Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är din åsikt att det är långsökt och det kanske det är, jag tycker också det är långsökt men jag hade hävdat det om det inte finns en lag/förordning som är bättre tillämpbar. .Som svar på din fråga. Min gräns hade varit vid uppkörningen alltså på vägen dit. Således hade jag inte vägrat någon köra upp som jag sett samma dag körandes utan kort. Men om jag sett denna person på väg till uppkörningen körandes olovandes hade jag hävdat ovan. Lagen är en tolkning, jag hade tolkat lagen så. Detta är visserligen vid sidan av men oaktat lagen hade jag som medborgare inte heller velat att en sån person ska få köra upp. Vad tycker du själv (om vi bortser från lagens vara eller icke vara), tycker du att en person som kör olovandes till uppkörningen ska få köra upp?
Jag tycker gott att han kunde fått köra upp. Sen hade han gott kunnat bli av med kortet direkt om det bevisats i domstol att han kört olovligt.

Det jag vänder mig mot är när enskilda tjänstemän tar lagen i sina egna händer och utdelar straff/negativa konsekvenser baserat på hörsägen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker gott att han kunde fått köra upp. Sen hade han gott kunnat bli av med kortet direkt om det bevisats i domstol att han kört olovligt.

Det jag vänder mig mot är när enskilda tjänstemän tar lagen i sina egna händer och utdelar straff/negativa konsekvenser baserat på hörsägen.
Tyvärr är man helt maktlös här. Om de vägrar att låta en köra upp så finns ingen högre instans att klaga hos. Att be att "få tala med chefen" kommer nog inte fungera heller.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker gott att han kunde fått köra upp. Sen hade han gott kunnat bli av med kortet direkt om det bevisats i domstol att han kört olovligt.

Det jag vänder mig mot är när enskilda tjänstemän tar lagen i sina egna händer och utdelar straff/negativa konsekvenser baserat på hörsägen.
...fast vi VET ju inte hur det har gått till. Provförrättaren kanske såg det hela, eller anande sig till det, frågade ut grabben och insåg att han ljög...
...eller så är det myndighetsöversitteri och du har då helt rätt... :)

...men som sagt, vi VET inte det...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klart han kan, om han/hon ser ett pågående brott så kan han/hon ringa polisen, precis som vilken medborgare som helst :)
Javisst. I det här fallet så var det dock inte så. Provförrättaren såg inget brott begås.
Han kan naturligtvis ringa polisen ändå om han vill.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske har handledaren ett jobb att sköta. Det kan knappast ses som märkligt eller ovanligt att denne kört med till platsen och sen avvikit då denne dels förutsätter att adepten kommer klara provet, dels inte vill avstå en hel/halv dags inkomst. Svårt bevisläge. Tjallare kölhalas.

Jag åkte buss till uppkörningen som gjordes med körskolans vassa xl125s (zzzzzznark), iförd deras 3 nummer för stora, stinkande skoteroverall. Samma med hjälm. Inte lätt att höra mumlandet i lurarna med det vindbruset. Inte hade de testat vare sig fordonet eller ljudapparaturen själva, utan förutsatte att prestandan var tillräcklig för att hålla trafikrytmen. Det var den inte. Likadant med ljudet, bara förutsatte att vi hörde dem, svara gick inte. Envägskommunikation...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Klart han kan, om han/hon ser ett pågående brott så kan han/hon ringa polisen, precis som vilken medborgare som helst :)
Visst kan han ringa polisen. Men de lär inte komma, om brottet består i hörsägen om att någon kanske har kört olovligt lite tidigare på dagen. Bevisbördan kan bli betungande, minst sagt.
Jag ringde polisen en gång när ungdomar körde crosshojar på parkvägarna hos oss. Två timmar senare kom en polisbil glidande förbi huset och försvann sedan...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Javisst. I det här fallet så var det dock inte så. Provförrättaren såg inget brott begås.
Han kan naturligtvis ringa polisen ändå om han vill.
Min poäng är att du inte vet det, det vet inte jag heller. Vi drar en massa slutsater från en ensidig händelse vi inte vet något om, vi spekulerar vilt om vad en tjänsteman inom en myndighet får göra och inte göra, vi spekulerar om hur det hela har gått till från en källa som dessutom talar för sin egen sak där vederbörande dessutom själv berättar om hur vederbörande har betett sig och som ändå inte förstår att han varit en idiot...

Jag kan länka in den här hur många gånger som helst... :)

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Visst kan han ringa polisen. Men de lär inte komma, om brottet består i hörsägen om att någon kanske har kört olovligt lite tidigare på dagen. Bevisbördan kan bli betungande, minst sagt.
Jag ringde polisen en gång när ungdomar körde crosshojar på parkvägarna hos oss. Två timmar senare kom en polisbil glidande förbi huset och försvann sedan...

Moralpredikan On:

Att de inte kommer, att de förmodligen inte går något, och om de gör något så blir det förmodligen nerlagt, men det hör inte hit. Så fort VI bestämmer att det är meningslöst att ringa så gror vi en tystnadskultur. Vem av oss ska bestämma vad som är lagligt och olagligt?

Det är okej att köra för fort?
Det är okej att lura staten på skatt?
Det är okej att piratkopiera?
Det är okej att snatta i en butik, ICA-handlaren är ju ändå så rik...?
Det är okej att köra olovligt?

Vilken av dessa är okej? Vad blir konsekvensen av ovanstående?

Jag är inte guds bästa barn, jag har brutit mot alla ovanstående förutom att snatta... man stjäl inte andras grejer...samtidigt som jag har laddat ner ett gäng filmer och spel i mina dagar...?!?!?
Vi har det samhälle som vi själva har skapat och förtjänar, precis som med politiker... :)

Moralpredikan Off:
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Moralpredikan On:

Att de inte kommer, att de förmodligen inte går något, och om de gör något så blir det förmodligen nerlagt, men det hör inte hit. Så fort VI bestämmer att det är meningslöst att ringa så gror vi en tystnadskultur. Vem av oss ska bestämma vad som är lagligt och olagligt?

Det är okej att köra för fort?
Det är okej att lura staten på skatt?
Det är okej att piratkopiera?
Det är okej att snatta i en butik, ICA-handlaren är ju ändå så rik...?
Det är okej att köra olovligt?

Vilken av dessa är okej? Vad blir konsekvensen av ovanstående?

Jag är inte guds bästa barn, jag har brutit mot alla ovanstående förutom att snatta... man stjäl inte andras grejer...samtidigt som jag har laddat ner ett gäng filmer och spel i mina dagar...?!?!?
Vi har det samhälle som vi själva har skapat och förtjänar, precis som med politiker... :)

Moralpredikan Off:
Helt okej med de moralpredikan då och då. Jag tror det finns en viss diskrepans mellan lagstiftarnas intentioner och "det allmänna rättsmedvetandet". T ex om min granne har en hembränningsapparat så ringer jag inte till polisen, det skadar ingen annan. Onödig lag. Eller om grannens 14-årige son kör moped på landet. Eller om nån kopierar en film och ger till en kompis. Ibland är det upp till en själv hur man känner. Jag vet, det blir lite flytande gränser men allt kan inte vara svart eller vitt i livet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helt okej med de moralpredikan då och då. Jag tror det finns en viss diskrepans mellan lagstiftarnas intentioner och "det allmänna rättsmedvetandet". T ex om min granne har en hembränningsapparat så ringer jag inte till polisen, det skadar ingen annan. Onödig lag. Eller om grannens 14-årige son kör moped på landet. Eller om nån kopierar en film och ger till en kompis. Ibland är det upp till en själv hur man känner. Jag vet, det blir lite flytande gränser men allt kan inte vara svart eller vitt i livet.
Lagar är både tolkningsbar och i många fall både onödiga och direkt felaktiga, där är vi helt överens.
Problemet kommer när "vi" dvs medlemmar i samhället ska bestämma vad som är onödigt och inte.

Om grannens hembränningsapparat producerar alkohol som grannen sen ger till några av dina eller mina barn, som blir alkoholförgiftade. Det kan också bilda grogrunden till en livslång alkoholism (vilket är exakt vad som hände min pappa, där den långtgående konsekvensen blev att jag växte upp med en ensamstående alkoholist)

Eller den 14- åriga grabben som kör moped på landet, och någon illasinnad granne ringer polisen, polisen kommer och plockar grabben, ringer hem pappan från jobbet och när pappa kommer hem så plockar polisen hans körkort... vilket innebar att han förlorade sitt jobb som chaufför.
Sann historia, hände min granne Johan för många år sen...och nej, det var självklart inte jag som ringde...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Min poäng är att du inte vet det, det vet inte jag heller.
Ahaa du menar så. Det är väl inget konstigt. Allt du någonsin hört och kommer att höra skulle i princip kunna vara falskt.
Det går ju att samtala och resonera kring subjektiva upplevelser. Det gör vi ju varje dag.

Jag läste vad TS skrev och utgick från det.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lagar är både tolkningsbar och i många fall både onödiga och direkt felaktiga, där är vi helt överens.
Problemet kommer när "vi" dvs medlemmar i samhället ska bestämma vad som är onödigt och inte.

Om grannens hembränningsapparat producerar alkohol som grannen sen ger till några av dina eller mina barn, som blir alkoholförgiftade. Det kan också bilda grogrunden till en livslång alkoholism (vilket är exakt vad som hände min pappa, där den långtgående konsekvensen blev att jag växte upp med en ensamstående alkoholist)

Eller den 14- åriga grabben som kör moped på landet, och någon illasinnad granne ringer polisen, polisen kommer och plockar grabben, ringer hem pappan från jobbet och när pappa kommer hem så plockar polisen hans körkort... vilket innebar att han förlorade sitt jobb som chaufför.
Sann historia, hände min granne Johan för många år sen...och nej, det var självklart inte jag som ringde...
Det beror på om man tror på teorin om "det sluttande planet" eller inte. Att en liten avvikelse från normen leder till en större avvikelse som i sin tur...osv, osv tills hela samhället är i upplösning. Men då vågar man snart inte gå utanför dörren med tanke på vad minsta misstag kan få för konsekvenser. Jag har både köpt ut alkohol till mina idag vuxna barn, och låtit dem köra moppe innan de fyllt 15år. Bägge är idag ansvarsfulla föräldrar och goda samhällsmedborgare trots det. Man behöver inte frukta det värsta i alla lägen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top