Bättre/ publikvänligare RRtävlingar

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Såja, den är långt ifrån färdig men det ger pessimisterna en överblick över situationen. Jag hade tänkt fila på den någon månad till men skit samma, här kommer det som blivit klart hittils:

checklista för tjurskallar och andra intresserade

Edit: I den för LMS interna versionen finns alla namn och telefonnummer som behövs.

/HW

ps. Kom gärna med lite POSITIVA förslag och tips.

Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
oFFkeFF skrev:
När börjar ert företag att promota svensk rr?
Nog fanken vill jag samma sak, att vi ska exponeras på alla bra sätt. Men är det bra att exponera b-tävlingar? Kanske en analys vore på plats..
Jag tror sporten skulle må riktigt bra av att exponera sm/so, är osäker på om det skulle vara bra att exponera b-race.
Är det inte så att vi vill visa det bästa vi har? Menar, visar fotbollskillarna upp sina korpserier?

Men, men, men.... det ena utesluter väl inte det andra. SM/SO behöver mer exponering och det på nationell nivå. SVT kan väl visa några sekunder från evenmangen, någon notis i motortidningar eller dagstidning...

B-tävlingar behöver också exponering, men det på lokal nivå. Sven Svensson som inte själv har sökt upp bankörningar när man lättast på lokal nivå, ett blad på ICA:s anslagstavla, ett blad hos den lokala handlaren osv...

Jag ser inte att dessa företeelser krockar med varandra utan de hjälps snarare åt. Inför B-tävlingar borde ideella insatster räcka (och framförallt finns inte budgeten för något annat) och inför SO/SM skulle en mindre slant kombinerat med oss eldsjälar (som verkar ha mer energi på vintern än sommaren ;) ) ge rätt exponering.

När EM kördes i Anderstorp, varför satt inte ens en affich uppe inne i Anderstorp? En notis i lokalblaskan kanske? Och det är ju ändå EM... en annons i någon rikstidning?

//H

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sepahewe skrev:
När EM kördes i Anderstorp, varför satt inte ens en affich uppe inne i Anderstorp? En notis i lokalblaskan kanske? Och det är ju ändå EM... en annons i någon rikstidning?

//H

För att arrangören inte ville ha publik... Några personer erbjöd arrangören gratis affischer och gratis uppsättning av dem. Men arrangören avböjde, de ville helt enkelt inte ha dit folk.
Nu är det inte enbart för att de vill sätta sig på tvären, utan problemet "publikbuller" existerar även för anderstorp. Folk drar med olagliga slipon på vägen till banan, som givetvis ARC får ta skit för osv.

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Är det verkligen så att det finns en bestämmelse som säger att man inte får göra reklam för enklare b-tävlingar? Om anledningen är att inte göra deltagarna "nervösa", så fattar jag ingenting? Om man blir nervös av att tävla inför publik så fortsätt att enbart träna tills ni känner er redo för en tävling.

Jag kan inte se något som är så viktigt som att öka intresset och kännedomen för våran sport, och att då ha en bestämmelse som förbjuder en att göra reklam inför vissa tävlingar verkar helsnurrigt!

Är det likadant i andra motorsporter? Ta folkrace t.ex. som brukar köras av rena nybörjare. Får man inte göra reklam inför sådana tävlingar?

Varje gång det tävlas med en RR-hoj i detta land ska det ses som ett tillfälle att göra reklam och sprida intresse för våran sport tycker jag. Det finns mycket att göra på den fronten.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
imponerad av HW. hur går det med att boka bana nu vet vi ungefär när sm-so körs så då får man väl boka på någon av dom resterande helgerna men det brinner i knutarna är det någon som vet något om eventuella datum ?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HW skrev:
Såja, den är långt ifrån färdig men det ger pessimisterna en överblick över situationen. Jag hade tänkt fila på den någon månad till men skit samma, här kommer det som blivit klart hittils:

Edit: I den för LMS interna versionen finns alla namn och telefonnummer som behövs.

/HW

Äh, stick å brinn gubbe :arsele Här bannar vi folk som producerar något av värde.

//T. Jurskalle

Edit: det var tyvärr en jävligt bra lista. Nu ska jag leta stavfel.

Last edited:

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ok, på sidan 7 i svemokalendern finns "Regler för enklare tävling 2003-".

Det är inte förbjudet att annonsera, men entré-avgift är förbjudet vilket minskar arrangörens intresse för annonsering drastiskt.

/HW

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
HW skrev:
Ok, på sidan 7 i svemokalendern finns "Regler för enklare tävling 2003-".

Det är inte förbjudet att annonsera, men entré-avgift är förbjudet vilket minskar arrangörens intresse för annonsering drastiskt.

/HW
Uppfattat! Skönt att det klarades ut, för det lät för jäkla dumt i mina öron. Då går det alltså att pusha även för enklare tävlingar om man kan hitta någon/några som är villiga att arbeta lite idéellt eller liknande.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
moto-gg skrev:
imponerad av HW. hur går det med att boka bana nu vet vi ungefär när sm-so körs så då får man väl boka på någon av dom resterande helgerna men det brinner i knutarna är det någon som vet något om eventuella datum ?

LMS datum är spikade, dock inte innehållet.

• 28-30 Maj RR-SM
  • 17 Juli Lördag, ej bestämt men RR disponerar banan
  • 29 augusti söndag, ej bestämt men RR disponerar banan

/HW

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
oFFkeFF skrev:
För att arrangören inte ville ha publik... Några personer erbjöd arrangören gratis affischer och gratis uppsättning av dem. Men arrangören avböjde, de ville helt enkelt inte ha dit folk.
Nu är det inte enbart för att de vill sätta sig på tvären, utan problemet "publikbuller" existerar även för anderstorp. Folk drar med olagliga slipon på vägen till banan, som givetvis ARC får ta skit för osv.

Det här börjar bli en pet peeve för mig....

Jag kan förstå problemet, men jag förstår inte problemet..... Inte undra på att det är svårt att få uppmärksamhet när arrangören får skit för att sporten börjar bli populär..... Fram för mer publik :tummenupp Är det inte bättre att låta lite vid en tävling av EM-kaliber och ge något att göra för en massa människor en att vi alla slutar med sporten och går och dricker en folköl nere i centrum.... :huvet

Tänk vad arbetstillfällen som eventuellt skulle kunna (diplomatiskt sagt eller? :) ) om ARC fick lov att använda banan fullt ut, dra in fler EM och kanske VM tävlingar... Mer publik som ska bo någonstans osv osv.... Men det går ju inte i gråa Sverige, får inte satsa på något, får inte synas, får inte höras, får inte kosta, får inte ge.... får jag vara överhuvudtaget utan att skaffa ull på kroppen?
Och hur kan det prinicipiellt vara tillåtat att klaga på en verksamhet som existerade på platsen vid inflyttningen? Jag har en enerverande stad som ligger utanför mitt fönster, kan ni vara snälla och ta bort den så jag får sova lugnt om nätterna?

Näh... nog galla spytt om moderlandet...

//H

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
HW skrev:
LMS datum är spikade, dock inte innehållet.

• 28-30 Maj RR-SM
  • 17 Juli Lördag, ej bestämt men RR disponerar banan
  • 29 augusti söndag, ej bestämt men RR disponerar banan

/HW

asfränt b och c krockar inte med so-sm heller då var det bara resten kvar hehe :banana

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
b är dock mitt i semestern och bara 2 veckor innan 39-årsracet. Frågan är om det är någon idé, och om vi orkar arrangera 2 tävlingar så nära varandra.

/HW

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
HW skrev:
b är dock mitt i semestern och bara 2 veckor innan 39-årsracet. Frågan är om det är någon idé, och om vi orkar arrangera 2 tävlingar så nära varandra.

/HW
okej jag förstår men då kan man säga att vi tar c-alternativet nu och skulle det vara så att det bara går att boka tex knudan,åsen just den dagen så kanske man kan byta till b-alternativet hoppas att övriga klubbar/banor är lika snabba som lms

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kolla "NOTES FROM SO MEETING OCTOBER 03" på:
http://www.karlskogamotorstadion.com/so/so.htm

Allt vi kan göra är bra, det utesluter inte det andra.

det där att ha utskrivbara "plancher" på hemsidan är bra, hade jag redan -96 då jag drev Roadracingworld siten. (R.I.P, jävla john ulrich) :fatta!

I SO är det en hel del pengar som går till prispengar, men vad som sker i SO lämnar jag till Luff, han har vart en nagel i ögat på mig tidigare men jag har helvänt, det är hans idé, han driver igenom det han vill och det händer nått.
jag menar att det vore löjligt att SM skulle kopiera SO konceptet och ha prispengar.
Nej, lägg pengarna på marknadsföring(betala grundlön/startplåt med våra pengar till nånn som jagar seriesponsorer/mediatäckning och har provision på det han/hon drar in)
Löjligt för att SM i mångt och mycket är ett luftslott, serien har fan noll i status och prispengar till förarna är lite fel ända att börja i. och dessutom är det våra pengar, ta från alla och ge till dom välsponsrade :dummer

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Bingo skrev:
Jag kanske missförstår dig, men om vi vill ha mer publik till SM/SO är det väl bättre man marknadsför de arrangemangen direkt, istället för at gå omvägen över B-tävlingar.

Ja, det gör du. Givetvis vore det mycket kul om det kom många gånger fler besökare till både SM- och SO-tävlingarna och jag tycker dessa tävlingar borde kunna framhävas på ett bättre sätt annonseringsmässigt än vad de gör idag. Dock, när jag skriver att man bör locka publik till B-racen så menar jag just detta och inget annat. Varför jag tycker detta torde ha framgått tidigare.

Bingo skrev:
Sen är det nog så att det är ganska tråkigt att kolla på RR live. Man får inte förväxla fartkänslan när man kör med det som åskådarna ser. "Svisch, där körde de förbi och försvann ur sikte..."

Alla är vi olika. Jag tycker 125 och 250cc är skittråkigt att se såväl live på Gelleråsen som hemma i soffan när det sänds på Eurosport. I båda fallen går jag och vattnar blommorna eller tar en fika. Däremot när R600/R1000, Veidec och NSBK kör då sitter jag gärna på läktaren och kikar, lika gärna som jag sitter i soffan och ser WSBK och MotoGP på Eurosport.

Sålunda, bland det roligaste man kan göra är att köra själv. Men ja, jag tycker också det är kul att stå vid sidan om och se på när Goodstuff, Don Q., Chrille & Co kör runt i försök att behålla hedern på bästa sätt. Som sagt, alla är vi olika och ingens åsikt är värd mer än någon annans.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
När börjar ert företag att promota svensk rr?

Detta är egentligen ovidkommande. Men, iaf, saken är den att det inte alls är omöjligt på sikt. Chefen är mycket motorintresserad och det kan finnas öppningar längre fram.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HW skrev:
JAAA!!! Då spårade även denna tråden ur totalt. Det enda jag försökte göra var att lägga fram fakta om annonsering och entréavgifter och ge en tänkbar förklaring till varför det reglementet finns. Givetvis måste allt ifrågasättas och problem runt det skapas.
Det är ju själva fan att alla med rr-licens måste se problem överallt, istället för möjligheter och lösningar.

Du får ursäkta, men nu tycker jag du gör det enkelt för dig. För det första vill jag säga att jag svarar inte på detta inlägg för att jag tog till mig angående att jag bara skulle se problem. Jag tycker snarare motsatsen, att jag ser lösningar på en hel del problem. Dock, nu vet jag inte vem du adresserar ditt inlägg till? Tycker inte det framgår helt, men jag besvarar det då vi har haft en argumentation tidigare i tråden.

Tog du något jag skrivit tidigare i tråden som personligt riktat mot dig ber jag om ursäkt, det var inte uppsåtet. Men vi måste väl kunna argumentera och tycka olika utan att man tycker det är *jobbigt* och därmed slutar diskussionen. I bästa fall kläcker vi ju en idé om hur vi ska jobba vidare.

Som ny i roadracing-scenen får jag intrycket att vi förare måste engagera oss mycket mer än vad som gjorts tidigare. Det tycks mig att Svemo bara kör på som de alltid har gjort och förändringar ses på med misstänksamma ögon. Intet ont om många av de som jobbar i Svemo. Lodnert & Co gör nog mycket mer än många av oss inser. Likväl tror jag att det är många äldre som har svårt att ta till sig och använda den nya tekniken på rätt och ett mer effektivt sätt, likväl som jag tror det behövs nytt blod och nya friska fläktar.

För bövelen! T o m Chrille, som har varit lite av en mentor för mig och hjälpt mig att komma igång, försvarade på Bike Week något som jag själv tyckte var ett otroligt dumt och ineffektivt sätt att jobba på (kommer ej ihåg vad det gällde, men det var någon regel eller förfarande i samband med tävling) med repliken: "Det har alltid varit så".

Med detta vill jag inte bringa någon skugga över Pudeln. Tvärtom, trevligare och mer hjälpsam Meduza-goof får man leta efter. Dock vill jag belysa hur lätt det är att kanske fastna i gamla hjulspår och acceptera de sätt på vilka saker och ting "alltid har skötts". Detta tror jag är farligt.

Det är just hit jag vill komma. Vi ska fullkomligen strunta i hur saker och ting har skett tidigare, bara för att det alltid har varit så. En gång i tiden trodde man att jorden var platt, ska vi fortsätta tro så bara för att man tidigare alltid har trott detta? Ska Intel sluta förbättra sina processorer, ska Obducat släppa sin utveckling och forskning kring nanoteknik bara för att "nu räcker det"? Det kvittar om vi pratar företag eller föreningsliv, ska man förbättras och utvecklas måste man hela tiden söka nya vägar att gå. Gör man inte så kommer stagnation att följa.

HW, återigen, all text ovan är inte riktad personligen mot dig. Men, jag tycker diskussionen är intressant och ämnet vi diskuterar är så viktigt att jag tycker att så många som möjligt bör säga sin åsikt.

Med tanke på mina erfarenheter kring RR-Sverige än så länge så finns det *mycket* att göra. Därmed vill jag inte förringa all den tid som funktionärer och övriga lägger ner gratis. Allt ideellt arbete som folk är villiga att lägga ner är beundransvärd, därmed inte sagt att man inte kan göra saker och ting effektivare och på annorlunda sätt.

Tack för ordet.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HW skrev:

/HW

Lysande dokument. Entréavgifter på en B-tävling tror jag inte gynnar någon. Men är arrangörerna driftiga och ges god tidsmarginal är jag övertygad om att man kan dra in sponsorpengar även på B-tävlingar. Gör man ett smidigt upplägg finns det med största sannolikhet också företag som kan vara intresserade att visa upp sina produkter och tjänster i depån och därmed få än mer exponering för företaget och dess produkter. Men visst, detta är ju något som absolut borde förekomma i större sammanhang såsom SM och SO.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Min uppgivenhet var riktat mot alla som deltar i dom här diskussionerna. Det dyker hela tiden upp problem som inte finns, och det har jag påpekat tidigare.

Jag hoppas att mitt lilla dokument skall bota åtminstone några frågetecken och kunna vara en grund för, hur man kan genomföra en tävling. Jag hoppas alla intresserade läser det åtminstone en gång.

/ HW

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan man inte till alla som bor runtom en bana som kan höra ljudet få sig en riktigt fint papper med lite info om varför dem inte ska klaga?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...