Bästa krigsfilmen

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Stalingrad = Ger en insyn av Östfronten som är ganska "brutal".

Rädda Meniga Ryan = Amerikansk "hjälte"film med undantag fr de första 5 minuternas krigscener. Dock extremt välgjord och tidsriktig

Mina två favoriter. Även om den absoluta favoriten bland krigsserier är Band of Brothers

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Har mina första "krigsfilmsminnen" till Das Boot.... Sevärd o tänkvärd, även om det vimlar av MYCKET bra filmer i pollen

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chris Ash skrev:
Samma historia som berättas.
Ja, det vet jag. Men jag menar mer att den rätta beskrivningen torde vara att Apocalypse Now baseras på Joseph Conrads bok Mörkrets Hjärta, inte att Apocalypse Now är en remake av densamma. Vad menas med remake i detta sammanhang?

Erkänn att du inte visste att Mörkrets Hjärta var en bok utan trodde att Apocalypse var en kopia filmatiseringen med John Malkovich :D :7peta

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Många bra krigsfilmer ni räknat upp men finns det inte en film som handlar om en tysk/rysk stridsvagn som kör vilse i öknen, vet ej vad den heter men den är grymt bra! vad handlar tora tora tora om?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Stalag 17. :tummenupp Gammal svartvit film med massor av humor. Har säkert sett den 10 gånger. Komer den på tv igen, så ska jag ladda videon!
Jag skrattade gott när jag såg den animerade barnfilmen Flykten från hönsgården. De har plockat jättemycket från Stalag 17...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Ja, det vet jag. Men jag menar mer att den rätta beskrivningen torde vara att Apocalypse Now baseras på Joseph Conrads bok Mörkrets Hjärta, inte att Apocalypse Now är en remake av densamma. Vad menas med remake i detta sammanhang?

Erkänn att du inte visste att Mörkrets Hjärta var en bok utan trodde att Apocalypse var en kopia filmatiseringen med John Malkovich :D :7peta

Nja, alltså vad jag egentligen menade var att filmen "Apocalypse Now" inte är en ren filmatisering av "Mörkrets hjärta" då man har tagit samma handling men flyttat den till en annan tid och plats.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
red_ninja skrev:
Många bra krigsfilmer ni räknat upp men finns det inte en film som handlar om en tysk/rysk stridsvagn som kör vilse i öknen, vet ej vad den heter men den är grymt bra! vad handlar tora tora tora om?

Pearl Harbor.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
exiteme skrev:
Stalag 17. :tummenupp Gammal svartvit film med massor av humor. Har säkert sett den 10 gånger. Komer den på tv igen, så ska jag ladda videon!
Jag skrattade gott när jag såg den animerade barnfilmen Flykten från hönsgården. De har plockat jättemycket från Stalag 17...

Ja den är dessutom helskön flykten från hönsgården. :D

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ok, vad heter den med stridsvagnen då? Är nästan säker på att det är en tysk vagn som åker vilse, den är rå som f*n, dom kör över krigsfångars ben med stridsvagnen o lämnar dom där i öknen utan vatten, snacka om dödsstraff

kan det vara "the beast" ???? finns det ingen film som heter så?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
the dirty dozen med lee marvin och bronson. Det kan inte misslyckas. Annars så är plutonen sjukt bra

edit: rädda menige Ryan har jag aldrig förstått vad som är bra med och full metal jacket är bara bra i början. Kellys hjältar borde också vara med listan. Kanske heartbreak ridge också fast det är mer clintanfilm än krigsfilm.

Last edited:

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Dirty Dozen är ju en riktig kult film, precis som Kelly's Heroes, diggar dem skarpt :tummenupp
annars gillar jag den brutala skildringen i fmj och acopalypse now.

Någon annan an jag som INTE gillar den förlängda versionen, Acopalypse Now Redux?
Tyckte den blev alldeles för lång och osammanhängande :huvet

AluminiumHead

Hang-around
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld, söker ny...
red_ninja skrev:
ok, vad heter den med stridsvagnen då? Är nästan säker på att det är en tysk vagn som åker vilse, den är rå som f*n, dom kör över krigsfångars ben med stridsvagnen o lämnar dom där i öknen utan vatten, snacka om dödsstraff

Menar du Döden på larvfötter?

Gabbe

Rackabajk MC
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 -07 + R1 fighter -02
red_ninja skrev:

The Beast of war heter den. Den är rätt bra faktist. I början så tvngar dom en arab att lägga sig framför ena bandet på stridsvagnen , och sen kör dom över honom...blir bara en röd fläck kvar :död

Edit: Är väl en RYSK stridsvagn som kör vilse ?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Flervalspoll! Det går ju inte att sätta bara en film.

Men eftersom jag blev tvungen så blev det "En bro för mycket".

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Fredde83 skrev:
Band of brothers är fruktansvärt bra, men räknas kanske som en serie.

Satt även jag som klistrad framför burken när den gick på tv, båda gångerna. Grymt bra serie helt enkelt.

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gabbe skrev:
The Beast of war heter den. Den är rätt bra faktist. I början så tvngar dom en arab att lägga sig framför ena bandet på stridsvagnen , och sen kör dom över honom...blir bara en röd fläck kvar :död

Edit: Är väl en RYSK stridsvagn som kör vilse ?

jepp så heter den, skitbra gabbe, ja rysk eller tysk skrev ja i första inlägget jag visste inte vilket, nu ska ja kolla krigsfilmer :banana

aluminiumhead< nej, är den bra? har inte sett döden på larvfötter

Last edited:

DirkDiggler

Stridsbåt 90H har inte en chans
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Båt: Uttern 5602 150 VMax Yamaha Duo Prop
Full Metal Jacket är ju en oslagbar vinnare. Enligt MIG. Alla har ju sina kriterier. JAg tycker det är fruktansvärt bra att skildra Gomer Pyle, alla klarar nämligen inte av skiten, jag gillar inte filmer där man kan ta 4 skott och fortfarande stå, eller där man kan se 140 lik kadaver och fortsätta vara helt "normal" när man kommer hem..

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Usch... Svår poll denna gången... Skenförsäkra eller ej är lättare...

Efter att ha tillbringat tre dagar förra sommaren med att fira 60- års jubileumet och följa spåren av D- day + 100 ljuger jag väl om jag säger att inte 2:a världskriget och den fantastika Operation Overlord är rätt intressant. Hade laptopen med mig och Saving Private Ryan + B o B med mig samt flertalet böcker om invasionen i Normandie.

Just därför svarar jag Plutonen.... Den filmen känns inte så "nära"

Börjar bara lipa när jag ser scenerna från Omaha Beach, så många som offrade sina liv för att vi ska kunna leva det liv vi gör idag, inte bara där utan även på Östfronten. Så både Enemy at the Gates och Stalingrad ligger illa till.

Edit: En MC- semester i Normandie kan verkligen rekommenderas (jag hade dock bil). Vilka vägar!!!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...