Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Heljus.....

Efter att ha åkt mc ALLA sommrar, förutom 3st, sen 1966, finns idagsläget
bara ETT SÄTT att bli uppmärksammad av bilisterna i trafiken.

KÖR PÅ HELJUS...!!

Det har jag gjort alltsedan det blev förbjudet att ha VARSELJUS på Mc,
nu menar jag det förbud som kom i början på -70. Idag tror jag du får ha
varseljus/extraljus på mc......eller?

Förra helgen var en mörk start av mc-säsongen, och visar att den absolut
FARLIGASTE ENSKILDA SITUATIONEN ÄR VÄNSTERSVÄNG i trafiken.

Bilisterna ser oss inte!
Prova själv att upptäcka en mc som kommer emot dig när du står i en
korsning, även om mc'n håller rätt hastighet.

VARSELVÄST är ett annat bra räddningsmedel, kanske inte så sexigt för
posörerna vid McDonald som vill impa, men man syns på ett helt annat sätt.

Det var det jag tror man kan göra för att öka sin egen PASSIVA säkerhet.
Den AKTIVA delen tar mycket längre plats....och är inte så populärt att
skriva om på SH.

KentW
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Slogan

Hej,

Här kommer en slogan till SMC:

"-Kör motorcykel som att du älskade livet mer än döden."
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag säger fortfarande samma sak: Vilsna bilister ska alltid svänga till vänster vare sig du möter dem eller vill köra om dem. Kör ALDRIG om en långsam/förvirrad bilist OM det finns en avtagsväg på vänster sida.

Håll alltid ett öga på mötande bilar, de kan gena in framför dig.
Ju lusigare de kör desto störra sannolikhet.

Att hålla sig på hjulen i övrigt lär man sig med fördel genom övning. Bana är bra.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Skulle vilja att belysningen på en mc skall vara i en nyans som endast får finnas på just mc.

Sen gärna en annan färgnyans på eu och vanliga mopeder.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
1. Kör alltid om på insidan så behöver du inte oroa dig för vänstersvängande bilister, dock blir högersvängande bilister ett nytt problem då men vi får se hure går me det.
:)
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Ryggskydd borde det propageras mer för. Alltsom oftast får jag höra att man inte behöver det eftersom jackan har de godkända skydden man behöver. Det är som om de tror att försäkringbolaget lovar att man slipper rullstol, bara man har den där 1cm tjocka skumgummilappen i jackan. :jisses
 

Axelson84

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Honda cbr954RR
Jag tror på reklam i tv och radio så bilisterna fattar att det finns annat en mopeder och bilar på vägarna.
Egland hade nån kampanj på tv, så varför skulle inte vi kunna ha det?
Kan ju vara värt ett försök...
 

NanoRobot

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
hemma
Hoj
Yep!
att få bilister att använda blinkers.
Tycker det blir oftare och oftare bilister bara svänger och det är en trend som har blivit vanligare och vanligare senaste åren.

Håller med.

Är det lag på att blinka vid sväng?

Dags för polisen att ha blinkersvecka på samma sätt som hastighetsvecka och nykterhetsvecka.

Kör ALDRIG om en långsam/förvirrad bilist OM det finns en avtagsväg på vänster sida.

Ett tips är att inte blåsa förbi en bil.
Sakta in och lägg dig bakom någon sekund, sedan axa förbi.
Större chans att man hinner bli sedd då.
 
Last edited:

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
1- Bilister är fulla älgar som vill döda dig
2- Slå alltid av på gasen och håll fingrarna på bromsen när du närmar dig korsning, speciellt om det redan står en bil där. Han svänger garanterat ut.. Om inte har du bara förlorat ett par sekunder.

3- "Reklam" är väldigt viktigt, det märks speciellt nu på våren att bilister inte är vana vid att det finns motorcyklar. Upplys dem om att vi existerar så de inte tror att det är samma EU-moppe som de sett hela vintern!!

4- Varselväst är inget vidare "posörigt", med det finns flouroserande tejp att sätta på gaffelben- speglar eller liknande. Helljus är väl ett mindre bra alternativ eftersom det bländar så det inte syns vad som finns bakom, och risken att de "fokusera på faran och kör över den"
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tänk på att sporthojar har jävligt dåligt halvljus, syns väldigt dåligt
vid möte.
Heljus på sporthojar alltid!!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det var det jag tror man kan göra för att öka sin egen PASSIVA säkerhet.
Den AKTIVA delen tar mycket längre plats....och är inte så populärt att
skriva om på SH.
Amen. :nicka
Istället för att fokusera på hur man räddar farliga situationer kan man prioritera att ge fan i att försätta sig i dem från första början.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
4- Varselväst är inget vidare "posörigt", med det finns flouroserande tejp att sätta på gaffelben- speglar eller liknande. Helljus är väl ett mindre bra alternativ eftersom det bländar så det inte syns vad som finns bakom, och risken att de "fokusera på faran och kör över den"
Jag utesluter inte att det kan finnas en viss nytta med fluorescerande dekaler i somliga lägen, men det är inte helt självklart.
Inom SMC finns historiskt en stark övertygelse om nyttan med sådana dekaler på gaffelben, speglar och kåpor. Faktum är dock att den undersökning som SMC själva gjorde 1996 i samarbete med NTF för att påvisa nyttan utmynnade i att det inte gick att påvisa någon objektiv skillnad i synbarhet. Ingen alls.
Att det också innebär att flourescerande dekaler åtminstone inte kan påvisas ha någon försämrande inverkan på synbarheten gör att SMC ändå förespråkar att man använder dem, enligt en svårdefinierad logik... :rolleyes:



Rapporten finns för övrigt publicerad bland annat här: http://www.nmcu.org/publ/att_synas_eller_inte/index.html
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Då återstår bara det enda raka: Svart mc, svarta kläder, öppna avgasrör, full speed.:yoparty:)
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Betrakta alla bilister som ÄLGAR är mitt tips:fakta Tingestar som kan göra vad som helst när som helst utan förvarning.

Sedan är det bara att instämma i att det hjälper att synas och höras så mycket som möjligt..
 

njelger

Guest
Bra förslag.
Eftersom detta är ett av de starkaste motiven till mc-förbud.


Efter att (åter igen) ha tillbringat förmiddagen i bilkö (i bil) och blivit omkörd av ett antal hojar av varierande typ, så kan jag bara säga: Om ni inte redan har gjort det, så skaffa ett rejält slip-on som bullrar utav bara h*****e!
Även om jag anser mig vara mer uppmärksam än Svensson, så var det flera gånger som ljudlösa hojar plötsligt dök upp ur döda vinkeln. Men glidarna såg man, eftersom de hördes på avstånd.

Loud pipes saves lives.

Om du kom till en väg och det stod 45 älgar i kö. Hur skulle du agera? köra mellan filerna?

Betrakta alla bilister som ÄLGAR är mitt tips:fakta Tingestar som kan göra vad som helst när som helst utan förvarning.

Sedan är det bara att instämma i att det hjälper att synas och höras så mycket som möjligt..
 
Last edited:

Gabor

Guest
ALLA bilister ses som blinda mördare....:)
Undvik dem , alltid.

De som är framför dig, kör om så snart det bara går, på ett säkert sätt. :pannkyss

Kolla först på vänster sida, finns det avtagsvägar, om inte, kör om direkt.
Finns det sådana, vänta till efter ávtagsvägen, sen snabbt om å iväg.

Sen kan dom vingla och krascha runt själva bakom er.

Korsningar..alltid deffensiv körning om det visar sig att det står ett fordon där..den kommer med ALL säkerhet att KÖRA UT...precis framför er. :gnissla

Att synas...ALLTID HELJUS på dagstid.

Ha koll på dina egna blinkers, så dessa inte blinkar i onödan, lurar bilister att tro att ni ska svänga....sett det flera ggr att ´mcförare glömmer...ink mig själv. :huvet

Varselväst, på gott och ont...alla jävlar i trafiken har ju varselväst numera, från dagisbarn till cyklister....

Men det syns...å kommer man ifatt en bil så sänker de hastighetetn, flyttar sig å blänger när de sera tt det INTE är en polis...men då är det för sent.

ATT HÖRAS...Jag är anhängare av " loud pipes , saves lifes" !! hörs man , finns man.

Dock betyder det inte att man ska tokgasa 114 decibel i villaområdet kl 3 på natten...det går att smyga fram åxå...:D

Synlig HJÄLM, i knepiga mönster och färger....det syns bättre än ett skinnställ i valfri färg bakom alla kåpor på sporthojen...svart som röd.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
i taiwan (och säkert fler länder) är det lagligt att köra mellan bilar. Lane splitting is the shit.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top