Tack alla kära ni för att ni äntligen tog er upp ur det hiskeliga raljans-träsket, där jag f.ö. huserar en hel del själv, tack!
Inte desto mindre lyser frånvaron på förslag hur vi ska hantera ett växande terroristhot. De medel vi använt idag är tydligen inte effektiva nog.
Jag ber er alltså inte kritisera detta förslag, jag ber er komma med ett bättre. Jag vet nu vad ni tycker om förslaget och jag anser er egentligen inte ha direkt fel men snarare så anpassar ni er inte till verkligheten. Ni som liberalr är t.ex. säkert för enorma skattesänkningar, men ni vet att det inte går i detta samhälle att genomföra dem på ett civiliserat sätt, vi har helt enkelt inte samhällsstrukturen för det, detta accepterar ni då det ändå borde vara / är emot era grundläggande principer.
På samma sätt accepterar jag att en grundläggande önskan om total frihet inte kan tillgodoses då vi står inför sådana här ociviliserade hot.
Jag kan också, någorlunda motviligt, erkänna att jag faktiskt inte i detalj vet hur det nya förslaget ser ut, så ignorant är jag över mina egna rättigheter.
Men är det verkligen så att det ska anställas tusentals personer som ska sitta och läsa alla mail som skickas, eller är det så att vid misstanke om brott så kan man övervaka internettrafik på samma sätt som man redan idag kan övervaka telefontrafik? Är det inte bara en anpassning till tekniken? Lika upprörande som att polisen har bilar att jaga folk då detta krävs, om än det dög med sabel och ponny för 100 år sedan för att bura in banditen Bosse?
Och sist men inte minst, som Palle skriver:
Är det så? Att det handlar om elektronisk utrustning som förs över landets gränser som ska kunna avlyssnas? Vad är det då i praktiken som kommer kunna avlyssnas?
Jag accepterar en ganska stor övervakning i form av kameror i tunnelbana, kameror i taxibilar, kameror, krogköer på våra landsvägar och slumpartade kontroller i trafiken. Det gör ni också tror jag. Jag kan dock tänka mig ytterligare lite bevakning för ett tryggare samhälle, ja.