Andersson turbo
Turbotok
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- upplands väsby
- Hoj
- suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Chris Ash skrev:Jo den lär ju vara större än kedjefriktionen i alla fall......![]()
Det blir varmt i en stor motor.....
Hmm tänkte ja skulle vänta tills nån av dom lärda grabarna kom in å klargjorde ämnet som kan uttrycka sig korrekt men men
Helt klart är det att transmissionsförlusterna står i proportion till effektuttaget
men vilken procentsats som gäller kan man ju tvista om
Bänkar man med en superfloow vattenturbin på utgående växelaxel så får man nog de mest rättvisande värdena 6-7 % tror ja ja hört
sen vad dynojetbänkarna (accelerations-bänk) har för felmarginal kan man ju tvista om men det har helt andra orsaker som när man bänkar högeffekts turbohojjar så blir felvisningen annorlunda men detta är bara för att trumman blir för lätt för de effektområde som skall mätas man får översvängningar i rullen som yttrar sig som massor av vrid
å mer effekt än vad en given turbo kan leverera
Ju närmare ytterområdet på en given turbo så ökar felvisningen
Det vill säga att om man bänkar en 100 hästars motor (vevaxelhästar)
å har en förlust på 10% så får du 90 kvar på driven
medans om man bänkar en 400hk turbo kanske får 380hk på hjulet
det vill säga 5% bortfall OBS detta gäller då i accelerationsbänk
inte i "riktig bänk"
Hursom så blir transmissionsförluster enorma med stora effekter
det är inte för inte som de går åt rejäla automatlådekylare på stora jänkebilar med mycke flås
Förloppet som någon beskrev att driva runt motorn med bänken
användes bara för att ta reda på den inre friktionen i en motor
exempelvis att driva runt en volvo b230 på 6000rpm
kanske kräver 35hk (ren gissning) altså behöver motorn generera 35 hk
innan den ens börjar leverera effekt för framdrivning
Vi får väl hoppas på att nån av dom lärda tar över diskussionen å klargör detta
HEHE