Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Visst, det tycker jag med, men har aldrig sett några med den färgen till salu:confused: Har du?
Vi instruktörer har ju gula västar, vet inte vem som bestämde just den färgen från början?

Ne jag har ju inte de :/
Därför de borde bli förbjudet med neongult till oss så de börjar komma ut andra färger i handeln.
Ja på banan spelar de mindre roll vilken färg instruktörer har så de lugnt :)

Jag bara hatar att inte veta ifall det är ännu en mupp ute på promenad 200 meter bort eller om det är nån viktig person ute o jobbar.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Jag brukar bara tända helljust när jag närmar mig en korsning och det är trafik. Sen jag började med det har inte en bil svängt ut framför mig...

Gjorde så me ett tag tills det var en vänlig själ som ville "släppa ut" mig före i en korsning o blinka på mig me hel ljuset kändes sådär när man insåg att det kunde bli lite missförstånd där.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jesper,
jag citerar mig själv ur en annan tråd med närliggande ämne.

Det allra viktigaste, och som du speciellt som nybörjare skall tänka på, har inget med körställning eller balans att göra. Vad du skall tänka på är att du inte skall låta hojen köra ifrån dig. Med det menar jag att du behöver skapa en situation där det är du som bestämmer vad som händer och vad som skall hända strax. Hojen gör exakt vad du låter den göra, varken mer eller mindre. Om en kurva överraskar dig genom att nypa så är det inte kurvans fel utan ditt. Om en bil trots väjningsplikt kör ut framför dig så är det inte intressant att bilföraren brutit mot väjningsplikten - det är du som gjort fel om du inte förutsett att risken funnits. Du behöver i varje enskilt ögonblick skaffa dig koll och överblick över hur situationen ser ut omkring dig, och kontinuerligt omvärdera och bearbeta. Det är den viktigaste lärdom du behöver ta till dig i hela ditt hojliv. :tummenupp
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
10 tips
1) Använd huvudet, inte bara till att stånga plåten på en bil.
2) Mottrafikanter = älgar
Den enda skillnaden är att den ena gruppen har 4 ben och den andra 4 hjul.
3) Kör som om alla var ute efter att köra ihäl dig.
4) Kan du inte se dubbla avståndet du behöver för att köra om kan du inte köra om.
5) Se till att utrustningen är i bra skick.
6) Se till att ha rätt utrustning på dig.
7) Ha koll inte bara på dig själv utan även dina kamrater och alla älgar.
8) Vägverket.. inte en medspelare utan en motspelare, missar konstant att sopa på de mest självklara platser för oss motorcyklister. med flit?
9) Blåsljus bakom dig betyder oftast inte att någon försöker ragga på dig det var inte det som menades med att "blinka med de små blå"
10) Ha kul och njut av den underbara känslan man får när man kör.

Visa hänsyn till de känslomässigt utmanade som sitter i sin bur på 4 hjul.
glöm inte att de måste dras med mobiltelefoner, barn som skriker, sminka sig, böja sig för att byta musik/radio, läsa tidningen eller raka sig.
Du kan väl inte förvänta sig att de faktiskt skall framföra sitt fordon och ha lite koll också.
 

Dr.Bike

Guest
Håll hastigheten!!!

Uppe?

Nä det där med enögd hastighets-fokuseríng är tramsigt.
Särskilt som de flesta vägar i riket redan är hastighetssänkta på ett eller annat vis så att vi redan idag har hastighetsbegränsningar som mer eller mindre uppmanar till regelbrott.
Det finns INGEN på hoj jag känner som sitter och åker 70 på en fin väg, ingen som åker 90 på europaväg.

Jag vill formulera om det till:

Håll hastigheten - lagom. Fokuserra på möjliga farligheter. TÄNK. ligg steget före, och låt inte bilisterna lura dig.

Jag lever i tron att ingenting blir säkrare för att vi såsar oss till döds via leda.
Men heller inte kör så fort att vi inte har kontroll.

Varför kan vi inte prata om att hitta en BALANS där man kan framföra sit fordon på ett underhållande MEN säkert sätt?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Uppe?

Nä det där med enögd hastighets-fokuseríng är tramsigt.
Särskilt som de flesta vägar i riket redan är hastighetssänkta på ett eller annat vis så att vi redan idag har hastighetsbegränsningar som mer eller mindre uppmanar till regelbrott.
Det finns INGEN på hoj jag känner som sitter och åker 70 på en fin väg, ingen som åker 90 på europaväg.

Jag vill formulera om det till:

Håll hastigheten - lagom. Fokuserra på möjliga farligheter. TÄNK. ligg steget före, och låt inte bilisterna lura dig.

Jag lever i tron att ingenting blir säkrare för att vi såsar oss till döds via leda.
Men heller inte kör så fort att vi inte har kontroll.

Varför kan vi inte prata om att hitta en BALANS där man kan framföra sit fordon på ett underhållande MEN säkert sätt?

Med håll hastigheten så menar jag att hastigheten ska anpassas till rådande omständigheter.
Jag brassar ofta en bra bit över 50 på vissa vägar här mitt inne i stan, men de finns då inte heller en chans att annat än möjligen en katt eller hare skulle kunna komma i min väg, likväl som jag ligger i 70 på vissa 90 sträckor för de e massa grus o skador i vägen etc.

Man läser om folk som gnäller varje dag över att bilister har kört ut rakt framför dem o de vare på håret att de klarat sig o de händer minsann 3 ggr per dag osv osv, jaha? Jag kan räkna på en halv hand de ggr det har hänt mig under min MC-karriär.
Jovisst, det svänger ut bilister framför mig varje dag jag är ute o kör, men det har endast vid ett tillfälle varit nära kollision men även den gången löste bromsberedskapen den situationen även fast det blev en stoppie från nerlägg :D Tyckte inte ens då att det egentligen var någon fara för jag va så beredd på det.

Så håll hastigheten och håll blicken uppe..
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ptjaru, säg de.
Frågan är väl hur jag lyckats hålla mig från att köra över dem utan neonväst, lär ju va rent flyt eftersom man inte kan se dem. :rolleyes:
Om man kan vara överens om att en person iförd varselväst/motsv sannolikt upptäcks tidigare än en person utan - vilket är rimligt att anta eftersom det finns strikta krav på varselplagg inom många områden - så förstår jag inte problemet med att "civilister" bär varselväst på kvällspromenaden. Det finns röda lastbilar som inte är brandbilar också... :tungan

Allvarligt talat, att polis/ambulans/VV/etc bär varselplagg har ju inte ett dugg med uniformitet att göra, det handlar bara om att reducera risken att bli överkörd. Det unnar jag gärna privatpersoner också.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Om man kan vara överens om att en person iförd varselväst/motsv sannolikt upptäcks tidigare än en person utan - vilket är rimligt att anta eftersom det finns strikta krav på varselplagg inom många områden - så förstår jag inte problemet med att "civilister" bär varselväst på kvällspromenaden. Det finns röda lastbilar som inte är brandbilar också... :tungan

Allvarligt talat, att polis/ambulans/VV/etc bär varselplagg har ju inte ett dugg med uniformitet att göra, det handlar bara om att reducera risken att bli överkörd. Det unnar jag gärna privatpersoner också.

Polis, ambulans o brandkår har blåsljus för att synas, ska vi inte sätta det på våra hojar med? Då syns vi definitivt.
Det har ägnats en hel tråd om detta ämne så jag tänker inte fortsätta prata om detta, alla har olika åsikter o vi lämnar det där för vi vet alla att det kommer dyka upp ännu mer varselvästar överallt så det finns inget mer att säga om det.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vilken av dem menar du är riskfri att köra över?
:tummenupp
Håller med.
AndreasNo har redan sin syn på saken klar.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169241&highlight=reflexv%E4st
Han tycker att västar ska förbjudas för han kan blanda ihop värdelösa tant Olga och hunden med en poliskontroll eller annan viktig person.
Och då kan han bli lite rädd och ängslig och inte veta exakt vad som händer där framme när han kommer på sin mc, och det är ju inte alls så bra.


Själv tror jag att åtgärder som ökar möjligheten att upptäcka en mcförare är bra sätt att minska olycksrisken.
Det betyder inte att jag vill ha någon ny jävla lag.
 

"Rask"

Guest
Galne Dansken

Kan man inte starta en kampanj där människor som trodde de var odödliga, nu sitter i rullstol berättar om olyckan och man visar foton från händelsen och tiden efter händelsen. Kan bli korta inslag på tv och radio. Även ha en liknande kortfilm för bilister där man visar hur svårt det är att manövrera hojen, att det inte bara är att ställa sig på bromsen o ha fullt styrutslag som det är med en bil för att väja.
Visa samma hänsyn till andra som du själv vill ha i trafiken.
Kommer alltid finnas idioter som skiter i allt och tycker de äger gatorna men kanske man kan nå ut till nån så vi slipper få höjda premier år efter år...
Ta det lugnt i stadstrafik/tätbebyggelse och i köer. Kör inte om i 50 i stillastående köer bara för att det går.
Vet att trafikpolisen samlar sin krafter där det sker flest svåra olyckor, vilket ofta blir vägar med hög hastighet, tycker de istället borde stå i områden med oskyddade trafikanter. Tror allmänheten anser att de fyller en störra uppgift där istället för att ta nån som ligger i 110 på 90väg.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Galne Dansken

Kan man inte starta en kampanj där människor som trodde de var odödliga, nu sitter i rullstol berättar om olyckan och man visar foton från händelsen och tiden efter händelsen. Kan bli korta inslag på tv och radio. Även ha en liknande kortfilm för bilister där man visar hur svårt det är att manövrera hojen, att det inte bara är att ställa sig på bromsen o ha fullt styrutslag som det är med en bil för att väja.
Visa samma hänsyn till andra som du själv vill ha i trafiken.
Kommer alltid finnas idioter som skiter i allt och tycker de äger gatorna men kanske man kan nå ut till nån så vi slipper få höjda premier år efter år...
Ta det lugnt i stadstrafik/tätbebyggelse och i köer. Kör inte om i 50 i stillastående köer bara för att det går.
Vet att trafikpolisen samlar sin krafter där det sker flest svåra olyckor, vilket ofta blir vägar med hög hastighet, tycker de istället borde stå i områden med oskyddade trafikanter. Tror allmänheten anser att de fyller en störra uppgift där istället för att ta nån som ligger i 110 på 90väg.
:tummenupp Ett bra inlägg tycker jag.
 

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Nässjö
Hoj
R6 -08
Man skulle kunna låta alla som varit nära att uttala sig också, eftern en liten flygtur ner i diket förstår man att man inte är odödlig... förhoppningsvis
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Angående vad vi mc-förare kan göra så tycker jag mycket redan har sagts i den här tråden.

Jag vill lägga till orden Tålamod och Planering

Man skulle också kunna lägga till att inte köra störd, stressad, ledsen, arg etc. Det är när man sitter och svär över agda 89 år som kör 32km/h på 70-väg som den dumma omkörningen kommer när man har bråttom.


Sedan skulle jag trots allt vilja lägga till något som inte vi mc-förare kan påverka annat än när vi själva kör bil och det är att få bilister att använda blinkers.
Tycker det blir oftare och oftare bilister bara svänger och det är en trend som har blivit vanligare och vanligare senaste åren. Jag vill se det lite som så här att även om inte de ser oss så är det mycket vanligare att vi ser dem och då behöver vi veta om de ska svänga eller inte, något som definitivt kan rädda liv. Sedan skulle man också behöva få tag på dem som tror att en körriktningsvisare är en rättighet till att svänga, då de slänger på sin blinkers och gör ett kast till nästa fil i samma sekund. Lite som, blinkar jag så har jag rätt att svänga.

Köra långsamt är inte samma som att köra säkert. Att planera sin körning att vara beredd på det oväntade, men ändå slappna av så att man får njuta och inte stressar upp sig. Att skapa en balans mellan att köra och att köra säkert. För ska man köra varje kurva i 30km/h och köra varje meter på 200% helspänn att hela världen kommer kasta sig över en, så blir det inte kul och då kan man ju också fråga sig varför man kör från första stund. Stressa upp sig är ju som sagt inte heller bra, så att köra förberedd så mycket det går och därmed också skapa sig erfarenhet och instinkter.

Sist så skulle jag också vilja lägga till ansvar. Det är en rättighet att vistas i trafiken och det är därmed också en skyldighet, en skyldighet att ta ansvar, för det är alltid den mest oskyddade trafikanten som får de värsta skadorna. "Han/hon körde mot rött" hjälper inte som tröst om man kör på en cyklist eller fotgängare, samma gäller en bilist som kör på en mc trafikant med att han/hon körde så snabbt. Ju större (eller för oss mc-förare, ju snabbare) fordon ju mer ansvar behöver man också ta.

Jämför statistiken hur ofta en bilist bränner mot rött och hur ofta en lastbil med släp gör det? De är störst och tyngst och de vet att om de kör på något/någon så blir det inte roligt och därför tar de det försiktigare, något som även mc förare behöver göra i relation till fart eller bilister behöver göra i relation till deras storlek jämfört med oss.


Bäst jag slutar innan novellen blir en roman.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet inte om det har sagts innan, och det kanske inte är det allra viktigaste tipset, men kör lite bankörning så att du vågar lita på hojen och hålla dig kall när du har råkat dyka in i en kurva lite fortare än vad som var tänkt.
 

Dr.Bike

Guest
Med håll hastigheten så menar jag att hastigheten ska anpassas till rådande omständigheter.
Jag brassar ofta en bra bit över 50 på vissa vägar här mitt inne i stan, men de finns då inte heller en chans att annat än möjligen en katt eller hare skulle kunna komma i min väg, likväl som jag ligger i 70 på vissa 90 sträckor för de e massa grus o skador i vägen etc.

Man läser om folk som gnäller varje dag över att bilister har kört ut rakt framför dem o de vare på håret att de klarat sig o de händer minsann 3 ggr per dag osv osv, jaha? Jag kan räkna på en halv hand de ggr det har hänt mig under min MC-karriär.
Jovisst, det svänger ut bilister framför mig varje dag jag är ute o kör, men det har endast vid ett tillfälle varit nära kollision men även den gången löste bromsberedskapen den situationen även fast det blev en stoppie från nerlägg :D Tyckte inte ens då att det egentligen var någon fara för jag va så beredd på det.

Så håll hastigheten och håll blicken uppe..

:tummenupp

Det var EXAKT så jag menade.
Men vi beskrev vår verklighetsbild lite olika ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top