Bättre/ publikvänligare RRtävlingar

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Jag vill minnas att du va tveksam till liknande förslag för ett par veckor sedan, roligt att du ändrat uppfattning nu :tungan

...

Jag var/är emot stuntshower . Fest har jag väl aldrig varit emot? :fatta!

Jag kan inte komma på något bättre än att en etablerad träff-klubb flyttar sin träff till en äng i direkt anslutning till en bana. Alla plus från en riktig mc-träff och sen svettas man bort bakruset på läktarn på förmiddagarna.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Chrille skrev:

Jag kan inte komma på något bättre än att en etablerad träff-klubb flyttar sin träff till en äng i direkt anslutning till en bana. Alla plus från en riktig mc-träff och sen svettas man bort bakruset på läktarn på förmiddagarna.

Detta fanns ju på Falkenberg förra året, Motorcykelns dag kallades det. Öltält och en del trevliga evenemang i samband med SM/SO. Mycket lyckat enligt mig, och jag tror att de kommer köra sånt fler gånger.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Vandrarhem? Vad fan snackar du om? Är det RR så bor man i husvagn, ambulans, tält eller rostig buss....

Jo det är klart det finns ett och annat hotell / vandrarhem i närheten av Linköping men vem har tänkt sova?

/HW
Ja vi som är härdade ja, men tänk på alla putsnissar då, dom vägrar nog campa på motorbana i Maj.

jag hatar att sova i tält

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

Varför kan dom inte få stunta inför publik, då slipper vi ju att det stuntas i trafiken, stuntande kan göras utanför banan så drabbas inte RR tävlingen av bantidsbrist.

Stuntandet är kanske en styggelse, men jag tror att många kör sin hoj för fort hem efter en RR tävling åxå, lätt att påverkas till dårskaper mao.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Varför kan dom inte få stunta inför publik, då slipper vi ju att det stuntas i trafiken, stuntande kan göras utanför banan så drabbas inte RR tävlingen av bantidsbrist.

.....

Du glömmer anledningen till mitt nej i frågan - det finns inte, eller iaf ytterst sällan, utrymme för en stuntshow. Den hade bara krånglat till det.
Så var det.

Att jag inte är överjävligt intresserad av stunts innebär ju inte att ingen annan är det.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R2 skrev:
slopa prispengarna och lägg mer på marknadsföring, mcträffar på tävlingarna, roliga aktiviteter runt racen. två heat i superbike,,,, det blir superpole nästa år i SO.
Hur stor är den totala potten prispengar? Marknadsföring är dyrt som sjutton.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Bingo skrev:
Hur stor är den totala potten prispengar? Marknadsföring är dyrt som sjutton.

Om vi dessutom sträcker oss till rookie-rookie som kommer köras som enklare tävling så får det inte marknadsföras, det får inte begäras entré och det får inte finnas något programblad med annonser.

/HW

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
HW skrev:
Om vi dessutom sträcker oss till rookie-rookie som kommer köras som enklare tävling så får det inte marknadsföras, det får inte begäras entré och det får inte finnas något programblad med annonser.

/HW

Den regeln måste ju vara ett av Svemos absolut dummaste påfund någonsin. Snacka om att strypa ett måhända växande och brinnande intresse i sin linda. Om det nu finns någon klubb med resurser som vill skapa en grogrund med dessa rookie-rookie-tävlingar så får de inte marknadsföras utan ska genomföras i det "dolda". Man får ju nästan intrycket av att de helst måste vara så "hemliga" att knappt vi aktiva vet att de finns.

Tänk bara vad enkelt vi skulle kunna marknadsföra rookie-tävlingarna för att locka publik och "intresserade" som kanske vill börja men först vill se hur det fungerar. Det finns säkerligen en och annan aktiv förare på varje ort som genom kontakter eller själv har tillgång till en färglaserskrivare. Dessa förare kan åta sig att printa en färg-pdf och sätta upp på ortens olika anslagstavlor i affärer, mc-klubbar, fritidsgårdar, större arbetsplatser etc. Men detta är alltså inte tillåtet? Sporten måste ju växa från gräsrotsnivå och hur ska det möjliggöras under dessa förutsättningar? Ja jösses! Svemo 22 - the sequel, Joseph Heller, släng dig i väggen! :huvet

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kan ju tala om att det till och med finns publikfientliga personer som styr och ställer ganska högt upp i organisationen.
Det är/var inte arbetsbrist exempelvis som gjorde att man knappast marknadsförde EM't på anderstorp. Utan pengarna från Dorna och att man tog med supportklasserna gjorde att man kunde räkna hem arrangemanget ekonomiskt. Så då sket man helt enkelt i att få dit publik, men sket i att klubben skulle kunna gjort en massa extra pengar som skulle kunna förbättrat framtiden för klubben.
När man som arrangör anser att publik är något jobbigt, vetifan om man ska arrangera tävlingar alls.
Enligt min syn, så är publik=mer försäljning=mer pengar=mer marknadsföring.
Enligt vissas syn, mer publik=fler ordningsvakter=dyrare..

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ni har alrdig funderat över att publik skapar prestige och att det kanske inte är vad som eftersträvas i dom enklaste tävlingarna för nybörjare? Där det det sportsligheten som är viktigast, inte vem som vinner, vem som publiken hejar på osv?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om det är så som oFFkeFF skriver så förtjänar inte ARC EM nästa säsong. Om det nu är sant så är det ju inte konstigt att Anderstorp Raceway har problem, oavsett ljudproblemet som ju är hanterbart i praktiken.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
HW skrev:
Ni har alrdig funderat över att publik skapar prestige och att det kanske inte är vad som eftersträvas i dom enklaste tävlingarna för nybörjare? Där det det sportsligheten som är viktigast, inte vem som vinner, vem som publiken hejar på osv?

Det är iofs ett störningsmoment mindre, vilket nog kan vara bra ändå. Bara det att vissa verkar ta det vidare upp i de "högre klasserna" också..

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Kan ju tala om att det till och med finns publikfientliga personer som styr och ställer ganska högt upp i organisationen.
Det är/var inte arbetsbrist exempelvis som gjorde att man knappast marknadsförde EM't på anderstorp. Utan pengarna från Dorna och att man tog med supportklasserna gjorde att man kunde räkna hem arrangemanget ekonomiskt. Så då sket man helt enkelt i att få dit publik, men sket i att klubben skulle kunna gjort en massa extra pengar som skulle kunna förbättrat framtiden för klubben.
När man som arrangör anser att publik är något jobbigt, vetifan om man ska arrangera tävlingar alls.
Enligt min syn, så är publik=mer försäljning=mer pengar=mer marknadsföring.
Enligt vissas syn, mer publik=fler ordningsvakter=dyrare..
Det är å andra sidan inte självklart att marknadsföring lönar sig ekonomiskt. Det kan precis lika gärna bli en ren förlustaffär. Så jävla enkelt är det inte, för att uttrycka det lite krasst.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Det är å andra sidan inte självklart att marknadsföring lönar sig ekonomiskt. Det kan precis lika gärna bli en ren förlustaffär. Så jävla enkelt är det inte, för att uttrycka det lite krasst.

Nja, marknadsföring behöver inte kosta pengar. Gör man ett bra arrangemang, så är publiken bra på att sprida det mun till mun. Menar inte att man enbart ska köpa reklam för pengarna..

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vi får nog som HW säger skilja på enklare B-tävlingar vs SM/SO, på enklare tävlingar så tar man inget inträde, publiken får komma och titta men precis som på KM/ERF på Knudan så kostar det inget.

Däremot kan klubben sälja korv, läsk, camping avg samt annat som ger flis i kistan.

Lite svårt att finansiera reklam till sådant men visst går det, det hela bygger ju på idiellt arbete och djungeltrumman.

SM/SO arrangörerna bör däremot se över sitt koncept med tanke på att dagens publik vill se lite mer än bara runtirunt på banan.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HW skrev:

Med all respekt, jag tycker det är så att om någon har problem med prestigebiten och/eller så dåliga nerver att de inte kan ta lite publik så är nog inte heller RR rätt grej för dem. En eller annan kotte på läktaren torde vara det minsta problemet. Det är ju inte direkt horder som vallfärdar till SM heller...

Jag anser det långt viktigare att vi syns och hörs så sporten ges möjlighet att växa än att vi tar hänsyn till ovanstående. Missförstå mig inte, det du säger är inte oviktigt, men ska sporten inte riskera att dö ut (eller förbli nästintill obetydlig, som den är idag i svensk media) måste vi få fler aktiva samt fler intresserade.

Jag är själv nybörjare. Jag har kört blott en enda tävling, SO-/SM-/B-final R600 under Bikeweek, och hade så fullt upp i huvudet med saker att tänka på att jag vid starten tappade från startposition sex, andra plats andra led, till femtonde plats när jag väl kom ner till Trösen. Nervös, visst, men också taggad till tusen. Men tänkte jag på de som satt på läktarna? Inte för fem öre. Jag var totalt ursinnig över min dåliga start och det enda jag fokuserade på var att komma ikapp och bromsa mig förbi, inget annat. Om någon nu satt på läktaren och hånflinade åt hur långsam jag var så var det inget som fanns i mina tankar. Fr o m det att startsignalen gick till att målflaggan passerades så var det enda som flödade adrenalin och inget annat. Men visst, alla är vi olika.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
abstruse skrev:
Med all respekt, jag tycker det är så att om någon har problem med prestigebiten och/eller så dåliga nerver att de inte kan ta lite publik så är nog inte heller RR rätt grej för dem. En eller annan kotte på läktaren torde vara det minsta problemet. Det är ju inte direkt horder som vallfärdar till SM heller...

Jag anser det långt viktigare att vi syns och hörs så sporten ges möjlighet att växa än att vi tar hänsyn till ovanstående. Missförstå mig inte, det du säger är inte oviktigt, men ska sporten inte riskera att dö ut (eller förbli nästintill obetydlig, som den är idag i svensk media) måste vi få fler aktiva samt fler intresserade.

Jag är själv nybörjare. Jag har kört blott en enda tävling, SO-/SM-/B-final R600 under Bikeweek, och hade så fullt upp i huvudet med saker att tänka på att jag vid starten tappade från startposition sex, andra plats andra led, till femtonde plats när jag väl kom ner till Trösen. Nervös, visst, men också taggad till tusen. Men tänkte jag på de som satt på läktarna? Inte för fem öre. Jag var totalt ursinnig över min dåliga start och det enda jag fokuserade på var att komma ikapp och bromsa mig förbi, inget annat. Om någon nu satt på läktaren och hånflinade åt hur långsam jag var så var det inget som fanns i mina tankar. Fr o m det att startsignalen gick till att målflaggan passerades så var det enda som flödade adrenalin och inget annat. Men visst, alla är vi olika.

Tja, det är rätt många som är skitnervösa innan start, även förare som varit med ett tag. Tycker nog det är rätt och riktigt med prestigelösa tävlingar till en början, då det finns gott om hetsporrar bland b-förarna, som kör långt över gränserna för vad de klarar. Det är inte för inte det flyger cyklar till höger och vänster i r600/1000.
Kör man sen som rookie i en supportklass på SM får man ändå lära sig köra framför publik, förhoppningsvis iaf ;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var ju inte för inte som många B-förare som kört på SM/SO tyckte att stämningen var extremt god på LMS B-race den 21/9.
Prestigelösheten är ju ett plus i B-racens favör men regeln att man inte får marknadsföra det hela är ju kontraproduktiv tror jag.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Tja, det är rätt många som är skitnervösa innan start, även förare som varit med ett tag. Tycker nog det är rätt och riktigt med prestigelösa tävlingar till en början, då det finns gott om hetsporrar bland b-förarna, som kör långt över gränserna för vad de klarar. Det är inte för inte det flyger cyklar till höger och vänster i r600/1000.

Om en tävling anses ha prestige eller inte torde väl knappast bero på om det är 30 eller 230 kottar på läktaren? Om en tävling har prestige, i ordets rätta bemärkelse, torde avgöras beroende på vad för titel man fightas om samt vilka man tävlar mot i racet. Publiksiffran har ju mindre med "prestige" att göra. Sedan att många som tittar på kan vara pressande för somliga är en sak, men har absolut inget med ordet prestige att göra vad gäller tävlingen som sådan.

Vidare tror jag inte heller att hetsporrarna kraschar så värst mycket mindre om det nu är en rookie-rookie-tjohej jämfört med någonting mer prestigefyllt. Men, det är bara vad *jag* tror.

De som är gamla i gamet men fortfarande känner nervositet, är det verkligen "publiken" de är rädda för? Det är väl snarare kicken som infinner sig före start, faktum att man ska ut på griden etc, etc. Alla dessa förberedelser innan man väl får börja vrida på rullen. Allt detta är ju detsamma oavsett vilken tävling det är.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...