Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
1. Utgå från att ingen ser dig.
2. Har du mot förmodan fel enligt punkt 1 och någon de facto ser dig, utgå från att personen i fråga försöker köra på dig med flit.
3. Kör inom din förmåga. Testa gränserna kan man göra på bana.
4. Kör inte om du är trött, sjuk, känner dig hängig eller allmänt oengagerad. Köra full är så korkat att det inte borde behövas nämnas.
5. Håll avstånd.
6. Tänk efter före, kör aktivt. Förbered dig på det värsta, hoppas på det bästa.
7. Använd skyddsutrustning. Värt att notera är att bröstskydd har visat sig minst lika viktigt, om inte mer, än ryggskydd. Konsekvens? Använd båda.
8. Var ödmjuk i trafiken. Du kan vara störst, bäst, vackrast och ha rätten på din sida, men lik förbannat är det du som förlorar mest vid en kollision.
9. Sköt om din motorcykel.
10. Sköt om din utrustning.

:tummenupp
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Bra förslag.
Eftersom detta är ett av de starkaste motiven till mc-förbud.
Jag trodde att tråden gällde tips för att överleva i trafiken, inte för att bli populärast.
Personligen så tycker jag att det är bättre att Svensson blir irriterad över att jag låter för mycket än för att min rullstol är i vägen.

The Stig skrev:
:tummenupp
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Bilister e fan värre än älgar.
Älgen vet man mer lr mindre att dom springer ut i vägen.
Medans en bilist kan hitta på vad som helst. råkat ut för folk som blinkar åt ett håll men svänger åt det andra o andra som blinkar o börjar svänga för att helt plötsligt panik artat ångra sig o bara svänga tillbaka utan 1 enda koll bakåt fören efteråt när dom sitter o duckar o försöker gömma sig bakom sin bit ring till ratt.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Jag har inte läst hela tråden, men mitt tips lyder:

Körkort är ingen rättighet. Ta körtkortet från dom som inte kan köra,
och ge inte tillbaka det förr än dom kan!


Kontrollera gamlingar systematiskt, låt dom ta körkort på nytt. (om dom kan..)
Ta körkortet från talanglösa förare och låt dom inte få tillbaka det förr än dom lärt sig köra.
Det finns så j*vla många tomtar i trafiken som inte har där att göra. :mad:

Slå ett slag för nollvisionen, öka polisens möjligheter till att konfiskera körkort!

Själfallet ansvarar man själv för sin egen säkerhet, men men..
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Bilister e fan värre än älgar.
.

Ja och tänk att alla MC-förare är kamikazepiloter som aldrig åker under 200 och konstant wheelar! De har inget körkort och bär vapen och är kriminella.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bilister e fan värre än älgar.
Älgen vet man mer lr mindre att dom springer ut i vägen.
Medans en bilist kan hitta på vad som helst. råkat ut för folk som blinkar åt ett håll men svänger åt det andra o andra som blinkar o börjar svänga för att helt plötsligt panik artat ångra sig o bara svänga tillbaka utan 1 enda koll bakåt fören efteråt när dom sitter o duckar o försöker gömma sig bakom sin bit ring till ratt.

Jo, tack.. Min farfar brukade säga att man alltid ska utgå från att folk är idioter i trafiken eftersom "de är likadana bakom ratten som de är normalt, om inte värre". Rätt vettigt tips.

Har varit nära att smälla två gånger, en på MC, en på bil. Första gången var den klassiska vänstersvängen. Jag tänkte inte på avfartsvägen (dumt av mig), han blinkade inte (dumt av honom), jag gick ut, han svängde, jag hann precis bromsa. Andra gången var som sagt i bil, nu i vintras. Kör på riksväg ett par mil norr om Bollnäs på väg upp till stugan i fjällen, avfartsvägar höger och vänster. Bilen framför blinkar höger, kör åt höger i körfältet, jag går ut vänster för att glida förbi, varpå han, fortfarande med blinkers åt höger, gör en vänstersväng. Återigen hann jag precis bromsa, men det vettefan om jag hunnit undan om jag inte haft en fyrahjulsdriven bil med dubbdäck. :rolleyes:
 

njelger

Guest
Jag trodde att tråden gällde tips för att överleva i trafiken, inte för att bli populärast.
Personligen så tycker jag att det är bättre att Svensson blir irriterad över att jag låter för mycket än för att min rullstol är i vägen.

:tummenupp

Du kanske missade kopplingen mc-förbud - överlevnad ?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
När man kommer till en korsning och det står bilar och väntar på att köra ut, så brukar jag titta på bilens framhjul i stället för att söka ögonkontakt eller titta på hela bilen. Hjulens ställning och ev. rörelse avslöjar mycket tidigare vad som är på väg att hända. Har "räddat" mig ett par gånger...
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
När man kommer till en korsning och det står bilar och väntar på att köra ut, så brukar jag titta på bilens framhjul i stället för att söka ögonkontakt eller titta på hela bilen. Hjulens ställning och ev. rörelse avslöjar mycket tidigare vad som är på väg att hända. Har "räddat" mig ett par gånger...
Höll på att skita ner mig i förra veckan då en bilist kom på en anslutande väg och stannade för mig (han hade väjningsplikt).
Bilens navkapslar snurrade fastän bilen stod still!
Det måste ha varit någon sorts skojnavkapslar där det var meningen att de skulle snurra fritt?

Jävla hittepå.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ha. Spinners. Såg, i Bollnäs, var annars, en gammal rostig Renault från tidigt åttiotal med nya, kromade spinners.

Höll på att köra ner i diket av garv.
 

Gabor

Guest
Jag har inte läst hela tråden, men mitt tips lyder:

Körkort är ingen rättighet. Ta körtkortet från dom som inte kan köra,
och ge inte tillbaka det förr än dom kan!


Kontrollera gamlingar systematiskt, låt dom ta körkort på nytt. (om dom kan..)
Ta körkortet från talanglösa förare och låt dom inte få tillbaka det förr än dom lärt sig köra.
Det finns så j*vla många tomtar i trafiken som inte har där att göra. :mad:

Slå ett slag för nollvisionen, öka polisens möjligheter till att konfiskera körkort!

Själfallet ansvarar man själv för sin egen säkerhet, men men..


Vore enklast att ALLA fick avlägga ett nytt körkortsprobv var 5e år.

Sen att polisen konstant försöker ta körkortet av var eller annan trafikant möts bara av att det " bara dra snuten" och jävla " gestapofasoner" osv...

Bara att läsa alla snyft historier p SH varenda dag......ojojoj.:näsblod


Jag kan däremot inte göra annat än hålla med dig..... :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det lättaste sättet att undvika döden är att inte leva från början.
 

njelger

Guest
Så du menar på fullt allvar att ditt bästa tipps för hur motorcyklister skall överleva i trafiken är "sluta köra hoj"??
Jobbar du på vägverket eller? :huvet

Börja nu om, läs sakta från början. Sug på orden.
Vad står det egentligen? Vad betyder bokstäverna i just den ordningen?
Och just det, glöm inte att börja från början. :tummenupp
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
För Stockholms del, men det gäller säkert på många platser i vårt land.

En motorstadion med bana + strip för MC/bil saknas.
Där skulle alla kunna leka av sig under kontrollerade former.
Denna bana måste vara tillgänglig för alla för att det skall fungera
och inte bara en race elit eller vara för dyr att besöka.

Samt en sak till:
Lägg till obligatorisk broms/kurv/riskförståelse övningar i utbildningen till ALLA som har rätt att köra en MC.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Börja nu om, läs sakta från början. Sug på orden.
Vad står det egentligen? Vad betyder bokstäverna i just den ordningen?
Och just det, glöm inte att börja från början. :tummenupp

Jag kanske är dum nu, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter :va
Om du verkligen menar att man för att uppnå maximal säkerhet skall sluta köra hoj, så har du ju visserligen rätt i att riskerna är mindre i en bil än på MC, men som jag uppfattade frågeställningen "Bästa överlevnadstips till en motorcyklist?" så var det underförstått att motorcyklisten i fråga ville fortsätta vara just motorcyklist.
Förklara gärna lite utförligare, så skall jag läsa ditt nästa inlägg sakta. När jag fått i mig lite mer kaffe :pannkyss
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kör i ditt "komfortfönster".
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
En motorstadion med bana + strip för MC/bil saknas. Där skulle alla kunna leka av sig under kontrollerade former.
Denna bana måste vara tillgänglig för alla för att det skall fungera
och inte bara en race elit eller vara för dyr att besöka.
Tanken är god, men jag håller inte med ett dugg.:tungan
Vuxna myndiga svenska medborgare måste ta mig fan kunna ha mental förmåga att uppträda som folk i trafiken även på hoj utan att nödvändigtvis ha tillgång till en statsfinansierad lekplats.

Domaren: Kan du berätta varför ni eldade upp dagiset och hoppade sönder bilarna?
Ungjäveln: Fan ba', vi har ju inge skejtramp juh!




Att det saknas en anständig motorbana i huvudstadsregionen är sant och tråkigt, men har inte mycket med just trafiksäkerhet att göra.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top