Bänkade hojen - ÄKTA 750RR

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Chris Ash skrev:
Jo den lär ju vara större än kedjefriktionen i alla fall...... :D

Det blir varmt i en stor motor.....


Hmm tänkte ja skulle vänta tills nån av dom lärda grabarna kom in å klargjorde ämnet som kan uttrycka sig korrekt men men

Helt klart är det att transmissionsförlusterna står i proportion till effektuttaget
men vilken procentsats som gäller kan man ju tvista om

Bänkar man med en superfloow vattenturbin på utgående växelaxel så får man nog de mest rättvisande värdena 6-7 % tror ja ja hört

sen vad dynojetbänkarna (accelerations-bänk) har för felmarginal kan man ju tvista om men det har helt andra orsaker som när man bänkar högeffekts turbohojjar så blir felvisningen annorlunda men detta är bara för att trumman blir för lätt för de effektområde som skall mätas man får översvängningar i rullen som yttrar sig som massor av vrid
å mer effekt än vad en given turbo kan leverera

Ju närmare ytterområdet på en given turbo så ökar felvisningen

Det vill säga att om man bänkar en 100 hästars motor (vevaxelhästar)
å har en förlust på 10% så får du 90 kvar på driven


medans om man bänkar en 400hk turbo kanske får 380hk på hjulet
det vill säga 5% bortfall OBS detta gäller då i accelerationsbänk
inte i "riktig bänk"



Hursom så blir transmissionsförluster enorma med stora effekter
det är inte för inte som de går åt rejäla automatlådekylare på stora jänkebilar med mycke flås

Förloppet som någon beskrev att driva runt motorn med bänken
användes bara för att ta reda på den inre friktionen i en motor

exempelvis att driva runt en volvo b230 på 6000rpm
kanske kräver 35hk (ren gissning) altså behöver motorn generera 35 hk
innan den ens börjar leverera effekt för framdrivning

Vi får väl hoppas på att nån av dom lärda tar över diskussionen å klargör detta

HEHE
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
kle1991 skrev:
Nästan 100 hk, jag skulle vara mer än nöjd! 100 HK ÄR MYCKET!!! Sen får R1 folket säga va de vill, förresten alla R1 folk det är väl kul att veta att t om gamla fzr 1000 från 87 o frammåt kör i princip jämt med er, he he!! SÅ DÅ VET JAG VAD JAG SKULLE VÄLJA, bättre en ulv i fårakläder än tvärsom!!! :tungan


Tills första kurvan kommer ja.....
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
kle1991 skrev:
Nästan 100 hk, jag skulle vara mer än nöjd! 100 HK ÄR MYCKET!!! Sen får R1 folket säga va de vill, förresten alla R1 folk det är väl kul att veta att t om gamla fzr 1000 från 87 o frammåt kör i princip jämt med er, he he!! SÅ DÅ VET JAG VAD JAG SKULLE VÄLJA, bättre en ulv i fårakläder än tvärsom!!! :tungan


Nja...i princip jämt är nog lite väl optimistiskt. Visst kan man hänga med helt okej upp till kanske 150-160, men sen får man nog se sig rätt duktigt slagen. Sen har ju R1 lite mer kvaliteter än bara köra fort rakt fram. c:a 30kg lättare och modernt chassi tex.

Hade jag haft råd så hade jag bytt till en R1 utan att blinka, det skiljer mil mellan de två hojarna.
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
kle1991 skrev:
Nästan 100 hk, jag skulle vara mer än nöjd! 100 HK ÄR MYCKET!!! Sen får R1 folket säga va de vill, förresten alla R1 folk det är väl kul att veta att t om gamla fzr 1000 från 87 o frammåt kör i princip jämt med er, he he!! SÅ DÅ VET JAG VAD JAG SKULLE VÄLJA, bättre en ulv i fårakläder än tvärsom!!! :tungan

Vad händer så fort det svänger? Jag väljer R1an. Lite finare, lite bättre.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
OlleR skrev:
Aha, jag trodde den största friktionen var i växellådan
Har jag inte påstått, jag skrev att kedjan kyls av vinden, växellådan kyls av motoroljan som kyls av luft/vatten.

Sluta att förvränga sanningen

:tungan
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Klart att vad man tappar i effekt från motor till bakhjul varierar med en massa saker, alla andra antaganden leder till en massa orimligheter.
Den som vill VETA mäter sin hoj på veven och på bakhjulet; nån som orkar och vill betala för det ?

De där 13 % är ingen helig sanning, bara ett rimligt antagande. Som man kan använda om man vill. Eller låta bli. Det är knappast ens värt saken att fundera över skillnaden mellan att räkna upp bakhjulseffekten m 13 % och att räkna ner (uppgiven) veveffekt m 13 %. Det är bara en gissning (om än rimlig) ändå.

Bänkade min kardanhoj nyss, gav 86 hk (eller var det hp ?) på bakhjulet, fabr uppgift 74 kW/100.7 hk. Finns ingen som helst möjlighet att veta vad vevaxeleffekten är. Den kanske lämnar 105 och har 18 % förlust eller 95 och 9.5 % förlust.

Om nu bänkningen gav 100 % korrekt värde.....Hjälp.....
/u
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
GSXR1100R skrev:
Har jag inte påstått, jag skrev att kedjan kyls av vinden, växellådan kyls av motoroljan som kyls av luft/vatten.

Sluta att förvränga sanningen

:tungan
Det var ju inte direkt så jag menade, uttryckte mig lite fel och förstod dig lite fel. Ursäkta.

Bygger man alltså extra kylning när man tex sätter dit ett turbokit för hayabusan?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OlleR skrev:
Det var ju inte direkt så jag menade, uttryckte mig lite fel och förstod dig lite fel. Ursäkta.

Bygger man alltså extra kylning när man tex sätter dit ett turbokit för hayabusan?


HEHE Nja nu blir det ju inte så långa stunder man kan nyttja den effekt som en turbobusa ger Men skulle man ligga med konstant högt effektutag så
visst värmen skulle vara stora problem

På högkompade sugmotorer ser man mer av detta problem effter som dom konstant avger extremt mycke värme vilket den lågkompade turbomaskinen inte alls ger vatten har ju en extrem förmåga att accumulera värme korta stunder


Få se nu om ja kommer i håg rätt vad Zander rg johhannes jobbarpolare sa

ja tror de va en motor ger ca 25% drivenergi 25%värmeavgång genom avgaser 25% värmeavgång genom kylvattnet samt 25% inre friktion
( transmission +ram+vevlager+kammar å ventilmekanism)

räkna på den värme maskinen ni HEHE
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
exempelvis att driva runt en volvo b230 på 6000rpm
kanske kräver 35hk (ren gissning) altså behöver motorn generera 35 hk
innan den ens börjar leverera effekt för framdrivning

Vid 6000 ligger friktionen på ca 50 Nm för en radfyra, dvs dryga 40 hk. Inte dåligt gissat.

/J
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top