Bästa sättet att falla av bågen???

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Aj då den är ju fan snygg vad gör du människa! :p
o andra sidan är den inte direkt gjord för att va snäll mot, du vet säkert bäst om det, kolla ditt bakhjul liksom :p

Va e de med mitt bakhjul? Det har bara rullat 20mil ju. Har inte hunnit piska den nya än. :confused:


Foto från idag
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Va e de med mitt bakhjul? Det har bara rullat 20mil ju. Har inte hunnit piska den nya än. :confused:


Foto från idag

Jämfört me mitt så är dit bakdäck BRETT så den är nog gjord för att köras lite hååårt me inte som min, liten 25kW, jävla skit hoj :p
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Aj som FAN, Va hände kameran filma ju inte hela din stoppie, nöp den till eller fick du bara överkast? *klappar din RR*

Vart är ni när ni spelar in känner igen stället som fan

det låter som att bromsbeläggen va slut så jag antar att de tog lite ojämt, så man kan säga att den nöp till så jag fick överkast.
Stället är Lunda industriområde i spånga.

kan bara tillägga i tråden att de gånger jag har vurpat i hastigheter över hundra så har allt gått i slowmotion, och jag har kunnat lista ut vilket de bästa sätten att ramla har varit under tiden. nån gång har jag krypit ihop och nån annan gång har jag lagt mig i någon playboy-pose. jag har helt enkelt gjort det som kännhts bäst för tillfället. det enda jag har åkt på är ngn hjärnskakning och kanske lite ömhet i kroppen.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
det låter som att bromsbeläggen va slut så jag antar att de tog lite ojämt, så man kan säga att den nöp till så jag fick överkast.
Stället är Lunda industriområde i spånga.

kan bara tillägga i tråden att de gånger jag har vurpat i hastigheter över hundra så har allt gått i slowmotion, och jag har kunnat lista ut vilket de bästa sätten att ramla har varit under tiden. nån gång har jag krypit ihop och nån annan gång har jag lagt mig i någon playboy-pose. jag har helt enkelt gjort det som kännhts bäst för tillfället. det enda jag har åkt på är ngn hjärnskakning och kanske lite ömhet i kroppen.

Ah du har ju en sån HURRANS tur snubben du måste ju liksom ha landat på ansiktet i den vurpan i filmen :S Hahahaa playboy-pose klockren beskrivning! :)

Håller ni till ofta där eller är ni ett litet gäng? Du får fan hojta till nästa gång det blir åka av så får man lära sig ett o annat! jag vill åtminstone lära mig gå upp på bakan innan nästa säsong :p
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
det låter som att bromsbeläggen va slut så jag antar att de tog lite ojämt, så man kan säga att den nöp till så jag fick överkast.
Stället är Lunda industriområde i spånga.

kan bara tillägga i tråden att de gånger jag har vurpat i hastigheter över hundra så har allt gått i slowmotion, och jag har kunnat lista ut vilket de bästa sätten att ramla har varit under tiden. nån gång har jag krypit ihop och nån annan gång har jag lagt mig i någon playboy-pose. jag har helt enkelt gjort det som kännhts bäst för tillfället. det enda jag har åkt på är ngn hjärnskakning och kanske lite ömhet i kroppen.

Och varför körde du utan skydd? Inte ens hjälm ju.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
För övrigt kan jag bara säga att författaren till "Twist of the wrist" böckerna Keith Code har ägnat ett helt kapitel om hur man ska agera när man går omkull. Mycket läsvärt.

Å fan, det har jag helt missat!
Dags att leta upp den pdf'n igen. :)
Tacakr för tipset. :tummenupp



Ang. olyckor.
Jag har ju haft ett par... 5 st för at vara exakt. 3 minns jag, 2 har jag inget minne av alls.

Att går från Full Kontroll till Noll koll (crash) kan gå på ett ögonblick. Ibland kan man känna att detta går åt H-lvete, men ibland säger det bara tjong i balongen och man ligger där i diket och undrade vad fan som hände!

Det jag lärt mig är: SLÄPP HOJEN!
Fast under en krasch kan det faktiskt vara svårt att faktiskt göra det hjärnan vet är rätt eftersom ens agerande är lite mer av primär natur.
Hojen kommer med allsannolikhet väga mer är dig, och troligen kana snabbare på asfalten. Så, du vill inte dras med i hojens fart. Och som alla säger, du vill inte krasha ihop med hojen på något sätt när det tar stopp. Hojar *är* hårda objekt. Med tur så stoppar du flertalet meter innan hojen och klarar dig helt utan skador.

Lowsider är kanske det du tänker på när du funderar på hur du ska bete dig. Som sagt, släpp hojen, dra in armar och håll ihop benen och försök glida på asfalten (om du har skyddskläder, annars rulla, men det gör ont...). I teorin kan man styra glidet lite grann, men... jag har glidigt färdigt båda gångerna jag kommer ihåg innan jag fått sådan sinnesnärvaro att jag en börjat fundera vart jag var på väg att glida in i.


Vid en highsider (en av dem jag minns) så... tja, vad fan ska man säga. Du flyger i luften, och efter en väldans kort stund så tjongar du i marken och allt blir kaos, TOTALT KAOS. Dvs. om du inte förlorar medvetandet. Man kan ju flyga mer eller mindre högt... hehe. Mest troligt är att du tummlar runt utav bara f-n. Men, in med armar och ben om det går. Tyvärr är det svårt att göra detta pga centrifugalkrafter och det allmäna kaoset, och det är stor risk att du bryter något vid nerslaget och en bruten arm/ben har man dåligt med koll på.


Det bästa sättet att undvika en olycka är faktiskt att ta det lungt. :)
Köra på gränsen gör man på bana, och i trafiken tar man det soft. Det minskar olyksrisken, men det tar ju aldrig bort den. Inte sålänge det finns bilister, rullgrus, dieselspill, punktering, kassa mekaniker som inte sätter tillbaka saker rätt efter service(typ, oljefilter...), rådjur, etc etc
Finns väldigt mycket som kan gå fel.
Ta inte alltför lätt på detta tippset, för statestiken i vår klubb är rätt entydig. Det är nybörjarna som står för merparten av alla olykorna på våra Tisdags Turer (tm). Det tar tid att lära sig framföra en hoj hyfsat säkert i trafiken.
[/gammel putte är förnuftig mode off]


:hej
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Ah du har ju en sån HURRANS tur snubben du måste ju liksom ha landat på ansiktet i den vurpan i filmen :S Hahahaa playboy-pose klockren beskrivning! :)

Håller ni till ofta där eller är ni ett litet gäng? Du får fan hojta till nästa gång det blir åka av så får man lära sig ett o annat! jag vill åtminstone lära mig gå upp på bakan innan nästa säsong :p


hade ganska otur faktiskt. fick hojjen i ryggen - händer typ aldrig.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Å fan, det har jag helt missat!
Dags att leta upp den pdf'n igen. :)
Tacakr för tipset. :tummenupp



Ang. olyckor.
Jag har ju haft ett par... 5 st för at vara exakt. 3 minns jag, 2 har jag inget minne av alls.

Att går från Full Kontroll till Noll koll (crash) kan gå på ett ögonblick. Ibland kan man känna att detta går åt H-lvete, men ibland säger det bara tjong i balongen och man ligger där i diket och undrade vad fan som hände!

Det jag lärt mig är: SLÄPP HOJEN!
Fast under en krasch kan det faktiskt vara svårt att faktiskt göra det hjärnan vet är rätt eftersom ens agerande är lite mer av primär natur.
Hojen kommer med allsannolikhet väga mer är dig, och troligen kana snabbare på asfalten. Så, du vill inte dras med i hojens fart. Och som alla säger, du vill inte krasha ihop med hojen på något sätt när det tar stopp. Hojar *är* hårda objekt. Med tur så stoppar du flertalet meter innan hojen och klarar dig helt utan skador.

Lowsider är kanske det du tänker på när du funderar på hur du ska bete dig. Som sagt, släpp hojen, dra in armar och håll ihop benen och försök glida på asfalten (om du har skyddskläder, annars rulla, men det gör ont...). I teorin kan man styra glidet lite grann, men... jag har glidigt färdigt båda gångerna jag kommer ihåg innan jag fått sådan sinnesnärvaro att jag en börjat fundera vart jag var på väg att glida in i.


Vid en highsider (en av dem jag minns) så... tja, vad fan ska man säga. Du flyger i luften, och efter en väldans kort stund så tjongar du i marken och allt blir kaos, TOTALT KAOS. Dvs. om du inte förlorar medvetandet. Man kan ju flyga mer eller mindre högt... hehe. Mest troligt är att du tummlar runt utav bara f-n. Men, in med armar och ben om det går. Tyvärr är det svårt att göra detta pga centrifugalkrafter och det allmäna kaoset, och det är stor risk att du bryter något vid nerslaget och en bruten arm/ben har man dåligt med koll på.


Det bästa sättet att undvika en olycka är faktiskt att ta det lungt. :)
Köra på gränsen gör man på bana, och i trafiken tar man det soft. Det minskar olyksrisken, men det tar ju aldrig bort den. Inte sålänge det finns bilister, rullgrus, dieselspill, punktering, kassa mekaniker som inte sätter tillbaka saker rätt efter service(typ, oljefilter...), rådjur, etc etc
Finns väldigt mycket som kan gå fel.
Ta inte alltför lätt på detta tippset, för statestiken i vår klubb är rätt entydig. Det är nybörjarna som står för merparten av alla olykorna på våra Tisdags Turer (tm). Det tar tid att lära sig framföra en hoj hyfsat säkert i trafiken.
[/gammel putte är förnuftig mode off]


:hej



SåDÄR jag ett sånt HÄR inlägg väntade jag på! TACK!
Kan tänka mig att det är lite läskigt att åka över styret o övertyga kroppen att krypa ihop innan smällen, man vill ju ta emot sig :p Men det här lät som ett RIKTIGT bra tips TACK igen!
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Var inte ledsen för det du! Om du hade haft armarna utåt kanske du hade brutit axlarna ur led istället. Revbenen läker på 6-8 veckor och det gör inte ledskador.

Annars föredrar jag att rulla runt stället för att glida som några föreslår. Att glida förutsätter att man har en tillräckligt lång glidyta av slät asfalt. Så fort man kommer fram till ojämnheter som trotoarkanter diken mm då är det inte längre kul att glida.
Dessutom litar jag inte på att ens ett skinnställ håller för att glida allt för långt på samma glidyta utan att det nöter hål och börjar nöta på mitt eget skinn.
Råkar man dessutom sakna skinnställ så vill man definitivt rulla så mycket man bara kan.

Att revben läker ihop på 6-8 veckor kan du nog bara drömma om.... Klotade i slutet på Juli, jag känner av dom ännu, för att inte tala om svanskotan :-(
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Har inte sett de stå här nånstanns i tråden va ja vet. Men en sak man hört många gånger är om du kannar så när du är SÄKER på att du slutat kannan räkna långsamt till 10 innan du reser dig. Sista ja hörde de va de en som gjort detta, när han kom till 7-8 så smällde han i något (kannan alltså än).
Inte lätt att resa sig o springa i den farten du fortfarande har när du tror du ligger still.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jo men jag kan tänka mig att det är bättre att låta knäna ta smällen för smäller dom av så aj, men rycker beckenbenet så är man ju så gott som död om man inte får omedelbar hjälp!

nej jag vet inte...jag har ju bara gått ikull 15-20ggr....:)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Nyp bromsen om du är på väg in i skogen, med fullt nedlägg går det snabbt att komma av cykeln, asfallten tar slut snabbt. Inne i skogen kan du ju tro att du kan hålla ihop kroppen när du drar ner i diken dåligt undelag.
Men att tummla runt med en 200kilos järnhäst ggr väldigt många G-krafter är inte så lyckat.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Du har inte funderat på att alltid ta det så lungt att du inte kraschar.
God självkännedom och lite vett skadar aldrig.

Fixar du inte det så håll dig från vägarna.

Så du tycker inte att fråga vad man ska göra i en kris är en bra idée för en nybörjare som mig?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top