jag startat någon karikatyrtråd, oavsett så är det du talar om utanför Sveriges gränser, vad jag vet så har svenska ambassader varit förskonade i dom sammanhangen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror inte jag startat någon karikatyrtråd, oavsett så är det du talar om utanför Sveriges gränser, vad jag vet så har svenska ambassader varit förskonade i dom sammanhangen.

Och du tror inte de funtamentalistiska muslimer som finns i Sverige kan tänkas hitta på tokigheter? Har du ens hört talas om alla "svenskar" som grips utomlands? Någon har väl till och med gripits här, men den släpptes väl kvickt.

Nu har ju Sverige dessutom trupp i Afghanistan, vi är nog i högsta grad på en top20-lista över bra mål för dumma folk.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Och du tror inte de funtamentalistiska muslimer som finns i Sverige kan tänkas hitta på tokigheter?

Inte i någon större omfattning och inte på sådant vis att förslaget skulle göra någon direkt skillnad.

Vad jag sett i pressen så gör SÄPO redan ett bra jobb i det sammanhanget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bättre idéer för vad? vad är Sveriges problem i förhållande till FRA-förslaget?

Jag tror det är det här som kallas spam.
Du vet vad jag menar, om inte tänker jag ändå inte förklara.
Jo förresten:
För att möta okonventioonella hot måste man ta till okonventionella metoder. Svårare än så är det inte.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
För att möta okonventioonella hot måste man ta till okonventionella metoder. Svårare än så är det inte.

Kanske det men nu är det inte så att hotbilden har ökat, tvärtom, ifall man ska tro försvarsberedningen.

Förre Säpochefen kritiserar förslaget

Lagförslaget brister svårt vad gäller rättssäkerheten, anser Anders Eriksson. Så pass att han ifrågasätter om det är förenligt med grundlagen

som tidigare Säpochef anser Eriksson att Sverige inte har några större problem med att hantera terrorismen. Terrorhotet mot Sverige är väldigt lågt, påpekade han vid ett seminarium om övervakningssamhället på torsdagen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=778995

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Markus skrev:
USA har stoppat flera dåd med sina lagar, Israel hade varit utplånade utan sina.

Usa nej? Källa?

Israel kanske, men kommer nog bli det den dagen USA tröttnar på att betala
deras millitär (är ingen propalestina-fanatiker, men är ju knappast okänt att
israel går back varje år)

Trodde du var lite mer självständig än att lita på att regeringen (om 2 år socialdemokratisk, kanske vänsterstyrd) kan låta bli att pilla i arkiven över meningsmotståndares åsikter och surfvanor. :va

:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan väl fortfarande resa till varandra och träffas? Eller de ska stänga gränserna helt? :confused: Och fortfarande kan man väl skicka vanlig post?

Måste man ha kontakt med någon i ett annat land för att bygga en terroristcell? :va

Hur gör du med krypterad internettrafik? Ska den förbjudas?

Jag tycker inte heller att förslaget är okontroversiellt, själv har jag ännu ingen uppfattning i frågan.

På ngt sätt måste man det, ja.

FRA är inte helt utan kompetens.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
I vanlig (o)-ordning duggar raljerandet och alla icke-förslag från dig, bonny och snart säkert korvgubbe också.

Det är väl inte konstigt om jag inte kommer med konkreta förslag!? Jag ser inte att jag har ett problem och jag är, till skillnad från dig och många andra, inte rädd för brottslighet eller terrorism. Inte samma som att jag påstår att det inte finns, utan att det inte är någor jag oroar mig för eller tror kommer till att vara men slutliga dödsorsak en vacker dag.
Jag tillhör även dem som tror att för mycket kontroll bidrar till problem, inte löser dem.
Givetvis är det enkelt att säga att terrorism är ett stort hot (även utan bevis för att så skulle vara fallet) men du kan ju lika gärna propagera för att våld i hemmet skulle vara det. Statsistsískt sett är det ju mycket vanligare än terrorism i Sverige. Varför då inte propagera för övervakning för att minska det problemet?

Så varför jag inte kommer med konkreta förslag är att jag inte tror att det skulle hjälpa, inte skulle göra dig tryggare och att det redan finns utrymme för att övervaka personer som är misstänkta för brott. Plus att jag givetvis inte har rent mjöl i påsen!!!!

Sedan har jag undrat över hur många terrorbrott som har stoppats genom att ta bort yoghurtburkar, nappflaskor o.dyl. från flygpassagerare. Någon som vet? Senast jag flög tog de en fast 13-nyckel jag hade i min ryggsäck. Tusan! Jag som hade tänkt skruva av vingen...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag tycker inte heller att förslaget är okontroversiellt, själv har jag ännu ingen uppfattning i frågan.

På ngt sätt måste man det, ja.

FRA är inte helt utan kompetens.

Ok.

Så Pelle måste ringa Fritz i Tyskland för att Pelle och Kalle ska tutta fyr på bocken i Gävle? Enligt min uppfattning skulle någon kunna skapa massor av terroristceller utan att blanda in någon utanför Sverige.

Du har säkert helt rätt. De är säkert rätt så duktiga. Men räcker det? Saxat från Wikipedia om kryptering:

"En vanlig nyckellängd för symmetrisk kryptering är 128 vilket resulterar i att det totala antalet möjliga nycklar är 2^128. I genomsnitt så måste man pröva hälften av alla nycklar innan man kan hitta den rätta vilket ger 2^127 nycklar som måste testas innan meddelandet kan läsas. Testar man 100 miljarder nycklar per sekund så tar det 5 * 10^19 år innan man hittar den rätta nyckeln. Symmetriska nycklar med 100 bitars nyckellängd anses säkra idag. I asymmetrisk kryptering använder man sig av nyckelstorlekar som är från 512 upp till 4096 bitar. RSA anses vara säker med nyckellängder på 1024 bitar eller längre."

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, då får jag också raljera: Man kan ju bilda en terroristcell i min garderob, tex i strumphyllan, och sedan besluta sig för att spränga kalsonghyllan. Men nu var det ju internationell terrorism som var på tapeten, dvs man väljer ett lugn del av världen för att bygga upp verksamhet med syfte att slå annorstädes.

Ovsatt kryptering så är ju trafikens intensitet och adressater sådant som inom signalspaningen traditionellt används som larmklocka för att saker är i görningen. Även betalningströmmar, biljettbokningar etc

Ok.

Så Pelle måste ringa Fritz i Tyskland för att Pelle och Kalle ska tutta fyr på bocken i Gävle? Enligt min uppfattning skulle någon kunna skapa massor av terroristceller utan att blanda in någon utanför Sverige.

Du har säkert helt rätt. De är säkert rätt så duktiga. Men räcker det? Saxat från Wikipedia om kryptering:

"En vanlig nyckellängd för symmetrisk kryptering är 128 vilket resulterar i att det totala antalet möjliga nycklar är 2^128. I genomsnitt så måste man pröva hälften av alla nycklar innan man kan hitta den rätta vilket ger 2^127 nycklar som måste testas innan meddelandet kan läsas. Testar man 100 miljarder nycklar per sekund så tar det 5 * 10^19 år innan man hittar den rätta nyckeln. Symmetriska nycklar med 100 bitars nyckellängd anses säkra idag. I asymmetrisk kryptering använder man sig av nyckelstorlekar som är från 512 upp till 4096 bitar. RSA anses vara säker med nyckellängder på 1024 bitar eller längre."

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ok, då får jag också raljera: Man kan ju bilda en terroristcell i min garderob, tex i strumphyllan, och sedan besluta sig för att spränga kalsonghyllan. Men nu var det ju internationell terrorism som var på tapeten, dvs man väljer ett lugn del av världen för att bygga upp verksamhet med syfte att slå annorstädes.

Ovsatt kryptering så är ju trafikens intensitet och adressater sådant som inom signalspaningen traditionellt används som larmklocka för att saker är i görningen. Även betalningströmmar, biljettbokningar etc

Nog bäst du monterar in en kamera i garderoben. :rofl

Att mäta om det skickas tio mail mer en dag till ett flygbolag, för att boka biljetter, i all den trafik som förekommer är nog minst sagt som att leta efter en nål i en höstack. Om de ska kunna detektera den trafiken måste de redan ha en misstanke för specifika personer och då faller behovet av att avlyssna all trafik i hela Sverige.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Känner folk med bakgrund inom FRA och definitionen för signalspaning är "att söka efter det i förväg okända" dvs du söker i praktiken i allt och letar såväl nyckelord som signalvägar, intensitet etc för att se mönster som du sen kan arbeta med. FRA gör redan detta i den treditionella signalspaningen eftersom "etern är fri för avlyssning", det man nu vill ha grönt ljus för är att göra samma sak i kabelbunden trafik. Tänk Echelon. http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON

Dock, det jag har störst problem med i det här är att man defacto lämnar över något som enligt grundlag ska hanteras av vårt rättsväsende till militär kontroll. Redan idag görs kabelbunden signalspaning, av FRA, men på rättsväsendets begäran, då man sett behov av en riktad spaning. Nu vill FRA kunna göra det helt fritt efter egna, hemliga kriterier. Dom kommer alltså att äga informationen och kunna avgöra vem som får del av vad och när baserat på rikets säkerhet.

Detta är också en av sakerna som t ex SÄPO med flera trycker på i sin kritik, dom upplever att dom i praktiken kommer att få SÄMRE information eftersom den spaning som kommer att genomföras inte kan styras/efterfrågas på samma sätt som idag.

Jag är inte mot att det ska finnas möjligheter att samla information för att förebygga brott och terrordåt, inte alls! Dock vill jag att det ska ske av "rätt" instans och i enlighet med våra grundlagar.

Dvs riktad spaning på begäran av rättsväsendet. Inom ramarna för den principen ska vi ha dom kraftfullaste verktygen vi kan för att förebygga brott, självklart!

/Danne

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...