Bänkade hojen - ÄKTA 750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kay skrev:
Finns den!? :D


Mavve: Fin hoj, lagom effetk! :) :fyllisar

Tack, jag är riktigt nöjd.

Jo, SH-legenden finns ju och nej, den är inte bänkad - känns som om ni hade fått reda på det då ;)

Den kommer, fast den kommer inte se jättespeciell ut - bara fungera som fan helt enkelt :)

400an är ännu ballare :yoparty
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.
Du kan räkna med att du tappar 13% av effekten i överföringen från vev till hjul.
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Mavve skrev:
Tack, jag är riktigt nöjd.

Jo, SH-legenden finns ju och nej, den är inte bänkad - känns som om ni hade fått reda på det då ;)


Vaddå inte bänkad? Du visade ju en bänkning på din 750rr med trimmad zx9r motor i förut. 141-144 bakhjulshästar på den eller vad det nu var.

Vad hände med den bilden?

/a
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.

ca 13% tappas på vägen till bakhjulet så den borde lämna strax över 105 hk.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.


96 hästar?
Jag har haft en ZX-6R -96a som gav 97 hästar på slangen (iofs med slipon).

Känns som om den ger lite dåligt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
121 hästar ska ju ge 105-106 på hjulet om den förlorar normalt med effekt. Men tappet KAN vara mer än 13% om transmissionen är dålig, såna saker som slitna drev och kedja kan ge 3-4 hästar i skillnad. Sen är den ju inte helt ny heller, att man tappar lite hästar med åren är ju fullt normalt.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.
 

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.

Känns som om du är ute och cyklar riktigt ordentligt!!!

Min fireblade 03:a gav 136SAE bakhjulshästar helt orginal.
Honda uppger 152 i motorn. tar du 152 multipli. med 90% (0.9)så blir det exakt 136,8 hästar på bakhjulet!!
tar du 136 gånger 113% (1,13) som blir det 153,7 hästar omräknat till veven.
Jag "förlorade" alltså 16 hästar men enligt dig är det tydligen omöjligt...

numera har jag dock 143,8 SAE bakhjulshästar vilket borde vara ca 162
hästar i motorn!

P.s.
När ZXR 750rr kom vad den klenare än den betydligt vanligare ZXR 750 r och gick allmänt sämre! Lite som 600rr och vanliga Zx6r..
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Major Bif skrev:
P.s.
När ZXR 750rr kom vad den klenare än den betydligt vanligare ZXR 750 r och gick allmänt sämre! Lite som 600rr och vanliga Zx6r..

Detta stämmer inte för fem öre. ZXR750 hade 100hk och ZXR750R hade 121hk.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.
Nu är du och och motorcyklar igen, varför skulle man inte kunna tappa 10 pållar, vad baserar du detta på?

10-15% förlust är inte helt ovanligt, så du har nog 105-110 på veven men det kvittar eftersom du måste få ner effekten i asfalten via transmissionen och bakdäcket.

Dessutom har jag mer effekt i min 790RR än vad du hade i din 900S
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.

Jo så är det, en turbomatad hoj förlorar mycket mer i hästar en en mindre stark hoj. Effektminskningen är ca 13% för en hoj med ok transmission.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
man kan inte uppge en speciell siffra anser jag.

Om mna då tänker tat turbohojen ger 400hk i motorn men tappar 13% vilket då innebär att runt 70 hästar skulle försvinna, fan det skulle bli en neorm värmeutveckling som nästan borde smälta ner vissa delar:lol

Det är bra svårt sånt här, jag tror de 13 kan användas som en riktlinje på mer normala hojar.
Att man kan förlora mer än 10hk i drivlinan är nog däremot fullständigt möjligt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Silwer skrev:
man kan inte uppge en speciell siffra anser jag.

Om mna då tänker tat turbohojen ger 400hk i motorn men tappar 13% vilket då innebär att runt 70 hästar skulle försvinna, fan det skulle bli en neorm värmeutveckling som nästan borde smälta ner vissa delar:lol

Det är bra svårt sånt här, jag tror de 13 kan användas som en riktlinje på mer normala hojar.
Att man kan förlora mer än 10hk i drivlinan är nog däremot fullständigt möjligt.

Det har visat sig stämma för motorer på mellan 10-1000hk
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Det har visat sig stämma för motorer på mellan 10-1000hk
Ja det är ett linjärt förhållande oavsett pållisar, verkningsgrad mannen
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Major bif har mest fel i världen här.

Det är som jag säger och så är det bara. Att ni har hakat upp er på vad som står som fabriksuppgift kan jag förstå, men ni kommer till insikt kjanske nån dag.

Nej GSXR1100R, det hade den INTE. HAR inte.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det finns hästar - sen finns det Hondahästar :rolleyes:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mavve skrev:
Major bif har mest fel i världen här.

Det är som jag säger och så är det bara. Att ni har hakat upp er på vad som står som fabriksuppgift kan jag förstå, men ni kommer till insikt kjanske nån dag.

Nej GSXR1100R, det hade den INTE. HAR inte.
Resten av världen har altså fel :rofl

Du är rolig du med dina egenpåhittade teorier :lol
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Har hört någonting om att motoreffekten kan diffa 6% från hoj till hoj när dom kommer från fabriken. Någon som vet om det stämmer?
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top