Bänkade hojen - ÄKTA 750RR

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mavve skrev:
Precis, men folk gillar att vara korkade - det är lättare att leva då kanske :3freak
Ja, det borde ju du veta som onekligen verkar leva efter den principen.
Varför inte förklara vad du baserar dina sk teorier på istället för att bara säga att så är det. Varför skulle man vilja tro dig?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag förstår att högre effekt borde ge ökat moment på alla delar, men om det är linjärt vet jag inte.
Har faktiskt inte läst nån bra beskrivning av detta, jag antar att det borde gå att mäta i viss mån iaf.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Silwer skrev:
Jag förstår att högre effekt borde ge ökat moment på alla delar, men om det är linjärt vet jag inte.
Har faktiskt inte läst nån bra beskrivning av detta, jag antar att det borde gå att mäta i viss mån iaf.
Det går faktiskt att mäta genom att låta motorn "bromsa" bromsbänken. Jag vet flera bänkar som har den finessen, man mäter skillnaden mellan acceleration och retardation. Med rätt formel kan man sedan räkna fram förlusten i drivlinan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nr:18 skrev:
Det går faktiskt att mäta genom att låta motorn "bromsa" bromsbänken. Jag vet flera bänkar som har den finessen, man mäter skillnaden mellan acceleration och retardation. Med rätt formel kan man sedan räkna fram förlusten i drivlinan.
jo jag har hört det, de mäter när de slår av på gasen efter vanliga mätningen.

Då orde man ju kunna se om skillnaden blir så enorm med ökad effekt.

jaja jag får sätta mig in i det här nångång.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna te sig så, dvs samma motor med samma drivlina förlorar alltid ~13% oberoende effekt? Eller har jag förstått er fel nu? Skulle nån kunna ta å förklara det där?

Hur mäter man isåfall "effekten i motorn"? Visst är det på veven?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
OlleR skrev:
Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna te sig så, dvs samma motor med samma drivlina förlorar alltid ~13% oberoende effekt? Eller har jag förstått er fel nu? Skulle nån kunna ta å förklara det där?

Hur mäter man isåfall "effekten i motorn"? Visst är det på veven?
Effekten i motorn är enkel att mäta. Man låter den accelerera en känd massa på tid, och kan då beräkna effekten som krävs för att accelerera massan.
13% är ingen konstant, vissa motorer kan ha mindre effektförlust, men det har visat sej genom fler än en studie att den siffran inte varierar speciellt mycket.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nästan 100 hk, jag skulle vara mer än nöjd! 100 HK ÄR MYCKET!!! Sen får R1 folket säga va de vill, förresten alla R1 folk det är väl kul att veta att t om gamla fzr 1000 från 87 o frammåt kör i princip jämt med er, he he!! SÅ DÅ VET JAG VAD JAG SKULLE VÄLJA, bättre en ulv i fårakläder än tvärsom!!! :tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.
Tänk på att ju mer du förlorar via drivlinan desto större blir vevaxeleffekten, om du mäter 96 på slangen och endast har 10% förlust så blir veveffekten endast 105, om du däremot räknar med 25% förlust (rostig kedja, dåliga lager & bakelitdäck) så har du 120 på veven, denna siffra imponerar mera vid BK

:hihi
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.

Nä det är sant man tappar aldrig tio hästar... men snarare 10-15% av effekten mellan motor och bakhjul... :)
 

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
GSXR1100R skrev:
Jamenvasatan, om en moppe har 1.13 hästkraft och tappar 13% så har den ja vadå kvar.

Sov ni på mattelektionerna :lol


0,9831 hästkraft :va
Du kanske slumrade lite själv på matten för du tänkte väl att det skulle bli 1 hästkraft? :7peta :rofl
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nr:18 skrev:
13% är ingen konstant, vissa motorer kan ha mindre effektförlust, men det har visat sej genom fler än en studie att den siffran inte varierar speciellt mycket.
Att det mellan olika motorcyklar var 13%´s förlust har jag förstått (och borde vara så att för att det ska hålla som man vill så bygger man med en viss säkerhet, vilket bevisas när man kan öka effekten utan att byta ut drivlina) , men det blir knepigare när det är precis samma grejjer. Det är det jag vill förstå :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nurse Ratched skrev:
0,9831 hästkraft :va
Du kanske slumrade lite själv på matten för du tänkte väl att det skulle bli 1 hästkraft? :7peta :rofl
Har jag aldrig påstått, du bara gissar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
OlleR skrev:
Att det mellan olika motorcyklar var 13%´s förlust har jag förstått (och borde vara så att för att det ska hålla som man vill så bygger man med en viss säkerhet, vilket bevisas när man kan öka effekten utan att byta ut drivlina) , men det blir knepigare när det är precis samma grejjer. Det är det jag vill förstå :)

Tio ggr mer effekt ger ca tio ggr mer friktionsförluster med samma drivlina iaf när man övervunnit grundförlusten.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Chris Ash skrev:
Tio ggr mer effekt ger ca tio ggr mer friktionsförluster med samma drivlina iaf när man övervunnit grundförlusten.
Ok tackar, känns som om det blir snuskigt varmt isåfall (som Silwer säger) på en riktigt kraftig hoj
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Mavve skrev:
Hade 16/42 innan men har nu 15/45 och hojen toppar endast 220 på mätaren med detta.

Innan gjorde den nästan mätaren ut :tungan

Visar mätaren fel eller hur fort går hojen? :va

Kan passa på o tacka Thunderrace som hjälpte mig byta drivpaketet :hej

så fort du byter dimention på pucken i fram än va som är original så visar den fel större puck mindre mätarar fart, mindre puck högre mätar fart :)
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
wdac skrev:
så fort du byter dimention på pucken i fram än va som är original så visar den fel större puck mindre mätarar fart, mindre puck högre mätar fart :)
zxr visar fortfarande på framhjulet!!!
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top