Bättre/ publikvänligare RRtävlingar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om vi ska lugna ner oss lite så tror jag att HW är trött på att det på detta forum finns en viss tendens att folk i sin positiva iver att få saker till stånd försöker uppfinna hjulet på nytt.
Det finns säkerligen en massa sega proppar av den gamla skolan som försvårar arbetet med racing men det finns också en faslig massa erfarenhet som det är dumt att bara kasta i sjön. Man behöver inte krångla till saker och ting och dessutom är det en långsam och målmedveten process att få mer folk till tvälingar och mer exponering i media.

Alla vi vill ju ha fler tävlingar och mer publik. Om alla drar sitt lilla strå till stacken nästa säsong så kommer det bli bättre. Mer handling än ordbajseri på internet är att önska, från undertecknad likaså.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
abstruse skrev:
Detta är egentligen ovidkommande. Men, iaf, saken är den att det inte alls är omöjligt på sikt. Chefen är mycket motorintresserad och det kan finnas öppningar längre fram.

Ovidkommande? Nja.
Men det är faktiskt en idé för alla, att faktiskt inte bara kolla efter sponspengar till sig själv. Bara för att tänkt sponsor kanske inte vill ge dig x kronor för däck, innebär det inte att han skulle vara ointresserad att betala xx kronor för något annat som promotar RR.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Gnäll kärringar, kör och se glad ut - är man inte bättre än B förare, så ska man inte förvänta sig något "Extra vaganza". Man blir så trött när man läser vissa inlägg, och undrar; varför håller man på med en sport där det är rena lekskole fassoner. Jag trodde att det var riktiga män som kör RR, men ack så fel man kan ha.

Jag är en kass B förare, detta innebär för mig - klaga inte kör fortare..bli A förare och gnäll hur mkt du vill.

Vissa verkar tro att det är en proffs cirkus vi håller på med.

Mvh//ZS

PS HW ser fram emot ett trevligt B race till våren, sen får vi se om HMS blir intr. av B Race. Ds

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zilversurfer skrev:
Gnäll kärringar, ---edit ---

verkar tro att det är en proffs cirkus vi håller på med.

Mvh//ZS

PS HW ser fram emot ett trevligt B race till våren, sen får vi se om HMS blir intr. av B Race. Ds

Ta bladet från munnen.
Vilka är det som är kärringar?
De som tycker att marknadsföringen av diverse race kan skötas bättre?
De som diskuterar prestige? De som diskuterar tävlingsformerna öht?
De som skriver att alla andra är snackiga kärringar?

Alla försöker väl efter sin bästa förmåga sätta sig in i problematiken runt tävlingar för att sedan kunna komma med förslag på hur man kan få dels fler tävlingstilfällen och även mer publik till racen. Att det tillkommer stickspår i en tråd är ju inget unikt och kan ibland irritera men även tillföra saker till debatten. Det är ju superbra om du jobbar mot HMS för att få till ett b-race men det förringar ju inte andras ambitioner och förslag på hur man kan få fler till bättre arrangerade race. Eller?

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
japp, då var vi där igen... nu unsubscribar jag mig från denna tråden också!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HW skrev:
japp, då var vi där igen... nu unsubscribar jag mig från denna tråden också!

OK. Vad blir resultatet av det då? Att tråden förlorar en som vet mycket om problematiken.

Jag kanske är tjafsig men det finns ju anledningar till att folk frågar samma saker som frågats förut. Alla vet inte lika mycket som andra. Mycket av tjafset beror ju på missförstånd och att man talar förbi varandra.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Tryckte jag på en känslig punkt?

Jag gör vad jag kan i det tysta, andra babblar och gör inte så mkt. Den som tar åt sig, är inte den person som vet med sig !!??? ( gåta )

Mvh//ZF

Goodstuff skrev:
Ta bladet från munnen.

Alla försöker väl efter sin bästa förmåga sätta sig in i problematiken runt tävlingar för att sedan kunna komma med förslag på hur man kan få dels fler tävlingstilfällen och även mer publik till racen. Att det tillkommer stickspår i en tråd är ju inget unikt och kan ibland irritera men även tillföra saker till debatten. Det är ju superbra om du jobbar mot HMS för att få till ett b-race men det förringar ju inte andras ambitioner och förslag på hur man kan få fler till bättre arrangerade race. Eller?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Åsså tar vi ett stort kliv tillbaka till det ursprungstråden handlar om, nämligen hur man får publiken att komma på RR-tävlingar!

Lite om min bakgrund: Ansvarig för LMS B-tävling 2001 och ordförande i organisationskommittén för LMS SM 2002-2003. Tidigare har jag varit tävlingsansvarig i Linsurf - Linköpings Windsurfingklubb - i en herrans massa år så jag vågar säga att jag har en hel del erfarenhet i ämnet att arrangera tävlingar.

Marknadsföring
Marknadsföring är det egentligen bara två klubbar i Sverige som har förstått sig på, LMS och Karlskoga (a.k.a Mike Luff).
Jag har inte sett en endaste liten skylt på någon annan tävling (utom STCC) som talar om ens för de som åker förbi infarten till banan att det är en tävling!
För ärligt talat, innan man diskuterar hur man ska göra tävlingarna bättre för publiken så ska man väl först och främst se till att den publik som trots allt kan ha ett intresse av att komma dit får reda på att det är ett arrangemang överhuvudtaget?

Cirkus
Den publiken vi vill nå ut till läser kanske inte Bike regelbundet (jag prenumererade på den själv i år enbart för att de "hjälpte till" med informationstidningen om svensk RR), läser inte mc-forum som SH, BP och Bike utan har ett allmänt motorintresse och kanske ser på en RR-tävling lite som att gå på cirkus?
Hur gör cirkusarna när de kommer på besök?
Jo, stora skyltar som man spänner runt t.ex trafikljus, infarter till stora köpcentra, stora arbetsplatser, rejäla annonser i tidningarna som syns och inte en liten radannons. I budgeten för en tävling måste man ha med kostnader för marknadsföring, hur ARC tänkte inför EM'et kan jag bara inte begripa, att bara kasta bort den intäktsmöjligheten som ett EM på hemmaplan innebär är för mig en gåta!

Inte bara för pappa
Sen har vi haft många diskussioner i LMS om kringaktiviteter för att locka hela familjen Andersson till banan och inte bara pappa Andersson. Ungarna ska kunna aktivera sig i mini-moto t.ex, kanske ett uppblåsbart luftslott att hoppa omkring i? Genomskinlig vägg till herrarnas dusch gör frugan nöjd... :tungan Kanske bjuda in "torgförsäljare" som får utrymme att sälja kläder, leksaker, mm.
En väl insatt speaker som ser till att hålla alla informerade om vad som händer under och mellan racen, som går omkring och pratar med förarna under gridshow (typiskt under lunchen för alla klasser).
Många har svårt att komma loss en hel dag och kan man erbjuda något som gör att hela familjen kan tas med så kommer säkert den lokala publiken att öka och det är i just den lokala publiken som det stora antalet besökare finns. Entusiasterna som åker 40 mil för att kika på en tävling kommer hur illa skött det än är så de är inget problem.

Sen är det ju allmänt känt att vi kör en j-a massa klasser, banan är hårt bokad från morgon till kväll och en stuntshow eller något annat som behöver banan är svårt att klämma in, dessutom så saknas det bra läktare på många banor så det är bara en liten del av publiken som kan se en liknande show.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
strålande Torkel

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Goodstuff skrev:
Ta bladet från munnen.

Om man sätter saken i perspektiv är det inte svårt att hålla med ZS. Vi kan fantisera ur mycket som helst om vad som borde göras, hur det borde göras, hur vi kan än det ena och än det andra när den enkla sanningen är att vi inte ens kan bemanna alla flaggposteringarna under STTC/Veidec (Knutstorp).

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Om man sätter saken i perspektiv är det inte svårt att hålla med ZS. Vi kan fantisera ur mycket som helst om vad som borde göras, hur det borde göras, hur vi kan än det ena och än det andra när den enkla sanningen är att vi inte ens kan bemanna alla flaggposteringarna under STTC/Veidec (Knutstorp).

Ja iof men ju mer folk som vi raggar upp desto bättre chans att lösa funkis biten, problemet är att alla vill köra och ingen vill flagga, därför kommer vi att tvinga förare eller förarens kompis att flagga ett eller två pass på SRW körningarna nästa år, på det viset så tvingar man med kompisar och andra som inte kör själva och på så sätt få det lite mera familjärt, gratis fika/mat/beröm går alltid hem.

RR på gräsrotsnivå bygger som många andra sporter på mycket idiellt arbete.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zilversurfer skrev:
Tryckte jag på en känslig punkt?

Jag gör vad jag kan i det tysta, andra babblar och gör inte så mkt. Den som tar åt sig, är inte den person som vet med sig !!??? ( gåta )

Mvh//ZF

Jag tog inte åt mig det minsta utan tycker bara det är underligt att skriva att folk är dumma i huvudet för att de diskuterar.
Det är ju super att du vet vad du kan hjälpa till med men alla kanske inte är klara i problematiken kring en tävling eller arrangemang. Är det fel att fråga då? Det finns inag dumma frågor utan bara dumma svar, tycker tex att ditt inlägg var just ett dumt svar eftersom det enbart rackar ner på folks tankar. Om det nu är så hemskt skriv vad du tycker att de (kärringarna) kan göra för att förbättra situationen. Torkels inlägg är ett superexempel på detta.

Personligen har jag kontakt med Nordgren som resurs för att ordna funktionärer till kommande tävlingar. Har jag tid under våre coh sommaren så kommer jag gärna göra mer. Dessutom kommer jag att vara långsam men ändå ha åsikter. Gnällkärring antagligen.

Bingo skrev:

Då kan man ju försöka uppmuntra folk att hjälpa till med den biten, att belysa att detta är ett GIGANTISKT problem för arrangörerna istället för att kalla folk kärringar. Det ger ju garanterat inte fler funktionärer till de tävlingar som arrangeras.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Då kan man ju försöka uppmuntra folk att hjälpa till med den biten, att belysa att detta är ett GIGANTISKT problem för arrangörerna istället för att kalla folk kärringar. Det ger ju garanterat inte fler funktionärer till de tävlingar som arrangeras.

Prexis min åsikt, sluta kalla folk för kärringar & liknande bara för att ni inte har samma värderingar.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
För det första har jag aldrig yttrat mig om att någon skulle vara dum i huvudet. Jag får hoppas att du är läskunnig?. Sen när det gäller gnäll kärringar är detta ord som man använder med lite ironi, vilket tyvärr du verka sakna känsla för. Det jag vill ha sagt är mer att, det hade varit betydligt mkt trevligare om vi hade kunnat vara lite positiva istället. Att slösa energi på att försöka övertala varandra vad som är rätt eller fel, är i min mening enbart ett ypperligt bra sätt att ställa till ännu mer oreda i hönsgården. Om man nu vill påverka situationen som råder inom RR ( lingon serien ), är det att samarbeta, informera, uppmuntra, skapa förtroende mm. Jag tror inte att det i ärlighetens namn finns speciellt många som lyssnar på oss, när många har olika meningar i saker och ting. Det blir som en kacklande styrelse - alla vill få igenom sina förslag vilket i slutändan resulterar i att inget blir gjort, eller att person i bestämmande ställning gör som han/hon vill ändå.

Visst är det bra med diskussioner ibland, man skall kunna vädra sina åsikter. Men som sagts tidigare varför försöka ändra på andras åsikter. Du har en åsikt jag kanske än helt annan, är detta fel?

Jag personligen tycker att det är ett himla gnäll, det är alltid alla andras fel om något inte faller en i "smaken", tyvärr är det precis samma i alla idrotter. Det är helt enkelt för många åsikter som inte kan bearbetas av olika förbund.

Jag själv har varit alldeles för kort tid inom RR för att jag skall kunna se riktigt vad som är rätt eller fel. I mina ögon är det mesta faktiskt rätt, då jag inte har tidigare år att jämföra med. Får väl se om jag ändrar mig när jag hållit på lite längre.

Det ända problemet som jag faktiskt kan se är problemet med funkisar. Men det kan man lösa väldigt enkelt. De få tävlingar som jag varit med i har allt faktiskt flutit på riktigt bra, det kanske har varit lite små fel, men absolut inget som varken stör mig som tävlande eller stör "publiken".

Nä nu skall jag arbeta lite; men summa är väl att se det stora perspektivet och var glad för klubbar som verkligen satsar på oss aktiva.

Glöm aldrig att alla har olika åsikter, det bästa sättet är att träffas över en öl och diskutera tillsammans med någon som har lite inflytande i sporten, bara en idé alltså.

Hoppas att ingen tar illa upp då det inte är personlig kritik ( förutom att jag aldrig någonsin har yttrat mig om att ngn är dum i huvudet, så lågt sjunker jag
inte)

Mvh//ZS

Goodstuff skrev:
Jag tog inte åt mig det minsta utan tycker bara det är underligt att skriva att folk är dumma i huvudet för att de diskuterar.
Det är ju super att du vet vad du kan hjälpa till med men alla kanske inte är klara i problematiken kring en tävling eller arrangemang. Är det fel att fråga då? Det finns inag dumma frågor utan bara dumma svar, tycker tex att ditt inlägg var just ett dumt svar eftersom det enbart rackar ner på folks tankar. Om det nu är så hemskt skriv vad du tycker att de (kärringarna) kan göra för att förbättra situationen. Torkels inlägg är ett superexempel på detta.

Personligen har jag kontakt med Nordgren som resurs för att ordna funktionärer till kommande tävlingar. Har jag tid under våre coh sommaren så kommer jag gärna göra mer. Dessutom kommer jag att vara långsam men ändå ha åsikter. Gnällkärring antagligen.

Therudeboy

Guest
Torkel skrev:
Cirkus
Den publiken vi vill nå ut till läser kanske inte Bike regelbundet (jag prenumererade på den själv i år enbart för att de "hjälpte till" med informationstidningen om svensk RR), läser inte mc-forum som SH, BP och Bike utan har ett allmänt motorintresse och kanske ser på en RR-tävling lite som att gå på cirkus?
Hur gör cirkusarna när de kommer på besök?
Jo, stora skyltar som man spänner runt t.ex trafikljus, infarter till stora köpcentra, stora arbetsplatser, rejäla annonser i tidningarna som syns och inte en liten radannons. I budgeten för en tävling måste man ha med kostnader för marknadsföring, hur ARC tänkte inför EM'et kan jag bara inte begripa, att bara kasta bort den intäktsmöjligheten som ett EM på hemmaplan innebär är för mig en gåta!

.

För att kunna göra reklam behövs pengar, och det finns inte i ARC längre.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Therudeboy skrev:
För att kunna göra reklam behövs pengar, och det finns inte i ARC längre.
Ett arrangemang ska ju helst gå med vinst så det är ju bara att ta med det i budgeten för tävlingen och räkna med att man får X st besökare som täcker de utgifterna. Ingen verkar ha tänkt i de banorna.

Sen vet jag att Kjelle Watz pratade med ARC om att trycka upp reklamaffisher gratis (med bild på Fredrik förstås!). Men det var inte intressant alls trots att det inte kostade ARC ett öre!
Jag tycker fortfarande att det är katastrof att ett EM inte marknadsförs ÖVERHUVUDTAGET.

Therudeboy

Guest
Torkel skrev:
Ett arrangemang ska ju helst gå med vinst så det är ju bara att ta med det i budgeten för tävlingen och räkna med att man får X st besökare som täcker de utgifterna. Ingen verkar ha tänkt i de banorna.

Sen vet jag att Kjelle Watz pratade med ARC om att trycka upp reklamaffisher gratis (med bild på Fredrik förstås!). Men det var inte intressant alls trots att det inte kostade ARC ett öre!
Jag tycker fortfarande att det är katastrof att ett EM inte marknadsförs ÖVERHUVUDTAGET.

Men det är så när man ha fel folk i styrelsen, detta har pappa talat om för dom för några årsen då han jobbade där ute men ingen lyssna.

Det med att dom inte marknadsförde EM är ju för jävligt, fick reda på det genom en polare, sånt ska ju synas på tv,radio,media överhuvudtaget och på andra ställen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är rätt säker på att vi kan här på Sporthoj.com på nått sätt bidra till reklam för RR. Säkert nån som jobbar på tryckeri och kan trycka reklamblad antingen gratis eller jättebilligt.

Jag lägger gärna upp en spalt på Sporthoj.com med en lista på alla RR tävlingar nästa år. Det borde få folk att iaf veta och tänka över om dem vill gå och titta eller ej.

Therudeboy

Guest
Ni som håller på med RR borde ju snacka med dom lokala tidningarna runt banorna ni kör på, Kan säkert "tigga" till sig en reklam plats då tävlingarna går.

För jag tror att ni som förare tycker det är roligare när det finns många åskådare?. (i alla fall mer folk att stila för :tungan )

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zilversurfer skrev:
För det första har jag aldrig yttrat mig om att någon skulle vara dum i huvudet. Jag får hoppas att du är läskunnig?. Sen när det gäller gnäll kärringar är detta ord som man använder med lite ironi, vilket tyvärr du verka sakna känsla för.

Lite väl drastiskt av mig att skriva att du kallade folk för dumma i huvudet. Ber om ursäkt för det. När det gäller min humorbefriade personlighet så är det nog desvärre så att du har rätt – min känsla för ironi är inte lika välutvecklad som din. Ursäkta igen

Zilversurfer skrev:
Det jag vill ha sagt är mer att, det hade varit betydligt mkt trevligare om vi hade kunnat vara lite positiva istället. Att slösa energi på att försöka övertala varandra vad som är rätt eller fel, är i min mening enbart ett ypperligt bra sätt att ställa till ännu mer oreda i hönsgården. Om man nu vill påverka situationen som råder inom RR ( lingon serien ), är det att samarbeta, informera, uppmuntra, skapa förtroende mm. Jag tror inte att det i ärlighetens namn finns speciellt många som lyssnar på oss, när många har olika meningar i saker och ting. Det blir som en kacklande styrelse - alla vill få igenom sina förslag vilket i slutändan resulterar i att inget blir gjort, eller att person i bestämmande ställning gör som han/hon vill ändå.

Om det nu var det du menade så undrar jag varför du inte skrev det från början istället för att på ett för mig onödigt otrevligt sätt skriva folk på näsan. En diskussion på ett forum som det här kan ju ha den positiva effekten att ”kacklet” i hönsgården klaras av här och en tydligare idé om vad som behövs kan komma fram. Tycker faktiskt att en del positivt har kommit fram genom kacklandet i hönsgården. Tex genom dina ansträngningar att få HMS att ordna ett B-race och Nordgrens jobb mot SVEMO och i att funktionärsbiten har beskrivits och förtydligast. Numer är nog de flesta medvetna om den problematiken.

Zilversurfer skrev:
Visst är det bra med diskussioner ibland, man skall kunna vädra sina åsikter. Men som sagts tidigare varför försöka ändra på andras åsikter. Du har en åsikt jag kanske än helt annan, är detta fel?

Jag personligen tycker att det är ett himla gnäll, det är alltid alla andras fel om något inte faller en i "smaken", tyvärr är det precis samma i alla idrotter. Det är helt enkelt för många åsikter som inte kan bearbetas av olika förbund. .

Olika åsikter är ju en förutsättning för en diskussion liksom en vilja att våga lyssna på andras argument och även förändra sitt eget synsätt.
Har det verkligen gnällts så mycket i den här tråden? På annat än hur promotion bör/får/kan göras? Tycker inte det faktiskt.

Zilversurfer skrev:
Jag själv har varit alldeles för kort tid inom RR för att jag skall kunna se riktigt vad som är rätt eller fel. I mina ögon är det mesta faktiskt rätt, då jag inte har tidigare år att jämföra med. Får väl se om jag ändrar mig när jag hållit på lite längre.

Det ända problemet som jag faktiskt kan se är problemet med funkisar. Men det kan man lösa väldigt enkelt. De få tävlingar som jag varit med i har allt faktiskt flutit på riktigt bra, det kanske har varit lite små fel, men absolut inget som varken stör mig som tävlande eller stör "publiken".

Nä nu skall jag arbeta lite; men summa är väl att se det stora perspektivet och var glad för klubbar som verkligen satsar på oss aktiva.

Glöm aldrig att alla har olika åsikter, det bästa sättet är att träffas över en öl och diskutera tillsammans med någon som har lite inflytande i sporten, bara en idé alltså.

Hoppas att ingen tar illa upp då det inte är personlig kritik ( förutom att jag aldrig någonsin har yttrat mig om att ngn är dum i huvudet, så lågt sjunker jag
inte)

Mvh//ZS

Jag tar inte illa upp men tyckte att du skrev ett onödigt inlägg som egentligen inte tillförde diskussionen något nytt.

När vi alla har fått vädra våra åsikter är jag säker på att vi kan gå vidare och hjälpa till med fler tävlingar i Sverige. Jag ska göra så gott jag kan.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...