Avlysning ett steg mot ett striktare samhälle

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det där är bara en anpassning för dagens teknik.

På stenåldern var varenda postbonde värvad av kungens opinionshemligaspecialtjenst.

Lite senare var varenda växeltelefonist vid det statliga televerket värvad för att föra upplysningar vidare till medborgarunderättlse tjänsten som kallas för "säpo".

Ingen underättlsetjänst kan fungera utan stöd av medborgarna - arbetet utförs ju av medborgarna själva.

Säpo så att säga förklarar ju allt själv - dom är emot lagen - dom borde byta namn till medborgarinfotjensten.
Väldigt få poliser arbetar med underättlseverksamhet pga av den låga kompetensen.
I stora drag fyller den polisiära delen av säpo bara en uppgift - att använda upplysningar från medborgaragenter och utföra ingripanden , i samma veva skyddas medborgaragenterna då Säpo tar åt sig äran.

Folk gillar att känna sig lite hemliga och arbeta skvallerbytta - så det är lätt att värva "arbetare" bland folk med tråkiga liv.
Fast dom fattar ju inte att grannen fått samma erbjudande...

Ungefär så är det - enkelt förklarat.

Man kan ha mycket kul med sånt här:D

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Är det någon som har annonsen?

Hemligt bidrag ska stoppa FRA-lagen

Bakom kampanjen Stoppa FRA-lagen står ett löst sammansatt nätverk av individer som vill övertala borgerliga riksdagsledamöter att gå emot sina partier och rösta ner lagen som ska ge Försvarets Radioanstalt, FRA, rätt att avlyssna trådbunden trafik, alltså internet- och telefonitrafik, som passerar landets gränser. Det berättar Mikael Nilsson, en av de drivande bakom nätverket, till Computer Sweden.

I dag onsdag publicerar nätverket en helsidesannons på sidan tre i Dagens Nyheter, en av de mest eftertraktade reklamplatserna i svensk media. En sådan annons kostar enligt DNs annonsavdelning 270 300 kronor, och nätverket ska enligt uppgift inte ha fått någon rabatt.

http://www.idg.se/2.1085/1.167497

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Internet och e-post är i sig ett hot mot vår integritet. Jag ser inget konstigt i att den underkastas övervakning/kontroll och är inte tillräcjligt konspiratorisk för att vara orolig att det leder till att Svenssons får sitt vänsterprassel avslöjat eller sina värderingar registrerade.

Vad säger du den dagen då tekniken finns att "avlyssna" dina tankar?
Säg nu inte att sådan teknik aldrig kommer att utvecklas. Självklart kommer den det, det är bara en fråga om när, om 10 år eller om 10.000. Kanske har vi "avlyssnare" utplacerade i samhället ungefär på samma sätt som fartkamerorna idag. Fartkameror finns väl?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tänk på att det ofta är mer synd om dom som måste gå igenom din datatrafik,dina tankar,din telefontrafik,kreditkorts fakturor och använda kondomer.

Börja me lite fiktiva hobbys me polarna , knulla getter och liknande så du matar dom fett me skit.

Alltså:

Knulla mycket getter,smuggla hemliga dokument och ring kompisarna ofta och säg hur skön den senaste avsugningen var.

Ofta är det psyksjuka hjon som ej platsar i samhället i övrigt som måste hantera detta under svår plåga.

Den som vill studera underättlsetjänstpersonals pysventil ut i verkliga livet från sitt svårt sargade liv kan b.la annat studera tidningen D.N sidor Namn & Nytt - kåsörerna är hårt plågade underättelse entreprenörer.
Dom flesta tidniningar har kåsörer som blivit värvade av Säpo som under svåra plågor måste sitta och analysera andra människors förehavanden...

Det samma gäller GöteborgsPosten men där har vi "Världens Gång" i del 3 , jag var och är en mycket omskriven person där i diverse kåserier efter att ha orsakat en säpochefs avgång 2003 då jag gjorde narr av säpo och rikskriminalen - jag rasade hela skiten o dom vatt snea medans jag garva som fan...

Kåsören Asta som t.ex skrev idag,onsdag är bland dom minst intelligenta underättlsehjon man kan hitta.
Dom flesta kan ju både skriva och tänka men denna kåsör är nog inte den vassaste indianen i säpos kanot...

Vem bryr sig - jag garvar - jag Ghostraidade Säpo och gjorde narr av dom - jobbigt för dom att inte kunna gripa mig:D :D :D :D

andy63

Älskar bara motorers ljud, that´s love..
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
hondan såld. Snart hoj igen!
Jävla clowner som bestämmer.......

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
en ganska bra film i ämnet

[YOUTUBE-ID]RjMeM3otbGQ&NR=1[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]n3_iLOp6IhM[/YOUTUBE-ID]

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
det stämmer, man måste nog vara lagd på nåt speciellt vis för att orka med jobbet, undra hur yrkesskadade dom blir.

:D haha

Tänk sen hur mongo dom blir när man fuckar upp dom som jag gjorde:D :D :D :D

Nu är det ju inte bara kul - det handlar ju om folk - men wath a fukc - i they jöin the gäme they måste tåla it

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tyvärr hjälper nog inte det...
Folk åker till USA trots att dom nu tagit sig rätten att kopiera allt innehåll på din dator/mp3 etc innan du får komma in... :näsblod :huvet :gnissla

/Danne

Har inte svenska tullen rättighet att kontrollera innehållet på tex laptops? Om inte, hur kontrolleras då import/export av mjukvara och teknisk information?

När vi reser utomlands i tjänsten ser vi alltid till att vi inte har med oss mjukvara, teknisk data, mm, för vilka det saknas exportlicens. Men det är möjligt att Sverige skiter i såna småsaker... :rolleyes:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Har inte svenska tullen rättighet att kontrollera innehållet på tex laptops? Om inte, hur kontrolleras då import/export av mjukvara och teknisk information?

När vi reser utomlands i tjänsten ser vi alltid till att vi inte har med oss mjukvara, teknisk data, mm, för vilka det saknas exportlicens. Men det är möjligt att Sverige skiter i såna småsaker... :rolleyes:

aaah, låt mig ha mina piratkopior i fred!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Varför skulle man exportera/importera mjukvara o teknisk information via laptops när man kan skicka den via internet?

Piratkopior kollas ju upp av programtillverkarna själva med sina program via nätet och kontrollanter har ju rätt att besöka företag för att kolla licenser.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför skulle man exportera/importera mjukvara o teknisk information via laptops när man kan skicka den via internet?

Piratkopior kollas ju upp av programtillverkarna själva med sina program via nätet och kontrollanter har ju rätt att besöka företag för att kolla licenser.

Det ena utesluter ju inte det andra.

Ett annat exempel är om du som svensk kommer hit och jag visar dig hur man bygger ett av våra instrument. Teoretiskt sett har vi då exporterat teknisk kunskap och det krävs då en exportlicens. Själv brukar jag klara mig på att jag är både svensk och amerikansk invånare.
Det är inte kul att fråga om det finns några iranier i ett kunds lab innan man börjar en demo heller... :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har inte svenska tullen rättighet att kontrollera innehållet på tex laptops?
Det har jag svårt att tro med tanke på att det blev relativt stora nyheter när det kom fram att den Amerikanska tullen skulle få både ta del av OCH kopiera allt material på resenärernas laptops. Hade detsamma gällt svenska tullen har jag svårt att se att det hade blivit en så stor nyhet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var är alla fundamentalister som förespråkar övervakning i tid och otid?

Jag hade faktiskt hoppat över den här tråden då jag trodde den var ett skämt om avlysning, avlusning, sjörövarspråket eller annat.

Vet inte om det är ett bra förslag, har faktiskt inte orkat sätta mig in i det heller. Men jag tycker generellt sätt att det är utmärkt att man möter terroristhotet med diverse metoder, egentligen gillar jag vedergällning bättre, som israelerna gör.

Men, jag är öppen för andra idéer än övervakning eller våld, har du något förslag? Fler fritidsgårdar? Stöd till utsatta områden? Utökad hemspråksundervisning? Gratis chokladbollar på simhallarna? Lokal?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det är ju helt klart att vi inte kan släppa raklöddersförsäljningen fri på det sätt vi har det nu, detta terroristhot måste styras upp omedelbart!

I vanlig ordning skjuter du bredvid målet. Detta handlar inte om att övervaka terrorister, det handlar om att övervaka alla. Utan inskränkningar. Utan orsak. Utan skäl.

Att man ens skall behöva argumentera mot det föreliggande förslaget är ju rent skrämmande. Ord som fri- och rättigheter, och personlig integritet samt rättsäkerhet är absolut grundläggande för att kunna ha ett fritt, utvecklande samhälle.

Censur, övervakning och åsiktsregistrering förknippar jag med en helt annan sorts samhälle än det jag vill leva i.

Edit;

Bara börja lista ord som man kan lägga in:

Markus

:rofl :lol

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...