Åsså tar vi ett stort kliv tillbaka till det ursprungstråden handlar om, nämligen hur man får publiken att komma på RR-tävlingar!
Lite om min bakgrund: Ansvarig för LMS B-tävling 2001 och ordförande i organisationskommittén för LMS SM 2002-2003. Tidigare har jag varit tävlingsansvarig i Linsurf - Linköpings Windsurfingklubb - i en herrans massa år så jag vågar säga att jag har en hel del erfarenhet i ämnet att arrangera tävlingar.
Marknadsföring
Marknadsföring är det egentligen bara två klubbar i Sverige som har förstått sig på, LMS och Karlskoga (a.k.a Mike Luff).
Jag har inte sett en endaste liten skylt på någon annan tävling (utom STCC) som talar om ens för de som åker förbi infarten till banan att det är en tävling!
För ärligt talat, innan man diskuterar hur man ska göra tävlingarna bättre för publiken så ska man väl först och främst se till att den publik som trots allt kan ha ett intresse av att komma dit får reda på att det är ett arrangemang överhuvudtaget?
Cirkus
Den publiken vi vill nå ut till läser kanske inte Bike regelbundet (jag prenumererade på den själv i år enbart för att de "hjälpte till" med informationstidningen om svensk RR), läser inte mc-forum som SH, BP och Bike utan har ett allmänt motorintresse och kanske ser på en RR-tävling lite som att gå på cirkus?
Hur gör cirkusarna när de kommer på besök?
Jo, stora skyltar som man spänner runt t.ex trafikljus, infarter till stora köpcentra, stora arbetsplatser, rejäla annonser i tidningarna som syns och inte en liten radannons. I budgeten för en tävling måste man ha med kostnader för marknadsföring, hur ARC tänkte inför EM'et kan jag bara inte begripa, att bara kasta bort den intäktsmöjligheten som ett EM på hemmaplan innebär är för mig en gåta!
Inte bara för pappa
Sen har vi haft många diskussioner i LMS om kringaktiviteter för att locka hela familjen Andersson till banan och inte bara pappa Andersson. Ungarna ska kunna aktivera sig i mini-moto t.ex, kanske ett uppblåsbart luftslott att hoppa omkring i? Genomskinlig vägg till herrarnas dusch gör frugan nöjd...

Kanske bjuda in "torgförsäljare" som får utrymme att sälja kläder, leksaker, mm.
En väl insatt speaker som ser till att hålla alla informerade om vad som händer under och mellan racen, som går omkring och pratar med förarna under gridshow (typiskt under lunchen för alla klasser).
Många har svårt att komma loss en hel dag och kan man erbjuda något som gör att hela familjen kan tas med så kommer säkert den lokala publiken att öka och det är i just den lokala publiken som det stora antalet besökare finns. Entusiasterna som åker 40 mil för att kika på en tävling kommer hur illa skött det än är så de är inget problem.
Sen är det ju allmänt känt att vi kör en j-a massa klasser, banan är hårt bokad från morgon till kväll och en stuntshow eller något annat som behöver banan är svårt att klämma in, dessutom så saknas det bra läktare på många banor så det är bara en liten del av publiken som kan se en liknande show.